Sunday, November 18, 2012

ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ၏ အေဆြးလူ၊ အေတြးလူ၊ သိမ္႕ေမြ႕လူ, အပိုင္း (၁ဝ)

သားရဲ႕ဆရာ

"It is a miracle that curiosity survives formal education"
Albert Einstein

"ေက်ာင္းတက္၊ စာေတြ သင္ရဲ႕နဲ႕ စူးစမ္းလိုစိတ္ရွင္သန္ေနေသးတာ အံတစ္ပါးပဲ"

(၂)
ကၽြန္ေတာ့သား(၈)တန္းတက္ရေတာ့ ေက်ာင္းကသင္ေပးတာႏွင့္ သင္ခန္းစာေတြ ေက်ညက္မွာာမဟုတ္ဟု သူ႔အေမ က စိတ္ပူၿပီး သားကို နာမည္ႀကီးက်ဴရွင္ေတြမွာ အခ်န္းပိုင္းလုိက္တက္ဖို႔ သူ႔မိတ္ေဆြေတြထံမွာ စနည္းနာ သည္။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ေရႊျမန္မာေတြေပကပဲ၊ အလကားမတ္တင္းေပးလိုက္ၾကည္သည့္ အႀကံဥာဏ္ေတြ။ ဟိုက်ဴရွင္ေကာင္းသတဲ့။ ဒီက်ဴရွင္ေကာင္းသတဲ့။ စံုမွစံု။ သူ႔အေမလည္း အႀကံေပး ခ်က္ေတြေအာက္ မွာ မူးေနာက္ေ၀ရီသြားသည္။ ဘာဆံုးျဖတ္ရမည္မသိ။
ေဆးခန္း လာျပသည့္ လူနာအခ်ိဳ႕ကို သတိရမိေသးေတာ့။ သူတို႔တစ္ေတြေရာဂါျဖစ္စ ေရာဂါအေၾကာင္း သိခ်င္လြန္း လွ၍ ေတြ႔ရာႀကံဳရာလူကို ေတြ႔ရာႀကံဳရာမ်ာ ရင္ဖြင့္ၾကရာ ကိုႀကံဳတိုင္း၊ မႀကံဳတိုင္းတို႔ကလည္း သူတို႔ထင္ရာျမင္ရာ  စြတ္စြတ္ေျပာျပေလေတာ့ ေနာက္ဆံုး လူနာခမ်ာ ေမ်ာက္မူးလဲေသျဖစ္ က်န္ရစ္သည္။ ေရာဂါ အေႀကာင္းေရာ၊ ေရာဂါကုထံုးပါေ၀၀ါးေထြျပားကုန္ေလသည္။
"မသိတဲ့လူ ကို နားမလည္သူကေမးေတာ့ ဒီလိုျဖစ္ရတာ"ဟု ေျပာမိသည္။

"လမ္းေပၚကလူကို ေလွ်ာက္ေမးေတာ့ လမ္းေပၚက အႀကြံေပးခ်က္ေတြပဲ ရေတာ့မေပါ့" ဟုလည္း ေထာမနာျပဳရ သည္။
"ေနာက္ထပ္ေမးစရာလူေတြ ရွာေဖြေမးလိုက္ဦး၊ ဒီထက္ပိုရႈပ္ကုန္မွာ ေသခ်တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သိခ်င္ရင္ ေလ့က်င့္ထားတဲ့ တတ္သိပညာရွင္ကိုေမး၊ စာအုပ္စာတမ္းရွာဖတ္"ဟု သူတို႔ကို ဆရာလုပ္လိုက္ ရေသး သည္။
တို႔ဆီမွာ ေပါေပါပဲပဲေပးတဲ့အႀကံေတါက မ်ားလွတယ္။ အိတ္(စ)ပို႔လုပ္လို႔ ရေလာက္တယ္ ဟု လည္း ေတြးမိေတြးရာ ေတြးလိုက္မိေသးသည္။ အရပ္ထဲက လူတစ္ဦးဦးေရာဂါ တစ္ခုခုျဖစ္လိုက္လို႔ ကေတာ့ ေရွ႔ခုနစ္အိမ္ ေနာက္ခုနစ္အိမ္က အိမ္နီးခ်င္းေတြသာမက ရပ္ေ၀းေနမိတ္ေဆြေတြကပါ တကူးတက လာေရာက္ ေမးျမန္းၿပီးသကာလ ေဆးၿမီးတိုေတြ၊ ေဆးၿမီးရွည္ေတြ ေပးၾကပါလိမ့္မည္။ ေမးေမး မေမးေမး သူတို႔ သိသမွ် ဗဟုသူတေတြကို လူနာႏွင့္လူနာရွင္ေတြအေပၚ ဇြတ္ပံုေပးၾကလိမ့္မည္။

ဇနီးသည္ႏ်င့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနာက္ဆံုးစာရင္းခ်ဳပ္လိုက္ေတာ့ သားကို ဘယ္က်ဴရွင္တက္မွာ ထားရမည္ မသိေတာ့။ (၀ဋ္လည္တာ)။ ဒါနဲ႔ပဲ မိမိတို႔ဘာသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခု ခပ္ျမန္ျမန္ခ်လိုက္ရသည္။ မည္သူ႔ကိုမွ် ထပ္ မေမး၊ ထပ္ မတိုင္ပင္ေတာ့။ ဒီႏွစ္သခၤ်ာနဲ႕အဂၤလိပ္စာက်ဴရွင္ထားမယ္။ ဒါပဲၿပီးၿပီ။ ယခုမွ ဇနီးေမာင္ႏွံ ရာသက္ပန္ စိတ္သက္သာရာရေတာ့သည္။
ကမၻာေက်ာ္ ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦး အစာမ်ိဳျပြန္ကင္ဆာေရာဂါျဖစ္သည့္အေၾကာင္းဖတ္ဖူးသည္။ သူ႔ခမ်ာ အေတာ္ စိတ္ဒုကၡေရာက္ရသတဲ့။ သူကိုယ္တိုင္က အစာမ်ိဳျပြန္ကင္ဆာပါရဂူျဖစ္ေနမင့္ကို။ သည္ေတာ့ သူက ေရာဂါ အေၾကာင္း၊ ကုထံုးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေနာက္ဆံုးေပၚေတြ႔ရွိခ်က္ေတြကအစ အကုန္သိေနသူ။ သိလြန္းေတာ့ ၀ိုင္းေပးၾကည့္ သည့္ အႀကံဥာဏ္ေတြကလည္း မ်ားမွမ်ား။ စက္ျပင္ဆရာလို ဟို္ျဖဳတ္ဒီတပ္လုပ္သည့္ Technician ဆန္ဆန္ ဆရာ၀န္ေတြ အလယ္ မွာ လူနာဆရာ၀န္ႀကီး ဒုကၡေရာက္ရရွာ။

ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူငယ္ခ်င္း ဆရာ၀န္တစ္ဦးက What you need is a DOCTOR! လုိ႔ေျပာလုိက္မွ ဥာဏ္အလင္းပြင့္ သြားသတဲ့။ သည္ေတာ့မွ အႏွီဆရာ၀န္ႀကီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရသတဲ့။ သူ႔ဆရာ၀န္ လက္ထဲမွာ ပဲ ေအးခ်မ္းၿငိမ္သက္စြာ ကြယ္လြန္သြားသတဲ့။
ကၽြန္ေတာ့သား ကို သခၤ်ာႏွင့္ အဂၤလိပ္စာ က်ဴရွင္အခ်ိန္ပိုင္းပို႔ေတာ့မည္။ ဆရာႀကီးႏွစ္ဦးကိုလည္း မိမိတို႔ ဘာသာဆံုးျဖတ္ေရြးခ်ယ္ ၿပီးၿပီ။

