အျမင္ဆန္း ဘ၀င္လန္းေစသည့္ ျပခန္းမ်ား
ယခင္ေဆာင္းပါအမွတ္ ၆မွာ သန္႕ရွင္းမႈနွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာတြင္ အေတာ္ရွည္သြား သျဖင့္ ရုပ္ရွင္ႏွင့္ ျပဇာတ္ရုံေတြအေၾကာင္းကုိ ယခုမွေရးရေတာ့သည္။ လန္ဒန္ျမိဳ႕မွာ ရွိသမွ်ရုပ္ရွင္ ရုံေတြမွာ လက္မွတ္ ၀ယ္ျပီး ၀င္သြားသည့္အခ်ိန္ကစျပီး ေျခနင္းရေသာ ေနရာမွန္သေရြ႕ အေမြးဖြား ေကာ္ေဇာၾကီးေတြ အျပည့္ မုိ႕ အိျမဳပ္၀င္သြားသျဖင့္ လူဘယ္ေလာက္သြားသြားဘိနပ္ခြါသံ တခ်က္ တေလ မွ် မၾကားရ၊ စားစရာဆိုင္ ေဆးလိပ္ သစ္ပင္ ပန္းမာလ္မ်ား ပန္းအုိးၾကီး နွင့္ စို္က္ပ်ိဳးခ်ယ္လယ္လွ်က္၊ ေနခ်င္စဖြယ္ သာယာလွပေအာင္ ျပဳျပင္ ထားေပးသည္။ မိန္းမေယာက်ၤား အိမ္သာခန္းမ်ား လည္း အလြန္ သားနားလွသည္။
မ်က္ႏွာသစ္ခြက္ ေတြ တစီတတန္းၾကီးမွာ ဆပ္ျပာ၊ လက္သုတ္ပု၀ါ၊ သို႕မဟုတ္ ေငြ႕မႈတ္ အေျခာက္ခံစက္။ စကၠဴေသာက္ေရခြက္၊ အလွျပင္စရာမွန္ မ်ားနွင့္တကြ အိမ္သာေတြကလဲ တသီ တတန္းၾကီး သန္႕ျပန္စြာ ထားသည္။ အိမ္သာသုံး စကၠဴ မိန္းမမ်ား ဆုိင္ရာ အေရးေပၚသုံး စကၠဴ၊ ဂြမ္းစ၊ လို္ရာရသည္။ ေခါင္းကိုက္ ေပ်ာက္ေဆး၊ အဖ်ားေခြ်းထုတ္ေဆး၊ အစာေၾကေဆးကအစ တထို္င္ တညး္ ရႏိုင္ေအာင္ ပိုက္ဆံထည့္လွ်င္ အလိုလို ထြက္လာေသာ နံရံကပ္ ေသတၱာငယ္ကေလးမ်ား ရွိသည္။
ရုပ္ရွင္ရုံ သာမက ေဟာ္တယ္ စားေသာက္ဆုိင္၊ကုန္တုိ္က္ၾကိီးေတြအလုပ္ရုံျပတုိက္၊ ဥယ်ာဥ္၊ ဘူတာရုံ၊ ေျမေအာက္ လမ္းကူး အိမ္သာ မက်န္ေနရာတကာ ဤနည္းႏွင္ႏွင္ရွိပါသည္။ တခ်ဳိ႕လဲ ပုိက္ဆံ တကယ္ ပဲယူသည္၊ အစဥ္သန္႕ရွင္းေပးေနတဲ့၊ အိမ္သာေဒ၀ေတြေစာင့္ရသည္။ ျပဇာတ္ရုံေတြ မွာဆုိလွ်င္ မွန္ေျပာင္း ကေလး ေတြ ထုိင္ခုံတုိ္င္းမွာ ထားေပးသည္။ မွန္ေျပာင္း ကေလးေတြ ထပ္ထား ေသာထုိင္ခုံ မွာ ပိုက္ဆံ ထည့္ မွ ျဖဳတ္လို႕ရသည္။
လူေတြကလဲ ၾကည့္ျပီး စည္းကမ္းတက် ျပန္ထားခဲ့သည္။ ဘယ္သူမွ အပုိင္ ဘုန္းမသြား ထုိင္ခုံေတြ ကိုေတာ့ ကတၱီပါပန္း ၾကြၾကြရြရြေဖါင္ေဖါင္ႏွင့္ ထုိင္လို႕ေကာင္းေအာင္ သပ္သပ္ယပ္ယပ္ လုပ္ထားသျဖင့္ ဓနရွင္ အထက္ တန္းစား ရုံ၀င္ခ မ်ားမ်ား ေပးႏုိင္သူေတြသာ ဤ စည္းစိမ္ မ်ိဳးနွင့္ ၾကည့္ရသည္မဟုတ္ပါ။ မတ္တန္း အာေဆာင္နီ ဆုိတဲ့ ၀င္ခအနည္းဆုံးကစျပီး သူေဌးၾကီးေတြမီလွ်ံ နာၾကီးေတြ ၾကည့္တဲ့ အတန္းထိေအာင္ ကတၱီပါ ထုိင္ခုံတေျပးတည္း တညီတည္း ထားေပးပါသည္။
