Monday, November 12, 2012

ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ၏ အေဆြးလူ၊ အေတြးလူ၊ သိမ္႕ေမြ႕လူ, အပိုင္း (၅)

စိတ္က်န္းမာန္ေလွ်ာ့ ...

(၁)

၁၉၆၇ ခုႏွစ္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ၇ တန္းႏွစ္မွာ ျမန္မာစာျပ႒ာန္းစာအုပ္က အရင္ႏွစ္ေတြ အတုိင္း ပဲ ေ၀ႆႏၱရာ ဇာတ္ေတာ္ႀကီး လုိ႔ အမွတ္ရမိတယ္။ အရင္ႏွစ္ေတြထက္ ပုိထူးလာတာက "ျမန္မာကဗ်ာလက္ေရြးစင္" ဆုိတာ ထပ္ျပ႒ာန္းသတဲ့။ သုိ႔ေပတဲ့ ေက်ာင္းဖြင့္ၿပီး တစ္လေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ထိ စာအုပ္က အရိပ္အေယာင္ မျမင္ရေသး။ ျမန္မာစာကုိ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကုိယ္တုိင္သင္တယ္။ ဆရာႀကီးက အရင္တုန္းက ထုတ္ထားတဲ့ ကဗ်ာလက္ေရြးစင္ စာအုပ္တစ္အုပ္ယူလာၿပီး စသင္ပါတယ္။ (ျပ႒ာန္းစာအုပ္က ေနာက္တစ္လေက်ာ္ေက်ာ္မွ ရေတာ့တာ။) အဖြင့္ကဗ်ာ က " ျမကန္သာ" ပါ။
" ျမကန္သာ၊ ေတာင္က်ေခ်ာင္းေတး၊ ေရ၀င္ေျပးလွည့္ ... " ကုိ ဆရာႀကီးက ရွင္းျပရာမွာ ေတာင္းက်ေခ်ာင္းေရ တသြင္သြင္ တဟုန္ဟုန္ စီးေနေလေတာ့ ခဲလံုးေလးေတြ ေရစီးေၾကာင္းထဲ ေမ်ာပါ သြားၿပီး အခ်င္းခ်င္း ပြတ္တုိက္ လုိ႔ ထြက္လာတဲ့အသံက ေခ်ာင္းရဲ႕ "ေတးသံ" ေပါ့တဲ့။
ဟုတ္ သလုိလုိေတာ့ ရွိသား။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္က ရန္ကုန္ဘေဆြရဲ႕ "သီကံုးပန္းသြင္၊ ေရးဖဲြ႕ခ်င္ေသာ္" ဆုိတဲ့ စာအုပ္ ဖတ္ၿပီးေနၿပီ။ အဲဒီထဲမွာ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြအေၾကာင္း ညႊန္ထားတာ ပါတယ္။

ဆရာက ပုဂံေခတ္မွာ ျမန္မာစာေပ အေရးအသားက စတင္ခါစမုိ႔ ကေလးငယ္တစ္ဦး ေတာ့တီးေတာ့တ လမ္းေလွ်ာက္သင္ တဲ့ အဆင့္မ်ိဳးပဲရွိေသးေၾကာင္း၊ ေ၀ေ၀ဆာ ဆာ ဖဲြ႕ဖဲြ႕ႏဲြ႕ႏဲြ႕ မေရးတတ္ေသးေၾကာင္း၊ တခ်ိဳ႕စာေၾကာင္းေတြ က မျပည့္မစံုသလုိ ျဖစ္ေနလုိ႔ ၾကားထဲက လစ္ဟာေနတဲ့ စာသားေတြ ကုိ ျဖည့္ဖတ္ရ ေၾကာင္း၊ အဲသလုိျဖည့္ၿပီး စိတ္ကူးထည့္ၿပီး ဖတ္ရတာကုိက အရသာရွိလွေၾကာင္း ရွင္းတာပါ။
ကၽြန္ေတာ္ စဲြေနတာက ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာတခ်ိဳ႕ အဆံုးသတ္ပံုပါ။ "ငရဲ၌ျဖစ္ေစသေတး"၊ "အရိေမေတၱ ယ် ဘုရားသခင္ အဖူးရေစသေတး" စသည္ျဖင့္ေပါ့။ "ေတး" ဆုိတာ "တည္း"ပဲလုိ႔ နားလည္လုိက္ရတာ။ ဒီမွာ "ေတာင္က်ေခ်ာင္းေတး" ဆုိတာ "ေတာင္က်ေခ်ာင္းတည္း" ျဖစ္မွာပဲလုိ႔ ကုိယ့္ဘာသာ ေကာက္ခ်က္ခ် လုိက္တယ္။ ဆရာႀကီးက ဘဲြ႕ေတြအမ်ားႀကီးရထားတာပဲ။ ဘာျဖစ္လုိ႔ မွားရပါလိမ့္။ ဒါေပမဲ့ ဆရာ့ကုိ ခ်စ္ ေၾကာက္ရင္းစဲြ၊ ရုိေသရင္းစဲြမုိ႔လုိ႔ ဘာမွ ကၽြန္ေတာ္ အတြန္႔မတက္ခဲ့။ စိတ္ထဲေတာ့ တႏံု႔ႏံု႔။

