Sunday, June 19, 2011

ခင္ခင္ထူး ၏ ဖက္ရြက္၀တ္ခြက္

ဖက္ရြက္၀တ္ခြက္
ခင္ခင္ထူး

ကၽြန္မတို႕မိသားစု မႏၱေလးၿမိဳ႕သစ္ရပ္ကြက္ထဲကို ေျပာင္းေရႊ႕လာခဲ့တာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ရွိခဲ့ၿပီ။ အထိုင္ကေလးက်လာေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနအားလုံးႏွင့္ အားက်သင့္သေလာက္လည္း က်လာၿပီိ ဆိုႏိုင္ပါ၏။ ေနမႈထိုင္မႈ၊ သြားမႈ၊ လာမႈက အသားက်ေသာ္လည္း ကၽြန္မတို႕ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ေန႕စၥဓူ၀ ကိစၥ မ်ားေၾကာင့္ အသားမက်ႏိုင္ေသးသလို ျဖစ္ေနသည္။ ဇနီးခင္ပြန္းႏွစ္ေယက္ႏွင့္ သမီးကေလးတစ္ေယာက္သာ ရွိေသာ အိမ္ေထာင္ဆိုေသာ္လည္း အုိးႀကီးခ်က္ရသည့္ အိမ္လို ေခၽြးတစ္လုံးလုံး၊ အိုးမည္းတေပေပ ရွိရတာ မ်ားသည္။ ညဖက္သမီးငယ္ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္ အိပ္ေမာက်ၿပီဆိုမွ စာထေရးရေတာ့အိပ္ရာ၀င္ ေနာက္က် တတ္ ပါသည္။ စာမူအေလာတႀကီး ေပးစရာရွိသည့္ အခါမ်ိဳးဆိုလွ်င္ ညႏွစ္ခ်က္ သုံးနာရီကူးရသည္လည္းရွိ၏။ ညဖက္အိပ္ရာ၀င္ ေနာက္က်လွ်င္ မနက္ရွစ္နာရီ ကိုးနာရီမွ ကၽြန္မႏိုးေတာ့သည္။

ေစ်းေျပး၊ မီးေမႊး၊ ခ်က္ျပဳတ္၊ ၀ယ္လာျခမ္းလာတာေတြ သိမး္ရ ဆည္းရ၊ သိုရေလွာင္ရ၊ သူ႕ေနရာႏွင့္သူ ေနရာခ်ရ။ ၿပီးေတာ့ တစ္အိမ္လုံးလွည္းက်င္းဖုန္ခါ။ ကေလးကတစ္ဖက္ အလုပ္ကတစ္ဖက္။ ကၽြန္မမွာ ကိုယ္ခြဲ လည္း မရွိ။ အ၀တ္ျခင္းထဲမွာ အ၀တ္ေတြ ျပည့္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ဓာတ္မ်ားပင္ က်ခ်င္ခ်င္။ က်လို႕ ကလည္း မျဖစ္ပါ။ ကၽြန္မ မေလွ်ာ္လွ်င္ ဘယ္သူေလွ်ာ္မွာလဲ။ သိပ္မ်ားလြန္းလွ်င္ လူငွားေလွ်ာ္ရတာ မ်ိဳး ရွိေသာ္လည္း ေတာ္ရုံတန္ရုံနဲ႕ေတာ့ ငွားမေနခ်င္။ အ၀တ္ေလွ်ာ္သည့္ မိန္းမကိုရွာရတာ မခက္ေသာ္လည္း ပိုက္ဆံ မ်ားမ်ား ေပးပါမွ အဆင္ေျပသည္။ ေန႕ခင္းဘက္ လွ်ပ္စစ္မီးလာလွ်င္ေတာ့ မီးပူခါးခ်ိေအာင္ တုိက္ ဦးေရာ့။

"လူငွားရွာမွေပါ့ ဆရာမရဲ႕၊ အကုန္သိမ္းက်ဳံးလုပ္ေနလို႕ ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။ ဆရာမစာေတြလည္း မေတြ႕ ရတာ ၾကာၿပီ၊ စာေရးပါဦး"
မိတ္ေဆြေတြက အႀကံဥာဏ္ေပးၾကပါသည္။ စာေရး၊ စာဖတ္ မလုပ္ရျခင္းအတြက္ေတာ့ ကၽြန္မ ၀မ္းအနည္း ရဆုံး ျဖစ္သည္။ လူငွားဆိုတာ အိမ္ေဖာ္ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ လူငွားဆိုတာ အိမ္ေဖာ္ကို ဆိုလုိျခင္း ျဖစ္သည္။ ကၽြန္မတို႕မွာ အိမ္ေဖာ္ထားႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ျပည့္စုံသူေတြ မဟုတ္တာက တစ္ေၾကာင္း၊ အနည္းဆုံး ေတာ့ ကိုယ္ပါမွ အဆင္ေျပတာက တစ္ေၾကာင္းဆိုေတာ့ အိမ္ေဖာ္လည္းကိုယ္၊ အိမ္ရွင္လည္း ကိုယ္ သေဘာထားရေတာ့သည္။

ျမန္မာမိန္းမသား အိမ္ေထာင္ရွင္ တစ္ေယာက္အတြက္ ကၽြန္လုပ္ရသည့္ အလုပ္ေတြက အထူးထူး ဆန္းဆန္း ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာအိမ္ရွင္မတိုင္း လုပ္ေနက် သမရိုးက်အလုပ္ေတြသာ ျဖစ္သည္။ အေမႀကီး တို႕ေခတ္ကလည္း လုပ္ခဲ့သည္။ အေမတိဳ႕လည္း မီးဖိုေခ်ာင္က ထြက္ရသည္မရွိ၊ ေရဆိပ္ကတက္ရသည္မရွိ။ သည္ၾကား ထဲ ကေလးတစ္အုပ္တစ္မႀကီးကို ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကသည္။ ၀မ္းစာရွာခဲ့ၾကရသည္။ အနည္းဆုံး အိမ္ေရွ႕မွာ လာရပ္ေသာ ဆြမ္းခံကိုယ္ေတာ္ေလာက္ကို ဆြမ္းတစ္စေလာင္းေတာ့ ေလာင္းလွဴႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။

