၀တၳဳတိုဆုိတာ
စာေရးသူ - ေအာင္သင္း
စာေရးသူ - ေအာင္သင္း
စာေပေရးရာ ေဆာင္းပါးမ်ား စာအုပ္ေက်ာဖုံးတြင္ ကၽြန္ေတာ္၏ မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႕ယူ စာတမ္းျဖစ္ေသာ ၁၉၇၁ ခု မဂၢဇင္း၀တၳဳတို တခ်ိဳ႕ ေလ့လာခ်က္စာတမ္း ကို ' အေမ့အိမ္စာစဥ္' မွ ထုတ္ေ၀မည္ဟု ေၾကာ္ျငာခဲ့ပါ သည္။ သို႔ေသာ္ မထုတ္ျဖစ္ခဲ့ပါ။ အခ်ိဳ႕ေသာ စာဖတ္ပရိတ္သတ္က ' အေမ့အိမ္' သို႔လည္းေကာင္း၊ ကၽြန္ေတာ့္ ထံသို႔လည္းေကာင္း၊ စာေရးေမးျမန္းစုံစမ္းျခင္း၊ ျပဳၾကပါသည္။ ယခု ထက္တိုင္ အခ်ိဳ႕က ေၾကာ္ျငာ ကုိ ေတြ႕ရသျဖင့္ ထုတ္ေ၀ၿပီးဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ စုံစမ္းေမးျမန္းေနသည္ကုိ မၾကာခဏ ေတြ႕ရပါသည္။
ေမာ္လၿမိဳင္ေကာလိပ္၊ စစ္တကၠသုိလ္ စသည္တို႔တြင္ သြားေရာက္အမႈထမ္းေနခဲ့ရေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ ေတာ့္မွာ မဟာ၀ိဇၨာေနာက္ဆုံးႏွစ္ အတန္းမ်ားကို ၁၉၇၀ ေက်ာ္မွ တက္ခြင့္ရခဲ့ပါသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ က်မ္း ကိုလည္း ၁၉၇၆ ခု၊ ဇူလိုင္လ ဒုတိယပတ္ထဲေရာက္မွ တင္သြင္းႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
စာကူးစက္လွည့္ထားေသာ ကၽြန္ေတာ္၏ လက္ခံက်မ္းစာမူမွာ ကၽြန္ေတာ့္လက္ထဲတြင္ အလြန္ရွိခဲလွပါ သည္။ စာေပ၀ါသနာအုိး တပည့္မ်ားလက္တြင္သာ လွည့္ပတ္ေနေလ့ရွိပါသည္။ မည္မွ်ထိေအာင္ ကိုင္ၾက၊ တြယ္ၾက ေလသည္ မသိ တပည့္တစ္ေယာက္က အဖုံးအသစ္ျပင္ခ်ဳပ္ၿပီး ကုိင္ရသည္အထိပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မေန႔တစ္ေန႔ ကမွ ကၽြန္ေတာ့္ထံ တစ္လွည့္ တစ္ပတ္ျပန္ေရာက္လာသျဖင့္ အမွတ္မထင္ စိတ္ရွည္လက္ ရွည္ ျပန္ၿပီး ဖတ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အသစ္တစ္ဖန္ ခံစားေနရသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနမိပါသည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ အေၾကာင္းအရာကိစၥမ်ား၊ ေတြးေတာဆင္ျခင္ခ်က္မ်ားကုိ ကၽြန္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ပင္လွ်င္ ေမ့ေပ်ာက္ သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
က်မ္းျပဳသူ ကၽြန္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ပင္လွ်င္ ျပန္လည္ဖတ္ရွႈလုိက္ေသာအခါ အသစ္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနပါေသးလွ်င္ စာေပ ၀ါသနာအုိး လူငယ္တို႔အတြက္လည္း တစ္နည္းတစ္္ဖုံ အားျဖင့္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ ျဖစ္ႏုိင္စေကာင္း ၏ ဟု ထင္မိေသာေၾကာင့္ သင့္ႏုိးရာရာ က႑ကေလးမ်ားကုိ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပဦးမည္ဟု ဆုံးျဖတ္လုိက္ပါ သည္။