၁၀ တန္းႏွစ္မွာ ျမန္မာစာဆရာက ေမာင္ထင္ရဲ႕ "ငဘ" ၀တၳဳ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္ စကားေျပသင္ေတာ့ ျပႆ နာတက္ ရျပန္ေရာ။ ဆရာက ေမာင္ထင္လည္းမသိ။ ေမာင္ထင္ သေရာ္စာေရးမွန္းလည္းမသိ။ "ရာဇ၀င္ ကုိ ေခၽြးနဲ႔ေရးေတာ့ ငန္က်ိက်ိေနတာေပါ့" ဆုိတာကုိ ဆရာက အတည္ေကာက္ၿပီး အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိေနလုိက္တာ။ ကၽြန္ေတာ့္ မွာ မသက္မသာ နားေထာင္ေနရ။
ကၽြန္ေတာ္ က အဲဒီအခ်ိန္မွာ "ေငြတာရီ" မဂၢဇင္းနဲ႔ အကၽြမ္းတ၀င္ ျဖစ္ေနၿပီ။ "ေငြတာရီ" ထဲက ေမာင္ထင္ ရဲ႕ ေဆာင္းပါး နဲ႔ ဘာသာျပန္၀တၳဳေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဖတ္ဖူးၿပီး ျဖစ္ေနၿပီ။ ေမာင္ထင္ဆုိတာ ဦးထင္ဖတ္။ ဦးထင္ဖတ္ ရဲ႕ အတၳဳပၸတၱေရာ၊ "ငဘ"ရဲ႕ ဗ်ဳပၸတ္ေရာ သိၿပီးျဖစ္ေနၿပီ။
ဆရာ လမ္းေခ်ာ္ေနတာကုိ ကၽြန္ေတာ္ ထျပာ ထေ၀ဖန္ရင္ ေကာင္းမလား။ အႀကိမ္ႀကိမ္အဖန္ဖန္ စဥ္းစား မိေသာ္လည္း တကယ့္လက္ေတြ႕ မွာ ကၽြန္ေတာ္ တမေျပာျဖစ္ခဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အရင္တစ္ႏွစ္က ၁၀ တန္း ေအာင္သြား တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြထဲမွာ တစ္ဦးက ထူးထူးျခားျခား ျမန္မာစာဂုဏ္ထူးနဲ႔အာင္သြားလုိ႔ ဆရာ က အသင္အျပ ေကာင္းတယ္ နာမည္ႀကီးေနခ်ိန္။ ("ထူးထူးျခားျခား" ဆုိရတာက ျမန္မာစာဂုဏ္ထူးရတာ သိပ္ရွားတဲ့ေခတ္မုိ႔ ပါ။)

အဲဒီ ဆရာ ကုိ ၇ တန္း ျမန္မာစာ ဆရာႀကီးေလာက္ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ႏွစ္ႏွစ္သက္သက္ မရွိလွတာ ကုိယ့္ဘာ သာကုိယ္ သတိထားမိတယ္။ ၁၀ တန္းစာေမးပဲြေျဖေတာ့ က်န္တဲ့ဘာသာေတြအားရေပမယ့္ ျမန္မာစာေျဖ ရတာ အားမရလွ ဘူး။ တကယ္က ကၽြန္ေတာ္က ျမန္မာစာကုိ စိတ္သန္လွ သူ။ ေအာင္စာရင္း ထြက္ေတာ့ ျမန္မာစာ တစ္ခု ပဲ ဂုဏ္ထူးမရဘဲ ကြက္က်န္ခဲ့တယ္။
၉ တန္း သခ်ၤာသင္တုန္းအျဖစ္ကလည္း မွတ္မွတ္ရရပါပဲ။ ၉ တန္းက အတန္းခဲြ သံုးခုရွိတာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က (C)တန္း။ သခ်ၤာသင္တဲ့ ဆရာမႀကီးက (B)တန္း အတန္းပုိင္။ အဲဒီဆရာမႀကီးက (C)တန္း ကုိ သိပ္မၾကည္ဘူး တဲ့။ အထူးသျဖင့္ ၈ တန္းေအာင္ၿပီးမွ တျခားေက်ာင္းကေျပာင္းလာတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေတြကုိ ပုိလုိ႔ မၾကည္ေလ တဲ့။ ဟုတ္ မဟုတ္ေတာ့ တပ္အပ္ေသခ်ာမသိ။ ကေလးအေတြးေပါ့ဗ်ာ။
တစ္ေန႔ ဆရာမႀကီးက ေလာ့ဂရစ္သမ္ၾကည့္နည္း သင္တယ္။ ဒီမွာလည္း ျပႆနာနဲ႔ ေဆာင့္တုိးရျပန္ေပါ့။ ဆရာမႀကီး က ဘယ္လုိကဘယ္လုိ အံေခ်ာ္သြားတယ္ မသိဘူး ေလာ့ဂရစ္သမ္ၾကည့္နည္း သင္တာက လဲြေန တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ က အစ္ကုိသင္ေပးထားလုိ႔ ေလာ့ဂရစ္သမ္ၾကည့္နည္းက ကၽြမ္းေနၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ အတန္တန္ စဥ္းစားတယ္။ ငါထေျပာရင္ ေကာင္းမလား။ ဒါက အေရးႀကီးတဲ့ အေျခခံအဆင့္။ ဒီမွာ စကတည္း က မွားေနရင္ ေနာက္က် ဒုကၡေရာက္ၿပီ။

