Thursday, November 22, 2012

ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ၏ အေဆြးလူ၊ အေတြးလူ၊ သိမ္႕ေမြ႕လူ, အပိုင္း (၁၄)

နားၾကပ္ရဲ႕အျခားတစ္ဖက္မွာ
(၁)
“ဆရာ၀န္တုိင္း ဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ နာမည္ဆုိင္းဘုတ္ေအာက္မွာ “ငါလည္းေသမ်ိဳးပဲ”လုိ႔ ေရးထုိးထားသင့္တယ္”
ေ၈်ာ့ဘားနတ္ေရွာ
“သမားေတာ္ ... မိမိကုိယ္ကုိ အရင္ကုပါဦး”
“ဆရာ၀န္တစ္ဦးဟာ မိမိကုိယ္မိမိ ေဆးကုသမယ္ ဆံုးျဖတ္လုိက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ လူနာဆရာ၀န္ခမ်ာ ခပ္ည့ံညံ့ ကုသမႈရၿပီ မွတ္လုိက္ေပေတာ့။ ဆရာ၀န္တစ္ဦးဟာ ဒီထက္ပုိ အရည္အေသြးေကာင္းတဲ့ ကုသမႈ မ်ိဳးမရသင့္ေပဘူးလား ”
“အမ်ိဳးထဲမွာ ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္ေလာက္ရွိေတာ့ အေရးရယ္အေၾကာင္းရယ္ ျဖစ္လာရင္ အားကိုး ရတာ ေပါ့ဆရာရယ္။ ဒါေၾကာင့္ သားေလးကုိ ေဆးေက်ာင္း တတ္ခုိင္းလုိက္ရတာ။ သူကေတာ့ စိတ္ပါတယ္ မဟုတ္၊ စိတ္မပါဘူးလည္း မဟုတ္ပါဘူး”

(၂)
ဘ႑ာေရး၊ စီးပြားေရး ကၽြမ္းက်င္လိမၼာသူေတြ ေဒ၀ါလီခံရတာ၊ ေရွ႕ေနေတြ တရားခံျဖစ္သြားတာ မဆန္းသလုိ ဆရာ၀န္ေတြ လူနာျဖစ္သြားတာ မဆန္းပါဘူးေနာ္။ ေဗဒင္ဆရာေတာင္ ႏြားေပ်ာက္ရေသးတာ။ ဆရာ၀န္ေတြ၊ ဆရာမေတြ နားၾကပ္ရဲ႕ အျခားတစ္ဖက္မွာ ေရာက္ခဲ့ရင္ ဘယ္လုိ ျပဳမူတံု႔ျပန္ၾကသလဲဆုိတာ အေတာ္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ကိစၥပါ။ ဆရာ၀န္၊ လူနာစည္းရုိးႀကီး ျခားထား ရာမွာ စည္းရုိးဟုိဘက္ေရာက္ခဲ့ရင္ ဆရာ၀န္ေတြ ဘယ္သုိ႔ျပဳေပခ်မ့္။ ဆရာ၀န္ တစ္ျဖစ္လဲ လူနာဟာ လူနာ ေကာင္းလား။ လူနာဆုိးလား။ ဆုိ ဆံုးမရလြယ္တဲ့ ေပါ့ပါးတဲ့ လူနာလား။ ဆုိဆံုးမခဲကတ္တဲ့ ႏြားရုိင္းတစ္ ေကာင္လုိ လူနာ လား။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ဆရာ၀န္တစ္ျဖစ္လဲ လူနာကုိ ျပဳစုကုသရတာ တကယ့္စိန္ေခၚ မႈႀကီး တစ္ရပ္ ျဖစ္ေလသတဲ့။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆရာမႀကီးတစ္ဦး အသက္(၈၀)ေက်ာ္။ ေရာဂါေပါင္းစံု။ ေသြးတုိး၊ ပန္းနာရင္က်ပ္၊ အဆစ္ ေရာင္ေရာဂါ၊ လည္ပင္းက်ီးေပါင္းတက္၊ အေရျပားေသြးကြက္ထ၊ ေျခေထာက္ေရာင္၊ ဆီးခ်ိဳ၊ ဆီးခ်ိဳက အင္ဆူလင္ ထုိးေနရတဲ့အဆင့္။ ကုိယ့္ဘာသာ ျပန္ထုိးတာ။ ဒါေပမဲ့ ၾကည့္လုိက္ရင္ တက္တက္ၾကြၾကြ။ အလုပ္ လုပ္ရင္ အားႀကိဳး မာန္တက္။ ဆူလုိက္ပူလုိက္ ေအာ္လုိက္ဟစ္လုိက္။ သူ႔က်န္းမာေရးေတာ့ ဂရုစုိက္ တယ္။ အဂၤလန္ သြားၿပီး ေဆးစစ္တယ္။ လုိအပ္တဲ့ ကုသမႈယူတယ္။ ဆရာ၀န္ေျပာတာကုိ အတိအက်လုိက္ နာတယ္။ အစားအေသာက္ အေနအထုိင္ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ရွိတယ္။ တကယ့္ပီဘိ လူမမာတစ္ ေယာက္လုိ။ ဒီလုိေနတဲ့ ၾကားက ေခ်ာင္းက ေတာ္ေတာ္ဆုိးလာ။ လူက ပိန္လုိက္လာ။ အစားပ်က္သြား။ စစ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အဆုတ္ တီဘီ။ ဆီးခ်ိဳ ရဲ႕ မိတ္ဖက္ေရာဂါ။ တီဘီေရာဂါ ပါရဂူျဖစ္တဲ့ တပည့္တစ္ဦးနဲ႔ ျပသတုိင္ပင္။ ကုသမႈယူ။ တပည့္ ဆရာ၀န္ စီစဥ္ညႊန္ၾကားတာကုိ တစ္သေ၀မတိမ္းလုိက္နာ။ (၆)လၾကာ ေဆးစားရ။ စျဖစ္တုန္းက အဆုတ္ တစ္ခုလံုး မြစာႀကဲေအာင္ တုိက္ခုိက္ခံထားရတာ။ ကုသမႈလေစ့လုိ႔ ျပန္စစ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အဆုတ္တီဘီက မယံု နုိင္စရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ လံုး၀ကင္းစင္ပေပ်ာက္သြား။ အရင္ကလုိ ျပန္ေအာ္ႏုိင္ ျပန္ဆူႏုိင္ၿပီ။ “ငါက လူနာေကာင္း ကဲြ႕” လုိ႔ ဂုဏ္ယူလုိက္ေသး။ တကယ္ေတာ့ ဒါကရွားပါးပစၥည္း။

ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦး ကေတာ့ ဆီးခ်ိဳနဲ႔ ႏွလံုးေရာဂါသည္။ ဆီးခ်ိဳက ၾကာလွေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဆရာႀကီးက သူ႔ေရာဂါ လူ မသိေစခ်င္ဘူး။ ဖံုးဖံုးဖိဖိ။ တစ္ခါက ညစာစားပဲြတစ္ခုမွာ အားလံုးစစားၾကခ်ိန္ ဆရာက မစားေသးဘူး။ ဘာေၾကာင့္ ပါလိမ့္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္က မသိမသာ ေစာင္းငဲ့ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ... လား ... လား ...  ဆရာက စားပဲြေအာက္ လက္ထည့္ၿပီး ေဆးကတ္ထဲ က ေဆးထုတ္ေနတာ။ ၿပီးေတာ့မွ ေဆးကုိ မသိမသာယူလုိက္ၿပီး လူေတြအလစ္ မွာ ေရနဲ႔ေမွ်ာခ်လုိက္တာ။ ေဟာဗ်ာ ေဆးေသာက္တာေတာင္ ခုိးေၾကာင္ခုိး၀ွက္။ လူမိ မွာ ေၾကာက္ေနရွာ။

ဧည့္ခံပဲြတစ္ခု မွာ အခ်ိဳရည္ပုလင္းေတြ တင္ထားေသာ ေသာက္ၾကေတာ့လုိ႔။ ကၽြန္ေတာ္က ဆရာႀကီး ဆီးခ်ိဳ ေရာဂါရွိမွန္းသိလုိ႔ “ဆရာ ... ကၽြန္ေတာ္ Diet Coke ယူေပးမယ္”လုိ႔ ေျပာမိတယ္။ ဆရာက ကၽြန္ေတာ့္ အဆုိျပဳခ်က္ကုိ ႏွစ္လုိဟန္မျပဘူး။ Diet Coke ကုိ စိတ္မပါ့တပါ လွမ္းယူၿပီး မၾကည္မလင္ ေသာက္ေနလုိက္ တာ။ ကၽြန္ေတာ္ ကလည္း အဲသလုိ အလုိက္ကန္းဆုိး မသိတာ။
ေသြးစစ္ဖုိ႔ Check up လုပ္ဖုိ႔ေျပာရင္ ဆရာ မအားေသးပါဘူးကြာ နဲ႔ပဲ ၿပီးရ။ ဘယ္ေတာ့မွ Full Check up မလုပ္ ဘူး။ ေနာက္ပုိင္းက်ေတာ့ ဆီးခ်ိဳေရာဂါ ေနာက္ဆက္တဲြ ေရာဂါေတြတစ္သီႀကီး လွိမ့္၀င္ေတာ့တာ။ မေခၚပင့္ေခ် ေရာက္လာၾကတဲ႕ သူေတြ။ မႀကိဳခ်င္လည္းႀကိဳရ၊ ဧည့္၀တ္မျပဳခ်င္လည္း ျပဳရ။ ဒီဧည့္သည္ေတြ က အိမ္မွာ ေဇာက္ခ်ေနေတာ့မယ့္ သူေတြ။ ဆရာ၀န္ေကာင္း ျဖစ္ေသာ္ျငား လူနာေကာင္းလကၡဏာနဲ႔ မျပည့္စံုရွာတဲ့ ဆရာ။

ဆရာ၀န္၊ ပါေမာကၡႀကီးတစ္ဦးကလည္း ထူးမွထူးဗ်။ သူက ေသြးေၾကာက်ံဳ႕ ႏွလံုးေရာဂါျဖစ္ေစတဲ့ အေထာက္အပံ့ေတြ အေၾကာင္း တပည့္ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးတုိင္း စာသင္တုိင္း ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းဟာ ႀကီးမား တဲ့ Risk Factor ျဖစ္ေၾကာင္း ထည့္ေျပာရင္ မႀကိဳက္ဘူး။ ဆရာႀကီးက စိတ္ကျမန္ျမန္၊ အသံကက်ယ္က်ယ္။ သူ႔ Memory မွာ ေဆးလိပ္ေသာက္တာ ကုိ Delete လုပ္ထားသလုိ။ ဘဲြ႕လြန္တက္စ အူလည္လည္ေက်ာင္းသား ကမ်ား ႏွလံုးေရာဂါ အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရာ မွာ ေဆးလိပ္အေၾကာင္း ထည့္ေျပာ မိလုိ႔ကေတာ့ မုိးမီးေလာင္ၿပီ။ သူ႔အသံ၀ါႀကီး နဲ႔ မုိးၿခိမ္းေတာ့တာ။ သူက စီးကရက္ ကုိ မက္မက္စက္စက္ ေသာက္တဲ့သူ။ Medical Check up  မလုပ္ဘူး။ ဆရာ၀န္မုိ႔ လုိ႔ ေရာဂါက ေရွာင္ေလေသးေပါ့ လုပ္မယ္ လုိ႔ ယုိးမွားေလသလား။
မုိးမေသာက္ ေမွာင္မုိက္အရိပ္မေျပးမီ တစ္ရက္မွာ ဆရာႀကီး အိပ္ရာမွာ ဆံုးေနတာေတြ႕ရ။ ႏွလံုးေသြးေၾကာ မႀကီး ပိတ္ ဆုိ႔ၿပီး ႏွလံုး ရုတ္တရက္ ရပ္သြားျခင္း။ မေသမီည ထိ စီးကရက္ ေသာက္သြားခဲ့ေသးသည္တဲ့။

၂၀၀၈ ႏုိ၀င္ဘာမွာ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ ေဆးေက်ာင္းသားေတြ စာေမးပဲြစစ္တုန္း တန္းလန္း ကၽြန္ေတာ္ ညည ရင္က်ပ္ လုိ႔ ထထထုိင္ရတယ္။ ည ၁ နာရီ၊ နံနက္ ၄ နာရီ အခ်ိန္မွန္မွန္။ ေခ်ာင္းစဆုိး။ ေလရွဴသံက တရႊီရႊီ လုိက္လာ။ ေခ်ာင္းကအေျခာက္။ ခဲၽြကမပါ။ တစ္ခါတစ္ရံ ေခ်ာင္းဆုိးလြန္လြန္းလုိ႔ ညက စားထားတဲ့ အစာေတာင္ ျပန္ အန္ထြက္။ တိတ္ဆိတ္ည ၿငိမ္သက္ညမွာ ဖုန္းေမာင္ တစ္ေယာက္တည္းရယ္။ ညရဲ႕ တိတ္ ဆိတ္မႈ က ႀကီးစုိးၿခိမ္းေျခာက္။ ကၽြန္ေတာ္က အသက္၀၀ရွဴဖုိ႔အေရး တစ္ကုိယ္ေတာ္ တုိက္ပဲြ၀င္ေန။ တစ္ခါ တစ္ရံ ေခၽြးသီးေခၽြးေပါက္ က်။ ဇနီးသည္က ကၽြန္ေတာ္ ႏုိးတုိင္း ထလာၿပီးျပဳစု။ ရင္ဘတ္ေဆး လူးေပး၊ ေဆးယူေပး၊ ေရေႏြးယူေပး။ တစ္ခါတစ္ရံ သူ မႏုိးတဲ့အခါ ကၽြန္ေတာ္ သူ႔ကုိ မႏိႈးရက္။ အိပ္ပေလ့ေစ။ သူ႔ခမ်ာ တစ္ေနကုန္ ပင္ပန္းရွာ။
ညေနေဆးခန္းထုိင္ ရင္ လူနာနဲ႔ စကားေျဖာင့္ေျဖာင့္မေျပာႏုိင္။ ေခ်ာင္းမဆုိးေအာင္ အတင္းမ်ိဳသိပ္ ဖိႏွိပ္ထားရ။ ဗုိက္ေၾကာေတြ နာ လာတဲ့အဆံုး လက္ေလွ်ာ့ၿပီး ေခ်ာင္းဆုိးခ်လုိက္ရျပန္။ အခ်စ္နဲ႔ေခ်ာင္းဆုိး ေအာင့္ မရဘူး ဆုိသကုိး။

