Friday, October 21, 2011

စာေရးဆရာ ကိုေအာင္ဆန္း, အပိုင္း (၃၆)

စာေရးဆရာ သခင္ေအာင္ဆန္း
ဦးတင္ဦး (က်ဴရွင္)

ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ထုိစဥ္ကျဖစ္ေပၚလာေသာ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန မ်ားအရ ျပည္ပ အကူအညီ ကိုရွာရင္း ဂ်ပန္ႏွင့္ဆက္မိ၊ ဘီအုိင္ေအတပ္ဖြဲ႕စည္းကာ ဂ်ပန္ႏွင့္အတူ ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြင္း သို႔ ဝင္ကာ အဂၤလိပ္ကို ေမာင္းထုတ္စေသာ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ားေၾကာင့္ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဟူ၍ျဖစ္ခဲ့ရေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ သူ႔ပင္ကို ဝါသနာအတုိင္းဆိုေသာ္ လက္နက္ကိုင္ စစ္သား အျဖစ္ သာ မေရာက္ခဲ့ပါလွ်င္ စာေရးဆရာ သခင္ႏုတို႔လို စာေရးဆရာ သခင္ေအာင္ဆန္း ျဖစ္ေနခဲ့ ေလာက္ ေပသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခမ်ာမွာ သူခ်စ္ျမတ္ႏိုးေသာ အမိႏိုင္ငံေတာ္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ရရာနည္းလမ္းရွာရင္း အနား မရ၊ ဆက္တုိက္ တုိက္ပြဲဝင္သြားခဲ့ရသျဖင့္ ေနာက္ဆံုး၌ အသက္ပါစြန္႔ရကာ သူျဖစ္ခ်င္သလို ထင္ရွားေသာ စာေရးဆရာ ႀကီး ျဖစ္မသြားခဲ့ လိုက္ရရွာေပ။

၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ဒုတိယေက်ာင္းသား သပိတ္ကာလအတြင္းက ကိုသိန္းေဖသည္ သခင္သိန္းေဖျဖစ္ ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကိုႏုႏွင့္ ကိုေအာင္ဆန္းတုိ႔သည္ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးဝင္ သခင္မ်ားမျဖစ္ၾက ေသး။ ကိုစုိး ႏွင့္ ကိုသန္းထြန္းတုိ႔လည္း သခင္မ်ားမျဖစ္ၾကေသး။ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ျပည္ညီလာခံတြင္ သခင္ဗစိန္ႏွင့္ သခင္သိန္းေမာင္ တို႔ ခြဲခဲ့ၾကရာမွ တုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး ႏွစ္ျခမ္းကြဲသြားၿပီးခ်ိန္တြင္မွ သခင္ႏု၊ သခင္ေအာင္ဆန္း၊ သခင္စိုး၊ သခင္သန္းထြန္းဟူ၍ သခင္မ်ားျဖစ္လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ပင္ကိုဝါသနာအားျဖင့္ သခင္ႏုသည္လည္းေကာင္း၊ သခင္ေအာင္ဆန္းသည္လည္းေကာင္း စာဖတ္ စာေရးျခင္း တုိ႔၌ ထက္သန္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သခင္ႏုသည္ သခင္မျဖစ္မီကပင္လွ်င္ နဂါးနီတြင္ ကိုထြန္းေရႊ တုိ႔ႏွင့္ တြဲ၍ စာေပနယ္ပယ္ထဲသုိ႔ ေျခခ်ၿပီးလ်က္ရွိေနေပၿပီ။ သခင္ေအာင္ဆန္းမွာမူ သခင္ျဖစ္ခ်ိန္ မွ စ၍ အရြယ္ႏွင့္မလုိက္ေအာင္ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး၏အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး တာဝန္ ကို ရယူခဲ့ရေပရာ ကမာၻ႔ႏုိင္ငံေရးကလည္း ကမာၻစစ္ႀကီးျဖစ္ဖုိ႔ တာဆူေန။ ေနာက္ဥေရာပ တြင္ စစ္ျဖစ္ သြားၿပီး ျမန္မာ့ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးမွာလည္း အေျခအေနေျပာင္းလာခဲ့ရာမွ သခင္ ေအာင္ဆန္းသည္ စာေရးခ်ိန္ ဟူ၍ ေအးေအးေဆးေဆး မရွိႏုိင္ရွာေတာ့ဘဲ ႏုိင္ငံ့လြတ္လပ္ေရး ႀကဳိးပမ္းမႈထဲ၌ နစ္ျမဳပ္ သြားခဲ့ ရေလသည္။