ဒါနဲ႔ ဆရာမႀကီးသင္တုန္းတန္းလန္း ကၽြန္ေတာ္ ရုတ္တရက္ မတ္တတ္ရပ္လုိက္ၿပီး ဆရာမႀကီးသင္တာ မွားေနေၾကာင္း ေထာက္ျပ လုိက္မိတယ္။ ဆရာမႀကီးက ရုတ္တရက္ဆုိေတာ့ ေၾကာင္အမ္းအမ္းျဖစ္သြား တယ္။ ေနာက္ ဘာမွ မေျပာမဆုိ အခန္းထဲက ထြက္သြားပါေလေရာ။ စာသင္ခ်ိန္ၿပီးသည္ အထိ ျပန္ မလာ ေတာ့ဘူး။
ကၽြန္ေတာ့္မွာ မ်က္ႏွာလည္းပူ၊ စိတ္လည္းညစ္၊ ကၽြန္ေတာ္ ဒီလုိ ထေျပာေလ့မရွိသူ။ အတန္းေဖာ္ေတြ ေမတၱာ ပုိ႔ၾကမွာကုိ လည္း ေၾကာက္ရေသး။ ေနာက္တစ္ေန႔ ဆရာမႀကီးလာၿပီး စာသင္တယ္။ သူ႔အမွားကုိ ျပင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ အေနနည္းနည္းေခ်ာင္ သြားခဲ့ေပါ့။
ဒါေပမဲ့ အဲဒီေန႔ကေန ကေန႔ထိ ဆရာမႀကီးက တစ္ခါမွ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ တုိက္ရုိက္ စကားမေျပာခဲ့ဘူး။ ဟင္ တပည့္ျဖစ္ တဲ့ ကၽြန္ေတာ္မွ စ စကားမေျပာခဲ့တာ။ လူငယ္ပီပီ ဟီးရုိးလုပ္ခ်င္တာ၊ ဆရာမႀကီးကုိ "ႏွိပ္ကြပ္" ခ်င္တာ တစ္ခုတည္းေၾကာင့္ ထေျပာခဲ့တာ မဟုတ္မွန္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ေသခ်ာေနေပမယ့္ ဆရာမႀကီး စာ ဆက္မသင္ဘဲ ထြက္သြားတာ၊ ေထာက္ျပတဲ့တပည့္ကုိ ေက်းဇူးစကား မဆုိတာကုိပဲ ကၽြန္ေတာ္ မသိမသာ စိတ္ခုေနလုိ႔ေပ လား။ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္နီးပါးၾကာမွ ဆရာမႀကီးကုိ စာနဲ႔လွမ္းကန္ေတာ့လုိက္ရ တယ္။

(၂)

ေဆးေက်ာင္းတက္ရေတာ့ ဒီစရုိက္ဘာသာ၀ါသနာက ကပ္လ်က္သား ပါလာခဲ့။ ပထမႏွစ္ ျမန္မာစာသင္ တန္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ တက္တက္ၾကြၾကြ ေလ့လာသင္ယူခဲ့တယ္။ ၁၀ တန္းတုန္းက ဂုဏ္ထူးထြက္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ စာကုိ ဂုဏ္ထူး နဲ႔ ေအာင္ခ်င္လုိ႔။ ပထမ ဒုတိယ တတိယ အစမ္းစာေမးပဲြသံုးခုလံုးမွာ ကၽြန္ေတာ္က Grade 5 ခ်ည္း။ ကၽြန္ေတာ့္နည္းတူ ရတာ တစ္ဦးပဲရွိတယ္။ ဖုိင္နယ္စာေမးပဲြ မွာ ေကာင္းေကာင္း ေျဖ လုိက္ရင္ၿပီးၿပီ။ ျမန္မာစာ ဂုဏ္ထူးက ေျပးမလြတ္ေတာ့ဘူး။
ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ဖုိင္နယ္ မွာ အစမ္းစာေမးပဲြတုန္းက ေမးထားတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ပုဒ္က ျပန္ပါလာတ္။ ဗညားဒလရဲ႕ "ရာဇာဓိရာဇ္အေရးေတာ္ပံု" က်မ္းေကာက္ႏုတ္ခ်က္နဲ႔ဆုိင္တဲ့ ေမးခြန္း။ ဗညားႏဲြ႕ႏွင့္ ဗ်ည္းႏဲြ႕စီးခ်င္းထုိးတဲ့ အေၾကာင္း ေရးခုိင္းၿပီး "မည္သူက သူရဲေကာင္း ပုိပီသပါသနည္း"တဲ့။ ျမန္မာစာရာႀကီးက ဗညားႏဲြ႕ကုိ အမွတ္ ေပး တယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း အရင္ေျဖတုန္းက ဆရာႀကီးအႀကိဳက္ ဗညားႏဲြ႕ကုိပဲ မဲတင္းခဲ့တာ။ ကဲ ဒီတစ္ေခါက္ေတာ့ ငါလည္း ဂုစ္ထူးရ ဖုိ႔ ေသခ်ာသေလာက္ရွိေနၿပီ။ ဆရာႀကီးကုိလည္း ခပ္ေထ့ေထ့ လုပ္ခ်င္ တာေၾကာင့္ ဗ်ည္းႏဲြ႕ က ပုိ၍ပုိ၍ သူရဲေကာင္းပီသပါေၾကာင္း ေရးခ်လုိက္တယ္။

ေအာင္စာရင္း ထြက္လာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ျမန္မာစာ ရုိးရုိးေအာင္။ သူငယ္ခ်င္းက ဂုဏ္ထူးေအာင္။ အဲဒီ ျမန္မာစာ ဆရာႀကီး ကုိ ကၽြန္ေတာ့္မွာ သူမ်ားအေျပာနဲ႔ နည္းနည္းျမင္ျပင္းကတ္ေနတာပါတယ္။ တကယ္က ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ဘာမွ ျဖစ္ဖူးတာမဟုတ္။ ဒီစာေရးတုန္း ဆရာ့ကုိ မွန္းဆကန္ေတာ့လုိက္ရေသးတယ္။
တတိယႏွစ္ေရာက္ေတာ့ စာသင္သိပ္အေကာင္းႀကီး မဟုတ္ေသာ္လည္း စာသင္ရင္ အင္မတန္တက္ၾကြတာ နဲ႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားလံုးက အမွတ္ျပည့္ ေပးၿပီးသား။ စာသင္ရင္ ဆရာႀကီးက အားရပါးရ စိတ္ပါ လက္ပါ။ တစ္ခါက စာသင္ရင္း စေတာ့(ခ်)ေပၚကေန ေနာက္ျပန္ဆုတ္ရင္း ဆုတ္ရင္း ေနာက္ျပန္ လန္က်သြားဖူး သတဲ့။ ဆရာႀကီး ရဲ႕ အက်င့္တစ္ခုက သူ စာစသင္တဲ့ေန႔မွာ သူေမးတာေျဖႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ေတြရဲ႕ နာမည္ ကုိ အေသအခ်ာ မွတ္ထားၿပီး ေနာင္ စာသင္တုိင္း အဲဒီေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကုိပဲ ပင္တုိင္ထား စာေမးေတာ့တာ။ က်န္တဲ့ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကုိ သူ႔စာရင္းထဲ မတုိ႔ေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က အဲဒီ အထူးေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ စာရင္းထဲမပါဘူး။

