ဥဒယ
(၁)
သမီး ေလးႏွစ္ျပည့္ျပီ။ ေလးႏွစ္ဆိုေသာ အခ်ိန္ကာလသည္ လွ်ပ္ျပက္လိုက္သလိုပင္။ ျမန္လိုက္တာ။ အရြယ္ႏွင့္ မလုိက္ေအာင္ ထြားေသာ သမီးကိုၾကည့္ရင္း ကၽြန္မမွာ ပီတိျဖစ္ရပါ သည္။ သမီးက ခ်က္ခ်က္ ခ်ာခ်ာရွိသည္။ ဥာဏ္ေသြးဥာဏ္ရည္ေကာင္းသည္။
''မေဖြးေဖြး… ေပေလးဆယ္ ေျခာက္ဆယ္ အက်ယ္ၾကီး၊ ဘယ့္ႏွယ္က်ဳပ္ေဘး လာကပ္ေနတာတံုး''
''ညည္းလည္း ေပေလးဆယ္ ေျခာက္ဆယ္အက်ယ္ၾကီးပဲ၊ ဘာကိစၥက်ဳပ္နား လာကပ္ေနရတာတံုး''
ကၽြန္မ အံ့ၾသသြားရသည္။ ညည္းတုိ႔ က်ဳပ္တို႔ ဆိုသည့္အသံုးကို ကၽြန္မတို႔ သံုးတာနားေယာင္သည္ ထားပါဦး။ ခ်က္ခ်င္း တုန္႔ျပန္တာကို ကၽြန္မအံ့ၾသရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္မတို႔ ဘြားေအၾကီး၊ ၾကီးေတာ္ၾကီး ေတြမ်ား ၀င္စားေလသလား ေတြးမိသည္။ သီခ်င္းေတြလည္း ရသည္။ ကဗ်ာေတြလည္း ရသည္။ ဒါက အဂၤလိပ္ ကို ဘယ္လိုေခၚသလဲ ဆုိတာကေတာ့ ဖေအကို နားပူး နားဆာေမးတတ္သည့္ ေမးခြန္း ေတြျဖစ္သည္။ ေလးႏွစ္ျပည့္လို႔ ခရစ္ယာန္သီလရွင္မ်ား သင္ၾကားရာ မူၾကိဳေက်ာင္းမွာထားေတာ့ အဂၤလိပ္ ကဗ်ာ ေတြ ပါလာခဲ့သည္။ ေက်ာင္းမွာ ေန႔လယ္ ဆယ့္တစ္နာရီ ထမင္းစားခ်ိန္အမီ ထမင္းခ်ိဳင့္ အေရာက္ ပို႔ရသည္။ စားပြဲမွာပ၀ါခင္း၊ ထမင္းခ်ဳိင့္ကိုဖြင့္၊ ဇြန္းကို ခ်ထား၊ ေရဘူးကိုအသင့္ထား။ ျပီးလွ်င္သီလရွင္ တစ္ပါးပါး က ဆုေတာင္းေပးသည္။ ဆုေတာင္းျပီးလွ်င္ 'အာမင္' လို႔ဆိုၾကရသည္။ တစ္ခါေတာ့ အိပ္ရာထဲ မွာ ကၽြန္မကို စိတ္လိုလက္ရ ေမးပါသည္။
''ေမေမ…သမီးတို႔ အာမင္လုိ႔ ဆိုရတယ္ဗ်''
ကၽြန္မက အေၾကာင္းသိထားေတာ့ ရွင္းျပရပါသည္။
''သီလရွင္ စစၥတာေတြ က သမီးတုိ႔ ထမင္းစားခါနီး က်န္းမာေအာင္၊ ဥာဏ္ပညာၾကီးေအာင္၊ ရုပ္ေခ်ာ ေအာင္ ဘုရားမွာ ဆုေတာင္းေပးတာေပါ့။ အာမင္ ဆိုတာ သာဓုပါလို႔ ေျပာတာေနမွာေပါ့ သမီးရဲ႕''
တစ္ခါေတာ့ ညဘက္ဘုရားရွိခိုးခ်ိန္မွာ သမီးရြတ္လိုက္သံေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔မွာ အူတက္မတတ္ ရယ္ၾက ရသည္။ သမီးကို ငယ္ေသးသျဖင့္ သရဏဂံုသံုးပါးကိုသာ သင္ေပးထားရာ ညစဥ္ အိပ္ရာ၀င္ ဘုရားရွိခိုး လွ်င္ ဗုဒၶသရဏံ ဂစာၦမိ၊ ဓမၼံသရဏံ ဂစာၦမိ၊ သံဃံသရဏံ ဂစာၦမိ၊ ဟုရြတ္ျပီး ဦးသံုးၾကိမ္ခ်ေစပါသည္။ ထုိည က ရွိခိုးပံုကေတာ့ ထူးဆန္းသည္။
'' ဗုဒၶသရဏံ ဂစာၦမိ၊ ဓမၼံသရဏံ ဂစာၦမိ၊ သံဃံသရဏံဂစာၦမိ၊…အာမင္….''
တခ်ိဳ႕ စာမေရးရသည့္ ညေတြမွာေတာ့ ဖေအေရာ ကၽြန္မပါ ပံုေျပာျပရသည္။ သမီးၾကိဳက္ေလာက္ ရာ ပံုေတြ တီထြင္ကာ ေျပာရသည္။ လူဆိုးပါတာမၾကိဳက္၊ ရဲေတြပါတာ မၾကိဳက္၊ ရက္စက္တာ ရိုက္တာႏွက္တာေတြ မၾကိဳက္။ အေကာင္းဆံုးက သူေမြးစဥ္က အေၾကာင္းမ်ားးကို ျပန္ေျပာတာပဲ ျဖစ္ပါ၏။
''ေဖြးေဖြးကေလး ေမြးခါနီးေတာ့……''
''ဒက္ဒီၾကီး ဦးသန္း၀င္း က ေမေမ့ဗိုက္ကို ခြဲလိုက္တာဆို၊ သမီးထြက္လာတာဆို၊ မာမီဂ်ဴးက အႏွီးကေလးနဲ႔ ထုပ္ထားတာဆို….''