ယခုလတြင္ ၀တၳဳတိုအနက္ ဖြင့္ခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာက႑ကို ထုတ္ႏုတ္တင္္ျပလုိက္ပါသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၃ ႏွစ္ခန္႔ က ေရးခဲ့ေသာစာျဖစ္ေၾကာင္းကုိလည္း မေမ့သင့္ပါ။ ၀ါက်အထားအသို စသည့္ တို႔တိုိ႔တိတိ ျပင္ဆင္ခ်က္ ကေလးမ်ားမွအပ မူရင္းအတိုင္းပင္ တင္ျပပါသည္။
၀တၳဳတိုအနက္ဖြင့္ခ်က္ကို မဖတ္ေသးမီ ကၽြန္ေတာ့္က်မ္း၏ နိဒါန္းကုိ သိထားႏွင့္လွ်င္ ပိုေကာင္းပါလိမ့္ မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မရွည္လ်ားလွေသာ နိဒါန္းကို ေရွးဦးစြာ ဖတ္ၾကည့္ပါရန္ ထည့္သြင္းေပးလုိက္ပါသည္။
နိဒါန္း
" ၁၉၇၁ ခု၊ မဂၢဇင္း၀တၳဳတိုအခ်ိဳ႕ ေလ့လာခ်က္" ကုိ မတင္ျပမီ ေလ့လာေသာ မဂၢဇင္းမ်ား၊ ၀တၳဳတို္မ်ားစ သည့္ အေျခခံအခ်က္မ်ားကို တင္ျပလုိက္ပါသည္။
ဤစာတမ္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တစ္၀ုိက္တြင္ ေရးသားၾကေသာ မဂၢဇင္း၀တၳဳတိုမ်ား၏ ေယဘုယ် သေဘာကို တင္ျပရန္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မဂၢဇင္းမ်ားကုိ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္လည္း စာဖတ္ပရိသတ္ က ' ေပမီကုိက္မီ' အျဖစ္ သတ္မွတ္ဖတ္ရႈၾကေသာ မဂၢဇင္းမ်ားကုိသာ ေရြးခ်ယ္ပါသည္။ အခါရာသီ အားေလ်ာ္စြာ ထုတ္ေ၀ေၾကေသာ ႏွစ္လည္မဂၢဇင္းမ်ား၊ အထိမ္းအမွတ္ မဂၢဇင္းမ်ားကို ခ်န္လွပ္ခဲ့ပါသည္။ လစဥ္ မွန္မွန္ ထုတ္ေ၀ေသာ မဂၢဇင္းမ်ားကုိသာလွ်င္ စာရင္းသြင္း ေကာက္ယူျခင္းျပဳပါသည္။
မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ေသာ စာမ်ားအနက္ ၀တၳဳတိုကို ေရြးေကာက္သတ္မွတ္ရာတြင္လည္း က်မ္းျပဳသူ၏ သေဘာအရ ေရြးေကာက္သတ္မွတ္ျခင္း မျပဳပါ။ သက္ဆုိင္ရာ မဂၢဇင္းအယ္ဒီတာ (သို႔မဟုတ္) အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕က '၀တၳဳတုိ' ဟုသတ္မွတ္ေသာ စာကုိသာလွ်င္ ၀တၳဳတုိဟု လက္ခံ ေကာက္ယူပါသည္။ တိတိ က်က် ဆုိရလွ်င္ မဂၢဇင္း၏ မာတိကာတြင္ ၀တၳဳတိုစာရင္းသြင္းထားေသာ စာမ်ားကုိသာ ၀တၳဳတိုဟု ေကာက္ယူ သတ္မွတ္ ပါသည္။
အယ္ဒီတာမ်ားကုိယ္တိုင္က စမ္းသပ္ေသာ က႑တစ္ခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းလွ်င္မူကား ထုိစာမွ စာေပပုံ သဏၭာန္ အားျဖင့္ ၀တၳဳတုိပါပဲဟု ဆုံးျဖတ္ႏုိင္ေစဦးေတာ့ ခ်န္ထားခဲ့ပါသည္။ ဥပမာ- ရႈမ၀ 'ခ်စ္ကုုိယ္ေတြ႕'၊ စႏၵာ 'ယခုလ ကေလာင္သစ္' တို႔တြင္ ေတြ႕ရသည့္စာမ်ားကို အယ္ဒီတာအဖြဲ႕ကုိယ္တုိင္က ၀တၳဳတိုက႑ တြင္ မထည့္ဘဲ သီးျခားထုတ္ထားေသာေၾကာင့္ ယင္းတို႔ကို ခ်န္ခဲ့ပါသည္။ စႏၵာမဂၢဇင္းပါ ' ျပန္လည္ဆန္း သစ္ျခင္း' က႑မွာလည္း ေခတ္ေဟာင္းလြန္ေလၿပီးေသာ ကာလ အေတာ္ၾကာက စာမ်ားသာ ျဖစ္ေန ေသာေၾကာင့္ ယင္းကုိလည္း ခ်န္ခဲ့ပါသည္။
တစ္္ဖန္ ၀တၳဳတိုစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းထားေစဦးေတာ့ ဘာသာျပန္ျဖစ္ေနလွ်င္လည္း ထုိ၀တၳဳကုိ ထည့္ သြင္း ေလ့လာျခင္း မျပဳပါ။
ေလ့လာေသာ မဂၢဇင္းမ်ားမွာ အားလုံး (၈) မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတို္႔မွာ ...