တစ္ရက္ ကၽြန္မ လုပ္လက္စ အလုပ္ကေလးေတြကို ခဏ ခ်ထားခဲ့ၿပီး ၀ါသနာပါရာ သစ္ပင္ပန္းပင္ ကေလး ေတြ စိုက္ပ်ိဳးေနခုိက္ ဦးပၪၥင္းႏွစ္ပါး အိမ္ေရွ႕မွာ ရပ္ေတာ္မူၾကတာ သတိထားမိပါသည္။ အလွဴခံၾကတာ မ်ားလား။ ကၽြန္မတတ္ႏိုင္သေလာက္ ၀တၱဳေငြကေလး လွဴဒါန္းဖိဳ႕ လက္ေဆးလိုက္သည္။

"ဒကာမႀကီး ဦးဇင္းတို႕ သည္ရပ္ကို ဆြမ္းခံဖို႕ အိမ္စဥ္ဝကမွာပဲ ဒကာမႀကီးတို႕အိမ္က ဆြမ္းဖိတ္ရင္ ဆြမ္းခံအိမ္ အျဖစ္ ႂကြပါမယ္"
ဦးပၪၨင္း ႏွစ္ပါးက ဆြမ္းစဥ္ရပ္ရန္ ထိုင္ကိုယ္ေတာ္အျဖစ္ ဆြမ္းခံျခင္း အက်င့္ျမတ္ကို က်င့္ေတာ္ မူမည့္အေၾကာင္း မိန္႕ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ယခင္က ကၽြန္မတိဳ႕ ရပ္ကြက္အတြင္းထဲအထိ ဆြမ္းခံႂကြေတာ္ မူၾကေသာ ရဟန္းမရွိပါ။ လမ္းမတန္းေတြမွာေတာ့ ဆြမ္းခံသံဃာမ်ားကို ေတြ႕ရမိပါသည္။ ကၽြန္မ ဘယ္လို ေလွ်ာက္ရမွန္း မသိေအာင္ ေတြေ၀သြားမိပါသည္။ ဆြမ္း၊ ဆြမ္းဟင္းကိုလည္း မနက္တိုင္း ၀တ္မပ်က္ ေလာင္းလွဴ ခ်င္ သည့္ ဆြမ္းကုသိုလ္ယူခ်င္သည္။ အိမ္မွာေနရင္း ဆြမ္းေလာင္းရင္း ကုသိုလ္ရသည္။ ဒါနကို ကၽြန္မ အလြန္ျပဳခ်င္ပါသည္။

ကၽြန္မတိဳ႕မိဘမ်ားက အိမ္မွာထိုင္ကိုယ္ေတာ္၊ ရပ္ကိုယ္ေတာ္ ဆယ္ပါး, ဆယ့္ငါးပါး တာ၀န္ယူကာ တစ္သက္လုံး ဆြမ္းဒါနျပဳခဲ့ၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ အိပ္ရာက မနက္ေစာေစာထ၊ ထမင္းတစ္အုိး ဒီးတိုက္ တည္ကာ ဦးေပါင္း ကို ဆြမ္းေတာ္တင္သည္ ဆြမ္းအတြက္ သန္႕သန္႕ခူးကာ ဆြမ္းဇလုံကို အိမ္ေရွ႕က စားပြဲ ေပၚမွာ တင္ထားတတ္သည္။ ရေသ့ေက်ာင္းတန္းလ်ားရွည္မွာ တစ္ဖက္တစ္ထည္ခင္းကာ ဆြမ္းခံ ကိုယ္ေတာ္မ်ား အတြက္ ေနရာထိုင္ခင္း ထားတတ္သည္။ အိမ္ေရွ႕မွာ ဆြမ္းခံကိုယ္ေတာ္ ရပ္ေတာ္မူလွ်င္ ကၽြန္မ တို႕ ေမာင္ႏွမေတြကလည္း ႀကဳံသူကႀကဳံသလို ေလာင္းလွဴၾကသည္။ တစ္ခါတစ္ေလ ေမာင္ႏွမ ေတြၾကားမွာ သူေလာင္းငါေလာင္း ဆြမ္းေလာင္း တြက္ကပ္ၾကလွ်င္ အေဖက ဆူတတ္ပါသည္။

"ဆြမ္းခံတယ္ဆိုတာ ဘုရားရွင္ အဆူဆူက်င့္ေဆာက္ၿမဲ က်င့္၀တ္ကို အေလးအျမတ္ျပဳၿပီး သံဃာေတာ္မ်ားက ၀ိနည္း တစ္ရပ္အေနနဲ႕ က်င့္ေဆာင္ၾကတာကြယ့္။ အိမ္စဥ္ရပ္ၿပီး ဆြမ္းခံၾကတယ္ဆိုတာ လွဴၾကတန္းၾကတဲ့ ဆြမ္းအလွဴရွင္ေတြရဲ႕ ကုသိုလ္အက်ိဳးကို ေဆာင္တဲ့သေဘာပဲ။ ဆြမ္းခံျခင္း ဆြမ္းေလာင္းလွဴျခင္းဟာ ဆြမ္းဒကာ, ဒကာမကို ၀မ္းေျမာက္ေအာင္ သဒၶါၾကည္ညိဳျဖစ္ေအာင္ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳၿမဲ၀တ္ကို ျပဳၾကတယ္ လိဳ႕ ေအာင္းေမ့ရတယ္။ မင္းတို႕က မေအခ်က္ၿပီးသားဆြမ္းကို ေလာင္းရတာေတာင္ တြက္ကပ္ ေနၾကတာ အေဖျဖင့္ ၾကားရျမင္ရတာေတာင္ စိတ္မခ်မ္းသာဘူး။