တကယ္ေတာ့ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ေက်ာင္းသားဘဝကတည္းကပင္လွ်င္ စာေရးဝါသနာပါခဲ့၏။ ထုိဝါသနာ အခံေၾကာင့္လည္း တကသအမႈေဆာင္အဖြဲ႕ဝင္ သူပါဝင္ရသည့္အခါ "အုိးေဝ"မဂၢဇင္း၏ အယ္ဒီတာ တာဝန္ ကို သူ႔အားေပးခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ေနာင္အခါ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ သခင္ေအာင္ဆန္းမွ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟူျဖစ္ကာ ႏုိင္ငံ့ေခါင္း ေဆာင္ႀကီး ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ထုိသို႔ ႏုိင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေနခ်ိန္၌လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ စာေရးျခင္း အလုပ္ ကို အမွန္ပင္ျမတ္ႏိုးေတာင့္တရွိခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးလွ်င္ ႏုိင္ငံေရးမွဖယ္ေနၿပီး စာ ေရးဆရာ လုပ္မည့္အေၾကာင္း အႀကိမ္ႀကိမ္ေျပာခဲ့သည္။ ဦးရာဇတ္ႏွင့္ လူထုဦးလွတုိ႔ကိုလည္း ေျပာဖူး ခဲ့၏။ သူ၏အပါးေတာ္ၿမဲ ဗိုလ္ထြန္းလွ(တကၠသုိလ္ေနဝင္း)ကိုလည္း ေျပာခဲ့ဖူး၏။ ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိကိုလည္း ေျပာခဲ့ဖူး ၏။

အကယ္၍သာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ အေသမေစာဘဲ သူေျပာသလို လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏုိင္ငံေရး မွ အနားယူခြင့္ အေျခအေနမ်ဳိးရရွိခဲ့ပါလွ်င္ အိႏိၵယက ေန႐ူးတို႔လို ကမာၻကသိေသာ စာ မ်ဳိးေတြ ေရး သြားႏုိင္ခဲ့ ေလာက္ဖြယ္ရွိေပသည္။ သူေရးခဲ့ေသာ စာမ်ားကးို အကဲခတ္ေသာအားျဖင့္ ဤအခ်က္ကို သိႏုိင္ ေပ လိမ့္မည္။

၁၉၃၅ ခုႏွစ္ ဧၿပီလထုတ္ ကႏၳေလာကမဂၢဇင္း အတြဲ ၂၁ ေက်ာင္းသား "ေအာင္ဆန္း"၏ Burma and Buddhism ဟူေသာ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးပါရွိသည္။ ထိုေဆာင္းပါး ၌ ဗုဒၶဘာသာ သည္ သိပၸံနည္းက် ဘာသာတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကာလာမသုတၱန္တြင္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခ်က္ ကို ကိုးကား၍ ေရးထားသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ရာစုႏွစ္ မ်ားႏွင့္ခ်ီ၍ ဗုဒၶဘာ သာႏုိင္ငံ ျဖစ္လာ ခဲ့ ေသာ္လည္း စိစစ္ေဝဖန္ၿပီးမွ လက္ခံရန္ဟူေသာ ဗုဒၶဘာသာ၏အေရးႀကီးသည့္ အႏွစ္သာရ ေပ်ာက္ ေနေၾကာင္း ေရးထားသည္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားသည္ အေပၚယံကိစၥမ်ားႏွင့္ပင္ တင္းတိမ္ ေနၾကေၾကာင္း နမူနာအားျဖင့္ ဘုရားပြဲ၊ ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲ၊ သႀကၤန္ပြဲႏွင့္ မီးထြန္းပံုမ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ သိႏုိင္ ေၾကာင္း ယင္းတုိ႔ကို ေဝဖန္ဆန္းစစ္သင့္ေၾကာင္း ေရးေလသည္။

ထိုႏွစ္ ေမလထုတ္ႏွင့္ ဇူလုိင္လထုတ္ မဂၢဇင္းမ်ားတြင္လည္း ကိုေအာင္ဆန္း၏ Freedom of Dress in Schools ဟူေသာ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားေသာ ေဆာင္းပါးပါရွိသည္။ ဦးသန္႔က ေက်ာင္းမ်ား၌ တူညီဝတ္စံု သတ္မွတ္ထားျခင္းကို တုိက္ပြဲဝင္ရန္ ႏႈိးေဆာ္သည့္စာကို ဧၿပီလထုတ္ စာေစာင္တြင္ ေရးသားခဲ့ျခင္း အေပၚ ကိုေအာင္ဆန္းက ျပန္လည္ေဝဖန္ေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္သည္။ ကုိသန္႔ က ေက်ာင္းမ်ား တြင္ အဝတ္အစားကို လြတ္လပ္စြာဝတ္ဆင္ခြင့္ရွိအပ္ေၾကာင္း ေရးသားသည္ကို ကိုေအာင္ဆန္း က ေက်ာင္းမ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ဝတ္စံုမ်ားကို ဝတ္ဆင္ေစေသာအားျဖင့္ ကိုယ့္ျပည္တြင္း ျဖစ္ကို အားေပးရာေရာက္ေၾကာင္းစသည္ျဖင့္ ျပန္လည္ ေရးသားပါသည္။

ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လြတ္လပ္စြာ ဝတ္စားဆင္ယင္ခြင့္ေပးျခင္းျဖင့္လည္း ေက်ာင္း သားကေလးမ်ားတြင္ တစ္ကုိယ္ေရ လြတ္လပ္မႈ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖဳိးလာေရးအတြက္ အေရးမပါလွဟု ကိုေအာင္ဆန္း က ယူဆ ပါသည္။ တိုတိုခ်ဳပ္၍ တင္ျပရလွ်င္ The introduction of uniform dress will not goad the students to feel that their personal freedom has been thus curtailed ဟု အေၾကာင္းျပကာ တူညီဝ တစ္စံုဝတ္ေရး ဘက္ မွ ကိုေအာင္န္းက တင္ျပခဲ့ေပသည္။