(၁) ေသြးေသာက္
(၂) ရွဳမ၀
(၃) ျမ၀တီ
(၄) ေငြတာရီ
(၅) မုိးေ၀
(၆) စႏၵာ
(၇) ျဖဴနီညိဳျပာ
(၈) ရုပ္ရွင္ခ်စ္သူ
(ရုပ္ရွင္ခ်စ္သူမဂၢဇင္းမွာ ၁၉၇၁ ခု၊ ဇူလိုင္လထုတ္မွ စတင္ထုတ္ေ၀၍ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ရပ္ဆိုင္းသြား ေသာေၾကာင့္ မဂၢဇင္း ၆ေစာင္သာ ရွိပါသည္။)
ထုိစဥ္က ထြက္္ေနခဲ့သည့္ စုံေထာက္မဂၢဇင္း၊ လွ်ိဳ႕၀ွက္သည္းဖိုမဂၢဇင္းမ်ားကုိ ခ်န္ခဲ့ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ထုိ မဂၢဇင္းပါ ၀တၳဳတုိမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဘာသာျပန္မ်ား၊ ရုပ္ျပစာေစာင္ဘာသာျပန္မ်ား ျဖစ္ေနတတ္ သည့္ျပင္ အဆင့္အတန္း မီေသာ ၀တၳဳတိုလည္း မရွိသေလာက္ ရွားပါးလွေသာေၾကာင့္ ခ်န္ခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
မဂၢဇင္း ဂ-မ်ိဳး၊ တစ္ႏွစ္အတြက္ (ရုပ္ရွင္ခ်စ္သူ ၆ေစာင္)၊ တြင္ ပါ၀င္သည့္ ၀တၳဳတိုဇာတ္ကြက္ ေရ (၇၇၁) ပုဒ္ကုိ တစ္ပုဒ္မက်န္ ဖတ္ခဲ့ပါသည္။ ၀တၳဳတုိဆရာေပါင္း (၃၆၁) ေယာက္၏ လက္ရာမ်ားကုိ ႏႈိုင္းယွဥ္ေလ့ လာမႈျပဳခဲ့ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤက်မ္း၏ ေခါင္းစဥ္ကုိ မဂၢဇင္း၀တၳဳတုိ 'အခ်ိဳ႕' ဟု မယုတ္မလြန္ ထိန္းသိမ္းစြာ စကားဆိုတာ သည္ မွန္ေသာ္လည္း 'မဂၢဇင္း ၀တၳဳတိုမ်ား' ဟု ေယဘုယ် ေခါင္းစဥ္အျဖစ္ လက္ခံႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းမႈျပဳထားပါသည္။
၀တၱဳတိုအနက္ဖြင့္ခ်က္
ေခတ္သစ္ ၀တၳဳတိုအနက္ ဖြင့္ခ်က္ (၀ါ) ၀ိၿဂိဳဟ္ကုိ တင္ျပေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ စာဖတ္သူကို အလြန္႔အလြန္ အားနာဖို႔ ေကာင္းသည္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။ အေၾကာင္းေသာ္ကားႀကီးႀကီးက်ယ္က်ုယ္၊ ေထြေထြျပားျပား၊ ခမ္းခမ္း နားနား စကားေတြႏွင့္ ေဆြးေႏြးတင္ျပၿပီးသည့္ေနာက္ 'တိတိက်က်ေတာ့ ေျပာလို႔ မရပါဘူး'ဟူ၍ ခ်ည္းသာ အဆုံးသတ္ရေလ့ ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ေခတ္သစ္ ၀တၳဳတုိ၏ ပုံသဏၭာန္ကုိ ပထမဆုံး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ေျပာသူမွာ 'မဂၢါအယ္လင္ပိုး' ျဖစ္သည္ ဟု တညီတညြတ္တည္း ဆိုၾကပါသည္။