ေနရာေရွ႕ေနာက္အနိမ့္အျမင့့္ကုိသာ အတနး္ခြဲ၍ ယူသည္။ သည္မွ်ခမ္းနားေအာင္ျပဳျပင္ ထားသည္ကုိ ပြဲၾကည့္ပရိသက္ကလဲ စည္းကမး္တက် သပ္ရပ္တိတ္ဆိတ္စြာ လက္ခံၾကည့္ရႈၾကပါ သည္။ အာေဘာင္နီ မတ္တန္းေနရာ မွ ေျမပဲခြံ၊ ကြာစိခြံ၊ ကြမ္းေသြးကြက္၊ တံေထြးကြက္ခ်ခဲ့သူ တေယာက္မွ်၊ မရွိပါ။ ဒါေၾကာင့္ တပြဲႏွင့္ တပြဲေျပာင္းမွာ ရုံခါရျခင္း၊ ဂ်ာဒူး၀ါးသားက တံျမက္စီး လွည္းေပး ရျခင္း မရွိဘဲ မရပ္မနားဘဲ ဇာတ္ကား သတင္းကားမ်ားကုိ မုန္႕လုံးစကၠဴကပ္ သီခ်င္းလို လယ္ေနေအာင္ ဆက္တုိက္ဆက္ျပသြားသည္။
ၾကည့္တဲ့သူေတြကလဲ ေန႕ပဲြညပြဲမွေရြးမေန ၾကည့္ခ်င္တဲ့အခ်ိန္၀င္ၾကည့္ ထြက္ခ်င္းတဲ့ အခ်ိန္ျပန္ထြက္။ မထြက္ဘဲတေန႕လုံးထပ္တလဲလဲ ထုိင္ၾကည့္ခ်င္လဲၾကည့္ေန၊ တခါပုိက္ဆံေပးျပီးရင္ သေဘာေတာ္ အတုိင္း ပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ ထြက္လက္မွတ္ေတာင္းျပီး လမး္ထိပ္ခဏသြား၍ မုန္႕ဟင္း ခါးစားလို႕မရပါ။ ရုံအတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ဆိုင္ က ခ်ဳိခ်ဳိခ်ဥ္ခ်ဥ္စာခ်င္တာကုိ၀ယ္၍ စားေသာက္ႏုိင္သည္၊ တပုိတပါး သြားနုိင္သည္။ ေဆးလိ္ပ္ ထြက္ ေသာက္ႏိုင္သည္။ သည္လိုကိစၥေတြကုိ အားရေအာင္ျပဳ ျပီးေတာ့ ျပခန္းထဲ တေၾကာ့ ျပန္၀င္ၾကည့္ နိုင္ပါသည္။ လန္ဒန္မွာေရာ နယူး ေယာက္မွာေရာ ရုပ္ရွင္ ရုံေတ ြအားလုံး တစံနစ္ထဲပါဘဲ။
သူတုိ႕ႏုိင္ငံတြင္ လူေတြမ်ား အခ်ိန္ကပုိတဲ့သူမွာပုိ။ ရွားတဲ့သူမွာဆုိေတာ့ ႏွစ္ဘက္ရ ျပဳျပင္ထားသလိုဘဲ၊ ငါပုိက္ဆံေပးရဒါတြက္္ေျခကုိက္ေအာင္ တေနကုန္ထုိင္ၾကည့္ပါေသာ္ေတာ့ဆုို တဲ့စိတ္္မ်ိဳး မထားနုိင္ၾကပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ အခ်ိန္ပုိလို႕ျဖဳန္းခ်င္းတဲ့ လူလဲထုိ္င္ေနႏို္င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုံထဲမွာ လူသစ္၀င္လာတုိင္း ေနရာ အလြတ္ အသင့္ရ ဘို႕မခဲယဥ္းပါ။