ေက်ာင္းသားကိုေအာင္ဆန္းသည္ သူရိယမဂၢဇင္း ၁၉၃၅ ဇြန္လထုတ္ႏွင့္ ထိုႏွစ္ ၾသဂုတ္လထုတ္ တုိ႔တြင္ ဗိုလ္လေရာင္ ဟုလည္းေကာင္း၊ ေရႊလေရာင္ဟုလည္းေကာင္း အမည္ခံသည့္ မင္းႀကီး ဦးမင္းေရာင္ အေၾကာင္း ကို "အညာသားေလး"ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ေရးခဲ့သည္။ ထိုဦးမင္းေရာင္မွာ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းက "အေခါင္မျမန္း အေမွာင္စမ္းသမုိ႔၊ ေအာင္ပန္းညႇဳိ႕ရရွာတဲ့၊ ေအာင္ဆန္းတုိ႔ရဲ႕ ေရႊလေရာင္အဘိုး"ဟု ကဗ်ာဖြဲ႕ခဲ့သူျဖစ္ပါသည္။ ထိုဦးမင္းေရာင္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၏ေဘးမ မယ္စိုးႏွင့္ တူအရီးေတာ္သူ (မယ္စုိးက ဦးမင္းေရာင္၏မိေထြးျဖစ္ၿပီး တူအရီး ဆိုေသာ္လည္း သက္တူ ရြယ္တူမွ် ရွိသည္ဟု ဆိုသည္)ျဖစ္ပါသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏အဘိုးေလးေတာ္သူ ျဖစ္သည္။

ထိုဦးမင္းေရာင္အေၾကာင္းကို ကုိေအာင္ဆန္းေရးခဲ့သည္မွာ လယ္ေဝးကိုဘရီဆုိသူက ထုိႏွစ္ ကဆုန္ လထုတ္ သူရိယမဂၢဇင္းတြင္ ဦးမင္းေရာင္သည္ လယ္ေဝးအနီး၌ ကားစင္အတင္ခံရ ေၾကာင္း ေရးသားခဲ့ျခင္း ကို မိမိၾကားသိမွတ္သားမိသမွ် အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္မညီ လြဲမွားေနသ ျဖင့္ ရွင္းလင္း ေရးသား ေသာ ထုိေဆာင္းပါးႏွစ္ပုဒ္ကို ဖတ္ၾကည့္မိသည့္အခါ စာေရးဆရာတစ္ဦး၏ သေႏၶစစ္၊ သေႏၶမွန္ သည္ ထိုစဥ္ကပင္လွ်င္ သူ႔၌ေကာင္းစြာတြယ္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

တကယ့္ စာေရးဆရာဆိုသည္မွာ မည္သူမည္ဝါ၏မ်က္ႏွာကိုထက္ အမွန္တရား၏မ်က္ႏွာကိုသာ ေထာက္ တတ္ ေလသည္။ စာေရးဆရာ၏တာဝန္မွာ လူ႔ေလာက၌ အမွန္တရား ျပန္႔ပြားေအာင္ ျဖန္႔ ျဖဴးေပးရျခင္း ျဖစ္ေပရာ ဘဝကံဇာတာအရ ထင္ရွားေသာစာေရးဆရာႀကီးျဖစ္ခြင့္ရမသြားရွာေသာ္ လည္း ကိုေအာင္ဆန္းသည္ သူသိရသမွ် သူ႔အဘိုးဦးမင္းေရာင္၏ စ႐ိုက္အမွန္ကို (ကိုယ့္အဘိုးဟူ ၍ မငဲ့ကြက္ဘဲ) ထုိေဆာင္းပါး မ်ား၌ သူ႔အရွိအတိုင္း ေရးသားတင္ျပထားေလသည္။

ဦးမင္းေရာင္မွာ လယ္ေဝးကိုဘရီေရးသလို ကားစင္အတင္ခံရျခင္းမဟုတ္ဘဲ စစ္ဘာရီမ်ား၏ ေခါင္း  ျဖတ္ အသတ္ခံ ရေၾကာင္း၊ ေခါင္းကိုျဖတ္ၿပီး နတ္ေမာက္သို႔ ယူလာသျဖင့္ သူ႔အဘိုးႏွင့္ ဦးမင္းေရာင္ ကိုသိသူ အျခား လူႀကီးမ်ား သြားၾကည့္ၾကေသးသည္ဟု လူႀကီးမ်ားေျပာျပခ်က္ကို မွတ္သားမိ ေၾကာင္း ထို ေဆာင္းပါး ၌ ကိုေအာင္ဆန္းက ေရးသားတင္ျပခဲ့သည့္အျပင္ ဦးမင္းေရာင္မွာ ၿမဳိ႕လု လင္မွာ ၿမဳိ႕လုလင္ သူႀကီး မွ်သာျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူ႔ညီဦးမင္းေမာင္သာလွ်င္ သူ႔ထက္ရာထူးႀကီးၿပီး ေတာင္တြင္းႀကီးၿမဳိ႕ဝန္၊ ပင္း နတ္ေမာက္ ေက်ာက္ပန္းေတာင္း သံုးၿမဳိ႕ဝန္၊ အခြန္ဝန္၊ ေတာင္ငူနယ္ ျခားဝန္ စသည့္ရာထူးမ်ားကို ထမ္းရြက္ ခဲ့သူျဖစ္ေၾကာင္း၊ စံုန႔ံသာၿမဳိင္ ဦးေၾကာ့ စာေရးအျဖစ္ အမႈ ထမ္းသည္မွာ ထိုသံုးၿမဳိ႕ဝန္ ဦးမင္းေမာင္ ထံတြင္ျဖစ္ေၾကာင္းတို႔ႏွင့္တကြ သူသည္မွာ ထိုသံုးၿမဳိ႕ဝန္ ဦးမင္းေမာင္ ထံတြင္ျဖစ္ေၾကာင္း တို႔ႏွင့္တကြ သူ႕အဘိုးေလး ညီအစ္ကိုမ်ားသည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး စ႐ုိက္မတူၾကပံုမ်ားကိုလည္း ေရးသား တင္ျပ ထားသည္။