သူ၏ အဆိုအရ ဆုိလွ်င္ ၀တၳဳတိုတြင္ တစ္ခုတည္းေသာ ခံစားခ်က္သာလွ်င္ ရွိေသာေၾကာင့္ ဇာတ္ေဆာင္၊ ဇာတ္ကြက္၊ ကာလ၊ ေဒသ စသည္တို႔ကို ထုိခံစားခ်က္ အတြက္ စုစည္းေပးရမည္ျဖစ္သည့္ျပင္ (ဇာတ္ကြက္ တစ္ခုတည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္) တစ္ထုိင္တည္းႏွင့္ ဖတ္လို႔ၿပီးႏိုင္ေသာ ပမာဏသာလွ်င္ ျဖစ္ေစရမည္ဟု ဆုိပါသည္။ အဂၢါအယ္လင္ပုိး ေျပာသည္မွာ ၁၈၄၇ ခုႏွစ္က ျဖစ္သည္။ ထုိေနာက္တြင္ကား ၀တၳဳတို ပုံသဏၭာန္ အမ်ိဳးမ်ိိဳးဆန္းသစ္တီထြင္လာၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၀တၳဳတိုဆိုသည္မွာ မည္သို႔ေသာ ပုံသဏၭာန္ျဖစ္သည္ဟု မည္သူမွ် တိတိက်က် မေျပာႏိုင္ၾက ေတာ့ေခ်။ ထုိမွ်မက ၀တၳဳတို ၏ အတိုင္းအတာ ပမာဏ သတ္မွတ္ခ်က္ကုိလည္း မကန္႔ကြက္ႏုိင္ၾက ေတာ့ေခ်။ ၀တၳဳတုိဟု ဆုိေသာ္လည္း တိုခ်င္မွတိုမည္။ ၀တၳဳရွည္ ဟု ေခၚၾကေသာ စာ၏ ပမာဏေလာက္ ရွည္ခ်င္လည္း ရွည္ေနမည္။ ၀တၳဳတုိဆုိသည္မွာ အရွည္အလ်ား ပမာဏကုိ မူတည္ၿပီး သတ္မွတ္ရျခင္သာ ျဖစ္သည္ စသည္အားျဖင့္လည္း ေျပာဆုိ လာၾကသည္။
အခ်ိဳ႕ကလည္း '၀တၳဳတိုဟု ဆုိသည့္အတိုင္း ၀တၳဳတြင္ ပါ၀င္သည့္ ျဖစ္စဥ္ကာလလည္း တိုေတာင္းရမည္။ ၀တၳဳရွည္တြင္မူကား ျဖစ္စဥ္ကာလတို႔မွာ ရွည္လ်ားတတ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း 'ဂ်ိမ္းစ္ဂြ်ိဳက္စ္'၏ 'ယူလီ ဆီးစ္' စသည့္ ၀တၳဳႀကီး၏ ျဖစ္ပ်က္ကာလအလ်ားမွာ တစ္ရက္ပင္ မျပည့္၊ ၁၆ နာရီမွ်သာ ၾကာေသာ ေၾကာင့္ ျခြင္းခ်က္ အျဖစ္ ထားၿပီးေျပာရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)
၀တၳဳတို သေဘာကုိ အနက္ဖြင့္ၾကရာ၌ ဤသို႔ဖြင့္လိုက္လွ်င္ ထုိ ၀တၳဳမ်ားက က်န္ေနလ်က္၊ ထုိသို႔ဖြင့္ လုိက္ ျပန္လွ်င္လည္း ဤ ၀တၳဳမ်ားက က်န္ေနတတ္သည္။ ၀တၳဳတုိ ဟူသမွ်အားလုံး အက်ဳံး၀င္ႏုိင္ေအာင္ အနက္ဖြင့္လုိက္ျပန္လွ်င္လည္း ရသစာေပဟူသမွ် ၀တၳဳတုိခ်ည္း ျဖစ္ရေတာ့မည္ကဲ့သို႔ ရွိေနေလေတာ့ သည္ဟု လည္း ဆိုၾကပါသည္။