(၃)
သခၤ်ာသင္သည့္ဆရာက သခၤ်ာကိုတကယ္ျမတ္ႏိုးေသာ တကယ့္သခၤ်ာဆရာစစ္စစ္ျဖစ္ေလသည္။ သခၤ်ာကို စိတ္၀င္တစားရွိရံုသာမက သခၤ်ာသင္ေနရတာကို ေပ်ာ္ေနသူ။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြႏွင့္ တရင္းတႏီွး ပြန္းပြန္း တီးတီးေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ေနတတ္သူ။ ေက်ာင္းတုန္းက လူေတာ္စာရင္း၀င္။ ေဆးေက်ာင္းအမွတ္ မီေသာ္လည္း ေဆးေက်ာင္းမတက္ပဲ သခၤ်ာဘာသာရပ္ ကို ေရြးခ်ယ္ ခဲ့သူ။ စာသင္ရာ မွာ အားတက္သေရာသင္သည္။ အရယ္အေနာက္စြက္လို႔။ အရယ္အေနာက္ေတြကလည္း တခ်ိဳ႕ဆရာေတြ ေျပာတတ္သလို ၿပိန္ၿပိန္းဖ်င္းဖ်င္း ေကြးေကြးလွီလွီေတြမဟုတ္။ တမင္လုပ္ႀကံဖန္တီးဇာတ္တိုက္ထားသည့္ လူျပက္ျပက္လံုးမ်ိဳးလည္း မဟုတ္ေလ။ ႀကံဳသလို လက္တန္းေျပာသြားသည့္ အရည္ရႊမ္းေနသည့္ ဟာသေတြ။

ကၽြန္ေတာ့္သားကို ဗထူးကြင္းဟု ေခၚေလ့ရွိသည္။ ဗထူးကြင္းအနီး ေနလို႔တဲ့။ စာသင္ရာမွာ စာသင္သားေတြ နားလည္ေလာက္ သည့္ ဥပမာ ဥေပေမယူေတြေပးတတ္သည္။ သခၤ်ာအိုလံပစ္အေၾကာင္းေျပာျပၿပီး ကေလးေတြ ကို ေသြးဆြ တတ္သည္။ သခၤ်ာဆရာတစ္ဦးေရးသည့္ သခၤ်ာအိုလံပစ္ေဆာင္းပါးေတြ ေကာင္းေၾကာင္းေျပာၿပီး ရတနာပံု သတင္းစာမွာ ရွာဖတ္ခိုင္းသည္။ တကယ္က သခၤ်ာဆရာတစ္ဦးဆိုတာ သူကိုယ္တိုင္ပါပဲ။ ဒါကို ထည့္မေျပာ ပဲ ၿပံဳးစိစိလုပ္ေနေလေသးသည္။ သူ႔ကို တပည့္ေတြက ခ်စ္ခင္ၾက အထင္ႀကီးၾကသည္။
အဂၤလိပ္စာ ဆရာႀကီးကလည္း တကယ့္အဂၤလိပ္စာ ဆရာႀကီးပင္။ သူ႔ဘာသာရပ္ကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးရိုရိုေသေသ ရွိလွတာ သခၤ်ာ ဆရာႀကီးႏွင့္ ယိုးစြဲ။ စာသင္ရာမွာေတာ့ သခၤ်ာဆရာႀကီးလို အာ၀ဇၨန္းေကာင္းေကာင္းႏွင့္ ရႊန္းစိုေန တတ္။ ပံုမွန္သင္တာပဲ။ စာေမးပြဲေအာင္ျမင္ဖို႔သက္သက္ထက္ အဂၤလိပ္စာ တကယ္တတ္ေစခ်င္ သည့္ ေစတနာ ပိုကဲေနသည္။ အဂၤလိပ္သဒၵါကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ သင္သည္။ သဒတ္မတာ စပ္မတာ ဆိုသည့္ လူမ်ိဳး။ ေရွးရိုးစြဲဆရာႀကီး။

သားတို႔အဖြဲ႔က အဂၤလိပ္စာဆရာႀကီးကို ေလးစားၾကည္ညိဳၾကေသာ္လည္း သခၤ်ာဆရာႀကီးအေပၚ ခ်စ္ခင္တာမ်ိဳး၊ သခၤ်ာသင္ခ်ိန္မွာ လို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ခံစားရတာမ်ိဳးေတာ့မရွိဟု ေျပာၾကသည္။
သား(၉)တန္း တက္ရေတာ့ (၉)တန္းသင္ ေလးဘာသာထပ္က်ဴရွင္ယူရျပန္သည္။ ဆရာသစ္ေတြထဲက ဆရာတစ္ဦး ကို သားတို႔အဖြဲ႕က သေဘာမေတြ႕လွ။ ဘာေၾကာင့္္လဲ ေမးၾကည့္ေတာ့ သူသင္တာ ကေလးဆန္ တယ္။ ျပက္လံုးေတြ က ကလိထိုးတာမ်ိဳးေတြ၊ စာသင္ရင္ အထပ္ထပ္အျပန္ျပန္အလြတ္ရြတ္ခိုင္းတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ သိပ္ရွင္းမျပဘူး။ Investigate ဆိုသည့္စကားလံုးကို (၁၀)ႀကိမ္တိတိ ဗလာခ်ီရြတ္ခိုင္းေတာ့ သားက အဲဒီအတန္းဆက္မတက္ခ်င္ေတာ့ဘူး ျဖစ္လာသည္။ ဒီစကားလံုးက သူငယ္ငယ္ကတည္းက ရင္းႏွီးခဲ့ ရတာ။ သူ႔အဘြား က သူမူလတန္းေက်ာင္းသားဘ၀ကတည္းက အဂၤလိပ္ပံုျပင္ေတြ၊ ၀တၳဳေတြ ဖတ္ျပတာေၾကာင့္ အဲဒီ စကားလံုးေတြႏွင့္ ယဥ္ပါးေနတာၾကာၿပီ။ ၿပိးေတာ့ သူ႔အဘြားက "အာဂသာခရစၥတီး" အသည္းစြဲ။ အဘြား၏ ထူးျခားခ်က္က ပံုျပင္ဖတ္ရင္ အဂၤလိပ္လိုဖတ္ဖတ္ ျမန္မာလိုဖတ္ဖတ္ အစအဆံုးတစ္လံုး မက်န္ရေအာင္ လံုးေစ့ပတ္ေစဖတ္ျပတတ္သည္။ အသံအနိမ့္အျမင့္ႏွင့္။ စည္း၀ါးႏွင့္။ ပုဒ္ျဖတ္ႏွင့္။ ေလခ်ိဳေအး ကေလးႏွင့္။

ကေလးနားမလည္မွာစိုး၍ဟုဆိုကာ ခ်ိဳ႕ေျပာတာမိ်ဳး၊ ေက်ာ္ဖတ္တာမ်ိဳး ဘယ္ေတာ့မွ လုပ္ေလ့မရွိ။ သားက "နားမလည္ ဘူး အဘြား" ေျပာရင္ေတာ့ ခဏရပ္၍ ရွင္းျပတတ္သည္။
ဒါေၾကာင့္ ပံုျပင္ဖတ္ျပရင္ သားက အဘြားဖတ္ျပတာပဲ နားစြဲသည္။ လက္ခံသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ခါတစ္ရံ၀င္ဖတ္ျပရင္ သူကလက္မခံခ်င္၊ အင္တင္တင္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ခပ္ပ်င္းပ်င္းဆိုေတာ့ အစအဆံုးဖတ္ျပ မေနဘဲ တန္းေက်ာ္ေျပသမားလို ဟိုခုန္ဒီေက်ာ္ လုပ္တတ္ၾကေပသကိုး။ ဒါကို သားကသိ သည္။
အဘြားသူ႔ေျမး ကို စာဖတ္ျပေနတာ ၾကားသြားသည့္ ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦးက က္ဆက္ဖြင့္ျပေနတာလို႔ ထင္မွားမိ သတဲ့။ ဆရာ၀န္ႀကီး က အိမ္ကို ခဏလာလည္တာ။
သားက ငယ္စဥ္ကတည္းက သို႔ကလို လက္ဦးဆရာႏွင့္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားခံခဲ့ရသူ။ စာသင့္သည့္ ဆရာ က ေက်ာင္းသား၏စရိုက္လကၡဏာ၊ ပညာအေတြ႔အႀကံဳ၊ စိတ္ေနသေဘာထား (Student characteristics)ေတြ မၾကည့္ပဲ လူတိုင္းကို အတူတူပဲထားၿပီး စြတ္သင္ေနေလရာ သားတို႔အဖြဲ႔မႀကိဳက္တာလည္း ဘာမွ မဆန္းၾကယ္လွေခ်။

ေနာက္ဆရာႀကီးတစ္ဦးကိုေ်တာ့ သားတို႔အဖြဲ႔က သေဘာက်သည္။ ဒီဆရာႀကီးက ေက်ာင္းသားေတြ အႀကိဳက္ႀကီး မဟုတ္လွ။ သူ႔သင္တန္းက ေက်ာင္းသားဦးေရသိိပ္မမ်ား။ စာသင္ရင္းရယ္စရာေျပာေလ့မရွိ။ ၿပံဳးရယ္ ခဲ့သည္။ ရမည္းသင္းစား သီလ၀ႏွင့္မ်ား အမ်ိဳးေတာေလသလား။ သားတို႔ သေဘာက်သည့္ အေၾကာင္းက စာသင္ရင္ စဥ္းစားခိုင္းတယ္။ အလြတ္က်က္အေသမွခိုင္းတာမ်ိဳးမရွိဘူးတဲ့။
တစ္ရက္ က်ဴရွင္ကအျပန္ သားမ်က္ႏွာၾကည္လင္၀င္းပေနေလရာ အေၾကာင္းစံု စံုစမ္းၾကည့္ေတာ့ သူနားမလည္ တဲ့ ပုစာၦတစ္ပုဒ္ ကို ဒီေန႔ဆရာရွင္းျပလိုက္တာ နားလည္သြားလို႔ေပ်ာ္ေနသတဲ့။ ဥာဏ္သည္ အလင္းျဖစ္၏ ဆိုတာ ကို သတိရလိုက္မိ။

ေနာက္ဆရာႀကီးတစ္ဦး ဘာသာရပ္က ေဖာ္ျမဴလာေတြ အီေကြးရွင္းေတြ တအားသံုးရတဲ့ဘာသာ။ သူ႔ကိုလည္း သားတို႔က ႀကိဳက္သတဲ့။ ဆရာက ေလ့က်င့္ခန္းေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္လုပ္ခိုင္းေတာ့ အိမ္မွာ ထပ္ေလ့က်င့္စရာမလိုပဲ စာသင္ခန္း မွာတင္ ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ေရးတတ္သြားသတဲ့။ ဒီဆရာႀကီးကို သည့္ထက္ၾကည္ညိဳေလးစား မိတာက ဆရာက သူ႔ဘာသာ ကို တစ္ပတ္ႏွစ္ပတ္ေနာက္က်ၿပီးမွ တက္လာရသူေတြကို အခ်ိန္ပိုယူၿပီး အစကျပန္သင္ေပး သတဲ့။ အဲဒီအတြက္ သူ႔ကိုယ္ပိုင္အခ်ိန္ေတြ ဖဲ့ေပးလိုက္ရတာ။ ဒါေၾကာင့္ တပည့္ေတြ က ေလးစားခ်စ္ခင္။ အဲဒီဆရာႀကီးကလည္း အေပါစားဟာသေတြ ေျပာေလ့မရွိသူ။

(၄)


သားသူငယ္ခ်င္းတစ္ဦးက ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို ခံခံျငင္းတတ္သူဟု နာမည္ထြက္သည္။ "သူက သိပ္စဥ္းစား တာ အေဖရဲ႕၊ သူ စဥ္းစားတာေတြကလည္းမိုက္တယ္"ဟု ေျပာဖူးသည္။
မေဟာသဓာ ဇာတ္ေတာ္သင္ရေတာ့ ဘုရားေလာင္းနတ္သား သုမနေဒ၀ီသူေဌးမ၀မ္းမွာ ပဋိသေႏၶယူသည့္ အခန္း ပါသည္။ ဘုရာေလာင္း ပဋိသေႏၶယူသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္၀ိေဒဟရာဇ္မင္းႀကီး အိပ္မက္မက္ျမင္မက္ သည္။ သူခမိန္အမတ္ႀကီးေလးဦးအနက္ ေသနကသုခမိန္က ပညာရွိသုခမိန္ႀကီး ေပၚထြန္းမည့္အေႀကာင္း အိပ္မက္ ဖတ္ သည္။ ေနာက္ဆယ္လအႀကာမွာ သုမနေဒ၀ီသူေဌးမက ဘုရားေလာင္းမေဟာသဓကို ဖြားျမင္ သည္။
၀ိေဒဟရာဇ္မင္းႀကီး အိပ္မက္ျမင္မက္သည္မွ ခုနစ္ႏွစ္ရွိၿပီးေသာ္ ပညာရွိရွာရန္ သူခမိန္အမတ္ေလးဦးကို တစ္ဦးစီ တံခါးေလးမ်က္ႏွာမွ ေစလႊတ္လိုက္သည္။ အေရွ႕တံခါးမွ ထြက္၍ရွာေသာ အမတ္သည္ ပါစိနယ၀မဇၥ်ဂံုးရြာတြင္ မေဟာသဓာ ကို သြားေတြ႔သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ မေဟာသဓာသုခမိန္သည္ ခုနစ္ႏွစ္အသက္ေစ့ၿပီဟုဆိုသည္။

ဒီအခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းသားက ထျငင္းေတာ့တာ။ ဘုရင္ႀကီးအိပ္မက္ျမင္မက္ၿပီး (၁၀)လအႀကာမွာ မေဟာသဓာကို ဖြားျမင္တာ ဆိုေတာ့ သူ႔ကိုေတြ႔ခ်ိန္မွာ (၆)ႏွစ္ (၂)လပဲရွိရဦးမည္။ စာထဲဆိုသလို ခုနစ္ႏွစ္ဆိုတာ မျဖစ္ႏုိင္ဟု တင္ျပသည္။ ဆရာမက -
"ေကာင္ေလး၊ နင္က ဘယ္ေလာက္တတ္လို႔ ျငင္းေနရတာလဲ။ ဘာလဲ" ေတြျဖစ္ကုန္သည္။ ကေလး စိတ္ညစ္သြား သည္။ ကေလးစိတ္ညစ္သြားသည္။ သားကေတာ့ သူ႔သူငယ္ခ်င္းအတြက္ ခံျပင္း၀မ္းနည္းေနေလ သည္။

(၅)

"ဒီေခတ္ကေလးေတြ ညံ့သြားၿပီ၊ ညံ့ကုန္ၿပီ"
ဟုတခ်ိဳ႕ကေျပာၾကသည္။
"တို႔ေခတ္နဲ႔ေတာ့ မတူေတာ့ပါဘူး။ ဘယ္လိုေကာင္ေလးေတြ၊ ေကာင္မေလးေတြလဲ မသိဘူး"
ဒါက ဖန္တစ္ရာေတၾကားေနရသည့္ အသံေတြ။ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီေခတ္ကေလးေတြက အရင္ေခတ္ကေလးေတြ ထက္ အစစအရာရာပို၍ပို၍ ေတာ္လာေၾကာင္း၊ ပို၍ရဲရင့္ထက္ျမက္လာေၾကာင္း၊ ITကိုပို၍ ကၽြမ္းက်င္ လာေၾကာင္း၊ (ဟိုတုန္းက IT မရွိတာကိုေတာ့ တမင္ေမ့ထားေလသလား)။ သံတမန္စကားဆိုၾကသည္။ နန္းေရွ႕ သီလရွင္ေက်ာင္း က ဆရာႀကီးေျပာတာ သတိရမိသည္။ သူ႔ေက်ာင္းမွာ မိဘမဲ့ ခိုကိုးရာမဲ့မိန္းကေလးေတြ ကို ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ ထားသည္။

ေက်ာင္းထားေပးသည္။ အလုပ္ရွာေပးသည္။ ဘ၀ေလးေတြကို မက်ိဳးပဲ့ေအာင္ စိတ္ဓာတ္ေလးေတြ မေကာက္ေကြးေအာင္ ပဲ့ျပင္ သည္။ ဆြဲတင္သည္။ ထူမသည္။ တစ္ခါက သမီးငယ္တစ္ဦး စာက်က္ေနရာ ဆရာႀကိးနားစြင့္ေနမိ သတဲ့။ ကေလးကေလးက မင္းတုန္းမင္းအေၾကာင္း၊ သီေပါမင္း အေၾကာင္း ေအာ္က်က္ေနတာ။ ဆရာႀကီး က ကေလးမေလး အျပန္ျပန္အလီလီ က်က္ေနတာၾကားရေတာ့ အနားေခၚ လိုက္ၿပီး-
"သမီးက်က္ေနတာ မင္းတုန္းမင္းနဲ႔ သီေပါမင္းအေၾကာင္းေနာ္။ အဲဒီမင္းႏွစ္ပါးဘယ္လိုေတာ္စပ္သလဲကြဲ႕ "
လို ႔ေမးၾကည့္ေတာ့ ကေလးမေလး က မ်က္လံုးျပဴးျပဴးေလးနဲ႕ေမာ့ၾကည့္လိုက္ၿပီး -
"မသိဘူး အဘြား"တဲ့။
ဆရာႀကီ အံ့အားတသင့္ မူးေ၀မလိုျဖစ္သြားရာက -
"ဟဲ့ သားအဖ ကြဲ႕၊ သားအဖ။ မင့္ဆရာမက ေျပာမျပဘူးလား"
လို႔ေမးေတာ့-
"မေျပာဘူးအဘြား"တဲ့။
ၾကားလိုက္ရ တဲ့ ကၽြန္ေတာ္မွာလည္း ရယ္ခ်င္သလိုလို ျဖစ္မိရာကေန ငိုခ်င္သလိုလိုျဖစ္သြားခဲ့။ သင့္သည့္ဆရာမ ကိုယ္တိုင္ပင္ လွ်င္ မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ သီေပါမင္း သားအဖအရင္းေခါက္ေခါက္ဆိုတာ သိပါေလ စ။ ေနာင္ ကေလးေတြ ညံ့ကုန္ၿပီ လို႔ ေျပာမည္ႀကံရင္ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ေျပာမွ ေတာ္ေရာ့မည္။

(၆)
သားတို႔ႏွစ္ၿခိဳက္သေဘာက်ေသာ အမွတ္ေကာင္းေကာင္းေပးေသာ ဆရာေတြကုိ ေလ့လာၾကည့္လုိက္ ေတာ့ မိမိဘာသာရပ္ကုိ ရင္ႏွင့္အမွ် ျမတ္ႏုိး တန္ဖုိးထားသူေတြဆုိတာ ေတြ႕ရသည္။ စာသင္ရင္ က်ားစီးဖားစီး သင္ သည့္ လူေတြဆုိတာ သတိထားမိသည္။ မိမိကုိယ္ပုိင္အခ်ိန္ေတြကုိ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္ ဖဲ့ေပးဖုိ႔ ၀န္မေလးသူေတြ ဆုိတာ သိလာရသည္။ စာသင္ခန္းကုိ စာသင္ခန္း သက္သက္ႏွင့္ မတူ ေစဘဲ ကစားကြင္း အျဖစ္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ေျပာင္းလဲႏုိင္စြမ္းရွိသူေတြဆုိတာလည္း ေတြ႕လာရ သည္။ စာေမးပဲြ၏ ဟုိမွာဘက္ ကုိ ေက်ာ္၍ ၾကည့္သူေတြ။ ဆရာထက္တပည့္ လက္ေစာင္းထက္ေစဖုိ႔ အလုပ္ ႏွင့္ သက္ေသ ထူေနသူေတြ။

သားက သူ႔လက္ဦးဆရာ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ဘယ္လုိ အကဲျဖတ္ေလမည္မသိ။ ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ္ႏိႈက္က တစ္ဖက္က ေဆးကု၊ တစ္ဖက္က စာသင္စာခ်လုပ္ေနသူ။ သားတုိ႔အဖဲြ႕လုိ တပည့္ေတြႏွင့္ ေတြ႕ရမွာေတာ့ ခပ္လန္႔လန္႔ ပင္။ ေျဖသိမ့္စရာ တစ္ခုက ကၽြန္ေတာ္ စာသင္ရသည့္ တပည့္ေတြက ေက်ာင္းသင္ပညာေရးကုိ (၁၅)ႏွစ္ နီးပါး ျဖတ္သန္းၿပီးစီးခဲ့သူေတြဆုိတာပဲျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္ပညာေရး သေဘာတရားေတြ၊ နည္းနိႆရည္းေတြ ကုိ အုိင္းစတုိင္း၏ “အံ့တစ္ပါး”ကုိ မည္မွ်ထိ ေခ်ဖ်က္ႏုိင္မည္လဲဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားလံုး စိတ္၀င္ တစားေစာင့္ၾကည့္ေနရမည့္ ၂၁ ရာစု၏ အေရးအႀကီးဆံုးျပႆနာတစ္ခုိျဖစ္ေလသည္။

ရြက္ႏုေ၀၊ ဇူလုိင္လ၊ ၂၀၀၈


တတိယအရြယ္၏ တတိယေ၀ဒနာ


(၁)

သူ နံနက္ေစာေစာ မီးဖုိေခ်ာင္ထဲမွာ အလုပ္မ်ားေနသည္။ ေျမးမေလးေက်ာင္းအမီ မုန္႔ႏွင့္ထမင္းဘူး ထည့္ ေပးလုိက္ ဖုိ႔၊ သားငယ္အတြက္ နံနက္စာ ျပင္ဆင္ေပးဖုိ႔၊ အလုပ္သြားခါနီး ေခၽြးမအတြက္ ထမင္းဘူး ထည့္ ေပးလုိက္ဖုိ႔။ သားငယ္က ညနက္ေအာင္ အလုပ္လုပ္ၿပီး နံနက္ ၈ နာရီေလာက္မွ အိပ္ရာက ထသည္။ သူက ရွိတာႏွင့္ ျဖစ္သလုိစားေသာက္ၿပီးမွ ရံုးသုိ႔ ထြက္သြားတတ္သည္။ ဂဂ်ီေဂ်ာင္မ်ားသူ မဟ္ုတ္၊ ေန႔လယ္စာ ကုိ ေတာ့ ရံုးမွာ ႀကံဳသလုိစားသည္၊ တစ္ခါတစ္ရံ အိမ္ျပန္စားတတ္သည္။ ေခၽြးမက ေက်ာင္းဆရာမ၊ သူ႔အတြက္ ထမင္းဘူး ေသေသခ်ာခ်ာ ျပင္ဆင္ေပးရသည္။ ဒီေခၽြးမက လိမၼာရွာပါသည္။ သူတုိ႔အေပၚ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား ေတာင္းဆုိေလ့ မရွိ။ ဘာသာမတူ လူမ်ိဳးကဲြေသာ္လည္း သူတုိ႔ႏွင့္ အဆင္ေျပသည္။ သမီး တစ္ေယာက္ ေကာက္ရသည့္ႏွယ္။ သူက လက္ေတြ႕က်က် စဥ္းစားတတ္ လုပ္ကုိင္တတ္သည္။ သူ႔ သား ကုိလူေအးကုိ သူကပဲ ဦးေဆာင္ေနရသည္။ သုိ႔မုိ႔ေၾကာင့္ ဒီေခၽြးမကုိ ဂရုတစုိက္ရွိရသည္။