အေဖက ကၽြန္မတိဳ႕ကို ျဖစ္ရေလျခင္းဆိုသည့္ ေၾကကြဲမႈျဖင့္ ေျပာေနသလို ခံစားရသည္။ သည့္ေနာက္ေတာ့ ကၽြန္မတို႕ ဆြမ္းေလာင္း မပ်င္းၾကေတာ့ပါ။ ဆြမ္းေလာင္းျခင္းကို သပၸဴရိသဒါနေခၚေၾကာင္းေနာင္မွာ အေဖက ကၽြန္မတို႕ကို ရွင္းျပပါသည္။ သပၸဴရိသ ဒါနငါးပါးျဖစ္သည့္ ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို ယုံၾကည္၍ ေပးလွဴရျခင္း၊ ရိုေသစြာ ကပ္လွဴရျခင္း၊ အခ်ိန္ကာအားေလ်ာ္စြာ ကပ္လွဴရျခင္း၊ ၿငိကပ္တြယ္တာမႈကင္းစြာ ကင္းလွဴရျခင္း၊ မိမိေရာ သူတစ္ပါးပါ မထိခိုက္ေအာင္ ကပ္လွဴရျခင္းတို႕ကိုလည္း တစ္ခုခ်င္း ရွင္းျပသည္။ အေမကေတာ့ အေဖ့ လို တရားေတာ္ႏွင့္ယွဥ္ကာ မေျပာတတ္ရွာပါ။ ခံစားနားလည္သလိုသာ ေျပာျပတတ္ပါသည္။

"အေမ့မွာ တစ္သက္လုံး အိမ္ေထာင့္တာ၀န္ေတြနဲ႕ ၿပီးခဲ့ရသာ၊ သားေရးသမီးေရးေတြနဲ႕ အခ်ိန္ေတြပဲ့လွေပါ့။ တျခား ကုသိုလ္ႀကီး ေတြ မျပဳႏိုင္ဦးေတာ့ အိမ္၀လာရပ္သဲ့ ရဟန္းသံဃာေတာ့ ဆြမ္းတစ္စေလာင္း တစ္ေယာက္မ လွဴႏိုင္ရမွာေပါ့။ သိန္ဒပတ္ဆြမ္းေတာ့ ၀တ္မပ်က္ေအာင္ကို အေမျပဳမယ္"

အေမက သိန္ဒပတ္ဆြမ္းလို႕ အသံထြက္သည္။ ေနာင္စာေတြ ေပေတြ ကၽြန္မဖတ္သည့္အခါ ပိ႑ပါတ၊ ပိ႑ပါတ္ဆြမ္း ကို ဆိုလိုမွန္းသိလာရပါသည္။ ပိဋိပါတကို ဆြမ္း၊ လွဴဒါန္းေသာ စားဖြယ္ဟု ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေ၀ါဟာရ အဘိဓာန္မွာ ေတြ႕ရပါသည္။

"သင့္ေသာအေၾကာင္းအားျဖင့္ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ဆြမ္းအစရွိေသာ အာဟာရကို မွီ၀ဲသုံးေဆာင္၏။ ျမဴးတူး ေပ်ာ္ပါးျခင္းငွာ မမွီ၀ဲပါ။ အေရအဆင္းလွပတင့္တယ္ျခင္းငွာ မမွီ၀ဲပါ၊ အသားအေရျပည့္ၿဖိဳးျခင္းငွာ မမွီ၀ဲပါ။ ဤရူပကာယ ရပ္တည္ရုံအတြက္ မွ်တရုံသာလွ်င္ ပင္ပန္းျခင္းၿငိမ္းေအးရုံသာလွ်င္ သာသနာႏွင့္ ျဗဟၼစရိယ အက်င့္ျမတ္ႏွစ္ပါးကို ခ်ီးေျမႇာက္ရုံသာလွ်င္ ဆြမ္းစေသာ အာဟာရကို မွီ၀ဲ၏။ ဤသို႕မွီ၀ဲသျဖင့္ အေဟာင္းျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲေ၀ဒနာကိုလည္း မျဖစ္ေစအံ့။ အသစ္ျဖစ္ေသာ ေ၀ဒနာကိုလည္း မျဖစ္ေစအံ့။ ခ်မ္းသာစြာ ေနရျခင္းသည္ ျဖစ္ပါအံ့ဟူ၍ ႏွလုံးျပဳကာ မွီ၀ဲသုံးေဆာင္၏"ဟု ဖတ္ရပါသည္။ ပိ႑ပါတ္ ဆြမ္းေလာင္း သူတို႕သည္ ေနာင္ပြင့္လတၱံ႕ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕ ယုံၾကည္ၾကပါသည္။

မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ကၽြန္မတုိ႕မိသားစုသည္ တတ္စြမ္းသမွ် လွဴဒါန္းျခင္း၊ ေပးကမ္းျခင္း ရွိေသာ္လည္း ဆြမ္းခံကိုယ္ေတ္ကို ၀တ္မပ်က္ ပိ႑ပါတ္ဆြမ္းေလာင္းသည့္ ဒါန၀နတ္ကို ျပဳႏိုင္ေလာက္သည့္ အေျခအေန မေပးခဲ့။ သို႕ေသာ္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို ဆြမ္းပို႕သည့္ အေလ့ေတာ့ရွိပါ၏။ ႏွစ္စဥ္ ကၽြန္မတို႕ မိသားစု ၏ ေမြးေန႕ရက္မ်ား၊ ကၽြန္မအိမ္သား၏ မိဘႏွစ္ပါး ကြယ္လြန္သည့္ရက္မ်ားႏွင့္ ကၽြန္မအေဖ ကြယ္လြန္သည့္ရက္ေတြမွာေတာ့ ၀တ္မပ်က္ ဆြမ္းတစ္ခ်ိဳင့္ပိဳ႕လွဴၿမဲ ျဖစ္သည္။