ပါေမာကၡ ေမာရစ္ေဘာ္ဒင္၏ အဆိုအမိန္႔ကုိ ေနာက္ဆုံး တင္ျပလုိပါသည္။ သူ၏ အလိုအရ ၀တၳဳတုိမွာ အရြယ္ မေရာက္ေသး၊ အတည္ၿငိမ္ေသး။ ဆတ္ေကာ့လတ္ေကာ့ ဘ၀သာ ရွိေသးသည္။ စမ္းသပ္ေနဆဲ၊ တီထြင္ ေနဆဲ ကာလသာျဖစ္သည္။ ဤသို႔ စမ္းသပ္တီထြင္ေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ၀တၳဳတုိ၏ အသက္ေသြး ေၾကာႀကီး ျဖစ္ေနသည္ဟု သူ ေရြးခ်ယ္စီစဥ္ေသာ '၀တၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္' (၁၉၅၃) နိဒါန္းတြင္ေရးခဲ့ပါသည္။ သူ႔စာမွာ-
'စာကုိ ေလးေလးနက္နက္ ဖတ္သူမ်ားကမူ ၀တၳဳတုိ၏ တိက်ခုိင္လုံေသာ အနက္ဖြင့္ခ်က္ကို အငမ္မရ လုိက္ရွာ ေနမိၾကေပလိမ့္မည္။ ယခင္က မသိေသးလွ်င္ရွိေစ။ ယခု ဤ၀တၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ပါ ၀တၳဳတိုမ်ားကုိ ဖတ္ၿပီး သည္၏ ေနာက္တြင္မူ မရွိေသာ အရာကို ရွာေနမိခဲ့ေပ၏တကားဟု မုခ်သိလာေလအံ့'
တစ္စုံတစ္ေယာက္ေသာသူ ေျပာၿပီဆိုၾကပါစုိ႔။ '၀တၳဳတို ဆိုသည္မွာ စိတ္ကုူးျဖင့္ ဖန္တီးထားေသာ၊ တစ္ခု တည္းေသာ၊ ဇာတ္ခ်က္ခ်ာရွိေသာ၊ စာလုံးေရဘယ္ႏွစ္ရာေလာက္ႏွင့္ ဘယ္ႏွစ္ေသာင္းေလာက္ အတြင္း (ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ သတ္ေသသူ၏ မွာတမ္းေလာက္လည္းမက။ ၀တၳဳရွည္ေလာက္လည္း မက်ေပါ့ေလ) ရွည္လ်ားေသာ၊ ဘာေသာ၊ ညာေသာ' ႏွင့္ ေျပာလုိက္လွ်င္ အဲဒီလူ ေျပာသမွ် ဘာတစ္ခုကို တိတိက်က် တုိင္းတာရန္ ဆိုသည္မွာ တည္ၿငိမ္ေနမွသာ တိုင္းတာသတ္မွတ္လို႔ ရႏုိင္စေကာင္းသည္။ ယခုေသာ္ကား ၀တၳဳတိုသည္ ၾကည့္ေနရင္းပင္ ခုေဖာင္းလ်က္၊ ခုပိန္လုိက္၊ ခုျပားလိုက္၊ ခုလုံးလိုက္ႏွင့္ ရွဳံ႕ခ်ည္ႏွပ္ခ်ည္ ျဖစ္ေနေလရာ အဘယ္မွာလွ်င္ တိတိက်က်တုိင္းတာ သတ္မွတ္ႏုိင္ပါမည္နည္း။ တစ္ေန႔ေန႔က်လို႔မ်ား ကၠုုေျႏၵ ကေလး ရလာၿပီဆိုလွ်င္ေတာ့ အရြယ္လည္းေရာက္လာၿပီိ၊ အရြယ္ေရာက္လာသည့္ ေနာက္မွာ ေတာ့ ရင့္က်က္လာေတာ့မည္။ ရင့္က်က္လာလွ်င္ေတာ့ ၀ိၿဂိဳလ္ဖြင့္လို႔လည္း ရၿပီ။ ထုိအိခ်ိန္ မတိုင္မီ မွာေတာ့ ၀တၳဳတို ဆတ္စလူးသည္ ေကာ့ေကာ္ကန္ကား လုပ္ေနဦးမည္မွာ မုခ်တည္း။
ဤသည္တို္႔မွာ ၀တၳဳတုိႏွင့္ ပက္သက္၍ ကမၻာ့စာေပတြင္ ေတြ႔ရေသာ အေျပာအဆိုမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ့စာေပ တြင္လည္း ၀တၳဳတိုသည္ ေကာ့ေကာ္ကန္ကားလုပ္ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။ လက္လွမ္းမီေသာ စာတစ္ပုဒ္ႏွစ္ပုဒ္ကုိ တင္ျပလုိက္ပါသည္။