မတူပံု ေဖာ္ျပရာ၍ "ဦးမင္းေရာင္ကား စိတ္ထက္ျမက္၏။ ရြပ္ရြပ္ခၽြံခၽြံလုပ္တတ္၏။ ရက္စက္၏။ ၎ ၏ညီ ဦးမင္းေမာင္ ကား ေပ်ာ့ေပ်ာင္းခ်ဳိသာ၏။ စိတ္ႏွလံုး ႏူးညံ့၏။ ေစာင္းတီး အတတ္ေတာ္၏။ သီ ခ်င္းဆုိ ေကာင္း ၏။ အခါတစ္ပါး ၾကက္သားစားခ်င္၍ ညီျဖစ္သူအား အသတ္ခုိင္းေသာအခါ ဦးမင္း ေမာင္မွာ စိတ္ႏွလံုး ႏူးညံ့ သည့္ အတိုင္း ၾကက္မသတ္ ဘဲေနရာ ဦးမင္းေရာင္ကုိယ္တုိင္ သတ္ျဖတ္၍ ခ်က္ျပဳတ္ စားေသာက္ ၿပီး လွ်င္ အက်န္ဟင္းမ်ားကို ညီျဖစ္သူအားမေကၽြး။ ေခြးေကၽြးပစ္ေသာဟူ၏" (မူရင္းသတ္ပံု အတုိင္း) ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။ (မူရင္းစား၌ "ဟူ၏ ေနရာ၌ ဟူ၍ ျဖစ္ေနသျဖင့္ စာေရးသူ ျပင္ထည့္ ထားသည္) ဤအခ်က္ကိုေထာက္၍ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ သူ႔အဘိုး၏စ႐ိုက္အ မွန္ကို အမွန္အတိုင္း ေဖာ္ျပ လိုေသာ စာေရးဆရာတစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေလသည္။
ပထမေဆာင္းပါးတြင္ "ဦးမင္းေရာင္ကား ၎၏ညီ ဦးမင္းေမာင္ႏွင့္ အနည္းငယ္မွ်မတူ၊ ၾကမ္းတမ္း ခက္ထန္ ၏" ဟုေရးကာ "ဤအေၾကာင္းကိုေရးရျခင္းမွာ အမွန္သိေစလို၍ေရးရပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ အဘိုး ပင္ ေတာ္ေစကာမူ အမွန္အတိုင္း ေရးသားေပးပို႔လုိက္ပါသည္"ဟု နိဂံုးခ်ဳပ္ထားသည္။

သို႔ရာတြင္ ဦးမင္းေရာင္၏ခ်ီးက်ဴးဖြယ္ ဂုဏ္လကၡဏာကိုလည္း "အညာသားေလး"ေခၚ ကိုေအာင္ ဆန္းက ဤသုိ႔ေရးျပခဲ့ပါသည္။
"ဦးမင္းေရာင္ မွာ ရြတ္ပင္ရြတ္ေသာ္လည္း လူႀကီးသူမမ်ားကို ၎ႏွင့္ညီႏွစ္ဦးစလံုးပင္ အထူး႐ိုေသ ကိုင္း႐ႈိင္း ေသာဟူ၏"
"ေမာင္ေအာင္ဆန္း၊ ဘီေအ"သည္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလတြင္ သခင္ေအာင္ဆန္းျဖစ္ခဲ့ရာ ထုိသုိ႔ သခင္မျဖစ္မီ ၁၂၉၉ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ေန႔ (၂၇-၁၁-၁၉၃၇)ထုတ္ မႏၱေလး သူရိယ (အမ်ဳိးသားေန႔အထူးစာေစာင္)တြင္ "ေက်ာင္းသားဝတၱရား"ဟူေသာေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့သည္။