တစ္ညမွာေတာ့ ေခ်ာင္းကဆုိး၊ ရင္က တအားက်ပ္လာ။ ဒီထက္ရင္က်ပ္လာရင္ ဘာလုပ္ ရမလဲ။ ေဆးရံု ေျပးရမလား။ အျပင္ေဆးခန္း ေျပးရမလား။ ေအာက္စီဂ်င္ရွဴဖုိ႔။ ရင္က်ပ္ေပ်ာက္ေဆးကုိ စက္နဲ ႔ရွဴဖုိ႔။ အေၾကာက္ က ဖိစီးလႊမ္းမုိးလာလုိက္တာ လူက ေဆာက္တည္ရာမရ။ နတ္ပူးသလုိ တုန္တုန္ခုိက္ခုိက္။ ရင္က်ပ္ ရွဴေဆးေတြ ကလည္း လူကုိ ေခ်ာက္ခ်ားေစ၊ ရင္ကုိ တုန္ေစ။ မိမိဘာသာ စိတ္ကုိ ေဖ်ာင္းဖ်ရ ဆံုးမရ။
“မင္း ဘာေၾကာင့္ ဒီေလာက္ စိတ္ကူးယဥ္ေန ရတာလဲ။ အသက္ရွဴ၊ သတိနဲ႔ရွဴ။ ဒီေလာက္ ေဆးေတြေသာက္ ေန၊ ရွဴေနတာပဲ။ တျဖည္းျဖည္း ေကာင္းလာရမွာေပါ့။ လူနာေတြက်ေတာ့ စိတ္ရွည္ ပါဆုိ။ အလွည့္က်ရင္ မႏဲြ႕ရဘူးကြ”
ပလံုစီထေနတဲ့ စိတ္ကေလး ေခတၱၿငိမ္းေအးသက္သာရာရခဲ့။ ဆရာ၀န္ ေသာ္ျငားလည္း လူနာျဖစ္ခဲ့ရင္ လူနာ လုိပဲ ေတြးေခၚျပဳမႈ က်င့္ႀကံခံစားေလသည္ တကား။

ကၽြန္ေတာ္ ေသာက္ေနတဲ့ေဆးေတြ ျပန္သံုးသပ္ (Review)လုပ္။ ပံုမွန္ေသာက္ေန တဲ့ ေဆးထဲ မွာ ေသြးက် ေဆးတစ္မ်ိဳးပါတယ္။ အဲဒီေဆးက ရင္က်ပ္ေရာဂါ ပုိဆုိးေစတတ္သမုိ႔ ဒီေဆး ခဏျဖတ္ထား ရင္ ေကာင္းမယ္။ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ ဆံုးျဖတ္ၿပီး တိခနဲ ျဖတ္ခ်လုိက္။ ဒီအခ်ိန္မွာ သူငယ္ခ်င္း သမားေတာ္ က “လာနာေမး” လာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က သူ႔ကုိ ေရာဂါျဖစ္စဥ္ အၾကမ္းဖ်င္း နဲ႔ ေသာက္လက္စေဆးေတြ အေၾကာင္း ေျပာျပလုိက္တယ္။ ဒါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္က သူ႔ဆီက ဘာအႀကံမွမေတာင္း။ သူက ဘာမွမေ၀ဖန္။ သူလည္း “လူနာေမး” ေမးၿပီး ျပန္သြား ခဲ့။ ေသာက္လက္စ ေသြးက်ေဆးျဖတ္ ၿပီး ေနာက္ ေဆးတစ္ မ်ိဳးေျပာင္းေသာက္။ ေဆးျဖတ္ၿပီး (၂)ရက္၊ (၃)ရက္အၾကာမွာ ရင္က သိသိသာသာ ခုန္လာ။ ေသြးခုန္ႏႈန္း ကလည္းျမန္ေန။ လူကလည္း တစ္ခုခု စုိးရႊံ႕ေနသလုိလုိ။ ဘာျဖစ္ေတာ့ မလုိ၊ ညာျဖစ္ေတာ့မလုိ ယီးတီး ယားတား။

တစ္ရက္ ဆရာမႀကီးတစ္ဦးအိမ္ သြားလည္သခုိက္ ဆရာမႀကီးေျပာတာ နားေထာင္ေနတုန္း ရင္က တအားေဆာင့္တုိး ၿပီး ခုန္လာ။ ရင္ထဲ ျမင္းရုိင္းေတြ ၀ရုန္းသုန္းကား ဦးတည္ရာမဲ့ ခုန္ေပါက္ေနသလုိ။ လူက  ဣေျႏၵမပ်က္ ထုိင္ေနရေသာ္ လည္း စိတ္က ဟုိဟုိဒီဒီ ကဆုန္စုိင္းေန။ အိမ္အေရာက္ ကားကုိ ႀကိဳးစားေမာင္း ျပန္ ခဲ့ရ။ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကုိ သံုးသပ္လုိက္ေတာ့မွ တရားခံ ဘြား ခနဲေပၚလာ။ ေသာက္လက္စ ေသြးက် ေဆး ကုိ ရုတ္တရက္ ျဖတ္လုိက္ျခင္း။ အႏွီေသြးက်ေဆးက ရုတ္ျခည္း တိခနဲျဖတ္ပစ္ ဖုိ႔ မသင့္တဲ့ေဆး။ ဒီေဆး ကုိ လူနာေတြ ရုတ္ျခည္းျဖတ္ပစ္ခဲ့ရင္ ကၽြန္ေတာ္က ေငါက္ငမ္းေနက်။ ကုိယ္ေတြ႕ ႀကံဳေတာ့ သက္လံု မေကာင္းလုိက္ေလ။
ဒါန႔ ေဆးေဟာင္း ကုိ ေဆးသစ္နဲ႔ ျပန္တဲြေသာက္ၿပီး တျဖည္းျဖည္း မွ်ဥ္းျဖတ္လုိက္ရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ရင္ က်ပ္ေရာဂါ က တျဖည္းျဖည္း ေနာက္ဆုတ္သြား။ စာေမးပဲြကလည္း ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ၿပီးဆံုး။ ရန္ကုန္ ဆင္း ဘဲြ႕လြန္စာေမးပဲြစစ္။ မႏၱေလးေက်ာင္း က ေျဖသမွ်ေမာင္ အကုန္ေအာင္။ ရင္က်ပ္က ပုိလုိ႔သိသိသာသာ သက္သာ သြား။ တပည့္ေတြ ေပ်ာ္တာျမင္ရတာနဲ႔ ဆရာ့ေ၀ဒနာေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားေလ သတဲ့။ ဘ၀ဆုိ တာ ေနေပ်ာ္စရာေပပဲလုိ႔ ျပန္ထင္လာမိ။ ရင္မက်ပ္ေတာ့ဘူး။ စားခ်င္ရာ စားလုိ႔ရၿပီ ကုိမုိးဒီေရ႕။