ဗမာျပည္မွာဆုိရင္ နီတြက္တုိ႕ အာမက္ကေလးတုိ႕လိုိ ေကာင္ေလးမ်ဳိးေတြ ေနာက္ဂ်ိန္ခ် တဲ့ ကားကုုိ ၃-၄ ခါထပ္ျပီး ပုိက္ဆံေပးၾကည့္ရရွာေတာ့ လန္ဒန္ရုပ္ရွင္ရုံေတြရဲ႕ ျပနည္းကုိ သူတုိ႕ ၾကိဳက္ၾက မွဘဲ။ လိေမၼာ္ခြံ ကြာေစ့ခြံ မခ်ရတာေတာ့ၾကိဳက္ခ်င္မွၾကိဳက္မယ္။
အဲသလို သပ္ယပ္တဲ့ ရုပ္ရွင္ရုံေတြ ျပဇာတ္ေတြ ေျမာက္မ်ားစြာရွိတဲ့ အနက္က ရုိင္ရယ္ ေအာ္ပရာေဟာက္(စ္)ဆုိတဲ့ ျပဇာတ္ရုံၾကီးဟာျဖင့္ လန္ဒန္မွာ ရွိသမွ် ရုံေတြအနက္ ခမ္းနားၾကီး က်ယ္ရာ တြင္ ထိပ္တန္း အက်ဆုံးလို႕ေခၚၾကတယ္ေလ။
၎ရုံၾကီးမွာ နယူးေယာက္စီတီဘဲေလးဆုိတဲ့ အေမရိကန္က လာကျပၾကေသာ ဘဲေလး ျပဇာတ္ၾကီးနွင့္ ၾကဳံၾကိဳက္သျဖင့္ မမခင္တို႕သြားၾကည့္သည္။ ဘဲေလးျပဇာတ္ကလဲ ဇာတိရုံၾကီး ခမ္းနား ၾကီးက်ယ္ သည္ႏွင့္ အမွ် ပဏာရရႏွင့္ ၾကည့္လုိ႕ေကာင္းလွသည္။
ဇာတ္ခုံအျပင္အဆင္ အခမး္အနားေတြကလဲ တအံ့အၾသမားမားၾကီး ရွိတဲ့အတြက္ အခမ္း အနားေတြကုိ သားသားနားနား အကုန္အက်ခံျပီး သေဘာရွိ ျပဳျပင္ႏိုင္ဒါပဲ။ မီးေရာင္ေပးတဲ့ဘက္မွာ ဆိုရင္လဲ မီးေမာင္း ေရာင္စုံ ေတြကုိ လိမၼာကြ်မ္းက်င္စြာ အသုံးခ်ထုိးျပထားႏုိင္ေလေတာ့ ၾကည့္ကြင္း ၾကည့္ကြက္ေတြမွာပုိျပီး ေလးေလး နက္နက္ ရွိလာဒါဘဲ။
ဇာတ္ရုံၾကီးက်ယ္ သလို ဇာတ္ခုံအျပင္အဆင္ေတြက လုိေလေသးမရွိသေလာက္ ကြ်မ္းက်င္ တက္ေျမာက္ စြာ ကျပ အသံုးေတာ္ခံၾကသူ ပညာသည္ေတြစုံၾကတယ္။ မိန္းမေယာက်္ားတရား ေက်ာ္ေလာက္ လဲ ဇာတ္ရုံ ေနရာ ဟာ သာသာယာယာေခ်ာင္ေခ်ာင္ လယ္လယ္ၾကီးပါဘဲ။ ရႈပ္ရႈပ္ ေထြးေထြးနဲ႕ မ်က္ေစ့ေနာက္ မသြား ေစရဘူး။ ဘဲေလးအကႏွင့္ ဇာတ္လမး္သရုပ္ေဖၚထားတဲ့ (ပရိုဒီ ကယ္ဆန္း) ေခၚ သားမုိက္ေလး ဇာတ္လမ္း ကလဲ အေတာ္ထိထိမိမိ ရွိပါသည္။
ေနာက္ဘဲေလယိမ္းလို႕ ဗမာလိုဆုိၾကပါစုိ႕။
(Conceris barocco) ေခၚတဲ့အက၊ တတိယျပကြက္က (The ried Piper) ဆုိတဲ့ အဆုိသမားက တလွည့္….။ ဘဲေလးအက ေတြတလွည့္ အေတာ္ၾကည့္လုိ႕ေကာင္းတဲ့ အခန္းတုိေလးတခုပါ။ စတုတၱျပကြင္းက [Beurree fant asque] လုိ႕အမည္တပ္ထားတဲ့ ျပခဏ္းမ်ားျဖစ္တယ္။