အခုေတာ့ အိမ္၀မွာ ဦးပၪၥင္းႏွစ္ပါးက ဆြမ္းခံအိမ္ဖိတ္ကာ ကုသိုလ္ယူဖို႕ မိန္႕ေနၾကၿပီ။း ကၽြန္မမွာ ျငင္းဖို႕ရာ လည္းခက္၊ ေန႕စဥ္ ၀တ္မပ်က္ ေလာင္းလွဴႏိုင္ဖို႕အေျခအေနကလည္း မရွိဆိုေတာ့ မယုတ္မလြန္ ေလွ်ာက္ ရေတာ့သည္။

"တပည့္ေတာ္တို႕အိမ္က ၀တ္မပ်က္ ေလာင္းလွဴဖို႕ေတာ့ ခက္ပါတယ္ဘုရား။ ဦးဇင္း တို႕ ဆြမ္းစဥ္ရပ္ရင္း ႂကြတဲ့ အခါ ဆြမ္း၀တ္မေက်မွာ စိုးလို႕ပါဘုရား"
ဦးပၪၥင္းႏွစ္ပါး ျပန္ႂကြသြားေတာ့ ကၽြန္မမွာ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရသည္။ ဗုဒၶဘာသာ မိသားစုတစ္စုက ေျဖရမည့္ အေျဖမွ ဟုတ္ရဲ႕လားလို႕ ကၽြန္မကိုယ္ကၽြန္မ ေမးရပါသည္။ ကၽြန္မတို႕ ငယ္ရြယ္စဥ္ကတည္းက အသက္ ခုႏွစ္ဆယ္ ေက်ာ္ ရွစ္ဆယ္နား သီသီေ၀့ေနၿပီျဖစ္သည့္ ကေန႕အထိ ဆြမ္းေလာင္းေနဆဲအေမ့ကို ဖ်တ္ခနဲ သတိရမိ၏။ ကၽြန္မတို႕လမ္းထဲမွာ ဆြမ္းခံပင့္ေနသည့္ အိမ္ေတြရွိေတာ့ မနက္တိုင္း ဦးပၪၥင္းႏွစ္ပါး ႂကြေတာ္မူၾကသည္။

ကၽြန္မတို႕ ေလာင္းလွဴႏိုင္သည့္ ေန႕ေတြမွာေတာ့ ေလာင္းလွဴျဖစ္သည္။ အေ၀းဖိတ္၊ အဖိတ္ေန႕ႏွင့္ ဥပုသ္ေန႕ မွာမွ ဆြမ္းဆန္ခံၾကသည့္ သီလရွင္မ်ားကိုလည္း ဆြမ္းဆန္ေတာ္၀တ္မပ်က္ ေလာင္းလွဴၾကပါသည္။ ဆြမ္းဆန္ခြက္ မွာ ဇြန္းတပ္ကာ ေလာင္းရတာဆိုေတာ့ အပတ္စဥ္ အၿမဲေလာင္းျဖစ္ပါ၏ ကၽြန္မ မအားလပ္သည့္ အခါ ကၽြန္မအိမ္သားက ဆြမ္း၊ ဆြမ္းဆန္ေတာ္တို႕ကို ထြက္ေလာငး္တတ္ပါသည္။

"မနက္က ဦးဇင္းေတြ ဆြမ္းေလာင္းေတာ့ သပိတ္ေပၚမွာ ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္ကေလးေတြနဲ႕ ဆြမ္းဟင္း ထည့္ေလာင္းၾကတာ ေတြ႕တယ္ ၀တ္ခြက္ဆြမ္းဟင္းခြက္ ယဥ္ေက်းမႈကေလး ေပ်ာက္မွာ စိုးရတယ္"
ကၽြန္မ အိမ္သားက တစ္ရက္မွာ ဆြမ္းထြက္ေလာင္းရင္း ျမင္လာတာကို ေျပာျခင္း ျဖစ္ သည္။ ဆြမ္းကို သပိတ္ လက္ေရာက္ ေလာင္းလွဴၾကေသာ္လည္း ဆြမ္းဟင္းကိုေတာ့ ကၽြတ္ကၽြတ္ အိမ္ကေလးေတြထဲ ခ်ထည့္ကာ တစ္ပါးတစ္ထုပ္ ေလာင္းေနၾကတာ ကၽြန္မလည္း ေတြ႕ပါသည္။ ကၽြန္မ စိတ္ထဲမွာ ဆြမ္းဟင္းေလာင္း လွဴၾကတာကိုပဲ ၾကည္ညိဳရသျဖင့္ ထူးထူးဆန္းဆန္း သေဘာ မထားမိခဲ့။ အခု ကၽြန္မ အိမ္သားေျပာ မွ ၀တ္ခြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ေပ်ာက္မွာ စိုးတယ္ဆိုသည့္ စကား ကို ကၽြန္မ စူးကနဲ ခံစား လိုက္ရပါသည္။ ဟုတ္ေပသားပဲ။ ကၽြန္မတို႔ ရြာမွာေနစဥ္က သစ္ရြက္မ်ား ျဖင့္ ၀က္ခြက္ခ်ိဳးခဲ့ရတာကို ဖ်ပ္ခနဲ သတိရလိုက္မိ၏။