(၄)
ဆရာ၀န္၊ ဆရာမေတြ နာမက်န္းခဲ့ရင္ မိမိဘာသာ ကုသခြင့္ရွိသလား။ မိသားစု၀င္တစ္ဦးဦး ဖ်ားနာခဲ့ရင္ေကာ မိမိက ကုသခြင့္ရွိ သတဲ့လား။ ယူေကေဆးေကာင္စီက ထုတ္တဲ့ "Good Medical Practice (GMP)" အလုိ အရေတာ့ “မိမိကုိယ္ကုိယ္ေရာ၊ မိမိ မိသားစု၀င္ကုိေရာ ေဆးမကုရ။ ေဆးေပးခြင့္မရွိ”တဲ့။ မိသားစုနဲ႔ မပတ္ သက္တ့ ျပင္ပဆရာ၀န္တစ္ဦးဦးနဲ႔ တုိင္ပင္ကုသရမတဲ့။ မိမိကုိယ္ကုိယ္ မိသားစု၀င္ကုိ ေဆးကုသတာ ဥာဏ္ယွဥ္တဲ့ အလုပ္ မဟုတ္ပါတဲ့။ ဒါ့အျပင္ ဒီလုိ ကုသျခင္းဟာ “တရားမ၀င္၊ ဥပေဒနဲ႔မညီ”တဲ့ အမႈ လည္း ျဖစ္သတဲ့။
(Illegal) ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ယထာဘူတက်က် ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း (Objectivity) ျပႆနကုိ စဥ္းစားရာ မွာ ေနာက္ခံကားခ်ပ္ နဲ႔ယွဥ္ၿပီး ၿခံဳငံုျဖန္႔က်က္ၾကည့္ျခင္း (Perspective0 စတာေတြက ေဆးကုသေရးမွာ မွန္ကန္ တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ရဖုိ႔ အဓိကတြန္းအားေတြေလ။ မိမိ နဲ႔ မိသားစု၀င္ေတြကုိ ေဆးကုသရာမွာ အဲဒါေတြ တစ္ခုမွ ပါမလာေတာ့။

ငါ့ေရာဂါက သိပ္မဆုိးေလာက္ပါဘူး။ ငါက သူမ်ားေတြကုိ ဒီေလာက္ေစတနာထား ကုေပးေနတဲ့ဥစၥာ။ ငါ့ကုိ ကံၾကမၼာ က (ဘုရားသခင္က) ဒီေလာက္ ေတာ့မ်က္ႏွာသာေပးမွာပါ။ ငါ့အေပၚ မလုပ္ရက္ေလာက္ပါဘူးေနာ္။ ရင္ဘတ္ က ေအာင့္ေတာင့္ေတာင့္နဲ႔။ ေလထတာေနမွာ ပါေလ။ မေန႔ညက စားတာမ်ားသြားတာ ကုိး။ ေခါင္းက ေနာက္ေတာက္ေတာက္နဲ႔။ ေသြးတက္ေနသလားမသိ။ အိပ္ေရးပ်က္ လုိ႔ ေနမွာပါ။ ေသြးတုိင္း မေနေတာ့ပါဘူး။ ေသြးတုိင္းထားတာ သိပ္မၾကာေသးဘူး။ (တကယ္ေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္)။ ညာဘက္ျခမ္း က ေလးသလုိလုိ။ ညက ကားစီးခဲ့တာ ဒီဘက္ဖိအိပ္တာ မ်ားသြားလုိ႔ ထင္ပါရဲ႕။ ေလျဖတ္တာ မ်ားလား။ မဟုတ္ေလာက္ပါဘူး။ မ်ိဳးရုိးထဲ ေလျဖတ္ေသတာမွ မရွိတာ။ ဦးေႏွာက္ ပါရဂူျပၾကည့္ ရင္ ေကာင္းမလား။ ေၾသာ္ ... ေနပေလ့ေစ။ သူလည္း ငါ့လုိ အလုပ္က ခပ္မ်ားမ်ား။ အားနာပါတယ္။ နားလုိက္ ရင္ ျပန္ေကာင္းသြားမွာပါ။ ငါ့သားေလး ဖ်ားေနတာ ႏွစ္ရက္သံုးရက္ရွိၿပီ။ ေသြးလြန္တုပ္ေကြးမ်ား ျဖစ္ေနမလား။ တုပ္ေကြးရုိးရုိးေန မွာပါ။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ေအးေအးေဆးေဆးပဲ။ ကေလးဆရာ၀န္ ျပၾကည့္ ရမလား။ ေစာင့္ၾကည့္ေသး တာေပါ့ေလ။
ဒါေၾကာင့္ ေျပာၾကတာ။ “ဆရာ၀န္တစ္ဦး မိမိကုိယ္မိမိ ကုသျခင္းဟာလူနာတစ္ဦးအဖုိ႔ ဖ်င္းအတဲ့ ေဆးဆရာ တစ္ဦး ရျခင္း မည္သတဲ့” (A physician who treats himself has a fool for a patient)

(၅)
ဆရာ၀န္ေတြ နာမက်န္းတဲ့အခါ ဆရာ၀န္ကေန လူနာျဖစ္သြားတဲ့အခါ အေတာ္ေနရခက္ေပါ့။ မခံခ်ိ မခံသာ ျဖစ္ ရေပါ့။ မ်က္ႏွာပူရေပါ့။ ဆရာ၀န္ လူနာ ေရာဂါနယ္ပယ္မွာ မိမိက အုပ္စီးသူဘ၀ကေန တစ္ျပန္အအုပ္ စီးခံ ျဖစ္ ရေပါ့။ ထိန္းခ်ဳပ္သူဘ၀ကေန အထိန္းခ်ဳပ္ခံဘ၀ ေရာက္ရေပါ့။ (Role Reversal) တျခားလူတြလုိပဲ ဆရာ၀န္ ဆရာမေတြ မွာ ျဖစ္စရာေရာဂါေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္။ ဒီအထဲမွာ အသည္းေရာဂါျဖစ္ႏႈန္း၊ မိမိကုိယ္ကုိယ္ သက္ေသ တဲ့ႏႈန္း၊ ပင္ခရိယ ကင္ဆာျဖစ္ႏႈန္း၊ စိတ္က်ေရာဂါျဖစ္ႏႈန္းေတြက တျခားသူေတြ ထက္ ပုိသတဲ့။ ေရာဂါသံုးခု (3 Ds Drug, Drink, Depression)(ေဆးစဲြ၊ အရက္စဲြ၊ စိတ္က်ေရာဂါ) ကေတာ့ ဒီအုပ္စုမွာ ပုိလုိ႔ ထင္ရွား စြာ ေတြ႕ရသတဲ့။