အားလုံးအခဏ္းတိုေလး ၄-ခဏ္းျပတယ္။ တခဏ္းျပျပီးရင္ တီးလိုက္ၾကတဲ့ခက္ခုပ္၊ တီးလိုက္ၾကတဲ့ လက္ခုပ္၊ ႏႈတ္ဆက္ရတဲ့ မင္းသားမင္းသၼီးမ်ားမွာလဲ ဝမ္းစမုိး…..တူးစမုိး…. သရီးစမုိး….၃ခါတြက္ ေခါင္းညြတ္မွျပီးတယ္။ လက္ခုပ္သုံးခါအတိီးရပ္တယ္။ အခန္းေပါင္းေလးခန္း ဆိုေတာ့ လက္ခုပ္ၾသဘာ ၁၂-ခါတီးၾကတယ္။ အဲဒါ တီး၀ို္င္းဆရာေတြကုိ ေပးတဲ့လက္ခုပ္မပါေသး ဘူး။ သူတို႕ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈက ခ်ီးၾကဴးရျခင္း ဆုလာဘ္ေပ့ါေလ။ မဟုတ္ ဟုတ္ဟုတ္လက္၀ါးေတာ့ ဆယ္ႏွစ္ခါ ထက္မနည္း ပူသြားမွာဘဲ။
သည္လိုသည္မွ်ေလာက္ထိအဆိုကေကာင္းေနပါေစ။ စတိတ္ဇာတ္ခုံ အျပင္အဆင္ တစက္စက္ စိမ့္ ယုိထြက္ေအာင္ ျပဳျပင္ထားေစ။ ဇာတ္ရုံၾကီးဖိတ္ဖိတ္လက္ေအာင္ ခမ္းနားေစဦး။ ဗမာျပည္ ျပဇာတ္ေလာက မွာျဖင့္ ဤလိုအခဏ္းတိုေလး ၄-ခန္းေလာက္နွင့္ေတာ့ ေငြရေပါက္ေခ်ာင္ လိမ့္မည္ မထင္ပါ။
မ်ိဳးခ်စ္မွၾကည့္မယ္။ ၾကည္ၾကည္ေဌးမွၾကိဳက္တယ္။ ၾကယ္နီပါရဲ႕လား…..ဆုိတဲ့ အသံေတြ နဲ႕ ဒဂုန္ဆရာတင္ တို႕ ျပဇာတ္ေတြ ေရရွည္ၾကိတ္ေနႏုိင္ၾကတာ တမ်ိဳးအားျဖင့္ ခ်ိးၾကဴးစရာပင္။
ရုပ္ရွင္လာကမွေတာ့ အိႏိၵယရုပ္ရွင္ကားကုိ အင္မတန္ အားက်စရာ ေကာင္းေနပါသည္။ (အန္) ေခၚတဲ့ အိႏိၵယေဆးေရာင္စုံ အသံထြက္ ရုပ္ရွင္ကားျပခုိက္ျဖစ္၍ သြားၾကည့္သည္။ လန္ဒန္ ျမိဳ႕မွာလာျပတဲ့ အိႏၵိယ ရုပ္ရွင္ကား ကုိ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြ ၾကိတ္ၾကိတ္တုိး လာၾကည့္ေနပါသည္။
ပြဲၾကည့္ ပရိသတ္ထဲမွာ အိႏၵိယလူမ်ိဳးဆုိလို႕ အနည္းအက်ဥ္းသာ ေတြ႕ရသည္။ ဇာက္ကား ကလဲ လန္ဒန္ ျမိဳ႕ၾကီး ကုိ တက္ျပရဲေလာက္ေအာင္ အတန္းျမင့္လွသည္။
ယခုသည္စာေရးေနခ်ိန္တြင္ ၎(အန္း)ဇာတ္ကားဗမာ့ျပည္မွာျပေနေၾကာင္း နယူးေယာက္ သို႕ ေရာက္ေနေသာ ဗမာ့ေခတ္သားသတင္းစာ တြင္ေတြ႕ရ ပါသည္။ အိႏိၵယဇာတ္ကား (အန္း) ကဲ့သို႕ လန္ဒန္ျမိဳ႕ မွာ လာစြန္မည့္ဗမာ့ရုပ္ရွင္ကားမ်ားကုိလဲ ေတြ႕ျမင္ခ်င္စမ္းပါဘိေတာ့သည္။
ယု၀တီမ်ားက်မ္းမာခ်မ္းသာပါေစ။
ဆက္ရန္