တစ္ရက္မွာ ဆရာႀကီးက သူသင္တာ နားမလည္ရင္ မရွင္းရင္ ေမးခ်င္ရင္ အခ်ိန္မေရြးလာေမးႏုိင္ေၾကာင္း၊ သူ႔ရံုးခန္း တံခါး အၿမဲဖြင့္ထားေၾကငာင္း ေၾကညာလုိက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္လုိ "ဟုိက္ပါ" (Hyper) ျဖစ္ တဲ့ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတစ္စု ဆရာႀကီးဆီ စာေမးဖုိ႔ တစ္ရက္ ခ်ီတက္သြားၾကတယ္။ ဆရာႀကီးက ၿပံဳးရႊင္စြာ နဲ႔ပဲ စာေတြရွင္းျပ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္စုမွာ ေပ်ာ္လုိ႔၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ဆရာႀကီးရဲ႕ အထူးစာရင္းထဲ မွာမ်ား ထည့္ေလမလား။ ဒါေပမဲ့ ဆရာ့စာရင္း ထဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မပါျပန္ဘူး။

ဒါနဲ႔ ဒုတိယအႀကိမ္ စာေမးဖုိ႔ ဆရာႀကီးရံုးခန္း ခ်ီတက္ၾကျပန္ေရာ။ ဒီတစ္ခ်ီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ေယာက္်ား ေလး သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ဦး တည္း။ မိန္းကေလးေတြက မလုိက္ေတာ့ဘူးတဲ့။ ဒီတစ္ႀကိမ္မွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေမးတာကုိ ဆရာႀကီး က ဘယ္လုိကဘယ္လုိ နားလည္မႈလဲြသြားမွန္းမသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ ေမးတာကုိ ေျဖရင္း တန္းလန္း ထေငါက္ေတာ့ တာ။ ေအာ္ေတာ့တာ။ ေဘးက သူငယ္ခ်င္းက တုန္တုန္ယင္ယင္။ လက္ ကုတ္ၿပီး အျမန္ဆုတ္ခြာ ဖုိ႔ အခ်က္ျပေနၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ္ႏိႈက္ကလည္း ပါေမာကၡ/ဌာနမွဴးႀကီးရဲ႕ အေငါက္အငမ္းခံရေတာ့ ရင္ထဲက တဒိန္းဒိန္း။
ဒါေပမဲ့ တစ္ဖက္ကလည္း ဂ်စ္တစ္တစ္ခံတန္တန္ လုပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ကေလးရွိေနေလေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ဇြတ္ေပ ထုိင္ေန လုိက္ၿပီး ဆရာႀကီးကုိပဲ မ်က္ေတာင္မခတ္စုိက္ၾကည့္ေနလုိက္တယ္။
ဆရာႀကီးက ထုိင္ခ်လုိက္ၿပီး -
" ကဲ မင္းဘာေမးခ်င္ေသးသလဲ "တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္က -
" ေမးခြန္းသံုးခု က်န္ပါေသးတယ္ ဆရာႀကီး "
လုိ႔ေျပာၿပီး ေမးခြန္းဆက္ေမးတယ္။ ၿပီးမွ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာလုိ႔ ေျပာၿပီး ဆရာႀကီးအခန္းက ထြက္ခဲ့။ အျပန္ ေကာ္ရစ္ဒါတစ္ေလွ်ာက္ မွာ သူငယ္ခ်င္းက -
" လူေပါင္းမွားၿပီဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားနဲ႔ လုိက္လာမိတာမွားၿပီ။ စာေမးပဲြေတာ့ က်ေတာ့မွာပဲ "