သုိ႔ေပတဲ့ ဆရာ၀န္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေရာဂါရင့္ကာမွ၊ ဘယ္လုိမွ ဆက္ၿပီး အလုပ္ မလုပ္ႏုိင္ေတာ့ မွ ေဆးရံုေဆးခန္း လာျပၾကေတာ့တာ။ ေဆးရံုတက္ဖုိ႔ စတင္ စဥ္းစားၾက၊ ျပင္ဆင္ၾကေတာ့တာ။ ဘာေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုး မိနစ္က်မွ လာျပၾကတာတံုး။ သူတုိ႔ဌာန သူတုိ႔ေဆးရံုမွာ ငါမရွိရင္ မျဖစ္ေခ်ဘူး။ ငါကယ္ မွ ျဖစ္ေတာ့ မကုိးဆုိတဲ့ပံု။ လုိတာထက္ပုိၿပီး တာ၀န္သိတတ္လြန္လြန္းတာ (Exaggerated sense of duty) လည္း ပါရဲ႕။ မိမိေရာဂါ ကုိ ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့ သာသာထုိးထုိး တြက္ၾကတာလည္းပါရဲ႕။
ကုိယ္က ဆရာ၀န္ေလ။ ဆရာ၀န္မွ ဆရာ၀န္ႀကီးေလ။ ဆရာ၀န္ေတြ ေမ့ေနတာက သူတုိ႔ဟာ အၿမဲတေစ ဆရာ၀န္ျဖစ္ေနတာ (Doctors are always doctors) မဟုတ္ဘူးဆုိတာပါပဲ။ သူတုိ႔ဟာ လူေတြ။ ေသြးနဲ႔ ကုိယ္ သားနဲ ႔ကုိယ္။ သူလုိကုိယ္လုိ ေမာင္၀ဏၰေတြ။ ဆရာ၀န္အလုပ္ကုိ အခ်ိန္ပုိင္း အလုပ္တစ္ခုအျဖစ္ လုပ္ေနရတဲ့ လူေတြ။ (People working as doctors)။ ဒီအခ်က္ကုိ ေမ့ေနတာ။ တစ္နည္းေမ့ကြက္ကုိရွာ ေနတာ။

“ေမ့ေၾကး”ကေတာ့ မေသးလွေပဘူးဗ်ိဳ႕။ ေၾကးႀကီးတယ္။ အသက္နဲ႔ထပ္ရ၊ ဘ၀နဲ႔ထပ္ရ။ အသက္ကလည္း စပယ္ယာပတ္(စ) ကမပါ။ ဆရာ၀န္အခ်င္းခ်င္း အျမင္မွာလည္း ဆရာ၀န္တစ္ဦးဦး ကုိယ္မက်န္း စိတ္မက်န္း ျဖစ္ ခဲ့ရင္ ဒီလူက တယ္ႏုတာကုိး။ တယ္ေပ်ာ့တာကုိး။ ကုိယ္တုိ႔တုန္းက ဘယ္ေလာက္လုပ္ခဲ့ရတာ။ ဒီေလာက္ လုပ္ရတာေလး ကုိ လာစာဖဲြ႕ေနရသလား။ ကုိယ္တုိ႔ ေနမေကာင္းရက္နဲ႔ အလုပ္ဆင္းခဲ့တာပဲ။ ခြင့္မယူပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အခ်င္းခ်င္းအျမင္မွာ က်န္းမာသူ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္သူလုိ႔ ထင္ရေလေအာင္ က်န္းမာ ျပေန ရတာ။ ေဆးကုရင္ေတာင္ လူသိမခံၾကတာ။ ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦးဆုိရင္ မိမိကုိယ္ႏိႈက္က ကင္ဆာေရာဂါ ခံစားေန ရခ်ိန္။ ဌာနအႀကီးအကဲတစ္ဦးရဲ႕ သမီး မီးဖြားလာတာ ၀င္ၿပီးခဲြစိတ္ကုသေပးလုိက္ ေသး။ ခဲြစိတ္မႈက ရုိးရုိး ရွင္းရွင္း လုပ္ေနက်ခဲြစိတ္မႈ။ သူ ၀င္ပါစရာမလုိ။
ဆရာ၀န္ အမ်ားစု ဟာ ေနမေကာင္းခဲ့ရင္ ဆရာ၀န္တစ္ဦးဦးဆီမွာ လူနာအျဖစ္ စနစ္တက် သြားေရာက္ျပသ တာမလုပ္ ဘဲ လမ္းမွာႀကံဳတုန္းေလး ဘာေဆးေသာက္ရင္ ေကာင္းမလဲေမးၾကတာ။ Corridor consultation လုိ႔ေခၚသတဲ့။ ဆီးခ်ိဳေရာဂါျဖစ္ေနတဲ့ ဆရာ၀န္မႀကီးတစ္ဦးဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ တစ္လ တစ္ႀကိမ္ ေရာဂါ အေၾကာင္း၊ ေဆးအေၾကာင္း ေမးျမန္းေနက်။ တစ္လတစ္ႀကိမ္လုပ္တဲ့ေက်ာင္းက ဌာနမွဴး အစည္းအေ၀း မွာဆံုရင္ ေမးတာ။ မဆံုရင္ မေမးဘူး။ ေရာဂါကုရာမွာ ဒီေလာက္ အားထည့္တာ။

မိမိကုိယ္မိမိ ကုသျခင္းဟာ၊ ႀကံဳတုန္း သြားရင္းဟန္လဲႊ ေဆးကုသျခင္းဟာ ဆရာ၀န္ေတြကုိ အဆင့္ျမင့္ ေဆးကုသမႈ နဲ႔ ကင္းေ၀းေစျခင္းတဲ့။ တစ္နည္း ကြာလတီကဲ (Quality care) မွ ျငင္းပယ္ခံရျခင္းတဲ့။ ဒါဟာ ေဆးေလာက ရဲ႕ ေရွ႕ေနာက္မညီ ကေမာက္ကမ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲတဲ့။ လူနာေတြကုိ အဆင့္ီ ေဆးကုမႈရေစဖုိ႔ တုိက္တုိက္တြန္းတြန္းလုပ္ေနတ့ ဆရာ၀န္ခမ်ာ သူ႔အလွည့္က်ကာမွ အဆင့္နိမ့္ အဆင့္ေလွ်ာ့ လမ္းေပၚ က ကုသမႈ ခံယူေနရတာ သနားစရာ။
ဒါေတြကုိ ဘယ္လုိလုပ္ၾကမတံုး။ ဘယ္လုိျပဳျပင္ၾကမတံုး။ ဖ်ားေနတဲ့ နာေနတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြရဲ႕ က်န္းမာေရး ကုိ ဘယ္လုိေစာင့္ေရွာက္ ၾကမတံုး။ အထူးသျဖင့္ စိတ္ဓာတ္က်ဆင္း ထိခုိက္ဒဏ္အနာတရ ရေနတဲ့။ မႏုိင္ ၀န္ထမ္းေနရ လုိ႔ စိတ္တုိစိတ္ပ်က္ စိတ္ကုန္ (Burnout) ေနတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြကုိ ဘယ္လုိ ကုိင္တြယ္ေဖးမၾကမတံုး။ 