ယခင္ေဆာင္းပါအမွတ္ ၆မွာ သန္႕ရွင္းမႈနွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာတြင္ အေတာ္ရွည္သြား သျဖင့္ ရုပ္ရွင္ႏွင့္ ျပဇာတ္ရုံေတြအေၾကာင္းကုိ ယခုမွေရးရေတာ့သည္။ လန္ဒန္ျမိဳ႕မွာ ရွိသမွ်ရုပ္ရွင္ ရုံေတြမွာ လက္မွတ္ ၀ယ္ျပီး ၀င္သြားသည့္အခ်ိန္ကစျပီး ေျခနင္းရေသာ ေနရာမွန္သေရြ႕ အေမြးဖြား ေကာ္ေဇာၾကီးေတြ အျပည့္ မုိ႕ အိျမဳပ္၀င္သြားသျဖင့္ လူဘယ္ေလာက္သြားသြားဘိနပ္ခြါသံ တခ်က္ တေလ မွ် မၾကားရ၊ စားစရာဆိုင္ ေဆးလိပ္ သစ္ပင္ ပန္းမာလ္မ်ား ပန္းအုိးၾကီး နွင့္ စို္က္ပ်ိဳးခ်ယ္လယ္လွ်က္၊ ေနခ်င္စဖြယ္ သာယာလွပေအာင္ ျပဳျပင္ ထားေပးသည္။ မိန္းမေယာက်ၤား အိမ္သာခန္းမ်ား လည္း အလြန္ သားနားလွသည္။
မ်က္ႏွာသစ္ခြက္ ေတြ တစီတတန္းၾကီးမွာ ဆပ္ျပာ၊ လက္သုတ္ပု၀ါ၊ သို႕မဟုတ္ ေငြ႕မႈတ္ အေျခာက္ခံစက္။ စကၠဴေသာက္ေရခြက္၊ အလွျပင္စရာမွန္ မ်ားနွင့္တကြ အိမ္သာေတြကလဲ တသီ တတန္းၾကီး သန္႕ျပန္စြာ ထားသည္။ အိမ္သာသုံး စကၠဴ မိန္းမမ်ား ဆုိင္ရာ အေရးေပၚသုံး စကၠဴ၊ ဂြမ္းစ၊ လို္ရာရသည္။ ေခါင္းကိုက္ ေပ်ာက္ေဆး၊ အဖ်ားေခြ်းထုတ္ေဆး၊ အစာေၾကေဆးကအစ တထို္င္ တညး္ ရႏိုင္ေအာင္ ပိုက္ဆံထည့္လွ်င္ အလိုလို ထြက္လာေသာ နံရံကပ္ ေသတၱာငယ္ကေလးမ်ား ရွိသည္။
ရုပ္ရွင္ရုံ သာမက ေဟာ္တယ္ စားေသာက္ဆုိင္၊ကုန္တုိ္က္ၾကိီးေတြအလုပ္ရုံျပတုိက္၊ ဥယ်ာဥ္၊ ဘူတာရုံ၊ ေျမေအာက္ လမ္းကူး အိမ္သာ မက်န္ေနရာတကာ ဤနည္းႏွင္ႏွင္ရွိပါသည္။ တခ်ဳိ႕လဲ ပုိက္ဆံ တကယ္ ပဲယူသည္၊ အစဥ္သန္႕ရွင္းေပးေနတဲ့၊ အိမ္သာေဒ၀ေတြေစာင့္ရသည္။ ျပဇာတ္ရုံေတြ မွာဆုိလွ်င္ မွန္ေျပာင္း ကေလး ေတြ ထုိင္ခုံတုိ္င္းမွာ ထားေပးသည္။ မွန္ေျပာင္း ကေလးေတြ ထပ္ထား ေသာထုိင္ခုံ မွာ ပိုက္ဆံ ထည့္ မွ ျဖဳတ္လို႕ရသည္။
လူေတြကလဲ ၾကည့္ျပီး စည္းကမ္းတက် ျပန္ထားခဲ့သည္။ ဘယ္သူမွ အပုိင္ ဘုန္းမသြား ထုိင္ခုံေတြ ကိုေတာ့ ကတၱီပါပန္း ၾကြၾကြရြရြေဖါင္ေဖါင္ႏွင့္ ထုိင္လို႕ေကာင္းေအာင္ သပ္သပ္ယပ္ယပ္ လုပ္ထားသျဖင့္ ဓနရွင္ အထက္ တန္းစား ရုံ၀င္ခ မ်ားမ်ား ေပးႏုိင္သူေတြသာ ဤ စည္းစိမ္ မ်ိဳးနွင့္ ၾကည့္ရသည္မဟုတ္ပါ။ မတ္တန္း အာေဆာင္နီ ဆုိတဲ့ ၀င္ခအနည္းဆုံးကစျပီး သူေဌးၾကီးေတြမီလွ်ံ နာၾကီးေတြ ၾကည့္တဲ့ အတန္းထိေအာင္ ကတၱီပါ ထုိင္ခုံတေျပးတည္း တညီတည္း ထားေပးပါသည္။