ဆရာဘ၀ဆုိသည္
(တကၠသိုလ္ ေမာင္ေမာင္က်င္)
(တကၠသိုလ္ ေမာင္ေမာင္က်င္)
ပညာသင္ႏွစ္
" ဆရာ"
"ဆရာ"
"မဂၤလာပါ ဆရာ"
"မဂၤလာပါ ဆရာ"
"ဆရာ ေနေကာင္းရဲ႕လား"
"ဘယ္သြားမလုိ႔လဲ ဆရာ"
"ဘယ္ကျပန္လာတာလဲ ဆရာ"
"မ၀င္ေတာ့ဘူးလား ဆရာ"
အိမ္ေပၚ ၾကြပါဦး ဆရာ"
"ဆရာ လက္ဖက္ရည္၊ မုန္႔ သုံးေဆာင္ပါဦး"
"နားမလည္တဲ့သူေတြ ဆရာအလုပ္ကို သက္သာတယ္လို႔ ထင္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဆရာ႔အလုပ္ဟာ တကယ္ ပင္ပန္းတဲ့ အလုပ္ပါ ဆရာ"
"အလႊာေပါင္းစုံက လာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ အစဥ္ဆက္ဆံေနရေတာ့ တစ္ခါတစ္ရံ ဆရာေတြ တပည့္ ေတြအေပၚ စိ္တ္ဆိုးမွာပဲ၊ ဒါေတြကို မိဘေတြက သေဘာေပါက္ပါတယ္"
"ဆရာဆိုတာ မိဘနဲ႔ တစ္ဂုိဏ္းတည္း ျဖစ္ေနေတာ့၊ တပည့္ေတြကို သားအရင္းပမာ သေဘာထား ၿပီး ေကာင္းေစခ်င္လို႔ ဆုံးမတာကုိ ခံရမွာေပါ့။ မဟုတ္ဘူးလား ဆရာ"
"လက္ဖက္ရည္ေတြ ေအးကုန္ၿပီ ဆရာရယ္၊ ေသာက္ပါဦး"
"ေၾသာ္ ... ဒါနဲ႔ ဆရာ၊ သားနဲ႔သမီးကို ဒီႏွစ္ဆရာ့ေက်ာင္းမွာရေအာင္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ကုူညီေပးပါဦး ဆရာ၊ ေနာ္ ဆရာ ဟဲ ဟဲ"
"ျပန္ေတာ့မလား ဆရာ"
"မဂၤလာပါ ဆရာ"
ပညာသင္ႏွစ္အလယ္
"ဆရာေရွ႕မွာ ခါးေထာက္ၿပီး ရပ္တာနဲ႔ ရုိင္းတယ္လို႔ ဆိုရမလား ဆရာ"
"ေယာက်္ားေလး ဆံပင္ရွည္ထားတာနဲ႔ ေက်ာင္းစာထိခိုက္ေရာလား ဆရာ"
"မိန္းကေလး အကၤ်ီလက္တုိ ၀တ္တာနဲ႔ စာသင္ၾကားမွႈကုိ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္လား ဆရာ"
"စာေမးလို႔ မရတာနဲ႔ ေအာ္ေငါက္တာေတာ့ မေတာ္ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္"
"ေလ့က်င့္ခန္းေတြ မလုပ္တာနဲ႔ ေခၚၿပီးဆူတယ္ဆိုတာေတာ့ မလြန္လြန္းဘူးလား"
"ခြင့္မတိုင္ဘဲ ေလးငါးရက္ ေက်ာင္းပ်က္တာေလးနဲ႔ မိဘကို ေခၚေဆြးေႏြးတယ္တဲ့"
"ဆရာေခၚတုိင္း မလာႏိုင္ဘူး၊ မိဘေတြမွာ စား၊ ၀တ္ေနေရး လုံးပန္းေနရေသးတယ္"
"အႀကိမ္ႀကိမ္ ဆုံးမ မရလို႔ ရုိက္ႏွက္ဆုံးမတယ္ဆိုတာကုိေတာ့ မခံႏုိင္ဘူး။ သားသမီးခ်င္း စာနာဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ဒီကိစၥကို သက္ဆုိင္ရာတိုင္ရမယ္၊ ဟင္း ..."