ထိုေဆာင္းပါး၌ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ စာအုပ္စာေပမွ သင္အံ၍ ရ အပ္ေသာပညာမွ ေက်ာ္လြန္ေသာ ပညာ ကို ရေအာင္ယူတတ္ဖို႔ လိုေၾကာင္း ေရးသားထားသည္။ ဂိုးလ္စမစ္၊ ဆာေဝါလတာစ "ပညာစစ္ ကိုရရန္ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေတာ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးလုပ္ကိုင္ လိုေသာ စိတ္ေမြးရန္လို၏"ဟူ၍လည္း ညႊန္ျပ ထားသည္။ ဤအခ်က္ကို academic freedom ဟူ ေသာ ပညာသင္ၾကားေရး လြတ္လပ္ခြင့္ဟူ၍ ပညာရွင္ မ်ားက ေခၚေဝၚၾကေၾကာင္းလည္း ေရးသား ထားသည္။ အခ်ိန္ႏွင့္အခါအေလ်ာက္ ေက်ာင္းသား ဝတၱရား လည္း ကြဲျပားလာေၾကာင္းကို စပိန္ႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္တုိ႔တြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား ကိုယ္ထိ လက္ေရာက္ တုိက္ခုိက္ေနရပံုျဖင့္ ေထာက္ျပကာ အထင္အရွား ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ၿပီးျဖစ္သည့္ "ဗမာ့ႏုိင္ငံလံုး ဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢအ သင္းႀကီးကို ဝင္ေရာက္အားေပးရန္မွာ ေက်ာင္းသား တုိင္း၊ တုိင္းျပည္ခ်စ္စိတ္ ရွိေသာ သူတုိင္း၏ တာဝန္ဝတၱရားပင္တည္း"ဟု နိဂံုးခ်ဳပ္ေရးထားေပသည္။

ဒဂုန္မဂၢဇင္း၌ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ "ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိး"ဟူေသာ အခန္းဆက္ေဆာင္းပါးမွာ ကိုေအာင္ ဆန္း သခင္ျဖစ္လာၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္မွ "သခင္ေအာင္ဆန္း"ဟူေသာ ကေလာင္အမည္ ႏွင့္ ေရး သားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုေဆာင္းပါးကို ဖတ္ၾကည့္လွ်င္ စာေရးဆရာ သခင္ေအာင္ဆန္း၏ႏုိင္ငံေရး ဗဟုသုတ ႂကြယ္ဝပံု ကို ေတြ႕ျမင္ရေပလိမ့္မည္။

သခင္ေအာင္ဆန္း သည္ "ကမာၻစစ္ႏွင့္ဗမာ"ဟူေသာ ေဆာင္းပါးကိုလည္း ေရးသားခဲ့ေပရာ ထို ေဆာင္းပါး ၌ (က) ကမာၻ႔အေရးႏွင့္ (ခ) ဗမာ့အေရးဟူ၍ က႑ႏွစ္ရပ္ခြဲ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။ ကမာၻ႔ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ "ယခု စစ္ပြဲႀကီးသည္ ႏုိင္ငံကေလးမ်ား၏လြတ္လပ္ေရး၊ ကမာၻ႔လြတ္လပ္ ေရးအတြက္ မဟုတ္ သည့္ အျပင္ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္မွ ေပၚေပါက္လာေသာ စစ္ပြဲအခ်ိန္ျဖစ္သည္ဟု ငါတုိ႔ အတိအလင္း ေၾကညာေၾကာင္း" ဟူ၍ ျမန္မာ့သေဘာထားကို ေဖာ္ျပထားၿပီး ဗမာ့အေရးႏွင့္ ပတ္ သက္၍ ၉၁ ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကို တုိက္ဖ်က္၍ ဗမာမ်ားအလိုက် ဗမာ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အျမန္ဆံုးရရွိ ရန္ ႀကဳိးစားရမည္။ တုိင္းျပည္ ႏုိင္ငံေရး ညီညႊတ္မႈအတြက္ ႀကဳိးစားရမည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားေလ သည္။

ထုိေဆာင္းပါးအဆံုး၌ "လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္ရာ၌ လူမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း၊ လူတန္းစား အခ်င္းခ်င္း မကြဲသင့္သည့္အခ်ိန္တြင္ မကြဲထုိက္သည့္ကိစၥမ်ားႏွင့္ မကြဲလြဲေအာင္လုပ္တတ္ေသာ နယ္ခ်ဲ႕ စနစ္၏ ပရိယာယ္ကို သတိျပဳ။ × × ×  ဤကဲ့သုိ႔အခ်ိန္ေကာင္း အေျခအေနေကာင္းတြင္ ငါတို႔၏ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အျပင္းအထန္ အားထုတ္ၾကပါစုိ႔ ရဲေဘာ္တို႔"ဟု အဆံုးသတ္ထားေပသည္။

၁၉၄၃ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔ထုတ္ ဗမာ့ေခတ္သတင္းစာပါ "ဗမာ့လြတ္လပ္ေရး အေရးေတာ္ ပံု"တြင္ကား "ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း"ဟူေသာ ကေလာင္နာမည္ျဖင့္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ တြင္ သခင္ျဖစ္ၿပီးေနာက္ တကၠသုိလ္မွ ထြက္လုိက္ပံုမွစကာ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ "ငါ့အတြက္ ျဖစ္လိုရာျဖစ္ေစေတာ့၊ ႏုိင္ငံေရး ဂယာက္အတြင္းသိ႔ု ေျခစံုပစ္၍ ဇြတ္ဆင္းကာ ငါ၏ႏုိင္ငံလြတ္လပ္ ေရးအတြက္ မေနမနားစြန္႔စား လံုးပမ္းေတာ့အံ့"ဟူေသာ အဓိ႒ာန္ျပဳလ်က္ ဥေရာပတြင္ စစ္ျဖစ္ လာေသာ အခါ ဗမာ့ထြက္ရပ္ဂုိဏ္း တည္ေထာင္ခဲ့ၾကပံု၊ အိႏိၵယႏုိင္ငံ ရမ္ဂါကြန္ဂရက္သုိ႔ တက္ ေရာက္ခ့ဲပံု၊ ထို႔ေနာက္ ဖမ္းဆီးဝရမ္းကိုေရွာင္ကာ ေျခရာေဖ်ာက္၍ အမြဳိင္ၿမဳိ႕သုိ႔ထြက္ခဲ့ပံု၊ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသို႔ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ႏွင့္အတူဝင္ခဲ့ပံု၊ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ကို ဗမာ့ ကာကြယ္ေရး တပ္မေတာ္ ဟူ၍ ေျပာင္းလဲခဲ့ပံုတို႔ကို ျပန္ေျပာင္းေရးသားထားသည္။ "ဗမာႏုိင္ငံ၏ ၾကမၼာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကၽြႏု္ပ္ သည္ ဘယ္အခါ ကမွ စိတ္သက္သာမႈမရခဲ့ေပ။