ေန႔စဥ္ ဆြမ္းေလာင္းရာမွာေတာ့ သပိတ္ထဲကို ဆြမ္းေလာင္း သပိတ္ေပၚတင္ထားသည့္ ၀တ္ခြက္ အလြတ္ ကိုယူကာ ဆြမ္းဟင္းခပ္ထည့္ ေလာင္းလွဴၾကတာမ်ိဳး။ ဦးဇင္းေနာက္က ဆြမ္းဗ်ပ္ ႏွစ္ခ်ပ္ကို ဆိုင္းထမ္းလာသည့္ ေမာင္ေက်ာင္းသားဆီက ၀တ္ခြက္ကိုယူကာ ေလာင္းလွဴတာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ၀တ္ခြက္ကေလးေတြက ဒန္၀တ္ခြက္၊ ေနာက္ေတာ့ ပလတ္စတစ္ေခတ္၊ စတီးေခတ္ ေတြ ေရာက္လာေတာ့ ပလတ္စတစ္ ၀တ္ခြက္၊ စတီး၀တ္ခြက္ကေလးေတြ တြင္က်ယ္လာသည္။ ရြာပြဲ၊ ဘုရားပြဲ၊ ေက်ာင္းပြဲေတြမွာ ဆြမ္းႀကီးေလာင္း ၾကရာမွာေတာ့ သံဃာေတာ္အပါးႏွစ္ရာ၊ သံုးရာ ရွိတတ္တာမို႔ ၀တ္ခြက္စုံေစ့ေအာင္ ရွာဖို႔ ခက္သည္။ သည္ေတာ့ ငွက္ေပ်ာရြက္၊ သရက္ရြက္၊ ပိႏၷဲ ရြက္ကေလးေတြကို ခူးကာ ေရစင္စင္ေဆး၊ အ၀တ္ သန္႔သန္႔ျဖင့္ ေျပာင္ေနေအာင္ သုတ္ၿပီး ဖက္ရြက္ ၀တ္ခြက္ ခ်ိဳးၾကရသည္။

မနက္ျဖန္ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းရက္ဆိုလွ်င္ သည္ကေန႔လိုေန႔ မနက္ကတည္းက ငွက္ေပ်ာ ခုတ္သူကခုတ္၊ သရက္ရြက္၊ ပိႏၷဲရြက္ခူးသူက ခူးၾကၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ကေလးမ်ားက ၀တ္ခြက္လုပ္သည့္ ေနရာမွာေတာ့ ပါ၀င္ခြင့္ ရသည္။ သစ္ရြက္ေတြ ေကာက္ၿပီး ေတာင္းႀကီးေတြထဲထည့္ကာ ျမစ္ဆိပ္ ဆင္းၿပီး ေရစင္ေအာင္ ေဆးရသည္။ ဖုန္ေတြ၊ ပိုးမွ်င္ေတြ စင္ေအာင္ တစ္ရြက္ခ်င္း ပြတ္တုိက္ ေဆးၾကသည္။ ညေန အေမႀကီးတို႔ ၀တ္ခြက္ထုိးသည့္ ေဘးမွာ ငုတ္တုတ္ထုိင္ရင္း ကၽြန္မတုိ႔က အ၀တ္သန္႔သန္႔ျဖင့္ သစ္ရြက္ေတြကို ေျပာင္လက္ေနေအာင္ တိုက္ေပးရတာကို မွတ္မိေနပါသည္။ ငွက္ေပ်ာ္ဖတ္ရြက္ကို ၀တ္ခြက္ခ်ိဳးရတာ မခက္ေသာ္လည္း သစ္ရြက္ ကေလး ေတြက်ေတာ့ တစ္ရြက္ခ်င္းစီထပ္ကာ တည္းစပ္ျဖင့္ ထုိးကာ သီရသည္။ တစ္ရြက္အေပၚ တစ္ရြက္နေဘ ထပ္ကာထပ္ကာ သီထားေသာ သစ္ရြက္တြဲႀကီးကိုမွ သစ္ရြက္ဖ်ားကေလးေတြခ်င္း ျပန္စုကာ တည္းစပ္ျဖင့္ တည္းလုိက္ေတာ့ ေလးေထာင့္က်က် ၾကာခြက္သ႑န္ ၀တ္ခြက္ကေလးေတြ ျဖစ္ လာရသည္။ တည္းစပ္ ဆိုသည္မွာ သြားၾကားထုိးတံေလာက္ ၀ါးစကေလးမ်ားကို ေျပာျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

"၀တ္ခြက္ထုိးသာမ်ားေတာ့ ညည္းတို႔ႀကီးေတာ္ မလွစိန္တုိ႔အျဖစ္ေပါ့ေတာ္၊ ခြက္ကေလးေတြက လွည္လည္း လွေသး၊ သပ္ရပ္လိုက္တာကလည္း ဆီေတာင္လံုသာေတာ္။ ဟိုတံုးကေတာ့ ရြာမွာ ေဖာေဖာသီသီ ရွိတဲ့ အရြက္ နဲ႔ လုပ္ၾကရသာကိုးေအ့့"