ဆုိၿပီး တဖ်စ္ေတာက္ေတာက္။ ေနာက္ဆံုး စာေမးပဲြႀကီးမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏွစ္ေယာက္လံုး အဲဒီဘာသာ မွာ ေရွာေရွာရွဴရွဴေအာင္တယ္။ တပည့္က မုိက္ေသာ္ လည္း မဲေသာ္လည္း ဆရာႀကီးက ဆရာပီသလွတာ။ ပုဂၢလိကခံစားမႈ နဲ႔ အလုပ္တာ၀န္ကုိ သီးသန္႔လုိင္းျခားထားတာ။ ေနာင္ ေရာဂါေဗဒ ေလ့လာရတုိင္း ဖတ္ရ တုိင္း ကၽြန္ေတာ့္ မွာ နားလည္ဖုိ႔ အေတာ္အားစုိက္ရတာ သတိထားမိတယ္။
ေနာက္ဆံုးႏွစ္ အပုိင္း(က)ေရာက္ေတာ့ ေရာဂါေဗဒ၊ ကာကြယ္/လူမႈေဆးပညာနဲ႔ ဥပေဒေရးရာ ေဆးပညာ သင္ယူရ တယ္။ ဘာသာရပ္တစ္ခုက ဆရာႀကီးတစ္ဦးကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေက်ာင္းသားေတြက အစာမေၾက ၾကဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲ လုိ႔ တိတိပပ ေထာက္ျပစရာ အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာ ရွိတာလည္း မဟုတ္။ အသားလြတ္ႀကီး ဗ်ာ။ တစ္ရက္မွာ ဆရာႀကီးစာသင္ခန္းထဲ "လက္ခ်ာ" ေပးဖုိ႔ ၀င္လာပါ တယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြ အားလံုး ကၽြတ္ကၽြတ္ညံ ဆူေနရာက ရုတ္တရက္ ၿငိမ္က်သြားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ နဲ႔ ကပ္ရက္ သားထုိင္ေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းငတိက အလုိက္ကမ္းဆုိမသိ စကားေတြ ဆက္ေျပာေနတာ။ ဆရာႀကီး က သူ႔ကုိ လွမ္းၾကည့္လုိက္ၿပီး -
" စကားေျပာလုိ႔ ၿပီးၿပီလားခင္ဗ်ာ "

လုိ႔ ပဋိသႏၶာရ ျပဳလုိက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ သိလုိက္ၿပီ။ ဆရာႀကီး ႏွာတင္းေနၿပီဆုိတာ။ စာစသင္ေတာ့ ဆရာ က ေအးေအးေဆးေဆး ဘာမွ မျဖစ္သလုိပါပဲ။ သင္ရင္းတန္းလန္းက လက္ေတြ႕လုပ္ရတဲ့ Procedure တစ္ခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကုိ စာေမးလုိက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဘာသိ ဘာသာ။ ေဘးကသူငယ္ခ်င္း က ဒီတစ္ခ်ီလည္း အရိပ္အကဲမၾကည့္ဘဲ သူသိတယ္ဆုိၿပီး လက္ေထာင္ လုိက္ ပါေလေရာ။
ထင္တဲ့အတုိင္းပဲ ဆရာႀကီးက သူ႔ကုိ တည့္တည့္ၾကည့္ၿပိး -
" ကဲ ေျဖပါဦးခင္ဗ် "
လုိ႔ေျပာေတာ့ ဒီေကာင္က ထင္ရာစြတ္ေျဖလုိက္တာ။ အေျဖက အမွားႀကီး။ အဲဒီမွာ ဆရာႀကီးက အားလံုး ၾကားေလာက္ေအာင္ ရယ္သြမ္းေသြး ၿပီး ဒီေကာင့္ကုိ ေခ်ခၽြတ္ေတာ့တာ။ ပညာတတ္ ႀကိမ္လံုးနဲ႔ လွိမ့္ရုိက္ ေတာ့ တာ။ ကၽြန္ေတာ့္ ရင္ထဲေထာင္း ခနဲျဖစ္သြား။

ေနာက္ Topic တစ္ခု စတင္ေတာ့ ဆရာႀကီးက -
" ခင္ဗ်ား တုိ႔ ကံေကာင္းတယ္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္တုန္းက ဒီအေၾကာင္းမသင္ခဲ့ရဘူး"
လုိ႔ နိဒါန္းပ်ိဳး ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္က ပါးစပ္က လႊတ္ခနဲ -
" ဒါေၾကာင့္ ဆရာႀကီးတုိ႔ သိပ္မတတ္တာေပါ့ "
လုိ႔ ေျပာလုိက္မိ။
အသံက လုိတာထက္ နည္းနည္း ပုိက်ယ္သြားတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ နားပါးလွတဲ့ ဆရာႀကီးက ၾကားျဖစ္ေအာင္ ၾကားလုိက္ပံု ရတယ္။
ကၽြန္ေတာ့္ ကုိ တည့္တည့္ၾကည့္ၿပီး -
" ဟုတ္ပါတယ္ခင္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ခင္ဗ်ားတုိ႔ေလာက္ မတတ္ပါဘူးခင္ဗ်"

လုိ႔ တမင္လုပ္ထားတဲ့ မႏၱေလးနဲ႔ တံု႔ျပန္လုိက္ပါတယ္။ ဟာ ... သြားၿပီ။ ဒီဘာသာမွာ ငါေတာ့ကဲြၿပီ။ ရင္ထဲ မွာ ေတာ္လည္းသံႀကီး ျမည္ဟိန္းေပါက္ကဲြ။ အဲဒီဘာသာရပ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ဖုိင္နယ္မွာ Grade-4 နဲ႔ ေအာင္ခဲ့။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ပူပန္မႈႀကီးက မလုိအပ္ခဲ့ၿပီေကာ။ အႏွီဆရာႀကီးသည္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ထင္တာ ထက္ ႏွလံုးစိတ္၀မ္းႀကီး တဲ့ လူသားႀကီးတစ္ဦး ျဖစ္ေနခဲ့ေခ်သည္တကား။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ေတာ့ ေရာဂါေဗဒ တုန္းကလုိပဲ အဲဒီဘာသာရပ္ကုိ ေလ့လာတုိင္း နားလည္ဖုိ႔ ခက္ခဲရ ပင္ပန္းတႀကီးျဖစ္ရေလ။

(၃)