“နာမက်န္းသည္ အုိႏွင္းဆီ”ေတြ

ႏုိင္ငံႀကီးတခ်ိဳ႕မွာ ဆရာ၀န္ေတြရဲ႕ ကုိယ္စိတ္က်န္းမာေရးကုိ အေလးဂရုျပဳၿပီး စဥ္းစားေဆာင္ရြက္ေနၾက တာ ေတြ႕ရ။ အထူး သျဖင့္ ၾသစေတးလ်။ ဆရာ၀န္ေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးျပႆနာေတြက ဆရာ၀န္ေတြ ရဲ႕ ေဆးကု သတဲ့လုပ္ငန္းမွာ၊ လူနာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ရာမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ ထိခုိက္ေစသလဲ။ ဆရာ၀န္ေတြ နာမက်န္းရင္ ဘယ္လုိတံု႔ျပန္ျပဳမူၾကသလဲ။ (Health seeking behaviour of doctors)။ ဒါေတြကုိ ေစ့ငုသုေတသနလုပ္ေနၾကတာ။
ဒီျပႆနေတြကုိ ဘယ္လုိေျဖရွင္းၾကမလဲ။ အရက္၊ ေဆးစဲြေနတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြ၊ စိတ္က်ေရာဂါ ခံစားေနရတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြ (Impaired doctors)ကုိ ဘယ္လုိ ျပန္လည္ပ်ိဳးေထာင္ၾကမလဲ။ လဲေနသူေတြကုိ ဘယ္လုိ ထူမၾကမလဲ။ စိတ္ဓာတ္ေရးရာ၊ ခႏၶာကုိယ္ေရးရာ၊ ၀ိညာဥ္ေရးရာ။ လုိအပ္ရင္ သက္ဆုိင္ရာပါရဂူေတြဆီ ဆက္လဲႊ ရဦးမွာ။ အထူးသျဖင့္ စိတအထူးကုဆရာ၀န္နဲ႔ ျပဖုိ႔လုိမလား။ လူသူမသိဘဲ၊ အုတ္ေအာ္ေသာင္း တင္းမျဖစ္ဘဲ ျပလုိ႔ရတဲ့စနစ္ ရွိသလား။ အဲဒီစနစ္ ဘယ္လုိထူေထာင္ရမလဲ။

ကၽြန္ေတာ္ေတာင္ တစ္ခါတေလ စိတ္က်ဥ္းက်ပ္လြန္းလာရင္ စိတ္အထူးကု ဆရာ၀န္ နဲ႔ ျပသတုိင္ပင္ ေဆြးေႏြးၾကည့္ ရင္ ေကာင္း မလား ေတြး မိေသး။ ေတာ္ ၾကာ ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ေဂါက္ေနၿပီေဟ့ လုိ႔ တစ္ေနရာရာက ေပါက္ၾကားခဲ့ရင္ ငါေတ့ာ မျဖစ္ေခ်ဘူးရယ္ လုိ႔ ေတြးမိၿပီး ကုိယ္ရွိန္ သတ္လုိက္ရ။ ဒါမ်ိဳးက လက္တုိ႔ေျပာခ်င္တဲ့ ေဇာ္လန္တီယာေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္။
စိတ္ပန္း လက္ပန္းက်ေနတဲ့၊ စိတ္အစာမေၾကတဲ့၊ စိတ္ေျခာက္ကပ္ေနတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြ စိတ္ဖိစီးမႈကုိ လိမၼာစြာ ကုိင္တြယ္ တတ္ေအာင္၊ ဖိစီးမႈနဲ႔ ေနသားတက် ေနတတ္ေအာင္ ဘယ္လုိသင္တန္းေတြ ေပးရမလဲ။ ေဂါက္ ခါနီး ဆရာ၀န္အခ်င္းခ်င္း Networking ေတြလုပ္။ Social/Moral Support ေတြေပး။ စီမံခန္႔ခဲြတတ္ေရး သင္တန္းေတြ၊ အလုပ္ရံု ေလ့က်င့္ခန္းေတြနဲ႔ ဆရာ၀န္ေတြကုိ အားသစ္ေစ။

အသက္မွန္မွန္ရွဴတတ္ေအာင္ သင္ေပးျခင္းျဖင့္ ဖိစီးမႈကုိ ေျပေလ်ာ့ေစ။ သူတုိ႔ဆီမွာ Doctors' Doctor ပရုိဂရမ္ေတြ။ "DOCS-4-DOCS" ပရုိဂရမ္ေတြ ရွိသေလ။ အခ်ိန္မေရြး မိမိရင္ထဲက ေ၀ဒနာကုိ စိတ္ခ်လက္ခ် စိတ္ရွိလက္ရွိ ဖြင့္ခ်အန္ထုတ္ လုိ႔ရတဲ့ Line ေပ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာေကာ။ ဘယ္ေတာ့ ...
ကၽြန္ေတာ္ ဥာဏ္မီ သေလာက္ေလး ထပ္ေျပာပါရေစဦး။ ဆရာ၀န္ေတြဟာ လူသာမန္ေတြလုိပဲ ေရာဂါစဲြကပ္ ႏုိင္၊ နာတာရွည္ေရာဂါျဖစ္ႏုိင္၊ ေသႏုိင္တယ္ဆုိတာ မျပတ္ႏွလံုးသြင္းဖုိ႔။ “သမားေတာ္ ... မိမိကုိယ္ကုိယ္ အရင္ကုပါဦး” ဆုိတာ အလဲြမေကာက္ဖုိ႔။ တကယ္က မိမိေရာဂါကုိ တျခားသူ ကုခုိင္းရမွာ။ မိမိကုိယ္ကုိယ္ “ဆရာ၀န္မလုပ္”မိဖုိ႔။ ေဆးသမား သားေသရတာက ကုိယ့္သား ကုိယ္ျပန္ကုမိလုိ႔။ အမ်ိဳးထဲ ဆရာ၀န္ရွိေနရင္ မိမိတုိ႔ကုိ ေဆးကုသေပးဖုိ႔ထက္ Guide သဖြယ္ အႀကံေပးလမ္းညႊန္သူအျဖစ္သာ အသံုးခ်ဖုိ႔။ “နာေလသေရာတည္း” မျဖစ္မီကတည္းက လုိအပ္တဲ့ ေဆးစစ္မႈေတြ၊ ႀကိဳတင္ကာကြယ္မႈေတြ လုပ္ၾကဖုိ႔။
“ဆရာ၀န္ေတြ လူနာျဖစ္ေတာ့ ရယ္တာေပါ့။ ရယ္တာေပါ့” မျဖစ္ရေလေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆရာ၀န္တစ္သင္း အနာညွဥ္း ခံရေသာ္ လူနာေကာင္း လူနာမြန္ပီသစြာ က်င့္ႀကံျပဳမူ စိတ္ထားတတ္ၾကေစေၾကာင္း ...