ပညာသင္ႏွစ္အဆုံး
"ဆရာ"
"ဆရာ"
"အိမ္ထဲကုိ ၀င္ခြင့္ျပဳပါ ဆရာ"
"ဆရာ့ဆီ လာရတာကေတာ့ တျခားမဟုတ္ပါဘူး။ ဆရာ့အေပၚမွာ အထင္မွား၊ အျမင္မွား ျဖစ္ခဲ့တာေတြ၊ ဆရာ့ေစတနာကုိ အထင္လြဲၿပီး ေစာ္ကားမိခဲ့တာေတြကုိ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ခ်င္လို႔ပါ ဆရာ"
"ကဲ..ကဲ ကံသုံးပါး နဲ႔ ျပစ္မွားမိသမွ် ခြင့္လႊတ္ပါဆရာလို႔ ပါးစပ္ကဆုိၿပီး ၀န္ခ်ကန္ေတာ့ၾက"
"ဒီပစၥည္း ကေလးေတြကုိေတာ့ သားနဲ႔သမီးကုိ ခြင့္လႊတ္တဲ့အေနနဲ႔ လက္ခံပါ့ဆရာ"
"ေၾသာ္ ... ဒါနဲ႔ ဆရာ သားနဲ႔သမီးက ဆရာ့ဘာသာ ေျဖရတာ သိပ္အားမရဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ တစ္ဆိတ္ ေက်းဇူး ျပဳၿပီး အဆင္ေျပေအာင္ ၾကည့္လုပ္ေပးပါဦးဆရာရယ္၊ ေနာ္ ဆရာ ..... ဟဲ ဟဲ"
"ျပန္ခြင့္ျပဳပါဦး ဆရာ"
"မဂၤလာပါ ဆရာ"
ေၾကးမုံ သတင္းစာ
(၁၃-၆-၁၉၇၄)
(၁၃-၆-၁၉၇၄)
အထက္ပါ စာပုဒ္တြင္ကား ဇာတ္ေဆာင္ေတြ မည္သူမည္၀ါေတြ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ လုံး၀ မသိရေတာ့။ ဇာတ္ေဆာင္ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ပါသည္ကိုလည္း တိတိက်က် မသိရေတာ့။ ဇာတ္ေဆာင္မ်ားအနက္တြင္ 'ဆရာ' တစ္ေယာက္ပါေနေၾကာင္းကုိေတာ့ အထင္အရွား သိရသည္။ သိုိ္႔ေသာ္ သူ၏အသံကိုေတာ့ လုံး၀ မၾကားလိုက္ရ။ စာေရးသူ (၀တၳဳဆရာ) ၏ အသံကိုလည္း မၾကားလိုက္ရ။ ေမာင္ေမာင္က်င္၏ 'ဆရာဘ၀ ဆုိသည္မွာ' တြင္ ၀တၳဳဆရာ၏ အသံကုိ ရွာၾကည့္လိုက္မည္ဆုိပါက 'ပညာသင္ႏွစ္အစ၊ ပညာသင္ႏွစ္အ လယ္၊ ပညာသင္ႏွစ္အဆုံး' ဆိုသည့္စကားသုံးခြန္းကုိသာ 'ေျပာသူအသံ'ဟု ယုိးစြပ္ႏုိုင္စရာအေၾကာင္း ရွိပါ သည္။
သိုိ႔ေသာ္ ဤ၀တၳဳတြင္လည္း ဇာတ္လမ္းေလး (ခပ္ပါးပါမွ်ျဖစ္ေစ) ပါေနသည္မွာကား အမွန္ျဖစ္သည္။ (သေရာ္ဇာတ္လမ္းကေလး တစ္ပုဒ္ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိသာပါသည္။) ဇာတ္ေဆာင္လည္း ပါသည္။ ေရးသူ၏ အျမင္အာေဘာ္လည္း ပါသည္။ ရည္ရြယ္ခ်ုက္ႏွင့္ ေစတနာကုိလည္း ထင္ရွားစြာ ေတြ႔ႏုိင္သည္။ ရသကိုလည္း ေပးသည္။ ေရွ႕ဘာျဖစ္ဦးမည္လဲ ဆိုသည္ကုိ သိလုိသည့္ ေဇာကုိလည္း ျဖစ္ေစသည္။
တကၠသိုလ္ေမာင္ေမာင္က်င္ ၏ စာမွာထက္ (၂) လ တိတိ ေစာေနေၾကာင္းကို သတိျပဳမိပါသည္။ ေမာင္ေမာင္က်င္ ကုိမူကား မည့္သည့္ပုဂၢိဳဂ္ ဟု မသိေသာေၾကာင့္ မေမးႏုိင္ခဲ့ပါ။ အကယ္၍ ေမးခြင့္ႀကံဳေသာ ေၾကာင့္ ေမးျမန္းၾကည့္လိုက္ လွ်င္လည္း ေျဖနည္းမ်ိဳးသာ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ထင္မိပါသည္။
က်မ္းျပဳသူ ၏ သေဘာအရဆုိလွ်င္ အထက္ပါစာလုံးကို ၀တၳဳတုိ စာရင္းတြင္ သြင္းသင့္သည္ဟု ယူဆမိပါ သည္။
အခ်ဳပ္ကုိဆုိရလွ်င္ ျမန္မာစာေပေလာကတြင္လည္း ၀တၳဳတုိမ်ားမွာ (ပါေမာကၡေမာရစ္ေဘာ္ဒင္ ေျပာသကဲ့ သို႔ပင္) ေကာ့ေကာ္ကန္ကား ျပဳလုပ္ေနဆဲ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ 'အနက္ဖြင့္ခ်က္' ကုိ တိတိက်က်တင္ျပရန္ ခက္ခဲလွပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုေလ့လာ တင္ျပထားသည့္ ၁၉၇၁ ခု၊ မဂၢဇင္း၀တၳဳတုိမ်ား၏ ေယဘုယ် ပုံသဏၭာန္ သေဘာကုိ အနက္ဖြင့္ပါဟု ဆုိလွ်င္ကား ...