ဘဲြ႕လြန္တတ္တာ ၁၉၈၃-၁၉၈၅။ ၂ ႏွစ္တာကာလ။ ပထမႏွစ္အၿပီးမွာ ဌာနမွဴးက အၿငိမ္းစားယူသြားပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ရန္ကုန္က ဆရာႀကီးတစ္ဦးက ဌာနမွဴးတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ဖုိ႔ ေရာက္လာ တယ္။ အၿငိမ္းစားယူသြားတဲ့ ဆရာမႀကီးက မႏၱေလးေဆးေလာကမွာ ၾသဇာႀကီးလွတဲ့သူ။ ေနာက္ ေရာက္လာတဲ့ ဆရာႀကီးက မႏၱေလးေဆးေလာက မွာ လူသိနည္းလွသူ။ "လူၾကမ္းမင္းသားႀကီး"၊ "ခြသမား ႀကီး"ဆုိတဲ့ နာမည္ကလည္း သူမေရာက္ခင္ ကတည္းက မႏၱေလးကုိ ေရာက္ႏွင့္ေနတာ။
ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ဘဲြ႕လြန္ဒုတိယႏွစ္မွာ ဆရာႀကီးနဲ႔ စထိေတြ႕ရတယ္။ ဆရာႀကီးက ေဟာေဟာဒုိင္းဒုိင္းသမားႀကီး။ စိတ္ထဲရွိ ရာ ေျပာခ်လုိက္တာ။ ဘဲြ႕လြန္သင္ၾကားေရးနဲ႔ နည္းနည္းအလွမ္း ကြာေနတာၾကာၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ဘဲြ႕လြန္ သင္တန္းသားေတြကုိ ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္ရာမွာ သင္ၾကားရာမွာ "ဒိတ္" ေအာက္ေနတယ္ေျပာရမလားပဲ။ ဒီတစ္ခ်က္တည္း နဲ႔တင္ ကၽြန္ေတာ္(တုိ႔)က အမွတ္ေလွ်ာ့ၿပီး သားျဖစ္ေနၿပီ။ မူလဌာနမွဴးကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေတြ ခင္တြယ္ကုိးစား ၾကည္ညိဳလြန္းလွတာေၾကာင့္ ေနာင္မွေရာက္လာတဲ့ ဆရာႀကီးကုိ လက္ခံကုိင္းညႊတ္ ရမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတြက္ ခက္ခဲခဲ့ရေလသလား (ဒါက ခုမွ ျပန္သံုးသပ္မိ တာ။)

" ေဟ့ ဒီဆရာႀကီး က တုိ႔ရဲ႕ ပေထြးပဲကြ။ မိခင္ရင္းလုိေတာ့ တုိ႔အေပၚ ဘယ္စိတ္ေကာင္းရွိပါ့မလဲ"
လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ (တစ္ေယာက္တည္း) ေတြးလည္းေတြး။ ေျပာလည္းေျပာ။ ဒီလုိ စိတ္အခုအခံနဲ႔ဆုိေတာ့ ဆရာႀကီး စာသင္ တုိင္း ကၽြန္ေတာ္က ခံခံျငင္းတယ္။ ျငင္းရာမွာလည္း ေျပေျပလည္လည္ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ဟုတ္ဟန္ မတူဘူး။
" ခင္ဗ်ား ပါေမာကၡ/ဌာနမွဴး လုပ္ၿပီး ဒါေလးမွ မသိဘူးလား"ဆုိတ့ မ်က္ႏွာေပးနဲ႔။ (ဒါလည္း ခုမွ ျပန္ေတြးမိ တာပါ။ ဟုိတုန္း ကေတာ့ ရဲရင့္မ်က္ႏွာနဲ႔လုိ႔ ထင္ခဲ့တာပါ။) ရံုထဲမွာ "ေရာင္း" လွည့္ရင္း စာေမးရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္ နဲ႔ ဆရာႀကီး တဂ်ိန္းဂ်ိန္းေပါ့။

ဒီလုိ ဗိန္းေဗာင္းသံ ေလးကင္းသံေတြၾကားထဲကေန စာေမးပဲြႀကီး ဆုိက္ေရာက္လာခဲ့ေပါ့။ ရန္ကုန္ ေဆး တကၠသုိလ္ (၁)နဲ႔ (၂)က ဆရာ၊ ဆရာမႀကီးေတြနဲ႔ မႏၱေလးေဆးေက်ာင္းက ဆရာ၊ ဆရာမႀကီးေတြ ေပါင္းဆံုၿပီး စစ္ေဆးၾကရ တဲ့ ပဲြႀကီးေပါ့။ Short Case  လုိ႔ေခၚတဲ့ လူနာေရာဂါလကၡဏာျပခ်က္ (Physical Signs)ေတြကုိ စမ္းသပ္စစ္ေဆးရ တဲ့ Stationမွာ ကၽြန္ေတာ္ ဆရာႀကီးနဲ႔ဆံုတယ္။ လူနာရဲ႕ အဆုတ္ကုိ နားၾကပ္နဲ႔ နားေထာင္ စစ္ေဆးရာမွာ နားၾကပ္ရဲ႕ Bell နဲ႔နားေထာင္မလား၊ Diaphragm နဲ႔ နားေထာင္မလား ဆုိတာကစၿပီး အေခ်အတင္ ျငင္းခံု ရျပန္ပါေလေရာ။ ဆရာႀကီးက နည္းနည္းမွမေလွ်ာ့။ ကၽြန္ေတာ္ ကလည္း ေရႊးေစ့ မွ် ေနာက္မဆုတ္စတမ္း။ ကၽြန္ေတာ္က စာအုပ္အကိုးအကားေတြနဲ႔ ျပန္ျငင္းျပန္ေခ်ပ။ ဆရာႀကီး မယံုရင္ ျပန္ Check လုပ္ၾကည့္ေပါ့ လုိ႔ စိန္ေခၚလုိက္မိ။ ဆရာႀကီး ေတာ္ေတာ္စိတ္ဆုိးသြားပံုရတယ္။ အဲဒီ Station မွာ ကၽြန္ေတာ္ မေအာင္ဘူး။