အေမက ရြာအေၾကာင္း ရပ္အေၾကာင္း စကားေရာက္လွ်င္ ဖက္ရြက္ ၀တ္ခြက္ထုိးသည့္ ဓေလ့ ကေလးကို တေအာင့္ ေမ့ေမ့ ဆိုတတ္သည္။ မန္က အရုဏ္ဦးမွာ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းႏိုင္ဖို႔ မိုးမေသာက္ခင္ကတည္းက ၀တ္ခြက္ ေတြထဲ ဆြမ္းဟင္း ခပ္ထည့္ၾကရၿပီ။ ၀တ္ခြက္စိမ္းစိမ္းကေလး ေတြထဲ ဟင္းကေလးေတြ ထည့္လိုက္တာ တစ္မ်ိဳးပင္ ၾကည့္လို႔ လွေနတတ္ပါ၏။ ဆြမ္းဟင္းက တစ္အိမ္လွ်င္ ေလးငါးမ်ိဳး ေလာင္းလွဴတတ္ၾကသည္။ ၀က္သားဟင္း၊ ပဲႏွပ္၊ ငရုတ္သီးေၾကာ္၊ ပဲတီခ်ဥ္သုပ္ စသျဖင့္ တစ္ေက်ာင္းေလ၊ ငါးခြက္ဆိုေတာ့ ေလာင္းလွဴရမည့္ ေက်ာင္းအေရအတြက္ ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ၀တ္ခြက္ထုိးၾကရသည္။ ဘုရားပြဲျဖစ္သည့္ ႏွစ္ေတြမွာ နရန္းေဂါစရဂါမ္ရြာေတြ က ေက်ာင္းေတြေရာ၊ ရြာေက်ာင္းကခ်ည္းေလ ေက်ာင္းပါ ေပါင္းလွ်င္ ေက်ာင္းေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ သံုးဆယ္။ ၀တ္ခြက္ကလည္း ထုိးေပေတာ့ တစ္ရာ ေက်ာ္ ႏွစ္ရာ။

"ကိုင္းေဟ့ ၀တ္ခြက္ေတြထဲ ဆြမ္းဟင္းထည့္ၾကစို႔၊ ၾကက္ဦးေတာင္ တြန္သြားၿပီ၊ ၀တ္ခြက္ ေတြထဲ ပိုးပုရြက္ ပါဦးမယ္ ေသခ်ာၾကည့္ဟဲ့။ ျမတင္ က ပဲႏွပ္ထည့္ ေငြၾကည္ နဲ႔ မိထိုက္က ငရုတ္သီး ေၾကာ္နဲ႔ ပဲတီခ်ဥ္ထည့္၊ ၀က္သား ကို လက္ဆေကာင္းသူထည့္ခုိင္း၊ ဆီပ်ားအႏွစ္နဲ႕ မွ်ပစီ ျပည့္ျပည့္ ၿဖိဳးၿဖိဳးထည့္ သဟာေလး ကုသိုလ္ ယူၾကရသာ ၀မ္းသာၾကဟဲ့၊ သာသနာေတာ္ႀကီးနဲ႔လည္း ႀကံဳလို႔ လွဴလည္း လွဴႏိုင္လို႔ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မာ်းလည္း ရွိလို႔ လွဴရသာ၊ အေၾကာင္းဆိုက္ဖို႔လြယ္သာ မႈတ္ဘူး၊ လက္သန္႔ပေစ စိတ္သန္႔ပေစ လက္မတြန္႔နဲ႔ စိတ္မတြန္႔ နဲ႔"

အေမႀကီးက ပါးစပ္က ေျပာသလို လက္ကလည္း ပါသူ ျဖစ္ပါသည္။ ဆြမ္းကို ေယာက်္ားသန္သန္ ႀကီးေတြက အုိးႀကီး မ်ားျဖင့္ ခ်က္ၾကရသည္။ ဆြမ္းေလာင္းေတာင္းႀကီးေတြထဲ လွယ္ထည့္လိုက္ ေတာ့ အေငြ႕ေတြ တေထာင္းေထာင္း။ ေဘးမွာ မုန္႔ဆီေၾကာ္ေတြကို အယွက္လိုက္ရစ္ေခြ ထည့္ထားေသာ ေတာင္းႀကီးလည္း ရွိၿပီ။ ၀တ္ခြက္ေတြထဲ ဆြမ္းဟင္းထည့္ၿပီးၿပီဆိုတာႏွင့္ ဆြမ္းေလာင္းဇရပ္ကို သြားဖို႔ ျပင္ၾကၿပီ။ ဆြမ္း၀တ္ခြက္ ေတြ စီထည့္ထားသည့္ ၀တ္ခြက္လင္ပန္းကို မိန္းမသားေတြက ရြက္ၾကၿပီး ေယာက်္ားသားေတြက ဆြမ္းေတာင္း၊ မုန္႔ဆီေၾကာင္ေတာင္းႀကီးေတြ ထမ္းၾကရသည္။ ဆြမ္းေလာင္းဇရပ္ကို သူသြားၿပီ ငါသြားၿပီ ဟစ္ၾက ေအာ္ၾကရင္း ေနာက္က်သူေတြ မွာ ကပ်ာကသီ ရွိၾကရသည္။

"ရွင္ေထြးတင္တို႔ ရွင္ဘုတ္မတို႔ သြားၾကစို႔ေအး"
မေန႔ညေနကတ္ညးက ေနရာသြားခင္းထားသည့္ စားပြဲခုံရွည္ႀကီးေပၚမွာ ဆြမ္းေလာင္းဖို႔ သယ္ယူ လာသမွ် ေနရာခ် ၾကသည္။ အရြာရြာက သံဃာေတာ္ေတြ ေရာက္လာၾကၿပီ။ သကၤန္းျပင္ရုံၾကၿပီ။ သပိတ္ပိုက္ၾကၿပီ။ ကိုရင္ ေတြ၊ ေမာင္ေက်ာင္းသားေတြက ဆြမ္းခံေတာင္းႀကီးေတြ ထမ္းပိုးျဖင့္ လွ်ိဳသူကလွ်ိဳ၊ ဗ်ပ္ဆုိင္းျဖင့္ ထမ္းသူက ထမ္းၾကရင္း ကိုယ့္ဆရာေတာ္ေနာက္က ေနရာယူၾကသည္။ ဆြမ္းေတာင္းဆြမ္းဗ်ပ္ေတြထဲမွာ ၀တ္ခြက္ေတြမ်ားၿပီဆိုေတာ့ ဆြမ္းဟင္းတူရာတူရာ ၀တ္ခြက္ေတြ ကို ဇလံုႀကီး ဇလံုငယ္ေတြထဲ ေပါင္းၾက ရသည္။ သံဃာတန္းႀကီးကုန္ေအာင္ ေလာင္းၿပီးၾကၿပီဆို လွ်င္ေတာ့ ဆြမ္းေတာင္းထမ္းသူတို႔ ဂုတ္က်ိဳးမတတ္ ထမ္းၾကေပေတာ့။ အညာေက်းလက္ေတာသူ ေတာင္သားမ်ား၏ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းလွဴပြဲကား ၀က္၀က္ႀကီး ကြဲေလသည္။