ေနရာေရွ႕ေနာက္အနိမ့္အျမင့့္ကုိသာ အတနး္ခြဲ၍ ယူသည္။ သည္မွ်ခမ္းနားေအာင္ျပဳျပင္ ထားသည္ကုိ ပြဲၾကည့္ပရိသက္ကလဲ စည္းကမး္တက် သပ္ရပ္တိတ္ဆိတ္စြာ လက္ခံၾကည့္ရႈၾကပါ သည္။ အာေဘာင္နီ မတ္တန္းေနရာ မွ ေျမပဲခြံ၊ ကြာစိခြံ၊ ကြမ္းေသြးကြက္၊ တံေထြးကြက္ခ်ခဲ့သူ တေယာက္မွ်၊ မရွိပါ။ ဒါေၾကာင့္ တပြဲႏွင့္ တပြဲေျပာင္းမွာ ရုံခါရျခင္း၊ ဂ်ာဒူး၀ါးသားက တံျမက္စီး လွည္းေပး ရျခင္း မရွိဘဲ မရပ္မနားဘဲ ဇာတ္ကား သတင္းကားမ်ားကုိ မုန္႕လုံးစကၠဴကပ္ သီခ်င္းလို လယ္ေနေအာင္ ဆက္တုိက္ဆက္ျပသြားသည္။
ၾကည့္တဲ့သူေတြကလဲ ေန႕ပဲြညပြဲမွေရြးမေန ၾကည့္ခ်င္တဲ့အခ်ိန္၀င္ၾကည့္ ထြက္ခ်င္းတဲ့ အခ်ိန္ျပန္ထြက္။ မထြက္ဘဲတေန႕လုံးထပ္တလဲလဲ ထုိင္ၾကည့္ခ်င္လဲၾကည့္ေန၊ တခါပုိက္ဆံေပးျပီးရင္ သေဘာေတာ္ အတုိင္း ပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ ထြက္လက္မွတ္ေတာင္းျပီး လမး္ထိပ္ခဏသြား၍ မုန္႕ဟင္း ခါးစားလို႕မရပါ။ ရုံအတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ဆိုင္ က ခ်ဳိခ်ဳိခ်ဥ္ခ်ဥ္စာခ်င္တာကုိ၀ယ္၍ စားေသာက္ႏုိင္သည္၊ တပုိတပါး သြားနုိင္သည္။ ေဆးလိ္ပ္ ထြက္ ေသာက္ႏိုင္သည္။ သည္လိုကိစၥေတြကုိ အားရေအာင္ျပဳ ျပီးေတာ့ ျပခန္းထဲ တေၾကာ့ ျပန္၀င္ၾကည့္ နိုင္ပါသည္။ လန္ဒန္မွာေရာ နယူး ေယာက္မွာေရာ ရုပ္ရွင္ ရုံေတ ြအားလုံး တစံနစ္ထဲပါဘဲ။
သူတုိ႕ႏုိင္ငံတြင္ လူေတြမ်ား အခ်ိန္ကပုိတဲ့သူမွာပုိ။ ရွားတဲ့သူမွာဆုိေတာ့ ႏွစ္ဘက္ရ ျပဳျပင္ထားသလိုဘဲ၊ ငါပုိက္ဆံေပးရဒါတြက္္ေျခကုိက္ေအာင္ တေနကုန္ထုိင္ၾကည့္ပါေသာ္ေတာ့ဆုို တဲ့စိတ္္မ်ိဳး မထားနုိင္ၾကပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ အခ်ိန္ပုိလို႕ျဖဳန္းခ်င္းတဲ့ လူလဲထုိ္င္ေနႏို္င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုံထဲမွာ လူသစ္၀င္လာတုိင္း ေနရာ အလြတ္ အသင့္ရ ဘို႕မခဲယဥ္းပါ။