ေနာက္ဆံုး Viva (ႏႈတ္ေျဖ) ခံုထုိင္ရေတာ့ ဆရာႀကီးနဲ႔ ထပ္ဆံုရျပန္တယ္။ ေရွးေရစက္ အေထာက္အပံ့အား ႀကီးလုိက္ ပံု။ ECG ေမးေျဖတုန္း မုိးမီးေလာင္ေတာ့တာပါပဲ။ ေလာင္စာေတြက မ်ားေနမင့္ကိုး။ အဲဒီ ECG က ကၽြန္ေတာ္ ဆဲြထားတဲ့ ECG ကၽြန္ေတာ့္လက္ေရးနဲ႔။ အဲဒီလူနာအေၾကာင္းလည္း ကၽြန္ေတာ္က ေသေသခ်ာ ခ်ာ သိေန တာ။ အရင္ဌာနမွဴးက ECG ေကာင္းေကာင္းေတြ႕ရင္ သိမ္းထားေပးပါဆုိလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ သိမ္းၿပီး ေပးထားတာ ကုိ အခု ဆရာႀကီးက စာေမးပဲြမွာ ထုတ္သံုးတာ။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ကုိယ္အပုိင္ပဲ ဆုိၿပီး ေထာင္ေထာင္ ေထာင္ေထာင္နဲ႔ ေျဖမိတာေနမွာေပါ့။ Technical Point တစ္ခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာႀကီး နဲ႔ ျငင္းၾကခံုၾကရာမွာ ပဲြက ၾကမ္းသည္ထက္ ၾကမ္းလာတယ္။

ေနာက္ဆံုး ဆရာႀကီးက ထုိင္ရာကေန မတ္တတ္ရပ္ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ စီးမုိးၾကည့္ၿပီး -
" ေနပါဦးကြ၊ စာေမးပဲြ လာစစ္တဲ့ Examiner က မင္းေလာက္ မတတ္ဘူး ထင္လုိ႔လား "
ေျပာၿပီး ေငါက္ေတာ့တာ ပါပဲ။ ေနာက္ ဆက္ေျပာတာက -
" မင္း ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားေျဖ။ ငါတုိ႔က မင္းကုိ အမွတ္ေပးေတာ့မွာ" တဲ့။
အဲဒီ အဆင့္က် မွ ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ္ရွိန္သတ္လုိက္ပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ အနီကတ္ထိေတာ့မွာ။ အဲဒီ Station မွာလည္း ကၽြန္ေတာ္ သုိးကာသီကာ က်ျပန္တယ္။ ေနာက္ဆံုးပိတ္ေအာင္၊ ရႈံးဘုတ္ထုိင္ၾကရာမွာ ကံေကာင္း အေၾကာင္းေထာက္မ စြာ ကၽြန္ေတာ္ ေအာင္ခဲ့တယ္။

(၄)

ဘဲြ႕လြန္သာ ေအာင္သြားတယ္။ စိတ္ထဲက မေက်လည္။ ကၽြန္ေတာ္ဘဲြ႕တက္မယူခဲ့။ စိတ္နာသလုိလုိျဖစ္လုိ႔။ ဆရာႀကီး က -
" ဒီေကာင္ေတြ ဘဲြ႕လြန္သာ ေအာင္ထားတာ။ ဘာမွတတ္ေသးတာ မဟုတ္ဘူး "
ဆုိၿပီး သူ႔ရံုထဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ စုေခၚထားတယ္။ စိတ္ထဲမွာေတာ့ ငါတုိ႔ကုိ "ပညာေပး"ဖုိ႔ တမင္ေခၚထားတယ္ပဲ ထင္ေနတာ။
ရံုထဲ မွာ လူနာ လွည့္ၾကည့္ရာမွ ဆရာႀကီးက -
" ေမးခြန္းမုိးရြာသည္ ၿဖိဳင္ၿဖိဳင္ေလာ၊ ၿဖိဳင္ၿဖိဳင္" ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း "ေမးခြန္းသိန္းသန္း၊ မ်ားစြာလြန္း သည္၊ ထက္၀န္းရံသ။ မႏိုင္ မႏုိင္"လုိ႔ ေၾကြးေၾကာ္ၿပီး တန္ျပန္ခုခံ ကာကြယ္ရတာ။ ဆရာႀကီးက မဲေလသဲေလ။ ကၽြန္ေတာ္ က ျပန္ခ်ဲေလ ျပန္ခဲေလ။ မႏၱေလး ေဆးေလာကရဲ႕ တပ္မွဴးသဖြယ္။ "ငါကယ္ မွ ျဖစ္ေတာ့မကုိး" ဆုိတဲ့ပံု နဲ႔။