ကၽြန္မမွ စကားမစရေသး သမီးက ကၽြန္မေျပာမည့္ စကားေတြ ၾကိဳေျပာႏွင့္ျပီ။ သမီးက ထူးေတာ့ ထူးဆန္းသည္။ မိတ္ေဆြမ်ားေရာ ကၽြန္မတို႔ကပါ အရုပ္ေတြ ၀ယ္ေပးၾကေသာ္လည္း စိတ္၀င္စားမႈ နည္း ပါသည္။ ရတုန္းခဏ စိတ္၀င္စား၍ သိမ္းထားလိုက္ရတာ မ်ားပါသည္။ အ၀တ္အစား မ်ားလည္း ကၽြန္မတို႔က၀ယ္ဆင္ရသည္ မရွိသေလာက္ပင္။ သစ္လြင္တုန္းခဏပဲ စိတ္၀င္စားသည္။ ေရႏွင့္ေျမၾကီး ေရာနယ္ကာ ရႊံတဗြက္ဗြက္ ကစားရတာက်ေတာ့ ခံုမင္ျပန္ပါ၏။ စာအုပ္ေတြ ဂ်ာနယ္ ေတြကိုလည္း စိတ္၀င္စားသည္။ သီခ်င္းဂီတကိုလည္း ၀ါသနာပါသည္။ အိမ္နီးနားခ်င္းကေလးေတြ အရူးမၾကီးမစာဥတို႔၊ အဂၤလိပ္ၾကက္ဖ ဘိုၾကက္ဖတို႔လို ကစားနည္းေတြ ကလားလွ်င္ေတာ့ ၀င္ပါတတ္ျပန္သည္။
ျပီးခဲ့သည့္ေလး,ငါးလက ကေလးမ်ားေသာ အိမ္နီးခ်င္းေတြ ေျပာင္းသြားၾကေတာ့ သမီးအေဖာ္မဲ့ရ ပါျပီ။ ခပ္ေ၀းေ၀းက သမီးကို လာကစားေပးၾကသူေတြကလည္း ေျခာက္တန္း၊ ခုႏွစ္တန္းအရြယ္ ေတြဆိုေတာ့ သမီးကလည္း သူတို႔ကို စိတ္မ၀င္စား၊ သူတို႔ကလည္း သမီးႏွင့္ ကစားဖို႔ ခက္ေနၾကတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနၾကပါသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ စာေရးရင္း အသက္ေမြးၾကရေသာ မိဘမ်ားကိုသာ ကပ္ေတာ့သည္။ ဖေအ စာေရးသည့္ စားပြဲကို သြားၾကည့္သည္။ ကၽြန္မစာေရးစားပြဲ ကိုလည္း ေယာင္ေပေပ ေရာက္လာ တတ္ သည္။ ကၽြန္မတို႔ ေရးလက္စ စာမ်က္ႏွာကို လာအကဲခတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ စာေရးၾကတာ ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေနျပီလဲ လာၾကည့္ျခင္းျဖစ္၏။
''ေအာက္ဆံုးနားေရာက္ရင္ ေတာ္ၾကေတာ့ သမီးပ်င္းလို႔….''
ထိုအခါ ကေလာင္ကိုခ်၍ သမီးႏွင့္ကစားၾကရသည္။ ဖေအအားေတာ့ ဖေအ၊ ကၽြန္မအားေတာ့ ကၽြန္မ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ကေတာ့ DVD Player ႏွင့္ပစ္ထားရသည္။ စင္ဒရဲလား၊ စႏိုး၀ႈိက္၊ ဘာဘီ စသည့္ ဇာတ္ေကာင္ ေတြကိုၾကိဳက္သည္။ ျပဴးျပဴးျပဲျပဲ လုပ္ျပတတ္ေသာ ဂ်က္ကီခ်န္းကို ၾကိဳက္သည္။ မစၥတာတီးန္ ကိုၾကိဳက္သည္။ သူသေဘာေပါက္သေလာက္ အားရပါးရ ရယ္တာလည္းရွိသည္။ Player ကိုရီမုတ္ျဖင့္ ေက်ာ္တတ္ ရစ္တတ္သျဖင့္ ေမွာ္ဆရာတို႔ စုန္းတို႔လို ဇာတ္ေကာင္ေတြပါလ်ွင္ ေက်ာ္ပစ္တတ္သည္။ ကုလားမေတြ အေရာင္စံု ၀တ္စားကာ ကၾကေသာ ဇီးမ်ဳးဇစ္လို ဇီးစမိုင္းလ္လို ခ်ယ္နယ္ေတြကိုလည္း ၾကိဳက္ပါ၏။ ကၽြန္မတို႔မွာ သမီးကိုၾကည့္ႏိုင္ သေလာက္သာ ၾကည့္ႏိုင္ၾကည့္သည္ျဖစ္၍ မ်ားေသာအားျဖင့္ သမီးတစ္ေယာက္တည္း ေနရတာ မ်ားပါသည္။ ထိုအခါ စိတ္မေကာင္းရပါ၏။
ကၽြန္မတို႔ငယ္ဘ၀ေတြတုန္းက ဘယ္လိုမ်ား ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၾကတာပါလိမ့္လို႔လည္း မၾကာခဏ စိတ္ေရာက္မိ ရသည္။ ကၽြန္မတို႔မွာ ေမာင္ႏွမ ေျခာက္ေယာက္ရွိရာတြင္ မိန္းကေလးက ကၽြန္မ တစ္ဦး တည္းသာ ပါသည္။ ေယာက်္ားကေလးရယ္ မိန္းကေလးရယ္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အမ်ားကစားနည္းေတြထဲမွာ ပါခဲ့ရတာကိုလည္းမွတ္မိပါ၏။ ငယ္စဥ္ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေက်ာင္းပိတ္ရက္တိုင္း ရြာျပန္ၾကရသည္။ ေဆြမ်ိဳးမ်ား၏ အရိပ္အာ၀ါသမွာ ၾကီးခဲ့ရသည္။ 'ဥဒယ' ရြာသည္ပင္ ကၽြန္မတို႔၏ ကေလးကစားရာ ကစားကြင္းၾကီး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ကၽြန္မတို႔၏ ဘ၀ေနနည္း သင္ၾကားရာေက်ာင္းၾကီး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေလွစီးရင္း၊ လွည္းစီးရင္း၊ ပဲနယ္ရင္း၊ ပဲဆြရင္း ၾကီးခဲ့ၾကရသည္။
ေပေလးဆယ္ ေျခာက္ဆယ္ ေျမကြက္၏ တစ္၀က္စာထဲမွာ ၾကီးျပင္းရေသာ သမီးကို ၾကည့္ရင္း ရြာၾကီးတစ္ရြာလံုးကို ကစားကြင္းလုပ္ခဲ့ရေသာ ကၽြန္မအဖု႔ိ သမီးကို အသနားပိုရံုကလြဲ၍လည္း မတတ္ႏိုင္ခဲ့။ ျမိဳ႕ုမုန္႔မ်ား၊ စီဒီဓာတ္ျပားမ်ား၊ ခတ္ေပၚအသံုးအေဆာင္မ်ား၊ ေခတ္ေပၚအ၀တ္အစား မ်ား၊ ကိုကာကိုလာရည္ႏွင့္ ကြက္ကီးကို သေရစာလုပ္ျပီး ၾကီးရရွာတာပါလားလုိ႔လည္း ေတြးမိပါ၏။