စစ္တုရင္လူ

(၁)
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေဆးေက်ာင္းသားဘ၀ ၀ါသနာဘာဂီ ဆက္တုိင္းမီၾကရာမွာ သူငယ္ခ်င္းဘီေရာ္က တစ္ဘာသာ။ သူ႔၀ါသနာ က စစ္တုရင္ထုိးျခင္း။ စစ္တုရင္ပဲြေတြ သဲသဲမဲမဲ လုိက္ၾကည့္၊ လုိက္ေလ့လာ၊ လုိက္ၿပိဳင္၊ စစ္တုရင္ စာအုပ္ေတြ ရသေရြ႕စုေဆာင္း။ ၀ါသနာက တစ္စထက္တစ္စ ႀကီးထြားဖံြ႕ၿဖိဳးလာလုိက္ တာ ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ မႏၱေလးတုိင္း လက္ေရြးစင္အဆင့္ေရာက္တယ္။ ၿပိဳင္ပဲြေတြမွာ ဆုေတြရ။ သူက ကၽြန္ေတာ့္ကုိ စစ္တုရင္ထုိးဖုိ႔ ေသြးေဆာင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္သူ႔ဆီ တပည့္ခံရသေပါ့။ ေက်ာင္းစာမွာ ကၽြန္ေတာ္က သူ႔ဆရာ။ သူ႔ရဲ႕တပည့္အျဖစ္ ရက္အနည္းငယ္အၾကာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ဆံုးျဖတ္လုိက္တယ္။ "Chess မထုိးေတာ့ ဘူး။ ေဘးက ပဲြၾကည့္ပရိသတ္ပဲ လုပ္ေတာ့မယ္။ ကၽြန္ေတ္က ရႊ႕ရမယ့္အကြက္ေတြကုိ အၾကာႀကီး စိမ္ပီး စဥ္းစားခန္း ၀င္မေနခ်င္ဘူး။ ဘီေရာ္က “ခင္ဗ်ားလက္စလက္န ရွိပါတယ္ဗ်” လုိ႔ ဘယ္လုိ ပင္ ေျပာေသာ္လည္း ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ဒီဘက္မွာ မျဖစ္ထြန္းဘူးဆုိတာ သိေနမင့္ဟာ။ ဒါကလည္း စစ္တု ရင္ေလာက ကုိ ေစာစီးစြာ စြန္႔ခြာခဲ့ရတဲ့ အေၾကာင္းေတြထဲက တစ္ေၾကာင္းေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က ကုိယ္မျဖစ္ ထြန္းမယ့္ေနရာ၊ ဧရိယာကုိ ႀကိဳသိတယ္။ အဲသလုိ ေနရာေတြမွာ အခ်ိန္ကုန္မခံခ်င္ဘူး။ ဒါနဲ႔ သူနဲ႔ကၽြန္ေတာ္ “ကတၱီပါလမ္းခဲြ”ကေန တစ္ေယာက္တစ္လမ္းစီ။

တစ္ခါေတာ့ စာအုပ္ျပပဲြတစ္ခု သြားၾကည့္ရာမွာ ”How to beat Bobby Fischer" ဆုိတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ သြားေတြ႕ တယ္။ ေဘာ္ဘီဖစ္ရွားကုိ ဘယ္လုိ အႏုိင္ယူမလဲဆုိတဲ့ စာအုပ္ပါ။ အဲဒီေခတ္က ေဘာ္ဘီဖစ္ရွားက ကမၻာ့ စစ္တုရင္ ေလာကကုိ စုိးမုိးေခ်ာက္ခ်ားေနခ်ိန္။ စာအုပ္ျပပဲြ ဒုတိယေန႔မွာ အဲဒီ စာအုပ္က သူ႔ထားေနက်စင္ မွာ မေတြ႕မိေတာ့ဘူး။ ေနာက္တစ္ေန႔ေက်ာင္းမွာ ဘီေရာ္နဲ႔ ဆံုမိေတာ့ အဲဒီ စာအုပ္ ေပ်ာက္သြားပံု စကားစပ္ရင္း အရပ္ ရွည္ရွည္ မ်က္မွန္နဲ႔ ကုလားလုိလုိ လူတစ္ဦး (ခုိး)ယူသြားတယ္ သတင္းရေၾကာင္း၊ ရဲက လုိက္လံ စံုစမ္းေနေၾကာင္း ခပ္တည္တည္ ေျပာလုိက္တယ္။ အဲဒီလူ ပံုပန္းေဖာ္ျပရာမွာ သူနဲ႔တူေနေၾကာင္း ထပ္ရႊီး လုိက္တယ္။

ဘာေျပာေကာင္း မလဲ။ ဘသားေခ်ာ မ်က္ႏွာအပ်က္ပ်က္ တုန္တုန္ယင္ယင္ ျဖစ္သြားခဲ့။ အဲဒီစာအုပ္ သူသေဘာက် လြန္လြန္းလုိ႔ “တုိ” လာမိေၾကာင္း ခ်က္ခ်င္းေျဖာင့္ခ်က္ေပးတယ္။ ရုိက္ေတာင္ မစစ္ရေသးဘူး။ မင္း ဘယ္လုိ သုတ္လာတာတံုးေမးေတာ့ တုိက္ပံုအက်ႌ အတြင္းအိတ္ထဲ ထည့္ယူလာတဲ့ အေၾကာင္း ဇာတ္စံုခင္း တယ္။
အဲဒီက်ကာမွ -
“ငါ ရမ္းတုတ္လုိက္တာကြ။ မင္းကုိ တန္းထိတာပဲ”
ေျပာလုိက္ေတာ့ ဒီေကာင္ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ဆဲပါတယ္။ မ်က္ႏွာက ခုမွ စိတ္သက္သာရာရသြားပံု ၿပံဳးၿဖီးၿဖီး။ စစ္တုရင္ ခေရဇီျဖစ္လုိက္တာ ရဲ နဲ႔ လက္ထိတ္ေတာင္ မျမင္ႏုိင္ေတာ့ေလာက္တဲ့ သာဓကေပပ။