ဗမာျပည္မွာဆုိရင္ နီတြက္တုိ႕ အာမက္ကေလးတုိ႕လိုိ ေကာင္ေလးမ်ဳိးေတြ ေနာက္ဂ်ိန္ခ် တဲ့ ကားကုုိ ၃-၄ ခါထပ္ျပီး ပုိက္ဆံေပးၾကည့္ရရွာေတာ့ လန္ဒန္ရုပ္ရွင္ရုံေတြရဲ႕ ျပနည္းကုိ သူတုိ႕ ၾကိဳက္ၾက မွဘဲ။ လိေမၼာ္ခြံ ကြာေစ့ခြံ မခ်ရတာေတာ့ၾကိဳက္ခ်င္မွၾကိဳက္မယ္။
အဲသလို သပ္ယပ္တဲ့ ရုပ္ရွင္ရုံေတြ ျပဇာတ္ေတြ ေျမာက္မ်ားစြာရွိတဲ့ အနက္က ရုိင္ရယ္ ေအာ္ပရာေဟာက္(စ္)ဆုိတဲ့ ျပဇာတ္ရုံၾကီးဟာျဖင့္ လန္ဒန္မွာ ရွိသမွ် ရုံေတြအနက္ ခမ္းနားၾကီး က်ယ္ရာ တြင္ ထိပ္တန္း အက်ဆုံးလို႕ေခၚၾကတယ္ေလ။
၎ရုံၾကီးမွာ နယူးေယာက္စီတီဘဲေလးဆုိတဲ့ အေမရိကန္က လာကျပၾကေသာ ဘဲေလး ျပဇာတ္ၾကီးနွင့္ ၾကဳံၾကိဳက္သျဖင့္ မမခင္တို႕သြားၾကည့္သည္။ ဘဲေလးျပဇာတ္ကလဲ ဇာတိရုံၾကီး ခမ္းနား ၾကီးက်ယ္ သည္ႏွင့္ အမွ် ပဏာရရႏွင့္ ၾကည့္လုိ႕ေကာင္းလွသည္။
ဇာတ္ခုံအျပင္အဆင္ အခမး္အနားေတြကလဲ တအံ့အၾသမားမားၾကီး ရွိတဲ့အတြက္ အခမ္း အနားေတြကုိ သားသားနားနား အကုန္အက်ခံျပီး သေဘာရွိ ျပဳျပင္ႏိုင္ဒါပဲ။ မီးေရာင္ေပးတဲ့ဘက္မွာ ဆိုရင္လဲ မီးေမာင္း ေရာင္စုံ ေတြကုိ လိမၼာကြ်မ္းက်င္စြာ အသုံးခ်ထုိးျပထားႏုိင္ေလေတာ့ ၾကည့္ကြင္း ၾကည့္ကြက္ေတြမွာပုိျပီး ေလးေလး နက္နက္ ရွိလာဒါဘဲ။
ဇာတ္ရုံၾကီးက်ယ္ သလို ဇာတ္ခုံအျပင္အဆင္ေတြက လုိေလေသးမရွိသေလာက္ ကြ်မ္းက်င္ တက္ေျမာက္ စြာ ကျပ အသံုးေတာ္ခံၾကသူ ပညာသည္ေတြစုံၾကတယ္။ မိန္းမေယာက်္ားတရား ေက်ာ္ေလာက္ လဲ ဇာတ္ရုံ ေနရာ ဟာ သာသာယာယာေခ်ာင္ေခ်ာင္ လယ္လယ္ၾကီးပါဘဲ။ ရႈပ္ရႈပ္ ေထြးေထြးနဲ႕ မ်က္ေစ့ေနာက္ မသြား ေစရဘူး။ ဘဲေလးအကႏွင့္ ဇာတ္လမး္သရုပ္ေဖၚထားတဲ့ (ပရိုဒီ ကယ္ဆန္း) ေခၚ သားမုိက္ေလး ဇာတ္လမ္း ကလဲ အေတာ္ထိထိမိမိ ရွိပါသည္။
ေနာက္ဘဲေလယိမ္းလို႕ ဗမာလိုဆုိၾကပါစုိ႕။
(Conceris barocco) ေခၚတဲ့အက၊ တတိယျပကြက္က (The ried Piper) ဆုိတဲ့ အဆုိသမားက တလွည့္….။ ဘဲေလးအက ေတြတလွည့္ အေတာ္ၾကည့္လုိ႕ေကာင္းတဲ့ အခန္းတုိေလးတခုပါ။ စတုတၱျပကြင္းက [Beurree fant asque] လုိ႕အမည္တပ္ထားတဲ့ ျပခဏ္းမ်ားျဖစ္တယ္။