ဘုရားပြဲ ေက်ာင္းပြဲမဟုတ္သည့္တုိင္ ေန႔စဥ္ ေလာင္းလွဴရေသာ ပိ႑ပါတ္ဆြမ္းကို ၀တ္မပ်က္ ေလာင္းလွဴ တတ္ၾကေသာ ေတာသူေတာင္သားေဆြေဆြမ်ိဳးမ်ိဳးမ်ားၾကားမွာ ကၽြန္မ ႀကီးျပင္းခဲ့သည္။ သည္ဓေလ့ကို ၿမိဳ႕ေရာက္ ေနသူ ကၽြန္မ မိဘႏွစ္ပါးကလည္း ဆက္ခံခဲ့သည္။

"ဆန္ကို ေျပာင္ေအာင္စင္ေအာင္ေရြး၊ စပါးလံုးအၿဖံဳးအေမွာ္ ေက်ာက္ခဲသလဲ ေသခ်ာၾကည့္ဟဲ၊ အိမ္စားဖို႔ဆိုတာထက္ မနက္မနက္ ဆြမ္းခ်က္ေလာင္းရမယ့္ ဆြမ္းဆန္လို႔ သေဘာထား၊ ထမင္း ခ်က္လည္း သံဃာေတာ္မ်ား ဆြမ္းေလာင္းဖို႔ ရည္မွတ္ၿပီး စင္ၾကယ္ေအာင္ ေဆးၿပီး မွခ်က္၊ ဦးေပါင္းကို သန္႔သန္႔ခူး၊ သံဃာဂုဏ္ေတာ္ကို ရည္မွတ္ၿပီး ဆြမ္းခူးရတယ္ ၾကားလား သမီး"

ကၽြန္မ ထမင္းခ်က္၀င္သည့္အခါတိုင္း အေမဆံုးမတတ္ေသာ စကား ျဖစ္ပါသည္။ အိမ္မွာ ဆြမ္းခံ လာၾကေသာ ထုိင္ကိုယ္ေတာ္ မ်ား အပါးေစ့ေလာင္းလွဴႏိုင္ရန္ ဆြမ္းဟင္းတစ္ခြက္ေတာ့ အေမက ဦးေအာင္ ခ်က္သည္။ သပိတ္ ကိုဖြင့္ ဆြမ္းေလာင္း၊ ၀တ္ခြက္ကေလးကို ယူလာကာ ဆြမ္းဟင္း ထည့္။ ဟင္းႀကီးဟင္းေကာင္း ေလာင္း လွဴႏိုင္သည့္ေန႔ေလာင္း ဟင္းႀကီးဟင္းေကာင္း မဟုတ္သည့္ တုိင္ ပဲျပဳတ္ဆီဆမ္းကေလးျဖင့္ တစ္ခြက္စီ၊ အေၾကာ္ကေလးျဖင့္ တစ္ကြင္းစီဆိုသလို အေမ ေလာင္းေနက် ျဖစ္သည္။

ကၽြန္မတို႔ ငယ္ငယ္က ရြာေတြ တြင္က်ယ္ခဲ့ေသာ ဖက္ရြက္သစ္ရြက္ ၀တ္ခြက္ကေလးေတြ အေၾကာင္း စဥ္းစားရင္း ေရွးက ဘုိးဘြားမိဘမ်ား ဆြမ္းေလာင္းလွဴခဲ့ၾကတာကို ကၽြန္မ သတိရမိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ေရွးေရွးက ျမန္မာ ေတြကေတာ့ သည္ဓေလ့ကိုပဲ ယဥ္ေက်းမႈအေမြလို ထိန္းသိမ္းရင္း လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကသည္။ ဆြမ္းမွ မေလာင္းလိုက္ရသည့္ ေန႔ေတြမွာ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္တတ္ၾက သည္။ "ကေန႔မ်ား ကသီခ်က္ေတာ့ ေအ ဆြမ္းမမီ လုိက္ဘူး။ ျဖစ္မွျဖစ္ရေလေအ ငါ့ႏွယ္" လို႔ ညည္းတြားတတ္ၾကတာကိုလည္း သတိရသည္။ သည္အေမြေကာင္းကို ဆက္ဆံႏိုင္ဖို႔ ကၽြန္မတို႔ အခ်ိန္ဇယားေတြ ျပင္ရေတာ့မည္။ ဘိုးဘြားမိဘမ်ားတံုးကလို စိတ္သြားတိုင္း ကိုယ္မပါႏိုင္ၾကသည့္ တုိင္ ကၽြန္မတို႔ စဥ္းစားရေတာ့မည္။ ကၽြန္မတို႔ ဇနီးေမာင္ႏွံ တုိင္ပင္ ၾကရၿပီ။

"ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဆြမ္းခံေတာ္မူတယ္။ တျခားမၾကည့္နဲ႔ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္ ကလည္းကဆိုေတာ့ တြက္ၾကည့္ရင္း ဆြမ္းခံျခငး္၊ ဆြမ္းေလာင္းျခင္း ယဥ္ေက်းမႈ ကပဲ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ ေက်ာ္ၿပီ၊ တုိ႔မိဘမ်ားအထိ ဆြမ္း၀တ္ကို တစ္သက္ပတ္လံုး ေက်ခဲ့ ၾကၿပီဆိုေတာ့ တို႔ေခတ္ မွာမွ နင္းက်ိဳးနင္းကၽြံ ျဖစ္ေနရင္လည္း မဟုတ္ေသးပါဘူးကြာ၊ သည္ယဥ္ေက်းမႈက သမီးကိုပါ ေပးရမယ့္ အေမြပဲ"