အလုပ္က မ်ားေနရသည့္အထဲ အိပ္ခန္းထဲ ခုတင္ေပၚလွဲေနသည့္ အဘုိးႀကီးက ခုတင္ကုိ တေဒါက္ေဒါက္ ေခါက္ ၍ ေခၚေနျပန္ေလသည္။ သူ႔မွာ အခ်ိန္ႏွင့္လု အေျပးၿပိဳင္ေနသည့္ၾကားက ဒီအဘုိးႀကီးကလည္း တစ္ေမွာင့္။ ဒီလင္ ဒီမယား ေပါင္းသင္းလာတာ ေရႊရတုသက္တမ္းေက်ာ္လာၿပီ။ စကား ခြန္းႀကီးခြန္းငယ္မ်ားဖူးတာ မွတ္မွတ္ ရရ မရွိခဲ့။ မရွိတာက သူကခ်ည္းလုိလုိ အေလွ်ာ့ေပး ေပါင္းသင္းခဲ့ရ သည္ကုိး။ ဒီလုိဆုိေတာ့ အဘုိးႀကီး သိပ္ဆုိး လုိ႔ သူက သိပ္ေကာင္းလုိ႔ ဆုိလုိတာမဟုတ္ေလ။
အဘုိးႀကီး က တကယ့္အျဖူထည္သက္သက္။ သူ႔အလုပ္ႏွင့္ သူ႔ပညာရပ္ကလဲြလုိ႔ ဘာကုိမွ သိပ္သိသူမဟုတ္။ သိေအာင္ လည္း အားမထုတ္။ အျပင္သြားမည္ဆုိလွ်င္ သူ႔ဖိနပ္ကုိ ဖိနပ္စင္မွယူၿပီး ဖုန္သုတ္ေပး၊ သူ႔ေရွ႕ခ်ေပးမွ စီးသည္။ ဒီအတြက္ မိန္းမ ကုိ ေက်းဇူးတင္စကား တစ္ခြန္းမွမဆုိ။ ၿပီးရင္ ေနာက္လွည့္မၾကည့္ဘဲ စုိက္စုိက္ စုိက္စုိက္ႏွင့္ ထြက္သြားတတ္သည္။ သူ႔အလုပ္က ပညာရပ္ဆုိင္ရာဌာန ႀကီးတစ္ခုကုိ ဦးစီးေနရတာ။ သူတုိ႔ေခတ္တုန္း က အသက္ငယ္ငယ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားပညာေတာ္သင္ သြားခဲ့ရ သည္။ ဟုိမွာ သုေတသန လုပ္ငန္းထဲႏွစ္ျမွဳပ္ေနခဲ့ၿပီး ပါရဂူဘဲြ႕ယူျပန္လာသည္။ အမိႏုိင္ငံ ျပန္ေရာက္ေတာ့ လည္း ဟုိမွာလုပ္ခဲ့သည့္ သုေတသန လုပ္ငန္းေတြကုိ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ဆက္လုပ္သည္။ တပည့္ေတြကုိ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားသည္။ သူတုိ႔ ပညာရပ္ေလာက တြင္ ဘဲြ႕လြန္သင္တန္းတစ္ခုကုိ ျမန္မာျပည္တြင္ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့သည္မွာ သူ႔ပေယာဂ က အဓိကပါေလသည္။ အလုပ္သည္ သူဘ၀။ သူ႔ပညာသည္ သူ႔ဘ၀။

အလုပ္ကုိ ရုိေသလြန္းလွ တာ၀န္ေက်ပြန္လြန္းလွ၍ တစ္ေၾကာင္း၊ ကုိယ္က်င့္သိကၡာ တည္ၾကည္လွသည္က တစ္ေၾကာင္း တို႔ေၾကာင့္ ရာထူးအဆင့္ဆင့္ တက္ခဲ့သည္။ မိခင္ဌာနတြင္ အႀကီးဆ့ုးရာထူးရရွိၿပီးမွ အလုပ္မွ အနားယူခဲ့ သည္။ တပည့္တပန္းေတြ၏ ခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳမႈကုိ ယေန႔တုိင္ ခံယူေနရဆဲ။ အၿငိမ္းစား ယူၿပီးေနာက္ ေရာဂါေတြ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆင့္ကဲလုိလုိ က်ေရာက္စဲြကပ္လာသည္။ ေသြးတုိး ေရာဂါ၊ ဆီးခ်ိဳေရာဂါ၊ ႏွလံုးေရာဂါ။
ေနာက္ဆံုး စဲြကပ္လာတာက Parkinson's Disease ေခၚသည့္ အေၾကာဆုိင္းေရာဂါ။ ေရာဂါျဖစ္စက လမ္းေလွ်ာက္ တာ တျဖည္းျဖည္း တံု႔ေႏွးလာသည္။ ေကြ႕ရတာ လွည့္ရတာပုိ၍ ခက္ခဲပင္ပန္းလာသည္။ လမ္းေလွ်ာက္ ရင္း ယုိင္ထုိးလာသည္။ ေရွ႕ကုိလဲခ်င္ခ်င္။ ေနာက္ပုိင္း အထုိင္အထပါ ခက္လာသည္။ တဲြထူရ တဲြခ်ရ သည္။ မိမိတစ္ဦးတည္း မႏုိင္ေတာ့၍ တပည့္တစ္ဦး ေခၚထားရသည္။ မိမိကုိယ္ႏိႈက္ကလည္း အသက္ ၈၀ နီး အဘြားအုိ။

ေရာဂါသက္ ရင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် သူ႔မွာ တစ္ေနရာမွတစ္ေနရာ ေရႊဖုိ႔ ေတာင္ အေတာ္အားစုိက္လာရသည္။ Wheel Chair ေခၚ လက္တြန္းလွည္းႏွင့္ပဲ အိမ္ထဲ ဟုိဟုိဒီဒီ ေရြ႕လ်ားရသည္။ ေနာက္ဆံုး အိပ္ရာေပၚမွာပဲ ဗုန္းဗုန္း လဲ အခ်ိန္ကုန္ရေတာ့သည္။
လူက ေႏွးေကြးေလးလံလာေသာ္လည္း သူ႔အသိဥာဏ္က နည္းနည္းမွ ေလ်ာ့ပါးသြားသည္မရွိ။ သုေတသန စိတ္ဓာတ္ ကလည္း ခုိင္မာရွင္သန္ဆဲ။ ျမန္မာနာမည္ေတြ ျမန္မာစကားလံုးေတြကုိ အဂၤလိပ္လုိေရးရင္း၊ ဖလွယ္ ရင္း ျမန္မာသံ အတုိင္း ထြက္မလာဘဲ လဲြေခ်ာ္ေနတာကုိ သုေတသနျပဳသည္။ ျမန္မာနာမည္ အေခၚ အေ၀ၚေတြ ကုိ ျမန္မာအသံအတုိင္း တိတိက်က်ထြက္ေစဖုိ႔ သူ႔ကုိယ္ပုိင္ စနစ္တစ္ခု တီထြင္စမ္းသပ္သည္။ တပည့္ေတြ ကုိေခၚၿပီး သူ႔စနစ္အတုိင္းေလ့က်င့္ အသံထြက္ခုိင္းသည္။

ယင္းအေၾကာင္း စာအုပ္ေရးသည္။ ကြန္ပ်ဴတာ ကၽြမ္းက်င္သူေခၚ၍ ရုိက္ခုိင္းရျပင္ခုိင္းရသည္။ စာအုပ္နာ မည္က "မႏၱေလးစာ" တဲ့။ "မႏၱေလးမွာ ေရးေတာ့မႏၱေလးစာေပါ့"တဲ့။ သူက ဒီလုိအေတြးရွင္းတာ။ လူက အေၾကာဆုိင္း တံု႔ေႏွးေနေသာ္ လည္း ကၽြန္ပ်ဴတာမွာ ထုိင္မိရင္ေတာ့ ၃-၄ နာရီၾကာေအာင္ ထုိင္တတ္သည္။ အစားေမ့ေမ့ အေသာက္ေမ့ေမ့။
မိမိ မွာ သူ အခ်ိန္မွန္မွန္ စားေသာက္ဖုိ႔၊ နာရီႏွင့္ ေဆးေသာက္ဖုိ႔ ေၾကာင့္ၾကစုိက္ရသည္။ ဒါေတြေၾကာင့္ မိမိမွာ အျပင္ ထြက္တာ၊ အိမ္လည္တာ၊ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းေတြႏွင့္ေတြ႕တာ မလုပ္ႏိုင္တာၾကာၿပီ။ ယုတ္စြအဆံုး၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေလး ဘာေလး သြားေရာက္၀တ္ျပဳ လွဴဒါန္းခ်င္တာေတာင္ သူ႔ကုိ ခြင့္ပန္ရ ခြင့္ေတာင္းရသည္။
သူ ဘာမွ ျပန္မေျပာ ရင္ ေသခ်ာၿပီ။ မိမိသြားလုိ႔မရေတာ့။ မိမိ တစ္ခါတစ္ရံ ဇြတ္ထြက္သြားလွ်င္ေတာ့ သူ႔ မ်က္ႏွာ မွာ ၀မ္းနည္းရိပ္သန္းသြားတာကလဲြလုိ႔ ပါးစပ္က ဘာမွမေျပာေခ်။ မိမိဘာသာ ကိ်တ္၀မ္းနည္းရ ျပန္ သည္။

မေန႔ညက မိမိ မွာ ေကာင္းေကာင္းအိပ္မေပ်ာ္။ သူက ခုတင္ေပၚမွာ ဟုိဘက္ဒီဘက္ ေရႊ႕ဖုိ႔ေတာင္ မလုပ္ႏိုင္ ေလေတာ့ မိမိမွာ သတိႏွင့္အိပ္ရသည္။ ဒီၾကားထဲ နံနက္လင္းအားႀကီးအခ်ိန္မွာ သူက မိမိကုိႏိႈးၿပီး ဗီဒီယုိ ၾကည့္ခ်င္သည္ေျပာ ၍ ထဖြင့္ရေသးသည္။ သူၾကည့္ေနတုန္း ေဘးကထုိင္ငုိက္ရသည္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီမနက္ အိပ္ေရးက သိပ္မ၀။ ဒီလုိ မနက္ခင္းမွာ အလုပ္ကမ်ား၊ အခ်ိန္က ဖိစီးလြန္းလွခ်ိန္မွာ အခန္း ထဲက တေဒါက္ေဒါက္ေခၚေနသံက မိမိရင္ထဲ ရင္ခုန္သံႏွင့္ စည္းခ်က္ၿပိဳင္ေနသလုိ။ မိမိမွာ စိတ္ဆုိး မိတာ မဟုတ္ေသာ္ လည္း ကၽြဲၿမီး နည္းနည္းတုိမိသည္ကုိေတာ့ ၀န္ခံပါသည္။

ဟင္းအုိး မီးဖုိေပၚတင္လုိက္ၿပီးမွ သူ႔ထံ အေျပးအလႊားသြားလုိက္ရသည္။ သူကေတာ့ ဘာမွ မျဖစ္သလုိ။ မ်က္ႏွာ က ခံစားမႈကင္း၍ ရွင္းလင္းေနေသာမ်က္ႏွာ။ သူ႔မ်က္ႏွာနားကပ္ၿပီး ဘာကိစၥလဲေမးၾကည့္ေတာ့ သူက တုိးတုိးေလးေျပာလုိက္ သည္။ အနားက တပည့္ေလးၾကားသြားမွာ စုိးထင္ပါရဲ႕။ တုိးတိတ္ညင္သာစြာ။
" ခ်စ္တယ္" တဲ့။
သူ မၾကားရတာ ဆယ္စုႏွစ္ သံုးေလးခုစြန္းၿပီျဖစ္ေသာ စကားေလးႏွစ္လံုး။ မိမိတစ္ကိုယ္ လံုး ေပ်ာ္ဆင္း သြား ေလသည္။ ေျခႏွင့္ ရပ္တည္ႏုိင္စြမ္းမရွိေတာ့၍ ခုတင္ေဘး အသာအယာ ထုိင္ခ်လုိက္ရသည္။ ရင္ထဲ ၾကည္ႏူး၀မ္းသာမိတာေရာ၊ သူ႔ကုိ ၿငိဳျငင္သလုိျဖစ္မိတဲ့အတြက္ အျပစ္ရွိသလုိ ခံစားမိတာေရာ။ အသက္ (၈၀) နီးနီး အဘုိးႀကီး က မီးဖုိေခ်ာင္ထဲမွာ ေခၽြးသံေတြနဲ႔ အလုပ္မ်ားေနရွာတဲ့ အဘြားႀကီးကုိ ဒီ စကားေလး ႏွစ္လံုး ေျပာခ်င္လြန္း လုိ႔ တေဒါက္ေဒါက္ ေခၚေနခဲ့တာ။
မိးဖုိေခ်ာင္ က ဟင္းအုိးတူးနံ႔ရမွ မိမိမွာ (၁၆)ႏွစ္အရြယ္ အပ်ိဳျဖန္းေလးလုိ ေပါ့ပါးသြက္လက္စြာ မီးဖုိေခ်ာင္ ဘက္ေျပးရသည္။
အုိ ... ဟင္းအုိးတူးနံ႔က သင္းသင္းေလး ေမႊးေနပါလား။

(၂)
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေဆးေက်ာင္းသားဘ၀ ေဆးရံုမွာ လက္ေတြ႕စဆင္းရေတာ့ ဆရာႀကီး ဆရာမႀကီး ဇနီးေမာင္ႏွံကုိ သတိထားမိ အားက် မိသည္။ ႏွစ္ဦးလံုးက ႏိုင္ငံျခားျပန္ သမားေတာ္ႀကီးေတြ။ ႏွစ္ဦးစလံုး ေဆးကုေကာင္း၊ စာသင္ေကာင္းသူေတြ။ ဆရာႀကီးတုိ႔အတဲြက ေဆးရံုႀကီးနားမွာေနသည္။ နံနက္ ၈ နာရီ တစ္၀ုိက္ေဗာက္(စ)၀က္ဂြန္း ကားျဖဴေလးႏွင့္ အိမ္မွ ေဆးရံုလာတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျမင္ျမင္ေနရသည္။ ဆရာ ၀န္ႀကီးေတြ ေဗာက္စ)၀က္ဂြန္းအျဖဴ စီးၾကသည့္ေခတ္။
ဆရာႀကီးႏွင့္ ဆရာမႀကီးတုိ႔၏တူညီမႈက ေဆးကုရာ စာသင္ရာမွာပဲ ရပ္သြားသည္။ က်န္တဲ့စရုိက္၀ါသနာေတြက အေရွ႕အေနာက္။ ဆရာႀကီးက ညေနတုိင္း ေဘာလံုးပဲြၾကည့္သည္။ ဗထူး ကြင္းမွာ။ ၾကက္ပဲြ၀ါသနာႀကီးသည္။ သူ႔ၾကက္သမား မ်ားႏွင့္ တရုန္းရုန္း။ ဆရာမႀကီးက ဘာအားကစားမွ စိတ္၀င္စားမႈမရွိ။ ဆရာႀကီးက လမ္းေဘး အေၾကာ္ဆုိင္မွာ ၀င္ထုိင္၊ အခ်ဥ္ရည္ရႊဲရႊဲျမွဳပ္ၿပီးအေၾကာ္စားတတ္ သည္။ ဆရာမႀကီးက ေပါင္မုန္႔ႏွင့္ ၾကက္သားႏွင့္ ဇြန္းခက္ရင္းႏွင့္ အိမ္မွာပဲ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ စားတတ္သည္။