အားလုံးအခဏ္းတိုေလး ၄-ခဏ္းျပတယ္။ တခဏ္းျပျပီးရင္ တီးလိုက္ၾကတဲ့ခက္ခုပ္၊ တီးလိုက္ၾကတဲ့ လက္ခုပ္၊ ႏႈတ္ဆက္ရတဲ့ မင္းသားမင္းသၼီးမ်ားမွာလဲ ဝမ္းစမုိး…..တူးစမုိး…. သရီးစမုိး….၃ခါတြက္ ေခါင္းညြတ္မွျပီးတယ္။ လက္ခုပ္သုံးခါအတိီးရပ္တယ္။ အခန္းေပါင္းေလးခန္း ဆိုေတာ့ လက္ခုပ္ၾသဘာ ၁၂-ခါတီးၾကတယ္။ အဲဒါ တီး၀ို္င္းဆရာေတြကုိ ေပးတဲ့လက္ခုပ္မပါေသး ဘူး။ သူတို႕ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈက ခ်ီးၾကဴးရျခင္း ဆုလာဘ္ေပ့ါေလ။ မဟုတ္ ဟုတ္ဟုတ္လက္၀ါးေတာ့ ဆယ္ႏွစ္ခါ ထက္မနည္း ပူသြားမွာဘဲ။
သည္လိုသည္မွ်ေလာက္ထိအဆိုကေကာင္းေနပါေစ။ စတိတ္ဇာတ္ခုံ အျပင္အဆင္ တစက္စက္ စိမ့္ ယုိထြက္ေအာင္ ျပဳျပင္ထားေစ။ ဇာတ္ရုံၾကီးဖိတ္ဖိတ္လက္ေအာင္ ခမ္းနားေစဦး။ ဗမာျပည္ ျပဇာတ္ေလာက မွာျဖင့္ ဤလိုအခဏ္းတိုေလး ၄-ခန္းေလာက္နွင့္ေတာ့ ေငြရေပါက္ေခ်ာင္ လိမ့္မည္ မထင္ပါ။
မ်ိဳးခ်စ္မွၾကည့္မယ္။ ၾကည္ၾကည္ေဌးမွၾကိဳက္တယ္။ ၾကယ္နီပါရဲ႕လား…..ဆုိတဲ့ အသံေတြ နဲ႕ ဒဂုန္ဆရာတင္ တို႕ ျပဇာတ္ေတြ ေရရွည္ၾကိတ္ေနႏုိင္ၾကတာ တမ်ိဳးအားျဖင့္ ခ်ိးၾကဴးစရာပင္။
ရုပ္ရွင္လာကမွေတာ့ အိႏိၵယရုပ္ရွင္ကားကုိ အင္မတန္ အားက်စရာ ေကာင္းေနပါသည္။ (အန္) ေခၚတဲ့ အိႏိၵယေဆးေရာင္စုံ အသံထြက္ ရုပ္ရွင္ကားျပခုိက္ျဖစ္၍ သြားၾကည့္သည္။ လန္ဒန္ ျမိဳ႕မွာလာျပတဲ့ အိႏၵိယ ရုပ္ရွင္ကား ကုိ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြ ၾကိတ္ၾကိတ္တုိး လာၾကည့္ေနပါသည္။
ပြဲၾကည့္ ပရိသတ္ထဲမွာ အိႏၵိယလူမ်ိဳးဆုိလို႕ အနည္းအက်ဥ္းသာ ေတြ႕ရသည္။ ဇာက္ကား ကလဲ လန္ဒန္ ျမိဳ႕ၾကီး ကုိ တက္ျပရဲေလာက္ေအာင္ အတန္းျမင့္လွသည္။
ယခုသည္စာေရးေနခ်ိန္တြင္ ၎(အန္း)ဇာတ္ကားဗမာ့ျပည္မွာျပေနေၾကာင္း နယူးေယာက္ သို႕ ေရာက္ေနေသာ ဗမာ့ေခတ္သားသတင္းစာ တြင္ေတြ႕ရ ပါသည္။ အိႏိၵယဇာတ္ကား (အန္း) ကဲ့သို႕ လန္ဒန္ျမိဳ႕ မွာ လာစြန္မည့္ဗမာ့ရုပ္ရွင္ကားမ်ားကုိလဲ ေတြ႕ျမင္ခ်င္စမ္းပါဘိေတာ့သည္။
ယု၀တီမ်ားက်မ္းမာခ်မ္းသာပါေစ။
ဆက္ရန္
.
1 comment:
ဦးေဆးရိုး ဆုိေတာ့ ဒီဝတၳဳမွာက်ေတာ့ ရီးေဆးရိုးအသက္ မေရာက္ေသးဘူးေပါ့ေနာ္။
မေရႊစင္ေရ။ ဖတ္ရတာ အားမရဘူး။ မ်ားမ်ား တင္ေပးပါဦး။ ဆရာဆင္ျဖဴကၽြန္းေအာင္သိန္း မ်ားမ်ားဆက္ေရးႏုိင္ပါေစ။
Post a Comment