တစ္ရက္ ပ်ဥ္းမနား၊ လယ္ေ၀းဘက္ ကြင္းဆင္းေဆးကုဖုိ႔ သြားၾကရာမွာ သားဖြားမီးယပ္ အထူးကုဆရာ၀န္ တစ္ဦး နဲ႔ စကားလက္ဆံုက်မိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဘဲြ႕လြန္စာေမးပဲြအေၾကာင္း စကားစပ္မိၿပီး ရုိးရုိးေအာင္တာ လား။ Credit နဲ႔ ေအာင္တာလားလုိ႔ ေမးလုိက္ေတာ့ ဓာတ္ဆီေပပါ ပံုးႀကီးေပၚ မီးပြားက်သြားသလုိ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ မီးပံုႀကီး ထေတာက္ေပါ့။ ကုိယ့္အလြမ္းဇာတ္ကုိ ဇာတ္နေအာင္ သာသာထုိးထုိးေလးေျပာၿပီး ဇာတ္စံုခင္း လုိက္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးက ကုန္းရုပ္ေနရာက ဆုိတာေတာ့ ေျပာစရာမလုိပါဘူးေနာ္။
အရင္တုန္းက ဒီလုိေျပာလုိက္ရင္ ၾကားရတဲ့သူက စုတ္တသပ္သပ္။ ဟုတ္တယ္။ ဆရာႀကီးဆုိးတာပ။ ေမာင္ ရင္က မွန္တာပ။ မတရားခံရတာပ။ ဒီလုိပဲ "ဖုိက္" ရမွာပ။ ဒီတစ္ႀကိမ္မွာေတာ့ သူငယ္ခ်င္းက ဘာမွ မွတ္ခ်က္ မခ်ဘူး ကၽြန္ေတာ္ မွန္တယ္လည္းမေျပာ။ ကၽြန္ေတာ္ မွားတယ္လုိ႔လည္းမဆုိ။ ကၽြန္ေတာ္ ဘာဆက္ေျပာရမယ္ မသိ။
သူငယ္ခ်င္းက ေတြးေန ေတြေနရာကေန -
" ကၽြန္ေတာ္ ဌာနတစ္ခုမွာ အလုပ္၀င္စတုန္းက ဆရာလတ္ေတြက ဆရာႀကီးတစ္ဦးအေၾကာင္း မေကာင္း ေျပာတာ မ်ားလွေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က အဲဒီဆရာႀကီးကုိ ကုိယ္နဲ႔ဘာမွမျဖစ္ဘဲ အလုိလုိ စြတ္မုန္းတီးေန မိတယ္။ တစ္ရက္ မွာ အေၾကာင္း ေသးေသးမႊားမႊားကေလးတစ္ခုနဲ႔ပဲ ဆရာႀကီးနဲ႔ကၽြန္ေတာ္ စကားမ်ား ရတယ္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဗ်ာ တစ္ခ်ိန္မွာ ဆရာ လတ္ အဆင့္ေရာက္ ရင္ "ၾကားလူ" ေကာင္းေကာင္းလုပ္ခ်င္လုိက္တာ။

ဆရာႀကီး နဲ႔ ဆရာငယ္ေတြၾကား ေျပေျပလည္လည္ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းျဖစ္ေစ့ခ်င္တာ။ ဆရာငယ္ေတြကုိ ဆရာႀကီး က ဒီလုိပဲ ေအာ္တယ္ ဆူတတ္ေသာ္လည္း စိတ္ရင္းေစတနာေကာင္းေၾကာင္း၊ တပည့္ေတြကုိ အစဥ္မျပတ္ ေစာင့္ေရွာက္ တတ္ ေၾကာင္း ေျပာျပမယ္။ ဆရာႀကီးကုိလည္း ဆရာငယ္ေတြ၊ ကေလးေတြ လိမၼာေၾကာင္း။ အခုျဖစ္ရတာက သူတုိ႔နားမလည္လုိ႔ အေတြ႕အႀကံဳမရွိလုိ႔ ျဖစ္ရေၾကာင္း၊ ဆရာႀကီးကုိ တမင္ အရဲြ႕တုိက္တာမဟုတ္ေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ရွင္းျပမယ္ဗ်ာ။ အဲဒီလုိ "ၾကားလူ" လုပ္ခ်င္တာ "
လုိ႔ ေတြးေတြးဆဆ ေျပာပါတယ္။ အဲဒီညမွာ ကၽြန္ေတာ္ အေတြးနက္ရေပါ့။

ဆရာႀကီး နဲ႕ ျဖစ္တဲ့ပဲြမွာ ဆရာႀကီးဘက္ကပဲ မွားတယ္ထားဦး။ ကၽြန္ေတာ္ကေကာ မွန္ေနလုိ႔လား။ တစ္ဖက္ လူ မွားကာမွ် နဲ႔ မိမိက အလုိလုိ မွန္သြားေလေရာ့လား။ သူတစ္ပါး အျပစ္ေတြ႕ကာမွ်နဲ႔ မိမိအျပစ္ အလုိလုိ ကင္းပ သြားေလေရာ့လား။
ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ညတာအရွည္ဆံုး ညတစ္ညျဖစ္ခဲ့ေပါ့။ ဆရာႀကီး ေနရာကေန ကၽြန္ေတာ္ ေနၾကည့္မိ တယ္။ ပထမဆံုး အႀကိမ္။ ကၽြန္ေတာ့္ အျပဳအမူ၊ စိတ္ေနခံယူခ်က္က ဆရာႀကီး စိတ္ဆုိးစိတ္ကြက္စရာ အျပည့္။
ကၽြန္ေတာ္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း လုိ႔ ႏူးညံ့လုိ႔သြားတယ္။ မုိးလည္းလင္း ကၽြန္ေတာ္လည္း လင္းခဲ့ေပါ့။ ဆရာႀကီးကုိ ဇနီးသည္နဲ႔ အတူ အိမ္တုိင္ရာေရာက္သြားၿပီး ကန္ေတာ့တယ္။ ထိျခင္း (တည္ျခင္း) ငါးပါးနဲ႔။ မာန္ဟုန္ အကုန္ခ်။ ေဆးပညာ ကုိ သင္ယူလုိ႔ရခဲ့တာ၊ ေနာင္စာေမးပဲြေတြကုိ ခဲခဲယဥ္းယဥ္း ပင္ပင္ပန္းပန္း မေျဖရ ဘဲ ေအာင္ျမင္ခဲ့တာ ဤမ်က္ေျပသူေတာ္က်င့္ထံုးေၾကာင့္ ျဖစ္လိမ့္မည္။

ရြက္ႏုေ၀၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ၊ ၂၀၀၈
.

1 comment:

Thu said...

A good illustration of scholars's pride and fulfill heart by widen knowledge.