ဆရာႀကီး က တပည့္တပန္းေတြ၊ တပည့္မေလးေတြႏွင့္ တ၀ါး၀ါး တဟားဟား ေနတတ္သည္။ လသာသာ ညေတြမွာ မယ္ဒလင္တီးရင္း ေရာက္ရာေပါက္ရာ သီခ်င္းဆုိတတ္သည္။ ဆရာမႀကီးက ေဆးရံုမွာေဆးကု၊ စာသင္ခ်ိန္မွာပဲ တပည့္ေတြႏွင့္ စုစုေ၀းေ၀းေနတတ္သည္။ က်န္အခ်ိန္ေတြမွာ တပည့္ေတြႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္း (Safe distance) မွာပဲေနသည္။ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မေနတတ္။ ဂီတသီခ်င္း ၀ါသနာပါပံုမရေခ်။ အိမ္မွာပဲေနၿပီး ေက်ာင္းစာသင္ဖုိ႔ ျပင္ရင္ျပင္၊ သုေတသနစာတမ္းေရးရင္ေရး၊ ဒါမွ မဟုတ္ ဇာထုိးပန္းထုိး အက်ႌထုိးႏွင့္ အခ်ိန္ျဖဳန္း။ ဆရာမႀကီးက တစ္ေခ်ာင္းထုိး ႏွစ္ေခ်ာင္းထုိး ကၽြမ္းကၽြမ္း က်င္က်င္ ထုိးတတ္သည္။
ဆရာႀကီး ကုိ တပည့္ေတြက ေၾကာက္၍ခ်စ္သည္။ ဆရာမႀကီးကုိေတာ့ တပည့္ေတြက ခ်စ္၍ေၾကာက္ၾက သည္။

စရုိက္သဘာ၀ မတူဘဲ သည္းခံေပါင္းသင္းေနခဲ့တာၾကာၿပီ။ ဒီၾကားထဲမွာ သားေထာက္သမီးခံက တစ္ေယာက္ တေလမွ မထြန္းကားခဲ့။ တစ္သီးတည္းေသာ သေႏၶသားကလည္း မ်ိဳးဥျပြန္ထဲ၀င္စဲြကပ္ေတာ့ ခဲြထုတ္ပစ္လုိက္ ရသည္။
ဆရာႀကီးႏွင့္ ဆရာမႀကီးတုိ႔၏ အိမ္ေထာင္ေရးအက္ေၾကာင္းကေလးကုိ တစ္စြန္းတစ္စ သိလာရေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ တပည့္ေတြအားလံုး စိတ္မေကာင္းၾက။ ပံုျပင္ေတြထဲကလုိ သူတုိ႔ႏွစ္ဦး အသက္ထက္ ဆံုး ေပ်ာ္ရႊင္ ခ်မ္းေျမ့စြာ ေနသြားၾကေလသတည္း ဟု ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က စိတ္ကူးယဥ္ေပးခဲ့တာ။
သည္ အက္ရာကေလး က တျဖည္းျဖည္းႀကီးလာရာ ေနာက္ဆံုး ေစ့စပ္လုိ႔မရသည္ထိ ျဖစ္လာသည္။ ေနာက္ ဆံုးမွာေတာ့ ဆရာႀကီး အိမ္မွ ဆင္းခဲ့သည္။ အိမ္ႀကီး တစ္လံုးလံုးမွာ ဆရာမႀကီး တစ္ေယာက္တည္း က်န္ ရစ္သည္။ ဆရာႀကီးက ေဆးရံုကုိ အိမ္လုပ္ေနေလသည္။

ဆရာႀကီး က စာသင္ ႔ ႀကံဳရင္ မင္းတုိ႔အစ္မက ဘယ္လုိေျပာတာ၊ ဘယ္လုိထင္တာလုိ႔ထည့္ေျပာတတ္ သည္။ ႏွစ္ဦးသား တည့္တည့္ ဆံုရင္ေတာ့ စကားမဆုိၾက။ ဆရာမႀကီးခမ်ာ တပည့္ေတြႏွင့္ စကားစပ္မိတုိင္း " You တုိ႔ ဘုိးေတာ္ကေလ ... You တုိ႔ ဘုိးေတာ္ကေလ ... " ႏွင့္ ေျပာတတ္သည္။ ဆရာႀကီးသတင္းေတြ ေရာ အတင္းေတြ ပါ တပည့္ေတြထံမွ ရသမွ်စုေဆာင္းသည္။ သူတစ္ခါမွ မေရာက္ဖူး မသြားဖူးေသာေနရာ ေတြ ေရာက္ရ သြားရသည္။ ေဗဒင္ဆရာ၊ အၾကားအျမင္ဆရာေတြရဲ႕အိမ္။ ဓာတ္ရုိက္ ဓာတ္ဆင္ ယၾတာေခ် လုပ္သည္။ ဆရာႀကီး အိမ္ျပန္လာေစေၾကာင္း။ စိတ္လည္လာေစေၾကာင္း။ ဘ၀တူ ဆရာမၾကီးေတြ ဆီက အႀကံဥာဏ္ေတြ ရယူသည္။ သီးသန္႔ေနတတ္ေသာ ဆရာမႀကီး သီးျခားေနလုိ႔ မရေတာ့ၿပီ။ ဆရာမႀကီးအိမ္ မွာ ေအာင္သြယ္ပဲြစားေတြ ေျခရႈပ္ေနေလသည္။ သည္ၾကားထဲ ဆရာႀကီး က ႏွလံုးေရာဂါႏွင့္ တစ္ႀကိမ္၊ ဆီးလမ္းေၾကာင္း ေက်ာက္တည္လုိ႔တစ္ႀကိမ္ ေဆးရံုတက္ရေသးသည္။ ဆရာမႀကီး ကုိ အေၾကာင္းၾကား လုိက္ေတာ့ ေရွာေရွာရ်ဴရွဴလုိက္လာရွာသည္။ ခုတင္ေဘး မွာ ေနခြင့္ျပဳစုခြင့္ ရသည္။ ဆရာႀကီး ေနျပန္ေကာင္းေတာ့လည္း ဘ၀ေတြက ဒံုရင္းျပန္ေရာက္သည္။

ဆရာမႀကီးအိမ္ ကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဇနီးေမာင္ႏွံ ၀င္ထြက္ေလ့မရွိ။ ဆရာမႀကီးကုိ ေၾကာက္တာေရာ၊ ၀င္ထြက္ စရာအေၾကာင္းမရွိတာေရာ၊ စကားေတြ ဟုိဒီမသယ္ခ်င္တာေရာေၾကာင့္ပါ။ ဆရာမႀကီး အၿငိမ္းစားယူေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ညစဥ္ လုိလုိ သြားလည္ျဖစ္၊ စကားေျပာျဖစ္သည္။ ေဆးခန္းၿပီးခ်ိန္ ည ၇ နာရီခဲြ ၈ နာရီ ၀န္းက်င္။ ဆရာမၾကီးက ယခုခ်ိန္ထိ တစ္ဦးတည္း။ အတူေနသူ အိမ္ေဖာ္ပင္ မရွိ။ သူ႔ဘာသာသူ အကုန္ လုပ္ႏိုင္သည္။ ဆရာမႀကီးႏွင့္ေတြ႕တုိင္း တစ္ခုခုလုပ္ေနတာပါပဲ။ စာဖတ္ရင္ဖတ္၊ ဇာထုိးရင္ထုိး။ တစ္ဖက္ ကတီဗြီက ဖြင့္လ်က္သား။ ေက်ာ္ဟိန္းတုိ႔၊ ေဇာ္၀မ္းတုိ႔ဆုိတာေတြ ဆရာမႀကီးသိလာၿပီ။ ယခင္က ေက်ာ္ဟိန္း လုိ႔ေျပာလုိက္ ရင္ ဆရာမႀကီးက ေၾကာင္ၾကည့္ေနတတ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ည ၉ နာရီေလာက္ ျပန္ၾကဖုိ႔ ျပင္လွ်င္ -
" ဟယ္ နင္တုိ႔ကလည္း အေစာႀကီးရွိေသးတာ၊ ေနပါဦး "
ေျပာ၍ ျပန္ထုိင္ရျပန္သည္။