''ပါပါေရာ မာမာေရာ စာေရးတာ ေတာ္ၾကပါေတာ့၊ သမီးပ်င္းလို႔ပါ''
သည္လိုေအာ္သံၾကားလိုက္လွ်င္ ကၽြန္မရင္ေတြ နာရလြန္းပါ၏။ သမီးကိုေပြ႕ကာ ခုတင္ေပၚ တြဲတင္ျပီး ေက်နပ္ေလာက္သည့္ စကားေတြေျပာတာေလာက္နွင့္ ေခၽြးသိပ္ရတာကိုလည္း ကၽြန္မ စိတ္မခ်မ္းသာပါ။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ ကၽြန္မရြာ ဥဒယကို ကၽြန္မအိမ္နား ေရႊ႕ထားခ်င္လွသည္။ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္သည္ ထီးရိပ္န္းရိပ္လို ခမ္းနားလြန္းလွပါ၏။ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္သည္ စိမ့္ၾကီးျမိဳင္ၾကီးလို ေအးျမလွပါ၏။ ေဆြရိပ္ မ်ိဳးရိပ္ သည္ တံတိုင္းရိပ္ ျမိဳ႕ရိုးရိပ္ လို လံုျခံဳလွပါ၏။
ကစားလို႔ ေမာၾကျပီဆိုလ်ွင္ ေလွေပၚအိပ္၊ လွည္းေပၚအိပ္၊ ပဲေမွာ္တိုက္ေပၚအိပ္၊ ကြပ္ပ်စ္ေပၚအိပ္၊ ၾကံဳရာေဆြမ်ိဳးတစ္ေယာက္ေယာက္က လာေပြ႔မွ ကိုယ့္အိမ္ကိုယ့္အိပ္ရာေပၚ ေရာက္ရသည့္အျဖစ္။ ေတာေနေတာထိုင္ႏွင့္ ၾကီးရသည့္အျဖစ္ သမီးႏွင့္ ကၽြန္မ ဘ၀အေျခအေနခ်င္း မတူညီတာကို ဇြတ္ညွိတာမ်ိဳး မဟုတ္ေသာ္လည္း ပြင့္လင္းလြတ္လပ္စြာ ၾကီးျပင္းခြင့္ရေစခ်င္တာကိုေတာ့ ကၽြန္မ ေတာင့္တမိရိုးအမွန္ပင္။
သမီးကေလး အိပ္ေပ်ာ္ေနသည့္အခါ ကၽြန္မစိတ္ေတြ ရြာေရာက္ေနမိတတ္သည္။
(၂)
''ဘုတ္ေက ဆီဆမ္း…ဘုတ္ေက ဆီဆမ္း''
ကေလးေတြက ၀ိုင္းေအာ္ၾကျပီးလွ်င္ ေျမၾကီးထဲ ျမွဳပ္ထားေသာ ငွက္ေပ်ာဖက္ထုပ္ကို ျပန္ေဖာ္ ၾကသည္။ ငွက္ေပ်ာဖက္ထဲမွာ မန္က်ည္းရြက္ႏုကေလးေတြ ခူးကာထည့္ထားျဖင့္ ျဖစ္၏။ ေျမၾကီးထဲကို အထုပ္လိုက္ျမွဳပ္ျပီး ဖေနာင့္ႏွင့္ ၀ိုင္းေပါက္ၾကရတာကလည္း ကၽြန္မတို႔ကေလး မ်ားပင္။ ဘုတ္ေကဆီဆမ္း ဆိုသည့္အတိုင္း မန္က်ည္းရြက္ထုပ္ကို ေျဖၾကည့္လိုက္ေတာ့ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ဆီဆမ္းထားသလို ေ၀့ေ၀့ကေလး ရႊဲေနတတ္ပါသည္။ ထူးဆန္းေသာ အေတြ႕ေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔ေပ်ာ္ရသည္။ ဖုန္တြင္း ေအာင္း ေနတတ္ေသာ ဘုတ္ေကာင္ကေလးကို ရေအာင္ရွာ၍ မန္က်ည္းရြက္ထုပ္ႏွင့္အတူ ေရာျမွဳပ္ကာ နင္းၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဘုတ္ေကာင္က တကယ္ဆီဆမ္း မဆမ္းမသိရေသာ္လည္း မန္က်ည္းရြက္ႏု ကေလးေတြ စို၀င္းေနတာကို ကၽြန္မတို႔ သေဘာက်ၾကသည္။ ရြာမွာဆိုေတာ့ ငွက္ေပ်ာဖက္ ကလည္း လြယ္သည္။ မန္က်ည္းရြက္ႏု ကလည္းလြယ္သည္။ ဖုန္ေတြဖံုးေနတတ္ေသာ ဘုတ္တြင္းကလည္း က်ီေအာက္ ပုတ္ေအာက္ကို ျဖဲရွာလုိ႔ရသည္။ ဘာပိုက္ဆံမွ ကုန္စရာမရွိ။ ဆီဆမ္းထားသလို ရႊဲအိအိမန္က်ည္းရြက္ကို လုယက္စားၾကရတာကပင္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွပါ၏။
ကၽြန္မတို႔ ဥဒယရြာက ရြာလယ္ေညာင္ပင္ၾကီးမွာ အထင္ကရ ျဖစ္သည္။ ဘယ္ရြာက လွမ္းၾကည့္ ၾကည့္ ျမင္ရပါသည္။ ေညာင္ခ်ဥ္ပင္ၾကီးျဖစ္၍ ေညာင္ရြက္ဖူးခ်ိန္ဆိုလ်ွင္ေတာ့ တစ္ေယာက္ တစ္ဆိတ္ႏွင့္ ေညာင္ပင္လည္း ထြန္႔ထြန္႔လူးရေတာ့သည္။ တစ္ႏွစ္မ်ား ေညာင္ခ်ဥ္ပင္ၾကီး နာဖ်ားယူရေအာင္ အခူး ခံခဲ့ ရရွာသည္ဆိုပါ၏။ ကၽြန္မတို႔ကေလးမ်ား၏ အပန္းေျဖရိပ္သာ ေညာင္ပင္ၾကီးေအာက္ကို မေရာက္ဖူးၾကသူမရွိ။ မကစားဖူးၾကသူလည္းမရွိ။ တစ္ရြာလံုးက ကေလးေတြက မနက္ခင္းစာ ထမင္း ေတာင့္ ေအာင္ စားျပီးၾကသည္ႏွင့္ ေညာင္ပင္ေအာက္ ေရာက္ေလ့ရွိၾကပါသည္။
သည္ေညာင္ပင္ၾကီးေအာက္မ်ာပဲ စိမ္ေျပးတမ္း၊ ဖန္ခုန္တမ္း၊ ထမင္းခ်က္ တမ္း၊ ဒီထိုးတမ္း၊ ေထြပစ္တမ္း၊ ၾကက္ဖခြပ္တမ္း၊ တူပုန္းတမ္း၊ ဧည့္သည္လာတိုင္ပုတ္တမ္း.. ကစားနည္းေတြ စံုလွပါသည္။
''ဆီမီးခြက္ ေျပာင္းျပန္…ဆလံထိုး မိုးပ်ံ…''
''ငါ့အိမ္ေပၚ ဘယ္သူတက္…ေၾကာင္တက္…ေၾကာင္မတက္နဲ႔ ငါတက္မယ္''
''ေဗ်ာင္ေနာင္ေနာင္ ဘေဗေပ့ဂ်ိ...ငါးပိက်ည္ေတာက္…ဆားက်ည္ေတာ္.. ''
ကစားနည္းေပၚ မူတည္ျပီး လကၤာေတြ တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ ရြတ္ဆိုၾကသည္။ ကေလးေတြ အားလံုး အသံခ်င္း ေက်ာ္ႏိုင္ရန္ အသံကုန္ဟစ္ၾကရာက အသံထုၾကီးၾကီးလာျပီး ေအာ္မၾကား ေခၚမၾကား၊ ထူးမၾကား ၀ူးမၾကား ျဖစ္ရပါေတာ့သည္။ ျငင္းၾကခံုၾက၊ သတ္ၾက၊ ပုတ္ၾက၊ ေလွာင္္ၾက၊ ေျပာင္ၾက၊ ရယ္ၾက ေမာၾက၊ အျခားဘာမွမရွိပါ။ အမုန္းလည္း မရွိ။ ရန္ျဖစ္တုန္းခဏ။ ျပီးေတာ့လည္း ျပီးၾကသည္ပင္။
မန္က်ည္းပင္ေတြ ေပါသည့္ရြာဆိုေတာ့ မန္က်ည္းသီးေတြက ဘယ္အပင္ ေမာ့ၾကည့္ၾကည့္ ပေဒသာပင္သီးထားသလို တြဲလြဲ။ မန္က်ည္းသီးမွည့္ေတြ ရိုက္ခ်၊ အႏွစ္ေတြဖယ္၊ အေစ့ေတြထုပ္။ ထဘီ ခါးပိုက္ တစ္ပိုက္စာ ရလ်ွင္ ရြယ္တူခ်င္းစိန္ေခၚပါျပီ။ မန္က်ည္းေစ့ေတာက္ ကၽြမ္းက်င္သူေတြနဲ႔ ေတာ့ မကစားခ်င္ ကၽြန္မႏွင့္ ရြယ္တူမယ္ႏွင္းဆိုလွ်င္ ရွံုးသည္မရွိ။ ထူးဆန္းသည္မွာ အရံႈးအႏိုင္က က်လာေသာ မန္က်ည္းေစ့ က တန္းဖိုးရွိျခင္းပင္။
''ျဖစ္ရေလ ငါ့တူမရယ္၊ မန္က်ည္းေစ့ ရႈံးလို႔မ်ား ငိုရတယ္လို႔ေအ ခူးစမ္းပါေလ့ မန္က်ည္းပင္ခ်ည္း ေလးပင္ေတာ္၊ ခူးစမ္းဟဲ့''
ကၽြန္မၾကီးေတာ္မ်ား၊ ေဒြးေလးမ်ားက မန္က်ည္းေစ့ရႈံးလို႔ ငိုျပန္လာေသာ ကၽြန္မကို ၀ိုင္းေခ်ာ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ကၽြန္မမ်က္စိထဲမွာေတာ့ ႏိုင္သည့္ မန္က်ည္းေစ့ေတြကို ထဘီခၽြတ္ျပီး ဟုထုပ္သြားေသာ မယ္ႏွင္းကိုသာ ျမင္ေယာင္သည္။ ကၽြန္မကိုယ္ကၽြန္မလည္း ငါညံ့ေလျခင္းလို႔ ယူၾကံဳးမရ ျဖစ္ရပါ၏။ မန္က်ည္းေစ့ မေတာက္ခ်င္ေတာ့ ဇယ္ခုတ္ ဇယ္ခတ္ၾကျပန္သည္။ မယ္ႏွင္းက ေတာက္တာေတာ့ ေတာ္ခ်င္ေတာ္မွာေပါ့။ ဇယ္ခုတ္ဇယ္ခတ္ရာမွာေတာ့ မေတာ္ေလာက္ မထင္ေပါနဲ႔ သည္ကစားနည္း မွာလည္း မယ္ႏွင္းပဲ ၀ိုင္းကၽြတ္သိမ္းေလ့ ရွိပါသည္။ မယ္ႏွင္းကသူရထားသမွ် မန္က်ည္းေစ့ေတြကို ကၽြန္မတို႔ေရွ႕မွာ ေရတြက္တာကို မခံခ်င္။ သို႔ေသာ္ကေလးတိုင္းက မယ္ႏွင္း၏ မန္က်ည္းေစ့ အေရအတြက္ ကို သိခ်င္ၾကသည္ခ်ည္းပင္။
''တစ္ျပဴး၊ တစ္လံ၊ ေညာင္ကန္၊ ထမ္းပိုး၊ အက်ဳိး…''
တစ္ျပဴးကႏွစ္ေစ့၊ တစ္လံကေလးေစ့၊ ေညာင္ကန္ကေျခာကေစ့၊ ထမ္းပိုးကရွစ္ေစ့၊ အက်ဳိးက ဆယ္ေစ့။ မယ္ႏွင္းထဘီထဲမွာ အက်ိဳးေပါင္းမနည္းျပီ။ တစ္ခါတစ္ခါ မယ္ႏွင္းက ႏိုင္မန္က်ည္းေစ့ ေတြကို ၾကဲမည္ဆိုသျဖင့္ လုဖို႔ျပင္ၾကရသည္။ တစ္ဆုပ္ျပီး တစ္ဆုပ္ၾကဲတာကို ၀ိုင္းလုၾကရင္း တိုးမိတိုက္မိရာက သတ္ၾကပုတ္ၾက ျဖစ္ရေတာ့သည္။
ထုပ္ဆီးတိုးၾကေတာ့လည္း သည္ေညာင္ပင္ေအာက္မွာပင္။ ျဖစ္ဆိပ္ကသဲသြားက်ံဳးၾကကာ သဲစည္းခ်တာလည္းရွိ၏။ ေရျဖင့္ေလာင္း၍ စည္းခ်တာလည္းရွိ၏။ တုတ္ႏွင့္ ျခစ္ကာ တုတ္စည္းခ် တာလည္းရွိ၏။ ထမင္းေရပူစည္း၊ ေခါင္စည္း၊ ကုပ္စည္း၊ ကုပ္ေနာက္စည္း၊ ဘိတ္ေရွ႕စည္း၊ ဘိတ္စည္း….။ လူႏွင့္ စည္းမွ်ကာစည္းခ်ၾကရ၏။ အရြယ္ခ်င္း မ်ွၾကရသည္။ အရပ္ခ်င္းမွ်ၾကရသည္။ ကိုယ့္ဘက္ပါေစခ်င္သူႏွင့္ ညွိထားျပီး နာမည္၀ွက္ရတာကလည္း သိသိၾကီးႏွင့္ ခြင့္လႊတ္ရသည္။
''ဇလပ္ပန္းနဲ႔ ဇီဇ၀ါ''
ဇလပ္ပန္းသမားက သူ ဇလပ္ပန္း ယူထားေၾကာင္း ေျပာျပီးသားဆိုေတာ့ ကိုယ့္ဘကင္ပါလာ ေတာ့သည္။ ဇီဇ၀ါႏွင့္ ဇလပ္ပန္း ဆိုတာကလည္း ရြာမွာအစိုက္မ်ားေသာ၊ အပြင့္ယဥ္ေသာ ပန္းေတြသာ ေခါင္းထဲမွာ ရွိၾက၍ျဖစ္ပါသည္။ ေဒလီယာနဲ႔ သစၥာပန္းလို႔ ဘယ္သူမွ မ၀ွက္။ ထုပ္ဆီးတိုးၾကေတာ့လည္း ရန္ပြဲႏွင့္ပဲဆံုးၾကပါ၏။ သည္မွာေတာ့ သူ႔ဘက္ကိုယ့္ဘက္ အုပ္စုမ်ား ျဖစ္ရသည့္အတြက္ အုပ္စုလိုက္ တစ္ရက္၊ ႏွစ္ရက္မေခၚၾက။ သည္ၾကားထဲက ဘယ္သူႏွင့္ ဘယ္သူေတာ့ ဘယ္နားမွာ ေခၚတာ ေတြ႔တယ္ ဆိုရာက အားလံုးျပန္တည့္ၾကတာ မ်ားပါသည္္။
ေန႔လယ္ ထမင္းစားခ်ိန္မွာေတာ့ မိဘဘိုးဘြားတုိ႔က ထမင္းစားလာေခၚၾကျပီ။
''မထူးေရ…..''
''ေပါင္အိေရ…''
''ျမပုေရ…''
''သာဒြန္း ရွိသလားေဟ့…''
အရံႈးပြဲဆက္ေနလွ်င္ေတာ့ မရႈံးေခ်ခ်င္ၾကသည့္အတြက္ ထမင္းမစားဟင္းမစား ကစား၀ိုင္းမွာ ေပကပက္ေနၾကရာက ရိုက္ႏွက္ေခၚသြားၾကတာကလည္း ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်ပင္။ ကစား၀ို္ငးၾကီး ၾကီးလို႔ အၾကိတ္အနယ္ဆိုလွ်င္ လာေခၚၾကသူ လူၾကီးေတြကလည္း တိုးၾကပါေတာ့လား၊ ဆီးၾကပါေတာ့လားႏွင့္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွပါသည္။ လူၾကီးေတြက အားေပးလွ်င္ေတာ့ ကၽြန္မတို႔မွာ ေသြးတေျမာက္ေျမာက္ ကစားျပီးလို႔ ေတာ္ၾကေတာ့ဆိုလွ်င္ ျမစ္ဆိပ္ကို ေျပးၾကရေတာ့သည္။ ကၽြန္မတို႔အဖို႔ ျမစ္သည္ေၾကာက္စရာမဟုတ္။ ေရခ်ိဳးကန္ၾကီးႏွင့္ပင္ တူသည္။ ျမစ္နားကမ္းနား ၾကီးၾကရတာဆိုေတာ့ ျမစ္ၾကီးႏွင့္လည္း ယဥ္ပါးေနပါျပီ။ ဆပ္ျပာလည္း မပါေခါင္းေလ်ွာ္စရာလည္း မပါ။ ေခ်းေညွာ္ေတြကို ပြတ္သပ္ရင္း ေရထဲမွာပင္ ကၽြမ္းပစ္ကစား လိုက္ၾကေသးသည္။ ျမစ္ေရထဲက မတတ္ၾကျပန္ေတာ့ လူၾကီးသူမေတြက ျမစ္ကမ္းပါးထိပ္က ေအာ္ေခၚၾကျပန္ေလသည္။
ကၽြန္မတို႔ရြာေတြမွာ ဂံုညင္းဆံ ဂံုညင္းဒိုး ရွားပါသည္။ ဂံုညင္းထိုးတမ္း ဆိုေပမယ့္ အိုးျခမ္းကြဲကို ၀ိုင္းေနေအာင္ ေသြးကာ ဂံုညင္းလုပ္ရသည္။ ရွမ္းေထြ၊ ဒိုးစသည္ျဖင့္ ေခၚၾကတာလည္းရွိသည္။ ျမစ္ဆိပ္က ေရအိုးရြက္ တက္ရသည္ရြာဆိုေတာ့ အိုးကြဲေတြ မရွားပါ။ ဘယ္ေနရာၾကည့္ၾကည့္ အိုးကြဲတစ္ကြဲေတာ့ ရွိတတ္ပါသည္။ နဘက္အိုးကြဲ၊ ကေတာအိုးကြဲ၊ ရႏၱပိုအိုးကြဲ။ အိုးရြာႏွင့္ အိုးကြဲ ပင္စိတ္ၾကိဳက္ေရြးႏိုင္ၾကပါ၏။ သံအိုးထူထူ၊ ေက်ာက္အိုးထူထူၾကီးေတြဆိုလွ်င္ အေကာင္းဆံုး 'ေထြ' မ်ားရတတ္ပါသည္။
ကစားပြဲ မစမီ ေဗလူဦးၾကရတာကလည္း နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိသည္။ အစိုအေျခာက္လား၊ ေထြေျမွာက္ျခင္း၊ တုတ္က်ိဳးတုတ္ေကာင္း၊ လက္ဆစ္တစ္ဆစ္ခ်ိဳးျပီး လက္က်ဳိးလကေကာင္း ေရြးျခင္းစသျဖင့္ ကိုယ္ ၾကိဳက္ရာ နည္းျဖင့္ ေဗြလူဦးၾကသည္။ အိုးျခမ္းကြဲေတြကို ေျခမ်က္စိ၊ ဒူးေခါင္း၊ ေပါင္၊ ပခံုးေပၚ ညွပ္ကာ လိမ္ကာ တင္ကာစကားရသည့္ ကစားနည္းျဖစ္ပါသည္။ ပခံုးတင္၊ နဖူးတင္၊ ႏွာေခါင္းတင္၊ တိမ္တစ္လံုး၊ ပါးေပၚတင္၊ နသယ္ေပၚတင္၊ နားရြက္အုပ္။ လက္ညွိဳးႏွင့္ လက္ခလယ္ၾကား ေထြညွပ္ျပီး ေဆးလိပ္ ေသာက္ပံု လုပ္ေတာ့ ေဆးလိပ္ေတာ္၊ သြားကိုက္၊ ဣေျႏၵထိုး၊ ေခြးေခ်းပဲ့ စသည္ျဖင့္ျငင္းၾကခံုၾက။
''ေ၀း…ေ၀း….ေ၀း …ရယ္ေတာ့မယ္ေဟ့ ရယ္ေတာ့မယ္၊ ပါးစပ္ၾကီးကိုျပင္ေပါ့ကြယ္၊ ေခြးေခ်း စုပ္ေတာ့ နံလွတယ္''
ပါးစပ္ထဲရွိတာ ေအာ္ရင္း မရယ္ ရယ္ေအာင္စၾကတာကလည္း ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွပါသည္။ ပါးစပ္ထဲ ကိုက္ထားသည့္ေထြက ရယ္လွ်င္ ျပဳတ္က်မွာဆိုေတာ့ မရာယ္ ရယ္ေအာင္စၾကတာ ျဖစ္သည္။ ေထြေက်ာ္ ေတာ့ မိုးက်ဴးသတဲ့။ ကိုယ့္ဘက္က လူေသေတာ့ ႏိုင္သူက 'ကလူ' ရသည္။ ကလူတယ္ဆိုတာ ကူတာ ထင္ပါရဲ႕။
''ဒူးေခါင္း ဒူးေခါင္း ေမာင္းေထာင္းစပါး ဆန္ေရေကာင္း''
''ပလန္ခ်ိန္ခြင္ ၾကိဳးနဲ႔ခ်ိန္ ေရႊခ်ိန္တစ္မတ္သား''
''ေျခခံုပလယ္တက္တက္ရိုး ဘူးေစ့ေပါက္နဲ႔တုိး''
ဟုတ္တာမဟုတ္တာ ထားပါေတာ့။ အဓိပါယ္ရွိတာမရွိတာ ထားပါေတာ့။ ဆိုရတာကပင္ ခ်စ္စရာေကာင္းလွပါ၏။ ကၽြန္မတို႔ ကစားခဲ့ၾကေသာ ေက်းလက္ကစားနည္းေတြ မနည္းလွပါ။ ခုေတာ့ လည္း ေမ့တာေမ့၊ ေလ်ာ့တာေလ်ာ့။ မေမ့မလ်ာ့တာကေတာ့ ကၽြန္မတို႔ ကေလးဘ၀ကို လြတ္လပ္ ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ၾကျခင္းပင္။
(၃)
ပဲဆြတ္ခ်ိန္မွာေတာ့ ကၽြန္မတို႔ကေလးမ်ား၏ ကစားကြင္းက သစ္ခင္းေတြ ဘက္ဘယ္သူ႔အမိန္႔မွ မပါဘဲ ေျပာင္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ရြာရွိ လူကုန္ေတာထဲ အခင္းထဲ ေရာက္ၾကခ်ိန္ဆိုေတာ့ ကၽြန္မတို႔ ကေလး ေတြလည္း ေရာက္ၾကရေတာ့သည္။ လူၾကီးေတြ ပဲသိမ္းျပီးလို႔ အခင္းလြတ္ျပီ ဆိုလွ်င္ ကၽြန္မတို႔ ကေလး ေတြက ပဲသင္းေကာက္ၾကရပါျပီ။ တစ္ေစ့ခ်င္း တစ္ေတာင့္ခ်င္းကလည္း ၾကာေတာ့ တင္းျပည့္ ေတာင္းျပည့္။ ပဲလည္းေကာက္၊ ကစားလည္း ကစား။ ျမစိုင္ခဲမ်ား ပစ္ၾကေၾကး တကယ္ထိျပန္ေတာ့ နာလိုက္သည့္ ျဖစ္ခ်င္း။ စိတ္ဆိုးလို႔လည္း မျဖစ္ပါ။ ကိုယ္ပစ္လိုက္သည့္ခဲ သူ႔ကိုမွန္ရင္ေတာ့ သည္းသာ ခံဖို႔ျပင္။
''မ်က္လံုးမ်က္ဆံမ်ား မွန္ရင္ကြယ္…. ကျမင္းလိုက္ၾကသာ၊ ဘယ္သူ႔ကေလးေတြပါလိမ့္''
''မၾကီးတင္သားေတာ္၊ ဟိုေကာင္က မစိန္ရင္သားေတာ္၊ ဟိုဟာက မျမတင္သမီးေတာ္''
အျမင္မေတာ္သူက ေငါက္လုိ႔ ျငိမ္ေနရေတာ့လည္း ခဏသာ။ ကုလားပဲ ရိတ္ခ်ိန္ဆိုလ်ွင္ေတာ့ သစ္ခက္ခ်ိဳး၊ သစ္ကိုင္းခ်ိဳး၊ ျမက္ေျခာက္ တစ္ေပြ႔စာျဖင့္ ကုလားပဲပင္ အံုလိုက္ႏႈတ္ျပီး မီးျမွိဳက္။ ဖ်စ္ဖ်စ္ ေဖ်ာက္ေဖ်ာက္ျမည္လုိ႔ ကၽြမ္းလ်ွင္နပ္ျပီ။ တူးတာကတူး၊ မနပ္တာကမနပ္။ စားလုိ႔ေကာင္းလွပါ၏။ ပူပူေလာေလာ စိမ္းေရႊေရႊ၊ ခၽြဲတဲတဲ အရသာကိုပင္ အေကာင္းလုပ္ၾက ရပါသည္။
သရက္ကင္းထိုးခ်ိန္ ဆိုေတာ့လည္း ဆားႏွင့္ ငရုတ္သီးမႈန္႔ကို စကၠဴႏွင့္ထုပ္သြားရံုသာ။ သရက္ပင္ေပၚက တြဲေလာင္းက်ေနေသာ သရက္ကင္းကေလးေတြကို ခဲႏွင့္ပစ္ထုကာ ဆား၊ ငရုတ္ သီးမႈန္႔ႏွင့္ တို႔စားၾကရတာက ဖန္ဖန္ငန္ငန္ စပ္စပ္။ ဒါကိုပင္ အရသာခံၾကရပါ၏။ တစ္လံုးက ႏွစ္လံုးဆိုလွ်င္ေတာ့ သြားေတြၾကိမ္းျပီး။ သီးေစးေလာင္ၾကျပီ။ ပါးစပ္တစ္၀ိုက္ သရက္ပူၾကီးေတြ ဖိန္းဖိန္းထလို႔ မစားၾကေတာ့ဘူးရယ္လို႔ မရွိ။ ၾကာေတာ့ သရက္ေစးပင္ မေလာင္၀ံ့ေတာ့။
''ျမက္စိုစို ကုန္းဘက္ ႏြားသြားေက်ာင္းေခ်ၾက''
ႏြားေက်ာင္းရေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ကၽြန္မတု႔ိကလည္း ေပ်ာ္သည္။ ႏြားေတြကလည္း ေပ်ာ္သည္။ ႏြားေတြ ကလည္း ကဆုန္ေပါက္။ ကၽြန္မတုိ႔ကလည္း ကဆုန္ေပါက္၊ အစီးခံသည့္ ႏြားေပၚ လုတက္ၾကလုိ႔ ျပဳတ္က်ရတာကလည္း ခဏခဏပင္။ ပဲသင္းေကာက္ရင္း အနီးရြာေတြ ေရာက္ၾက ရလိုႏြားေက်ာင္းရင္း ေရာက္ၾကရတာလည္း ရွိပါ၏။ စားၾကဴး၊ ၾကည္ရြာ၊ ကန္ေတာ္၊ ဂင့္ဂဲ၊ သိမ္တိုင္၊ ရြာသစ္၊ ခံေတာ၊ ဇလပ္ကုန္း။ ရြာေတြေရာက္လို႔ လူၾကံဳပါးတာကို သယ္လာခဲ့ၾကရေသးသည္။ သယ္ခက ထန္းလ်က္ႏွစ္ခဲ သံုးခဲ၊ ေပါက္ေပါက္ဆုပ္ ႏွစ္လံုး၊ သံုးလံုး။ တစ္လမ္းလံုးစားျပီး ရြာအ၀င္ ေရအိုးစင္မွာ ပါးေစာင္က ေရေတြ စီးက်ေအာင္ တစ္၀ၾကီး ေသာက္ၾကသည္။ အုန္းမႈတ္ခြက္ႏွင့္ တစ္မႈတ္လည္းမ၀၊ ႏွစ္မႈတ္လည္းမတင္းတိမ္။ ညေလဘက္ ႏြားေရတိုက္ဖို႔ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းတာ ကိုလည္းအလုပ္လို႔မျမင္ၾကပါ။ ကစားနည္း တစ္မ်ိဳးလို႔ ခံယူ ၾကပါ၏။ ႏြားေရတိုက္ရင္း ေရကူးၾက၊ ရႊံဖတ္ႏွင့္ပစ္ၾက။ အသားေတြ ႏႈတ္ခမ္းေတြ ျပာေတာက္လာမွ တက္ၾက ေတာ့သည္။
ျမစ္ေရေတြၾကီးလို႔ ရြာထဲေရ၀င္ေတာ့ ေရျပင္ကစားကြင္းၾကီး ရျပီ။ ႏြားစာက်င္းကို ေလွလုပ္ျပီး ထင္းေမ်ာ ဆယ္ၾက၊ ေလွေလ်ာ္ျပိဳင္ၾက။ တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ ဟင္းခြက္ကမ္းခိုင္းလွ်င္ ဇလံုကို ေရေမွ်ာရင္း ကိုယ္ကို ေဖာ့ကူးရင္း သယ္သြားရံု။ ျမစ္ေရက်ေတာ့ ဗြက္ေတြက်န္ခဲ့သည္။ ဗြက္ေတြကလည္း ကစားကြင္းပင္။ ဗြက္ညွီနံ႔ေတြမ်ား နံလို႔။
အိမ္မွာ ဗြက္ႏွင့္ ေဆာ့ရတာကို သေဘာက်ေသာ သမီးကေလးခမ်ာ ကၽြန္မဆီကကူးစက္ တာမ်ားလား။ ရြာျဖစ္ဆိပ္ က ရႊံကိုခူးျပီး ႏြားရုပ္ကေလးလုပ္ေပးခ်င္မိပါ၏။
(၄)
ေတာရြာညေတြကေတာ့ လမသာလ်ွင္ ဘာမွမျမင္ရပါ။ သည့္ထက္ ေမွာင္သည့္ အေမွာင္မ်ိဳး ဘယ္မွာမွ မရွိႏိုင္။ ဒါေပသိ ကၽြန္မတုိ႔ မေၾကာက္ၾက ေျမြပါးကင္းပါးကလြဲလွ်င္ ေမွာင္ၾကီးထဲ ကူးၾကတာမ်ားပင္ ရွိပါ၏။ လသာ လ်ွင္ေတာ့ ေျပာစရာမရွိပါျပီ။ လသာသာ၊ တလင္းေဖြးေဖြးမွာ ကတမ္းခုန္တမ္း ကစားမလား၊ ထုပ္ဆီး ထိုးၾကမလား။ နတ္ဖြက္မွာစိုး၍ တူတူပုန္းတမ္းေတာ့ မကစားရပါ။ ကတမ္းခုန္တမ္း ဆိုလွ်င္ေတာ့ ကၽြန္မက မင္းသမီး။
''ေဆာင္းလရာသီ ေမာင္တစ္ပါးဆီ ပ်ိဳေလးမွန္းေမွာ္သည္…. ခ်မ္းလို႔ပင္ ခိုက္ခိုက္တုန္…ေစာင္ျခံဳ လို႔မေႏြးျပီ…..''
ကၽြန္မတို႔အိမ္ေရွ႕ တလင္းမွာ ခင္းထားေသာ ကြပ္ပ်စ္ၾကီးမွာ ဇာတ္ခံုျဖစ္ရျပီ။ အဘပုဆိုးက ျပန္႔ထဘီ၊ အေမၾကီး ဥပုသ္တဘက္က မင္သမီး ပ၀ါ။ အကျပီးၾကေတာ့ စကားထာ ၀ွက္ၾကျပန္၏။
''နတ္သမီး ေသာက္ေရကန္ တံတိုင္း သံုးထပ္ရံ''
''အုန္းသီး''
''ငါးေယာက္ကသယ္ သံုးဆယ္ကေထာင္း ဖ်ာၾကီးနဲ႔လိပ္ ဂူၾကီးထဲသြင္း''
''ထမင္းစားတာ''
''ကၽြဲခ်ိဳေပၚ ငွက္ခါးဥ''
''ကိုရင္ႏွစ္ပါး ရည္းစားလု''
''နမုတစ ႏူေပ အယုစိတ္''
''နမ(ႏြားမ) တစ္စု ေနပူ အရိပ္စု…''
တစ္ခါတစ္ရံ ကိုယ့္ဘာသာ ၀ွက္ေသာ စကားလိမ္ စကားထာမ်ားကို ကုိယ့္ဟာကို ျပန္ရယ္ၾကရ ေသးသည္။ တစ္ခါတရံ ခဲရာခဲဆစ္ေတြ ရွာၾကံ၀ွက္ၾကတာလည္း ရွိသည္။
''ကမာၻစည္ၾကီး တီးလိမ့္မည္၊ မ်က္ႏွာမည္းၾကီး ငိုလိမ့္မည္၊ ေသသူမ်ားလည္း ရွင္လိမ့္မည္၊ ပုန္းသူမ်ား လည္း ေပၚလိမ့္မည္''
မိုးဦးက် စကားထာကေလး ျဖစ္ပါ၏။ ပန္းေပးျပီ ဆိုလွ်င္ေတာ့ ၀ွက္သူကေျခေျချမစ္ျမစ္ ရွင္းျပ တတ္ရသည္။
''ကမာၻစည္ၾကီး တီးလိမ့္မည္ ဆိုတာ မုိးျခိမ္းတာကို ေျပာတာဟဲ့၊ မ်က္ႏွာမည္းၾကီး ငိုလိမ့္မည္ ဆိုတာက မိုးေတြရြာတာ၊ ေသသူမ်ားလည္း ရွင္လိမ့္မည္က မိုးရြာလို႔ ျမက္ပင္ကလးေတြ ေပါက္လာတာ၊ ပုန္းသူမ်ားလည္း ေပၚလိမ့္မည္ဆိုတာက် မိုးရြာလို႔ ဖားေတြဟုိက သည္က ထြက္လာတာကို ေျပာတာေလ၊ ကို္င္း.. ''
စကားထာ၀ွက္တမ္း ကစား၀ိုင္းမွာတစ္ဆင့္ ကၽြန္မတို႔အဖို႔ စဥ္းစားတတ္ ေတြးေခၚတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ ေပးသည္။ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးေစသည္။ ပံုေျပာတမ္း ကစားျခင္း အားျဖင့္လည္း ကၽြန္မတို႔ိကုိ အေျပာအဆို ၾကြယ္၀ေစသည္။ ငယ္ငယ္တုန္းက တစ္လွည့္စီ ေျပာခဲ့ၾကေသာ ပံုျပင္ကေလးမ်ားထဲမွာ ေကာင္းသူႏွင့္ မေကာင္းသူ၊ ေကာင္းေသာအလုပ္ႏွင့္ မေကာင္းေသာအလုပ္။ ကုသိုလ္ ႏွင့္ အကုသိုလ္ ကို ခြဲျခားနားလညေစ ခဲ့သည္။ သည္ဘက္ေခတ္ကေလးေတြ စကားထာ ၀ွက္တမ္း၊ ပံုေျပာတမ္းေတြ ကစားျဖစ္ၾကေသး ရဲ႕လား။ ကၽြန္မတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာေတာ့ မၾကားရေတာ့။ ႏွေျမာ စရာ ေကာင္းလွပါ၏။
လမိုက္သည့္ ညေတြမွာေတာ့ တစ္ရြာလံုး ပိန္းပိန္းၾကီး ေမွာင္ေနေတာ့သည္။ ကိုယ့္လက္၀ါးကိုယ္ ေထာင္ၾကည့္ေသာ္မွ မျမင္ရ။ လေရာင္ကို အလင္းေရာင္လုပ္ေနၾကသူေတြအဖို႔ လမိုက္ရက္ေတြ
မွာေတာ့ ကၽြန္မတို႔ ေဆာ့ေနက်တလင္းသည္လည္း အေမွာင္ႏွင့္ ငုတ္တုတ္။ သည္ေတာ့ လူၾကီးေတြ စကား၀ိုင္းေဘးမွာ ငုတ္တုတ္မည္းတည္းထိုင္ရင္း သက္ၾကီးစကား ၾကားနာခဲ့ရပါ၏။ စားၾကဴးရြာ ဗံုးက်တာအိမ္လံုးကၽြတ္ ပါသြားခဲ့ၾကရပံု၊ ေတာ္လွန္ေရးကာလ ရြာမွာ ေျပာက္က်ားတပ္ ေတြဖြဲ႕ခဲ့ၾကပံု၊ ဆရာေတာ့္ေက်ာင္းမ်ာ ခိုလႈံရင္း ေလာကဓာတ္စာ သင္ၾကားေပးခဲ့ေသာ ဆရာေလး ကိုရာေက်ာ္ အေၾကာင္း၊ ဘိုးၾကီး ဘြားၾကီးေဒြးၾကီး ေဒြးေလးတို႔အေၾကာင္း ေတြကို ၾကားၾကရသည္။ မ်က္ေတာင္ပင္ မခတ္မိ။
လူၾကီးစကား၀ိုင္းမွာ ေဆြစာရင္းမ်ိဳးစာရင္းခ်ကာ ေဆြမ်ိဳးသစ္ပင္၊ မိသားစု သစ္ပင္ေတြ ပံုေဖာ္ၾက တာကလည္း စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းလွပါသည္။ ဘယ္သူေတြက ဘယ္အမက ေပါက္သည္။ ဘယ္သူက အေဖမ်ိဳး၊ ဘယ္သူက အေမမ်ိဳး ဘယ္သူက ႏွစ္ဖက္ေတာ္ စသည္ျဖင့္ ေျပာၾကေတာ့ ေဆြမွန္းမ်ိဳးမွန္း အသိစိတ္ ခင္မင္စိတ္ကေလးေတြ တုိးခဲ့ရပါ၏။ အရြာရြာက ေဆြမ်ိဳးေတြ အနည္းလွတာၾကားေတာ့လည္း ဂုဏ္ယူခ်င္သလိုလို။
''တို႔အမ်ိဳး အာဂမွတ္လို႔ေအ…ဘယ္သူ႔ ၀င္တိုးမိ တိုးမ အမ်ိဳးမလြတ္ဘူး သဟာေတြေၾကာင့္ လူခ်င္းယွဥ္ရင္ တို႔ကအသာစီးရတာ၊ ေဆြနည္းမ်ိဳးနည္းမ်ား အလိုလို မ်က္ႏွာငယ္ရတာေတာ္''
ေက်းလက္ေတာရြာမွာ ေနထိုင္ၾကီးျပင္းခဲ့ရေသာ ကၽြန္မတို႔ ငယ္ဘ၀ေတြက က်ဥ္းလြန္းလွေသာ္ လည္း လြတ္လပ္မႈ ကေတာ့ က်ယ္ေျပာလြန္းလွပါသည္။
(၅)
သမီးကေလးကို ၾကည့္ရင္း ကၽြန္မတို႔ကေလးဘ၀ ကစားခုန္စား ေပ်ာ္ပါးခဲ့ရတာေတြကို သတိရေနမိျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ကၽြန္မတုိ႔ ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ေယာက္စလံုး အခ်ိန္ရယ္ အခါရယ္ မရွိစာေရး ၾကရသည္။ စာေရးျခင္းအျပင္ လူမႈေရးေတြရွိေသးသည္။ က်န္းမာေရးကိစၥ ရွိသးသည္။ စာပြဲေပပြဲမ်ားကိုလည္း မေရာက္မျဖစ္ ပြဲမ်ိဳးေတြ ေရာက္ေအာင္သြားၾကရသည္။ နယ္စာေပ ေဟာေျပာပြဲေတြ ရွိေတာ့လည္း ျမိဳ႕ထိုထို၊ အရပ္ထိုထို ေရာက္ၾကသြားၾကရသည္။ အသြားဆင္းရဲ အေနဆင္းရဲ ရွိလို႔ ကၽြန္မတို႔ ခံႏိုင္ၾကေသာ္လည္း သမီးကေလးကို ငဲ့ၾကရပါသည္။ သူ႔ခမ်ာ ပလူေမြး ပလူေတာင္ကေလးႏွင့္ လိုက္ရသည္ ပြဲေပါင္္း မ်ားလွျပီ။
ကၽြန္မတို႔ သြားသလို သြားရ။ ကၽြန္မတို႔ စားသလို စားရ၊ ကၽြန္မတို႔ေနသလို ေနရ။ ကၽြန္မတို႔က ေတာင္ေပၚဆိုေတာ့ သမီးကလည္း ေတာင္ေပၚလိုက္ရပါ၏။ ကၽြန္မတို႔က ေျမျပန္႔ဆိုေတာ့လည္း သမီးကေလးက ေျမျပန္႔။ တစ္ႏွစ္က ဟုမၼလင္းဘက္၊ ေရႊေတာဘက္ ညၾကီးသန္းေခါင္ တစ္ျမိဳ႕က တစ္ျမိဳ႕ ကူးေတာ့လည္း ပါရသည္။ ျမစ္က်ယ္က်ယ္ ေလွကေလးႏွင့္ ကူးေတာ့လည္း ပါရ၏။ ေလွ၊ ေမာ္ေတာ္၊ မီးရထား၊ ကား၊ ေလယာဥ္ သမီးကေလး စီးဖူးျပီ။ သမီးကေလး လွည္းမစီးရ ေသးပါလား။
''သည္ႏွစ္ေတာ့ ရြာျပန္ၾကဦးစို႔ေတာ္၊ ရြာျပန္မေရာက္ရတာ သမီးတစ္သက္ရွိျပီ''
ကၽြန္မကေျပာေတာ့ ခင္ပြန္းသည္က သြားတာေပါ့လို႔ ေျဖသည္။ သမီးကေလးခမ်ာ ကေလးႏွင့္ မဆိုင္ေသာ ခရီးေတြလိုက္ရ၊ အိမ္မွာလည္း တစ္ေယာက္တည္း ကစားရႏွင့္ သနားလွပါ၏။ သည္ တစ္ခါ ေတာ့ ကၽြန္မတို႔ရြာ 'ဥဒယ' ဆီသမီးကေလးကို ေခၚသြားရမည္။
ဥဒယရြာကို သမီးအား ျပခ်င္သည္။ ကၽြန္မတို႔ ကစားခဲ့ၾကသည့္ ေညာင္ပင္အို၊ ျမစ္ဆိပ္၊ စိုက္ခင္း ေျမက်ယ္…အားလံုးကို လိုက္ျပမည္။ ေဆြေတြမ်ိဳးေတြဆီလွည္းႏွင့္ သြားၾကမည္။ သမီးကေတာ့ ေပ်ာ္ပါ့မလား။
အခုေနအခါ ကၽြန္မ အေတာင့္တဆံုးကေတာ့ ဥဒယရြာက်ယ္၊ ကြင္းက်ယ္၊ ရြာရိပ္၊ ကြင္းရိပ္၊ ေတာ္ရိပ္ ေတာင္ရိပ္၊ ေဆြရိပ္မ်ိဳးရိပ္ေတြထဲမွာ သမီးကေလးကို ထားခ်င္တာပဲ ျဖစ္သည္။ ကြင္းက်ယ္က်ယ္မွာ ခုန္ေပါက္ေျပးလႊား ေဆာ့ကစားရတာကို သမီးကေလး ေပ်ာ္မွာ ေသခ်ာပါသည္။ ရြာမွာေတာ့ သည္မွာလို အိမ္တံခါးပိတ္ျပီး တစ္ေယာက္တည္း ေဆာ့ကစား ရတာမ်ိဳးမဟုတ္ေတာ့။ တစ္ရြာလံုး ဘယ္ေနရာ ဘယ္အရိပ္သြားေဆာ့ေဆာ့ ေဆြထဲမ်ဳိးထဲဆိုေတာ့ ကၽြန္မစိတ္မခ်စရာ မရွိ။
သူၾကည့္ခ်င္သည့္ စီဒီဓာတ္ျပားေတြကို ေရြးေနေသာ သမီးကေလးကို ကၽြန္မ ေမးၾကည့္သည္။
''သမီး…ေမေမတို႔ရြာကို လိုက္မယ္ မဟုတ္လား၊ လွည္းစီးမယ္၊ ကစားၾကမယ္၊ ရြာမုန္႔ေတြ စားၾကမယ္.. ''
''လိုက္မယ္ ေမေမ….''
သမီးကေလးကို ကၽြန္မ ၀မ္းသာအားရ ဖက္ထားလိုက္သည္။ ဥဒယရြာကို အခုပဲ ကၽြန္မ ေျပးလိုက္ခ်င္ျပီ။
ဆီမီးခံုျမိဳ႕နယ္မဂၢဇင္း
(၂၀၀၈)
(၂၀၀၈)
.
4 comments:
ဖတ္ျပီးသြားပါျပီ၊ comment လည္းေပးလို ့ ရသြားျပီး
ေက်းဇူး အမ်ားၾကီး တင္ပါတယ္။
ဥဒယ ရြာအေၾကာင္းေလးကုိခံစားဖတ္လုိက္ေတာ႔
မ်က္စိထဲ ကြင္းကြင္း ကြက္ကြက္ေပၚလာတယ္
ကုိယ္တုိင္လဲ သြားခ်င္မိတယ္
ၿမန္မာၿပည္ကုိ ၿပန္ေရာက္ခဲ႔ရင္
အမေရွြစင္လုိက္ပုိ႔ပါေနာ္..
တူတူသြားၾကမယ္ေလ။
Thank you, sis for sharing. I love it.
အဲလိုရြာေလးေတြကိုသြားခ်င္လိုက္တာ
ေက်းလက္ကိုခ်စ္တယ္..
ျမိဳ႕ျပမွာၾကီးျပင္းရတဲ႕က်မ...
ျမိဳျပဘ၀ေတြကိုမုန္းတယ္..
ေနာက္ၾကံဳရင္လက္တို႔ေခၚပါမမေရ.....
ခင္မင္ေလးစားစြာျဖင္႕
မဒမ္ကိုး
Post a Comment