အိမ္မက္မ်ားတြင္မွာ ပင္ ကၽြႏု္ပ္သည္ လြတ္လပ္ေသာႏုိင္ငံအတြက္ ေယာင္ယမ္းငိုခဲ့၏။ ေဒါသထြက္ခဲ့မိ၏" ဟူ၍ လည္း လြတ္လပ္ေရးအတြက္ စိတ္မေအးခဲ့ရပံုကိုပါ ေရးသားခဲ့သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ သူ၏မၿပီးဆံုးေသာ ကိုယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိကို ေရးသားခဲ့ ရာ အခန္း ၁ ကို ဖတ္ၾကည့္လွ်င္ပင္ သူ၏စာေရးဆရာ အရည္အေသြးကို အထင္သားေတြ႕ျမင္ႏိုင္ ေပသည္။ သူ႔အား ေမြးဖြားခဲ့ရာ ခ်က္ျမႇဳပ္ဇာတိေျမ နတ္ေမာက္ရြာ၏တည္ေနရာကို မ်က္စိထဲမွာ ျမင္လာေအာင္ ေရးသား ႏုိင္ေပသည္။ ယခုအခါကဲ့သုိ႔ ၿမဳိ႕မဆန္ဘဲ ေတာရြာစုႀကီး တစ္ခုမွ်သာျဖစ္ ေသာ ထိုေနရာ၌ "နံနက္ ညေနခင္း မ်ားတြင္ ရက္ကန္းသံ တခၽြင္ခၽြင္ႏွင့္ၾကားတုန္း ရွိေသးသည္။ ထိုရြာ၏ေျမာက္စြန္း၌ တစ္ရြာလံုး ရွိ အိမ္ဝိုင္းမ်ားတြင္ အက်ယ္ဆံုးအိမ္ဝိုင္းႀကီးထဲတြင္ ဧရာမေရွး အိမ္ႀကီး ရွိေလသည္။ မူလက ဆင္တစ္ရပ္ခန္႔ဝင္ႏုိင္ေအာင္ျမင့္၍ အေဆာင္ေပါင္းမ်ားစြာရွိေသာ္ လည္း ထိုအခါကာ အေဆာင္ရွစ္ပင္ ခန္႔မွ်သာရွိေတာ့သည္။ အိမ္အျမင့္မွာလည္း ၃ ေပခြဲမွ်သာရွိ ေတာ့သည္။ ထိုအိမ္ကား ဗမာမင္း လက္ထက္က နတ္ေမာက္ၿမဳိ႕သူႀကီး၏အိမ္ပင္ျဖစ္ေလသည္။ ယခုကား အိမ္မရွိေတာ့ၿပီ။ ထို အိမ္ေနာက္ေဖး အေဆာင္ငယ္တြင္ ကၽြန္ေတာ့္အား ဖြားျမင္ခဲ့သည္" ဟု သူ႔အားဖြားရာ ခ်က္ျမႇဳပ္ေနရာကို ပံုေပၚေအာင္ ေရးသားထားေလသည္။

ထို႔ျပင္ "ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၃ ရက္ကား၊ နာမည္ေက်ာ္ နကၡတ္ေဗဒင္ဆရာႀကီး ကီ႐ို၏ေဟာေျပာခ်က္ အရ ဆိုလွ်င္ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္၏အစုိးရနန္းတုိ႔ကို ၿဖဳိဖ်က္ႏုိင္စြမ္းေသာသူမ်ား ေမြးတတ္ေသာေန႔ ဟု ေဟာထား ေလသည္။ ထိုေန႔တြင္ေမြးေသာ ကၽြန္ေတာ္မွာ သူပုန္ေလာင္းကေလးျဖစ္သည္ကို ထိုအခါ မည္သူမွ် ထူးထူးျခားျခား မထင္ခဲ့ၾကေခ်"ဟူ၍လည္း သူ၏ေမြးရက္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သ႐ုပ္ ေဖာ္ ေရးသား ထား ေလသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ စာေရးဆရာပီပီ မိမိကုိယ္တုိင္ ရဲရဲဝ့ံဝံ့ျပန္လည္သံုးသပ္ျပႏုိင္၏။ "ကၽြန္ ေတာ္ ငယ္ငယ္တုန္းက ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ စကားမေျပာတတ္။ လူႀကီးမိဘမ်ားမွာ အ ၍မ်ားပင္ (အ) ေနပလားဟု စိုးရိမ္ခဲ့ ရသည္ဟု သိရေလသည္။ အနာအဖ်ားထူသည္၊ အစားၾကဴးသည္။ အမဲသား စိမ္း ကို အတင္းလု၍ စားမည္ျပဳသည္ ဟု ကၽြန္ေတာ္ ၾကားသိရေလသည္"ဟူ၍ သူ၏စ႐ိုက္သဘာဝ ကို ေရးျပထားေလသည္။