ဆရာမႀကီးအိမ္မွာ ဟုိဟုိဒီဒီ ၾကည့္မိေတာ့ မ်က္ႏွာက်က္မွာ ပုသိမ္ထီးတစ္ေခ်ာင္း ေဇာက္ထုိးခ်ိတ္ဆဲြထား တာေတြ႕ ရသည္။ ေနာင္ သူမ်ားေတြေျပာျပမွ ယၾတာေခ်ထားမွန္းသိရသည္။
ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ႏွင့္ စကားစပ္မိရင္ သူ႔ဘုိးေတာ္အေၾကာင္းေျပာဆဲ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဆရာမႀကီး မ်က္ႏွာ က ေပ်ာ့ေပ်ာင္းႏူးညံ့ သိမ္ေမြ႕ေနေလ သည္။
ဆရာမႀကီး က "ဘုိးေတာ္ဖိနပ္ေလ" ဟုအၿပံဳးတစ္၀က္ႏွင့္ ေျပာရွာသည္။ ဆရာႀကီး အိမ္ျပန္လာရင္ လြယ္ လင့္တကူ စီးဖုိ႔။ သုိ႔ေပတဲ့ ေျခေထာက္ႏွစ္ေခ်ာင္းက ဘယ္သေ၀ ထုိးေနပါလိမ့္။ ဘုရားစင္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဘုရားပန္းအုိးေတြ က မ်ားမွမ်ား။ ခုနစ္လံုးေတာင္။

ပန္းအုိးတစ္လံုး က ဆရာႀကီး ေန႔နံသင့္ ပန္းေတြႏွင့္ ထုိးၿပီး ပူေဇာ္ထားတာ ေျပာစရာလုိမည္မထင္။ ဘုရားစင္ေပၚ က ဟုိမည္းမည္း ညိဳညိဳေလးက ဘာပါလိမ့္။ ဆရာမႀကီးက -
" ဘုိးေတာ့္ေဆးတံေလ" တဲ့။ ဟာ ဟုတ္ေပသား။ ဆရာႀကီးက ဟုိတုန္း က ေဆးတံေသာက္ ခဲ့တာ။ ေနာင္မွ ေဆးေပါ့လိပ္ ေျပာင္းေသာက္တာ။ ဆရာႀကီး ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏုိး ရွဴရိႈက္ခဲ့တဲ့ေဆးတံေလး က ဘုရားစင္ မွာ။ ဆရာမႀကီးကုိ စာသင္ေပးသည့္ ဆရာမႀကီးအျဖစ္ထက္ ခ်စ္သူကုိ လွပသိမ္ေမြ႕စြာ ခ်စ္ တတ္ေသာ သိမ္ေမြ႕သူ တစ္ဦး အျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ေတြ႕လုိက္ရသည္။ ေဆးတံတုိေလးတစ္ညိဳက ဘုရားစင္ထက္ မွာ။

(၃)
ကၽြန္ေတာ္ က ေဆးရံုမသြားခင္ နံနက္စာ အိမ္မွာပဲ စားသြားေလ့ရွိသည္။ ေဆးရံုႏွင့္ အိမ္က နီးေတာ့ ေန႔လယ္စာ လည္း အိမ္ျပန္စားတာမ်ားပါသည္။ တစ္ခါ တစ္ရံ ေဆးရံုမွာ စားလုိက္တာပါပဲ။ တစ္ရက္ ေဆးေက်ာင္းမွာ တစ္ နံနက္လံုးမဟာသိပၸံသင္တန္းက်မ္း (Thesis) ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ အစည္းအေ၀း ထုိင္ ၾကရာ ေန႔တစ္နာရီ က်မွ ေခတၱနားၾကသည္။ အစည္းအေ၀းက ဆက္ရဦးမည္။ နားခ်ိန္မွာ ၾကက္ဆီထမင္းဘူး လာခ်၍ စားရင္းေသာက္ ရင္း အလုပ္ဆက္ၾကျပန္သည္။
အိမ္မွ ဇနီးသည္ ဖုန္းဆက္ေတာ့ ေန႔လယ္တစ္နာရီခဲြေနၿပီ။ အိမ္ျပန္လာဦးမလား၊ ထမင္းျပန္စားဦးမလား။ ကၽြန္ေတာ္ က စားၿပီးေၾကာင္း၊ ျပန္မလာေတာ့ေၾကာင္း ေျဖလုိက္သည္။ ဇနီးသည္က ကၽြန္ေတာ့္ ျပန္အလာ ကုိေမွ်ာ္ရင္း ထမင္းမစားဘဲ ထုိင္ေစာင့္ေနတာ။ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ေတြးၾကည့္လုိက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အိမ္ေထာင္ စတည္ ကတည္းက ဇနီးသည္က ကၽြန္ေတာ္ ျပန္အလာကုိ ထုိင္ေစာင့္တတ္တာ၊ ကၽြန္ေတာ္ ထမင္း စားမွ အတူ လုိက္စားတာ သတိရမိသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆာရင္ ဘယ္သူ႔ကုိမွေစာင့္မေနဘဲ ထစား လုိက္ၿမဲပင္။

ဇနီးသည္ ဖတ္ဖတ္ျပသည့္ သမၼာက်မ္းစာတစ္ပုိဒ္ကုိ သတိရမိသည္။
" ... ေမတၱာသည္ စိတ္ရွည္တတ္၏။ ေက်းဇူးျပဳတတ္၏။ ေမတၱာသည္ ဂုဏ္ၿပိဳင္ျခင္းမရွိ၊ ၀ါၾကြားျခင္းမရွိ၊ မာန္မာန မရွိ။ မေလ်ာက္ပတ္ စြာ မက်င့္တတ္၊ ကုိယ္အက်ိဳးကုိ မရွာတတ္၊ ေဒါသအမ်က္ မထြက္တတ္၊ အျပစ္ရွိသည္ ဟု မထင္တတ္။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ ဖံုးအုပ္တတ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ ယံုတတ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာ ကုိ ေမွ်ာ္လင့္တ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ သည္းခံ တတ္၏။ ေမတၱာ သည္ ေဖာက္ျပန္ ျခင္း သေဘာႏွင့္ အစဥ္ကင္းလြတ္၏"

" ... ယခုတြင္ ယံုၾကည္ျခင္း၊ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း၊ ခ်စ္ျခင္း၊ ဤသံုးပါးတည္လ်က္ရွိ၏။ ဤသံုးပါးတုိ႔တြင္ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာ သည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္သတည္း "
(ေကာရိႏၱဳၾသ၀ါဒ ပဌမစာေစာင္၊ ၁၃။ မူရင္းသတ္ပံုအတုိင္း။)

(၄)
တတိယအရြယ္ ၏ တတိယေ၀ဒနာ က ပထမ၊ ဒုတိယ ေ၀ဒနာေတြထက္ ပုိ၍ သန္႔ရွင္းျဖဴစင္ သိမ္ေမြ႕ ၀င္းပ ေနေလသည္။

ပိေတာက္ပြင့္သစ္၊ စက္တင္ဘာလ၊ ၂၀၀၈

2 comments:

Thu said...

Some kind of the beautiful mind.
Thanks again Ma Shwe Zin !

Anonymous said...

ေမတၱာသည္ စိတ္ရွည္တတ္၏။ ေက်းဇူးျပဳတတ္၏။ ေမတၱာသည္ ဂုဏ္ၿပိဳင္ျခင္းမရွိ၊ ၀ါၾကြားျခင္းမရွိ၊ မာန္မာန မရွိ။ မေလ်ာက္ပတ္ စြာ မက်င့္တတ္၊ ကုိယ္အက်ိဳးကုိ မရွာတတ္၊ ေဒါသအမ်က္ မထြက္တတ္၊ အျပစ္ရွိသည္ ဟု မထင္တတ္။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ ဖံုးအုပ္တတ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ ယံုတတ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာ ကုိ ေမွ်ာ္လင့္တ္၏။ ခပ္သိမ္းေသာအရာကုိ သည္းခံ တတ္၏။ ေမတၱာ သည္ ေဖာက္ျပန္ ျခင္း သေဘာႏွင့္ အစဥ္ကင္းလြတ္၏"

" ... ယခုတြင္ ယံုၾကည္ျခင္း၊ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း၊ ခ်စ္ျခင္း၊ ဤသံုးပါးတည္လ်က္ရွိ၏။ ဤသံုးပါးတုိ႔တြင္ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာ သည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္သတည္း "

nice post...
thnx 4 sharing,,,sis
lots of love

Anne