ငွက္ကေလး ေတြ စိုးစီစိုးစီ၀င္းေပါက္မွာ ျမည္ခ်ိန္ဆိုလွ်င္ ကၽြန္မ အိပ္ရာမွထကာ ဆြမ္းခ်က္ရမည္။ ဆြမ္းဟင္း၀တ္ခြက္ တစ္ခြက္စာ ႏွစ္ခြက္စာေလာက္ေတာ့ ကၽြန္မတို႔လည္း ေလာင္းလွဴႏိုင္ရမွာေပါ့။ သည္၀တ္ ကို ျပဳျခင္းသည္ပင္ သာသနာေတာ္ကို တတ္စြမ္းသမွ် ခ်ီးေျမႇာက္ရာ ေရာက္သည္ဟု ကၽြန္မ ခံစားမိရၿပီ။ ဖက္ရြက္၀တ္ခြက္ ထုိးကာ ေလာင္းလွဴခဲ့ၾကသည့္ အညာေက်းလက္ဓေလ့ ကေလးကိုလည္း ဆြမ္းေလာင္း တိုင္း လြမ္းမိရပါသည္။

ဆက္ရန္
.

7 comments:

Mon Petit Avatar said...

Thank you Ma Ma Shwe Zin U for sharing this and looking forward to read the part II.

Anonymous said...

ခင္ခင္ထူး တင္ေပးလို႕ ေက်းဇူးပါ မမေရႊစင္.........
ညီမ။အေနာ္။

Anonymous said...

"ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဆြမ္းခံေတာ္မူတယ္။ တျခားမၾကည့္နဲ႔ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္ ကလည္းကဆိုေတာ့ တြက္ၾကည့္ရင္း ဆြမ္းခံျခငး္၊ ဆြမ္းေလာင္းျခင္း ယဥ္ေက်းမႈ ကပဲ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ ေက်ာ္ၿပီ၊ တုိ႔မိဘမ်ားအထိ ဆြမ္း၀တ္ကို တစ္သက္ပတ္လံုး ေက်ခဲ့ ၾကၿပီဆိုေတာ့ တို႔ေခတ္ မွာမွ နင္းက်ိဳးနင္းကၽြံ ျဖစ္ေနရင္လည္း မဟုတ္ေသးပါဘူးကြာ၊ သည္ယဥ္ေက်းမႈက သမီးကိုပါ ေပးရမယ့္ အေမြပဲ"

ဒီစကားေလးက ဆရာမခင္ခင္ထူးအမ်ိဳးသား ဆရာေနဝင္းျမင့္ ေျပာတာထင္တယ္။ တန္ဖုိးရွိလုိက္တာေနာ္။ သမီးကုိပါ ေပးရမယ့္အေမြ တဲ့။

စံပယ္ခ်ိဳ said...

ဆရာမခင္ခင္ထူးရဲ့ ဆြမ္းေလာင္းလွဴၿခင္း
အေၾကာင္းေလးကုိတင္ေပးတဲ႔အတြက္ေက်းဇူးပါ
အမေရွြစင္ခ်မ္းေၿမ့ပါေစ။

Anonymous said...

Thank you for the post.I miss my grannies and aunties by reading it.
Gyidaw

Anonymous said...

ဒီလုိ ဘုရားတရားရုိေသကုိင္းရႈိင္းတဲ့ မိသားစုက ေပါက္ဖြားလာရတာ ကံေကာင္းလုိက္တာဗ်ာ။
ကၽြန္ေတာ့္မိဘေတြ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္မွာ လူေပါင္းမွား စာဖတ္မွားမိေတာ့ ကြန္ျမဴနစ္စာအုပ္ၾကီးေတြဖတ္၊ ကြန္ျမဴနစ္ေတြနဲ႔ေပါင္း၊ တုိးတက္တဲ့ ဇနီးေမာင္ႏွံဆုိျပီး အိမ္မွာ ဘုရားစင္မထားဘူး..။ ဘုရားတရားစကား မေျပာဘူး။ ဘုန္းၾကီးဆြမ္းမေလာင္းဘူး..။ အိမ္နီးနားခ်င္းေတြ ဘုရားတရားလုပ္ရင္လဲ ကြယ္ရာမွာ ကဲ့ရဲ႕ခဲ့မိရွာတယ္..။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြစကားနားေယာင္ျပီး ဘာသာေရးလုပ္တာကုိ ရႈတ္ခ်မွ တုိးတက္တဲ့အေတြးအေခၚရွိတယ္ ထင္ခဲ့မိၾကတာကုိး..။ ၾကီးလာလုိ႕ အုိေဘးေသေဘးေၾကာက္ျပီး ဘာသာတရား ျပန္ကုိးကြယ္လာေတာ့ ငယ္ငယ္က ေစာ္ကားေမာ္ကား ေျပာခဲ့မိတဲ့ အျပစ္ေတြ ခံေနၾကလုိ႔လား မသိဘူး... တ၇ားထုိင္လုိ႔ေတာင္ မရဘူး..က်ဴးလြန္ျပစ္မွားခဲ့မိသမွ် ဝစီကံအျပစ္ကုိ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ပါ၏လုိ႔ ဘုရားေရွ႕မွာ ကန္ေတာ့လုိက္ရင္ ေကာင္းမယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ေတြးမိသား...။ လူၾကီးေတြက မာနက ခံေနေတာ့ ေျပာလဲလက္ခံမွာမဟုတ္ဘူး..

Anonymous said...

Thanks for your post. I am really miss my Grandmother, my parents and my country too.