'၀တၳဳတုိ ဆုိသည္မွာ ဇာတ္ေဆာင္တို႔၏ စရုိက္ျဖစ္စဥ္မ်ားကုိ တင္ျပျခင္းအားျဖင့္ စာဖတ္သူတြင္ တစ္စုံ တစ္ခုေသာ ခံစားမႈ ေပၚလာေအာင္ စာလုံးေရ ၁၀၀၀ မွ ၈၀၀၀ အတြင္း စိတ္ကူးျဖင့္ ေရးထားေသာ စကားေျပ အဖြဲ႔တစ္ခု ျဖစ္သည္'
ဟု ဆုိရပါမည္။ သို႔လ်က္ႏွင့္ပင္ ေသခ်ာ စူးစမ္းၾကည့္လိုက္လွ်င္ ဤအနက္ ဖြင့္ခ်က္တြင္ မ၀င္ေသာ ၀တၳဳ တစ္ပုဒ္စ၊ ႏွစ္ပုဒ္စ ေတြ႕ေကာင္း ေတြ႔ႏုိင္ပါေသးသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၃ ႏွစ္ခန္႔က ကၽြန္ေတာ္ ေရးခဲ့ေသာ '၀တၳဳတိုဆုိသည္မွာ' ျဖစ္ပါသည္။
စာဖတ္သူ ဒီကေန႔ ၀တၳဳတိုေတြကို ေတြ႔ေနပါၿပီ။ မည္သည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ိဳး၊ မည္သည့္ျဖည့္စြက္ခ်က္မ်ိဳး ျပဳလုပ္လိုသည္ကုိ ဆက္လက္ ဆင္ျခင္ၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။
သင့္ႏုိးရာရာ က႑မ်ားကုိ ဆက္လက္ တင္ျပရန္ရည္ရြယ္ထားပါသည္။
စြယ္ေတာ္မဂၢဇင္း
စာေရးသူ - ေအာင္သင္း
.
3 comments:
အင္း..
မမေရႊစင္ စိတ္ဝင္စားစရာပဲ။
ဝတၳဳတို နဲ ့ ဝတၳဳရွည္နဲ ့ကြာတာက ကဗ်ာအဖြဲ ့နဲ ့
စာအဖြဲ ့နဲ ့ ကြာသလိုပဲ လို ့ထင္ပါတယ္။
ကဗ်ာအဖြဲ ့က ေဘာင္က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာ ညွစ္ၿပီး
ေရးရတာ၊ စာအဖြဲ ့ေတြက်ေတာ ့ ကြင္းၿပင္က်ယ္
ဟင္းလင္းၿပင္ၾကီးထဲမွာ ဖြင့္ေရးရတာလို ့ထင္တာပဲ။
အထင္ကိုေၿပာတာပါ။ စိုက္ထုပ္ရမဲ ့ အားပမာဏက
အတူတူပဲထင္တယ္။
ေက်ာင္းဆရာ ဝတၳဳတိုေလးကေန ပညာအမ်ားၾကီးရလိုက္တယ္ဗ်ာ..။
မမေရ အစဥ္သၿဖင့္ လက္ရာမြန္စာေပ ေလးေတြ တင္ေပးလို႕ ေက်းဇူးပါလို႕.....
ေကာင္းေသာေန႕ေလးၿဖစ္ပါေစမမ။
အဲဒီလို တင္ျပပံု ခပ္ဆန္းဆန္းေလးေတြကိုပဲ သေဘာက်တယ္။ ဒီလိုပါ ဒီလို ျဖစ္တာပါ ဆိုျပီး ရွည္ရွည္ေဝးေဝး ရွင္းျပေနတာထက္ . . စာဖတ္သူကို သူ႕ဖာသာ ေတြးေစတဲ႔ စာမ်ိဳးကို ပိုၾကိဳက္တယ္။
Post a Comment