"လူ႐ုိင္းဘဝက ကၽြန္ေတာ္လာသလားမသိ။ ယေန႔အထိ လူ႐ုိင္းသေဘာမ်ဳိး ေနခ်င္သည့္စိတ္ထား မ်ား ရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ လူယဥ္ေက်းမ်ားႏွင့္ အသားမက်တဲ့၍ မ်က္စိ၊ ဦးေႏွာက္ ျမင္ျပင္းကတ္ လာသည့္ အခါ လူယဥ္ေက်းမ်ားႏွင့္ ငါလူ႐ုိင္း ဟု ဇာတိခြဲပစ္ခ်င္သည့္ စိတ္မ်ားရွိသည္"ဟုလည္း ဝန္ခံ ေရးသားထာသည္။ (ဒဂုန္တာရာက သူ၏႐ုပ္ပံုလႊာအေရးအသားမ်ားတြင္ "ေအာင္ဆန္း သို႔မ ဟုတ္ အ႐ုိင္း"ဟု ေရးသားခဲ့သည္ကို အခ်ဳိ႕က သေဘာမက်ၾက။ လက္မခံခ်င္ၾက။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကိုယ္တုိင္ ကမူ ထိုအေရးအသား ကို ဆန္႔က်င္သည္ဟု မၾကားဖူးေပ။)
ဤသုိ႔ေသာ အေရးအသားမ်ားမွာ ကိုယ့္ကို လူထုက မျပစ္ျမင္၊ အထင္ေသး မခံလိုေသာ ႏုိင္ငံေရး သမား မ်ား မေရးဝံ့ေသာ အေရးအသားမ်ဳိးျဖစ္သည္။ စာေရးဆရာစိတ္ရွိသူမုိ႔သာ ကိုယ့္ဘဝကို မႁခြင္းမခ်ိန္ အမွန္ အတိုင္း ေရးသားျပရဲျခင္း ျဖစ္သည္။

သူ႔အစ္ကို ဦးေအာင္သန္းႏွင့္ သူ စ႐ုိက္သဘာဝမတူပံုကိုလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ဤသို႔ေရး ျပသည္။
"အစ္ကိုေအာင္သန္းႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္မွာ အသက္ ၃ ႏွစ္ခြဲ ၄ ႏွစ္မွ်ကြာ၏။ သူႏွင့္ကၽြန္ေတာ္က ငယ္ ငယ္က ရန္ျဖစ္ဖက္ ျဖစ္၏။ သူကား လက္ျမန္၏။ ကၽြန္ေတာ္ကား အားႀကီး၏။ မခ်ိန္မဆ လက္ လြတ္စပယ္ လုပ္ တတ္၏။ သူကား ႏ ု၏။ မင္းသားက်ခ်င္၏။ ကၽြန္ေတာ္ကား ၾကမ္း၏။ သူသည္ အစားအေသာက္ အေနအထုိင္ မွ စ၍ သပ္ရပ္၏။ အစားဆိုလည္း အစားတုိင္းမစား၊ စားေသာက္ေန သည့္အခါ အစာေျမႀကီး ေပၚသုိ႔ က်သြားလွ်င္ သူသည္ မစားေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္ကား ဖုတ္ဖတ္ခါ၍ စားႏုိင္လွ်င္ စား၏။

တစ္ခါက ဥပုသ္ေန႔တစ္ေန႔တြင္ ထံုးစံအတိုင္း (စာမအံရေသာ္လည္း) ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသုိ႔ သြား ၾက ရေပရာ ဘုန္းႀကီးက အလုပ္မရွိလွ်င္ အိပ္ေနၾက၊  မကစား ႏွင့္ဟု အမိန္႔ရွိသည္။ အားလံုးေသာ ေက်ာင္းသား မ်ားအား မအိပ္ခ်င္ဘူးလားဟု ဘုန္းႀကီးက ေမးသည့္အခါ  မအိပ္ခ်င္ၾကေသာ္လည္း ဘုန္းႀကီး အလိုက် အိပ္ခ်င္ေၾကာင္း ေျဖၾကသည္။ "ဘုန္းႀကီးက ေအာင္ဆန္း ေကာ မအိပ္ခ်င္ဘူး လားဟု အထူး တလည္ ေမးရာ ကၽြန္ေတာ္က မအိပ္ခ်င္ပါဘုရား ဟု ျပန္ေလွ်ာက္ရာ ဘုန္းႀကီးမွာ ၿပံဳး၍ ေနေလေတာ့သည္"ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ငယ္စဥ္အခါကတည္းက သူ႔သဘာဝမွာ မည္သို႔ရွိတတ္ ေၾကာင္းကို ေပၚလြင္ ေအာင္ ေရးျပႏုိင္ေလသည္။

စာေရးဆရာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း သူ၏ငယ္ဘဝကို ျပန္လည္သံုးသပ္ျပပံုမွာ အလြန္ခ်စ္ဖြယ္ ေကာင္း သည္။ "ကၽြန္ေတာ္၏ကေလးဘဝမွာ ခ်ီးမြမ္းစရာ အလြန္နည္း၏" ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ "ကၽြန္ေတာ္သည္ ထိုကေလး ဘဝကပင္ သူပုန္စိတ္ထားရွိေလသည္။ အႀကံႀကီးသူျဖစ္ေလသည္" ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ "ကၽြန္ေတာ္ကား စကားအေျပာအဆို မဖြယ္မယဥ္ေက်း၊ အသက္ ၈ ႏွစ္ထဲ ေရာက္၍ ေက်ာင္းစေနသည့္ အခါ၌ပင္ ဘုန္းႀကီးကို ဘုန္းႀကီးစကားျဖင့္ မေလွ်ာက္တတ္၊ အမူအ ရာလည္းၾကမ္း၏"ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ တစ္ခါတြင္ ေရနံေခ်ာင္းသို႔အသြား၊ မေကြးတြင္ မိန္းကေလး ရွိေသာ အသိအိမ္၌ တည္းခို၍အိပ္ရသည္။ ထိုအျဖစ္အပ်က္ကို "လူပ်ဳိေပါက္ျဖစ္ေသာ ကၽြန္ေတာ္ မွာ သူစိမ္းတစ္ရံစာအိမ္တြင္ မေနတတ္၊ အထူးရွက္တတ္သည္။ မိန္းကေလးႏွင့္ဆိုလွ်င္သာ၍ပင္ ရွက္တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ညအိပ္ခါနီး ရွက္လြန္း၍ ေသးမေပါက္မိ။ ညအိပ္သည့္အခါ မေအာင့္ ႏုိင္ဘဲ ေသးေပါက္သည္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပါၿပီးမွ သိ ေလသည္။ ဤမွ် ကၽြန္ေတာ္ မသိမ္ေမြ႕"ဟူ ၍လည္းေကာင္း မကြယ္မဝွက္ဘဲ မိမိ၏ဘဝအမွန္ကို အ႐ုိုးခံအတုိင္း ေဖာ္ျပသြားသည္ကို ေတြ႕ရ ေပသည္။

ေဖာ္ျပပါ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ကုိယ္တုိင္ေရး အတၳဳပၸတိၱမွ ေရးသားခ်က္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ သူ သည္ တကယ္ပင္ စာေရးေကာင္းေသာ စာေရးဆရာႀကီးတစ္ဦးျဖစ္လာႏိုင္မည့္ အရည္အခ်င္း ေကာင္းမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ ရမည္ျဖစ္ေလသည္။
၁၉၄၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၅ ရက္ေနပတြင္ ေလာ့ဒ္ေမာင့္ဘက္တန္ထံသို႔ ေရးသားထားေသာစာ ၌ ျပန္လည္ ဖြဲ႕စည္းမည့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္တြင္ မိမိအား ျပန္လည္ထမ္းေဆာင္ရန္ ကမ္းလွမ္းခ်က္ ကို လက္မခံ ႏုိင္သည့္ အေၾကာင္း ဤသုိ႔ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့သည္။

I regret very much that shall not be able to serve further in the Army, but this is majority decision, and I must abide by it. Personally, I would have preferred a military career, above all others, for a permanent calling.

ထိုေရးသားခ်က္အရ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ သူ႔သေဘာဆႏၵအေလ်ာက္ဆိုလွ်င္ စစ္တပ္ထဲတြင္ပင္ ဆက္ လက္ေနသြားပါေသာ္လည္း ႏုိင္ငံေရးတြင္ သူ၏ဦးေဆာင္မႈရွိဖုိ႔လိုသည္ဟု အမ်ားကဆံုးျဖတ္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း လုိက္နာကာ ဖဆပလ ဥကၠဌအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း ထင္ရွား ေပသည္။ စစ္တပ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ႏုိင္ငံေရးကို ေရြးခ်ယ္လိုက္ရသျဖင့္လည္း သူ႔မွာ ရန္သူေတြ မ်ား လာကာ လုပ္ႀကံခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏုိင္ေပသည္။

မည္သို႔ျဖစ္ေစ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ကံၾကမၼာဆိုးႏွင့္လည္း မၾကံဳခဲ့ရ၊ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္အ တုိင္း လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္တြင္ ႏိုင္ငံေရးမွ အနားယူခြင့္သာရလုိက္ပါလွ်င္ သခင္ေအာင္ ဆန္း၊ သို႔မဟုတ္ ေအာင္ဆန္း ဟူေသာ စာေရးဆရာအျဖစ္ႏွင့္ ကမာၻသိ စာအုပ္မ်ားကို ေရးသား သြားႏုိင္မည္ မုခ်ဟု ယူဆခ်င္ ပါသတည္း။

ဦးတင္ဦး (က်ဴရွင္)

ရည္ညႊန္း
၁။ ျမဟန္- ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ ၁၉၉၈ (ပႀကိမ္)
၂။ Aung San of Burma by Maung Maung. 1962.
.

No comments: