Thursday, June 30, 2011

ဆရာဦးသုခႏွင့္ သူ႔ေခတ္ၿပိဳင္ စာဆိုတို႔အျမင္ အပိုင္း (၄)

ဆရာသုခ
ဦးေပါင္းက်ားႏွင့္ ျမင္းက်ားရွင္
လူထု ေဒၚအမာ

တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ညက "ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္" ဗြီဒီယို ရုပ္ရွင္ကား ျမန္မာ့ ရုပ္ျမင္သံၾကားက ၾကည့္ လိုက္ရတယ္။ ဆရာ့လက္ရာကို ေက်နပ္လြန္းလို႔ သာဓုေခၚမိပါတယ္။
ဆရာ ဒီကားရိုက္ေနတယ္လို႔ ရုိက္ကတည္းက ၾကားပါ၊ သိပါတယ္။ ဆရာ့သေဘာနဲ႔ ဆရာေရြးတဲ့ ဇာတ္လမ္းမုိ႔ ဘာမွေတာ့ မေျပာမိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာေရးသက္သက္ႀကီးမုိ႔ ဆရာဘယ္လိုမ်ား ရိုက္ပါလိမ့္လို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဆရာ့ကားက ၀ါဆုိလျပည့္ လဲ မျပေသးဘူး။ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္မွာလည္း မျပေသးဘူး။ ႏို၀င္ဘာလဆန္း ၁ရက္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ ေတာ့ ျပမယ္လို႔ သတင္းရလာပါတယ္ တကယ္ပါပဲ စိတ္ပူ လုိက္တာ။

"ရဟန္းစားရတဲ့ ဆြမ္းတစ္နပ္" ဆိုတာကို ဆရာေရးတဲ့ "ရာမာခရစ္ရွနာ၏ သုတၱန္ပံုျပင္ မ်ား"ထဲက ကၽြန္မ ဖတ္ဖူးပါတယ္။ ဆရာ "ဘယ္သူၿပိဳင္လို႔ လွပါေတာ့ႏိုင္" ကားကို ရုိက္တုန္းက ထက္ ဒီကားက ဇာတ္လမ္း မဲ့ ပါေသးတယ္။ ဘာသာေရးမွ တကယ့္ ဘာသာေရးစစ္စစ္ႀကီးပါ။ ဒါကို လူႀကိဳက္တဲ့ ဗြီဒီယို ကားတစ္ခု ျဖစ္ လာေအာင္ ဆရာဘယ္လို ဖန္တီးမွာပါလိမ့္ဆိုၿပီး စိတ္ပူမိတာပါ။
ႏို၀င္ဘာ (၁)ရက္ေန႔ ကို ေရာက္ပါၿပီ။ တီဗြီက ဘာလာလာ မနက္အေစာႀကီး ထသူမုိ႔ ညဥ့္နက္မခံပဲ အိပ္ေနက်။ ဒီကေန႔ေတာ့ အခ်ိန္တန္လို႔ အိပ္ခ်င္တာကို ေအာင့္အည္းၿပီး ဆရာ့ကား ကို ေစာင့္ၾကည့္ပါတယ္။ ကားက (၁၀)နာရီေက်ာ္မွ လာတာပါ။

ဆရာဦးသုခ က ဘုရားသားေတာ္သံဃာေတာ္မ်ား ဆြမ္းကြမ္းအတြက္ ဘယ္လိုျပဳမူ က်င့္ႀကံ၊ ႏွလံုးသြင္းၿပီးမွ ဘယ္လို ၀မ္းမီးကို ျဖည့္ဆည္းတယ္ဆိုတာကို ေျပာျပသြားလိုက္တာ။ တစ္ကြက္ၿပီးတစ္ကြက္ အျပေတြနဲ႔ တယ္လဲ ၾကည့္ေကာင္းသကိုး၊ ဆရာျပသြားတာေတြက ဗုဒၶ ဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ဘ၀င္ကို ခိုင္ေလာက္ တဲ့ အကြက္ကေလးေတြခ်ည္းမုိ႔ ဇာတ္လမ္းမရွိ တာကို ဒါရိုက္တာရဲ႕ ပညာနဲ႔ ဆရာဖန္တီးသြားပံုေတြကို မခ်ီးက်ဴး ဘဲ မေနႏိုင္ဘူး။ ဦးလွသာရွိရင္ ကားျပၿပီးတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ ၁၁နာရီေက်ာ္လို႔ သန္းေခါင္ ေရာက္ေရာက္ သူခ်က္ခ်င္း ဆရာ့ဆီ တယ္လီဖုန္းဆက္မွာပဲ။ ကိုသုခေရ ေကာင္းတယ္ဗ်ာလို႔ သူ႔အရင္ဆံုး ဖုန္းဆက္ မွာ ဧကန္ပါ။

တကယ္ ကေတာ့ ဆရာဦးသုခဟာ အသက္အားျဖင့္လည္း ၈၁ႏွစ္ ရွိပါၿပီ။ မ်က္စိကလည္း စာေရးႏိုင္ ဖတ္ႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ မသန္စြမ္းေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာ့မွာ အလုပ္မရွိဘဲ ငိုင္ေနတာျမင္ရန္ ကၽြန္မက သိပ္ ရင္ထုမနာ ျဖစ္မိတယ္။
ဆရာ အခုလို တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္ေသးတယ္ ဆိုတာကို လူအိုခ်င္း အေနနဲ႔ နားလည္ရမယ္ ဆိုရင္ နည္းတဲ့ စြမ္းအား မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအထဲမွာ အခုဆရာ့လက္ရာက အင္မတန္ႀကီး ေကာင္းမြန္ေအာင္ျမင္ေနျပန္ေတာ့ ကၽြန္မ ျဖင့္ ဘယ္လို၀မ္းသာအားရ ျဖစ္မိမွန္း မသိဘူး။

ဒါရိုက္တာ ဦးသုခ နာမည္ႀကီးတာ ဇာတ္ရုပ္ အေရြးေကာင္းတာလဲ ပါတယ္လို႔ ရုပ္ရွင္ေလာက က ေျပာေလ့ ရွိတယ္။ သူ႔ေနရာႏွင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ေအာင္ စရိုက္နဲ႔ လိုက္ဖက္သူကို ဆရာက ေရြးေလ့ရွိသတဲ့၊ ဟုတ္ပါတယ္။ ဆရာရုိက္ၿပီးသား နာမည္ႀကီးကားေတြမွာ မင္းသမီး လည္း မင္းသမီးမုိ႔၊ မင္းသားလည္း မင္းသား မုိ႔၊ ဇာတ္ပို႔ဇာတ္ရံေတြလည္း ဇာတ္ပို႔ ဇာတ္ရံေတြမုိ႔ သူ႔အကြက္နဲ႔သူ အံ၀င္လို႔ သိပ္ေကာင္း တာ ေတြပါ။

အႏို႔ေပမယ့္ အခုကား ရဟန္းစားေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္မွာ ေရြးထားတဲ့ ဇာတ္ရုပ္ေတြ အေနတည့္လုိက္ပံုက တျခား ကားေတြတုန္းကထက္ သာတယ္လို႔ေတာင္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
မိုးေတြရြာေနလုိ႔ ရဟန္းငယ္တစ္ပါးဆြမ္းခံရင္း မုိး၀င္ခုိတယ္။ သပိတ္ကေလးပိုက္လို႔၊ ရဟန္းငယ္ကေလးက ျဖဴျဖဴစင္စင္နဲ႔  ဒီသကၤန္းကေလး၊ ဒီသပိတ္ကေလးနဲ႔ သူ႔ရုပ္ရည္ေလးနဲ႔က သမဏသာရုပၸ ျဖစ္လိုက္တာလို႔ ေအာက္ေမ့မိတယ္။ ပဥၥင္းငယ္က ဆြမ္းတစ္နပ္အတြက္ ဘယ္လို ျပဳမူက်င့္ႀကံ ႏွလံုးသြင္းရတယ္ ဆိုတာေတြ၊ ဘုန္းႀကီး ဆိုတာ အေခ်ာင္စားေနရတယ္လို႔ ထင္ထား တဲ့ ဒကာကို ေျပာျပတဲ့အခါေတာ့ ရဟန္းဣေျႏၵေလးနဲ႔ သူေျပာပံုက ၾကည္ညိဳဖြယ္ ေကာင္းလိုက္ တာ။ ျမန္မာကားေတြမွာ စကားေျပာခန္းကို သဘာ၀က်ေအာင္ ေျပာတာက နည္းေသးေတာ့ ၾကည့္ရရင္ သည္းခံရတာေတြမ်ားလို႔ ေတာ္ေတာ္ ၀န္ေလးပါတယ္။

ခု မုိးခိုေနတဲ့ ရဟန္းကေလး ေျပာပံုဆိုပံုကိုေတာ့ သေဘာက်လြန္းလို႔ ဆရာ့ကို ေမးၾကည့္ ေတာ့ သူ႔ကားမွာ အဓိက ဇာတ္ေကာင္ေတြ ရုပ္ရွင္နယ္ကဆုိရင္ အံ့ေက်ာ္နဲ႔ေဇာ္လင္းပဲ ပါတာတဲ့၊ တျခားဟာေတြက အရပ္သား ေတြ တဲ့ေလ။ ဒီသူငယ္က ရႈမ၀မိတင္ေအးရဲ႕ သားကေလးတဲ့။ ၿပီးေတာ့ ဒီသူငယ္ကို စာက်က္ခုိင္းတာ သံုးလ ၾကာတယ္၊ မင္းသားေတြက စာမက်က္ခ်င္ဘူး မအမာရဲ႕လို႔ ဆရာက ေျပာပါေသးတယ္။ စာက်က္ခုိင္းလို႔ စာပဲ ရပါေစဦးေတာ့ ဒီဣေျႏၵမ်ိဳးနဲ႔ ဒီလို ေျပာႏိုင္ဖို႔က ဒါရုိက္တာ အကိုင္အတြယ္ ေကာင္းလြန္းလို႔ ျဖစ္ရတာေနမွာပါ။

ကၽြန္မတို႔ ဗမာကားေတြ သရုပ္ေ္ဆာင္ပံုေတြက ပိုတာေတြ၊ လိုတာေတြ၊ ဇာတ္ဆန္ ကုန္တာေတြက တစ္မ်ိဳး၊ အျပအသ က အီေအာင္၊ အုိင္ေအာင္ မရွည္သင့္ဘဲ အရွည္ဆြဲျပတတ္တာ က တစ္မ်ိဳး၊ အမ်ိဳးမ်ိဳး စိတ္ဆင္းရဲ ရတတ္တယ္။ ခုကားမွာ ဇာတ္လမ္းမရွိဘဲနဲ႔ ဇာတ္၀င္ ျပကြက္ေတြ ကုိ ဆရာဖန္ပံု က ေကာင္းလဲေကာင္း၊ လွလဲလွ၊ ဖ်တ္ခနဲ ဖ်တ္ခနဲ အကူးအဆက္ေတြ ျမန္လဲျမန္မို႔ ၅၅ မိနစ္ ၾကည့္ရတဲ့ကားဟာ သူမ်ား ၂နာရီခြဲေလာက္ ျပၾကတာထက္ ျပည့္စုံပါတယ္။

"မအမာေရ၊ ေရတံခြန္ေလးတစ္ကတ္ေလာက္ လုိခ်င္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ဇင္းက်ိဳက္ကိုတစ္ည ေလာက္ သြားမယ္လို႔" ေျပာတုန္းကမ်ား တက္ၾကြေနတဲ့ ဆရာ့အသံကို ဖုန္းတစ္ဖက္က နားေထာင္ ရင္း ကၽြန္မ ၀မ္းသာေနမိတယ္။ ဆရာအခုလို တက္တက္ၾကြၾကြ လုပ္ခ်င္လာေအာင္ ဆရာ့အနား မွာ အၿမဲတမ္း ကူညီ ေနတဲ့ ရာမတို႔၊ ေမာင္ႏွင္းမုိးတို႔ကိုလဲ ေက်းဇူးတင္ေနပါတယ္။

သံဃာတန္းႀကီး ဆြမ္းခံထြက္လာပံုကို ရုိက္ခ်င္လို႔ ျပည္မွာ ဆရာက သံဃာကို ဆြမ္းေလာင္းခဲ့တာ ၆၀၀၀ တန္ဖိုးရွိသတဲ့၊ သီဟိုဠ္က ရဟန္းတစ္ပါး အႏုရာဓကို ၾကြပံုလမ္းမွာ ေရတံခြန္ႀကီးအနီးက ျဖတ္ၾကြပံု ဇင္းက်ိဳက္သြားရိုက္တာ စရိတ္ ၄၀၀၀၀က်ပ္ေလာက္ ကုန္သတဲ့။ ျမန္မာရဟန္းေတာ္ေတြကိုင္တဲ့ ေပ ယပ္ေတာင္ႀကီးေတြကလည္း အခုရွားပါးပစၥည္း ျဖစ္ေနၿပီ။ ရဟန္းေတာ္ေတြက ေပယပ္အစား စလူယပ္ကို ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ကိုင္ေဆာင္ေတာ္မူေနၾကၿပီမို႔ ေပယပ္ ႀကီးေတြကို တပင္တပန္း လိုက္ရွာရတာ သထံုမွာမွ သြားေတြ႕သတဲ့။ ဆရာက အဲဒီလို အေသးစိတ္ ကေလးေတြအထိ အပင္ပန္းခံထားတယ္။ ဒါ ဆရာ့ ဥာဥ္ပဲ။

"မအမာေရ ဒီကားကို ကားဆက္ခန္းထဲ တစ္ခါ၀င္ရင္ ဆယ္နာရီေလာက္ၾကေအာင္ ဆယ္ႀကိမ္၀င္ၿပီး ေန ေပမယ့္ က်န္းမာေရးလဲ ဘာမွ မျဖစ္ဘူးဗ်" လို႔လဲ ၀မ္းသာအားရ ေျပာျပပါ ေသးတယ္။
ဆရာဦးသုခ က ဒီကားကို သဒၶါတရားအျပည့္ ယံုၾကည္မႈအျပည့္နဲ႔ ရိုက္တာကိုး။ အဲဒီေတာ့ ပိုေကာင္းေရာေပါ့။

ကၽြန္မ တြင္ ေကာင္းေနတာလား လူငယ္လူရြယ္ေတြကေရာ ႀကိဳက္ၾကရဲ႕လား ဆိုတာ သိခ်င္လို႔ ကၽြန္မတုိ႔ဆီ ၀င္ထြက္ ေနၾကတဲ့ စာေရးဆရာ လူငယ္ေတြကို ေမးၾကည့္ရေသးတယ္။ သူတို႔လည္း ႀကိဳက္ၾကပါတယ္။ လူႀကီးနဲ႔ လူငယ္ဆိုတာ အေတြ႕အႀကံဳခ်င္း ကြာေတာ့ ဘ၀အျမင္ ခ်င္းလဲ ကြာဟေနတတ္လို႔ လူႀကီးေတြ ႀကိဳက္ ေပမယ့္  လူငယ္ေတြေရာ ႀကိဳက္ရဲ႕လားဆိုတာ ေမးၾကည့္ရတာပါ။
ျပည္ၿမိဳ႕ က ေဇာတိကာရာမေက်ာင္းတိုက္ႀကီးက ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ သံဃာေတြက ဒီကား ကို သာဓု ေခၚၾကသတဲ့၊ ျပည္ၿမိဳ႕သာမက မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ ပခုကၠဴၿမိဳ႕၊ ရန္ကုန္၊ မုံရြာ၊ စစ္ကုိင္း စသျဖင့္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး က သံဃာေတြေတြကလဲ ႀကိဳက္ၾကမွာပါ။ ရဟန္းသံဃာဆိုတာ သူေဌးေတြ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းထားၾကတဲ့ တုိက္ႀကီး ေတြ သီတင္းသံုးရေပမယ့္  နိစၥဘတ္ ဆြမ္းအတြက္ေတာ့ ဆင္းရဲသားလွဴတဲ့ တစ္ဇြန္းတစ္ေယာက္မ ကို အားျပဳၿပီးေန႔တုိင္း ခံယူဘုဥ္းေပးၾကတာ ဟုတ္လား ဆရာ့ကားထဲမွာ လူဆင္းရဲ သားက သမီးေလးကိုယ္ ေနေၾကးေရြးရေအာင္လို႔ သံုးႏွစ္သံုးမုိး ေငြစု လာခဲ့တယ္။

လမ္းမွာ ဆြမ္းငတ္ေတာ့မယ့္ သံဃာကိုေတြ႕ေတာ့ သူ႔သဒၶါကို မခ်ဳပ္တည္းႏိုင္လို႔ ဆြမ္းထုပ္ ကို သမီး ကိုယ္ေနေၾကး နဲ႔လဲ၀ယ္ၿပီး ကပ္လွဴတယ္။ ရဟန္းက ဒါေလာက္ ဆင္းရဲတဲ့ ဆင္းရဲသား ဆြမ္းကို ငါဒီအတိုင္း ဘုဥ္းေပး လို႔ျဖင့္ မေတာ္ေလဘူး။ ရဟန္းကိစၥၿပီးဆံုးေအာင္ အရင္ က်င့္ၿပီး ရဟန္းကိစၥၿပီးတဲ့ ဘ၀နဲ႔မွ ဘုဥ္းေပးမယ္ လို႔ တရားက်င့္ႀကံ အားထုတ္တယ္။ ရဟႏၱာ ျဖစ္သြားတဲ့အခါမွာေတာ့ ဆြမ္းဒကာ လူဆင္းရဲကို ပရိနိဗၺာန္ စံ တဲ့အခါ ေစာင္မကူညီသြားတယ္။ ဆရာဒကာ အျပန္အလွန္ ေစတနာထားၾကတာေတြကို သိပ္သဘာ၀ က်တယ္ ဟုတ္လား။ ကၽြန္မတို႔ မႏၱေလးမွာ ရဟန္း၊ သံဃာေတြရဲ႕ ဆြမ္း၀တ္ ကြမ္း၀တ္ကို မႏၱေလးၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြ ကုိယ္တတ္အားသမွ် ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာမေရြး နိစၥဓူ၀ ေလာင္းလွဴေနၾကတာေတြ ျဖစ္ေလေတာ့ "ရဟန္းစားရေသာ ဆြမ္းတစ္နပ္" ကို ၾကည့္ၿပီး သဒၶါပို ျဖစ္ရ၊ ပိုၾကည္ညိဳပီတိ ျဖစ္ရတယ္ဆရာ။ ဒီကားၾကည့္ရင္း ရတဲ့ ကုသိုလ္ေတြကို ဆရာ့အား အမွ်ေပးလုိက္ပါရဲ႕။

ၿပီးေတာ့ ဆရာဒီကားရိုက္ေနတုန္းက ကၽြန္မစိတ္ထဲ သိပ္မၾကည္တဲ့ ျပစ္မွားမႈအတြက္ ဆရာက "ဦးေပါင္းက်ား ႏွင့္ ျမင္းက်ားရွင္ကို လိုက္ဖမ္းၾကစမ္း" လို႔ အေလာင္းစည္းသူမင္းႀကီး ေစလႊတ္သလို ေစလႊတ္တာ ကၽြန္မတို႔ ခံလိုက္ရၿပီမို႔ ဆရာ မအိုေသးတာကို ကၽြန္မတို႔ ျမင္ပါ ေတြ႕ပါၿပီ ဆရာ။ ကိုအံ့ေက်ာ္ ရႈမ၀ မတင္ေအးတုိ႔ သားအမိသံုးေယာက္နဲ႔ ကိုေဇာ္လင္း သားအဖ ကိုလဲ ဆရာ့ပါရမီ၀ိုင္းျဖည့္ၾကသလိုမို႔ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ဆရာက ဒီကားၿပီးရင္ "အေမစားရတဲ့ ထမင္းတစ္နပ္" ကို ရိုက္မယ္လို႔ ေျပာတယ္။ အဲဒီ ဟာကေတာ့ စာေပေဟာေျပာပြဲေတြမွာ ေျပာတတ္တဲ့ ဆရာ့အေၾကာင္းပဲ။ ဒီဟာက ဒါရိုက္တာရဲ႕ အတၳဳပၸတၱိျဖစ္ေလေတာ့ ဘာသာေရး ကားေတြထက္ စိုျပည္မွာေပါ့။ ၿပီးေတာ့ ဆရာ့ဘ၀ကလည္း စိုျပည္တယ္ ဟုတ္လား။

သူႀကီး နဲ႔ ကြဲလာတဲ့ သူႀကီးကေတာ္က သူ႔သားေလးကို သူႀကီးက ဘုရာထူးရတဲ့ ရာထူး ရာခံမ်ိဳး ၿမိဳ႕အုပ္ ၀န္ေထာက္ ျဖစ္ေစခ်င္လို႔ ဆရာ့ကို ေက်ာင္းထားတယ္၊ စီးပြားက ျဖစ္ေနေလေတာ့ ဖေအမရွိတဲ့သား ျဖစ္ ေပမယ့္ ေရႊေပၚျမတင္ ဆရာ့ကို ေမြးတယ္။ ဆရာက စာေကာင္းေကာင္း မသင္ဘဲ သိသိက္ဆရာ ေနာက္ လိုက္တယ္။ ဆုိင္းေနာက္ လိုက္တယ္။ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ မိန္းမ ယူတယ္။ မေအစီးပြားပ်က္လို႔ ပင္ပန္းတဲ့ ဘ၀ေရာက္တာကို ဆရာကိုယ္တိုင္က စာေရးဆရာဘ၀ ေပါက္စမွာ ယက္ကန္ယက္ကန္နဲ႔မို႔ အေမ့ကို တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ မေထာက္ပံ့ မကူညီႏိုင္ခဲ့ဘူး။ တစ္ေန႔ ဒုလႅဘရန္ဟန္း၀င္၀တ္ေတာ့မွ ဆြမ္းခံၿပီး အေမ့ကို သပိတ္ ထဲက ဆြမ္းနဲ႔ ထမင္းတစ္နပ္ လာေကၽြးတယ္။ အလြမ္းေရာ၊ အေသာေရာစုံတဲ့ ဆရာ့ အျဖစ္အပ်က္ ကေလးေတြကို ဆရာက ဗြီဒီယိုရိုက္ဦးမယ္ဆိုေတာ့ ဒီကားက ေကာင္းမွာ သိပ္ေသခ်ာေနတယ္။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ထ မွာ ကၽြန္မတုိ႔ ၾကည့္မယ္ဆရာ။

ဆရာ အသက္ရွည္ၿပီး တုိင္းျပဳျပည္ျပဳကားေတြ အမ်ားႀကီး ရုိက္ေနႏိုင္ပါေစ။

လူထု ေဒၚအမာ
ေပဖူးလႊာမဂၢဇင္း၊ ဒီဇင္ဘာ (၁၉၉၀)

.

2 comments:

Angelhlaing(May everybody be happy and healthy! said...

ရသစာေပေကာင္းေလးေတြ အၿမဲရွာေဖြတင္ေပးလို႕ ေက်းဇူးပါ မမေရ..
ေကာင္းေသာေန႕ေလး ၿဖစ္ပါေစလို႕...

Thet Oo said...

Good!