(၂)
ကၽြန္ေတာ္ အလုပ္သင္ဆရာ၀န္ဘ၀ေရာ္ေတာ့ စစ္တုရင္ရူးေတြနဲ႔ မလြတ္ျပန္ဘူး။ ဒီတစ္ခါက ေမ့ေဆးဆရာ ၀န္ႀကီးေတြ။ ေမ့ေဆးေပးၿပီး အားလုိ႔နားနားေနေန အခ်ိန္ေလးေတြကုိလုၿပီး စစ္တုရင္ပဲြ ႏဲႊၾကတာ။ တစ္ခါက ေမ့ေဆးဆရာ၀န္ႀကီး တစ္ဦးနဲ႔ သူ႔တပည့္ ေမ့ေဆးဆရာ၀န္ငယ္တစ္ဦး စစ္တုရင္ထုိးၾကတာ ေဘးက ပဲြၾကည့္ပရိသတ္ က ကၽြန္ေတာ္ တစ္ဦးတည္း။ ကၽြန္ေတာ္ ထုိင္ၾကည့္ေနမိတာက ဘာရယ္မဟုတ္ဘူး။ အားေနတာ တစ္ေၾကာင္း၊ ေမ့ေဆးဆရာ၀န္ႀကီးေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးခင္မင္ မ်က္ႏွာလုပ္ခ်င္တာက တစ္ေၾကာင္း ေၾကာင့္ ပါ။ သူတုိ႔နဲ႔ ခင္မင္ပအေပးအယူမွ်ကာမွ ခဲြစိတ္ခန္းမွာ ပံ့သကူႀကံဳရတ့ အေသးစား ခဲြစိတ္ မႈေလးေတြ ကုိ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ဆရာ၀န္လက္သင္ေပါက္စနေတြ လုပ္ခြင့္ရတာ။ ရံုထဲက ခဲြစိတ္ ဆရာ၀န္ႀကီးေတြ ရဲ႕ မင္းလုပ္လုိက္ဆုိတဲ့ သေဘာတူခြင့္ျပဳခ်က္ထက္ အႏွီေမ့ေဆးဆရာ၀န္ႀကီးေတြရဲ႕ မီးစိမ္းျပမႈက ပုိလုိ႔ အေရး ပါသဗ်။ ခဲြစိတ္ခန္း က သူတုိ႔နယ္ေျမ (Domain) ေလ။

စစ္တုရင္ ကစား ရင္ ဆရာ၀န္ႀကီးက တစ္ကြက္ေရႊ႕လုိက္တယ္။ ေတာ္ေတာ္ လွတဲ့အကြက္ ထင္ပါရဲ႕။ ကၽြန္ေတာ္ က ၀တၱရားေက် ၾကည့္ေနတာ ဆုိေတာ့ ဘယ္လုိ လွမွန္းမသိလုိက္ပါဘူး။ ဆရာ၀န္ငယ္ေခ်ာ အေတာ္ အက်ပ္ အတည္း ေတြ႕သြားပံု ရတယ္။ ေတြသြားတယ္။ ဒါကုိ ဆရာ၀န္ႀကီးက ၀မ္းသာေက်နပ္ ၿပံဳးႀကီးန႔ ကၽြန္ေတာ့္ ကုိ လွမ္းၾကည့္တယ္။ “မင့္ဆရာ ခံေနရၿပီေပါ့” ဆုိတဲ့အၿပံဳး။ ကၽြန္ေတာ္ ဆုိတဲ့ေကာင္ ကလည္း ဘာရ မလဲ။ ေရာေယာင္ေခ်ာ္လဲ ၿပံဳးျပလုိက္မိ။ ဒါကုိ ဆတ္ခနဲ ေခါင္းေထာင္ၾကည့္လုိက္တ့ ဆရာ၀န္ငယ္ က ျမင္သြားပံုရတယ္။
“ဒီမွာ ဘာမွ ၿပံဳးျပမေနနဲ႔။ အဲဒီ ေအာင္ႀကီး ဆုိတဲ့ေကာင္က Chess အေၾကာင္း ဘာမွသိတာ မဟုတ္ဘူး”
လုိ႔ သူ႔ဆရာ ကုိ ပက္လုိက္တယ္။
“ေတာ္ၿပီ ... ဆက္မကစားေတာ့ဘူး”
လုိ႔ေျပာၿပီး ေဘာက္ဆက္ဆက္ ထထြက္သြားတယ္။ စိတ္ေကာက္သြားတာ။ ဆရာႀကီး ခမ်ာ မေနသာ။ တပည့္ေနာက္ အေျပးကေလး လုိက္သြားၿပီး ေခ်ာ့ေနတာကုိ ကၽြန္ေတာ္က ထုိင္ၿမဲေနရာကပဲ ထုိင္ၾကည့္ ေနလုိက္ ပါေတာ့တယ္။

(၃)
ကၽြန္ေတာ္ ဖ်ားနာရံု(၃)မွာ ပထမလက္ေထာက္ဆရာ၀န္ဘ၀ ေရာက္ေတာ့လည္း ဒီစစ္တုရင္ရူးေတြနဲ႔ မလြတ္ မကင္းျဖစ္ ရျပန္။ ဒီတစ္ခါရဴးတာက ကုိယ့္ဆရာႀကီး။ ဆရာႀကီးဦးထြန္းသင္။ ဆရာႀကီးက အဲဒီတုန္း က ေဆးတကၠသုိလ္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ သုိ႔ေပတဲ့ သမားေတာ္ႀကီးဘ၀ကုိ ခံုမင္တုန္း။ အားတဲ့ အခ်ိန္ ေဆးရံု လာ။ ဖ်ားနာရံု (၃)၀င္နား။ ေဆးလိပ္ေသာက္၊ ဟုိေျပာဒီေျပာ ေတာ အေၾကာင္း ေတာင္အေၾကာင္း။

တစ္ခါတုန္းက ဆရာႀကီး ေရာက္လာခ်ိန္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္ေတြ အလုပ္မ်ားေနေတာ့ ဆရာနဲ႔ထုိင္ၿပီး အလာပသလႅာပ မေျပာႏုိင္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ရံုထဲ အလုပ္သင္ဆရာ၀န္မ ေခ်ာေခ်ာေလးကုိ လာလာရစ္ေနတဲ့ တျခားရံု က အလုပ္သင္ ဆရာ၀န္ေလး ေရာက္လာ။ ဒါနဲ႔ -
“မင္း စစ္တုရင္ ထုိးတတ္လား။ ထုိးတတ္ရင္ ဆရာၾကီးနဲ႔ အပ်င္းေျပထုိင္ထုိးေပးပါလား”
ေျပာၿပီး ဆရာႀကီးကုိ အလုပ္သင္ဆရာ၀န္ေလးလက္ထဲ၀ကြက္အပ္လုိက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္ေတြက အလုပ္ေတြ ဆက္လုပ္ေန။ ၅ မိနစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ အေျခအေန အကဲခတ္ရေအာင္ ဆရာႀကီးနားေနတဲ့ အခန္း ၀င္ လုိက္ေတာ့ ဆရာႀကီး က မ်က္ႏွာစူပုပ္ပုပ္နဲ႔။ စစ္တုရင္ခုံ နဲ႔ အရုပ္ေတြကုိ သူ႔ေနရာမွာ ထားလုိက္ၿပီး ေဘာက္ဆက္ဆက္ ထြက္သြားတာ ျမင္လုိက္ရတယ္။ ေဟာဗ်ာ ... ဘယ္လုိျဖစ္တာပါလိမ့္။

အလုပ္သင္ဆရာ၀န္ေလး ကုိ အက်ိဳးအေၾကာင္း ေမးၾကည့္ေတာ့ -
“ဆရာက ထုိးဆုိလုိ႔ ထုိး လုိက္တာပဲ၊ သူ႔လက္လည္းမသိေတာ့ ထုိးခ်လုိက္တာ ၅ နိနစ္န႔ ဲပဲြျပတ္သြားတာ”တဲ့။
ဒီေကာင္ က အေတာ္လက္ေကာင္းတဲ့ပံု။ ပဲြစလုိ႔မွ မၾကာမတင္ ပဲြကၿပီးေနၿပီ။ ရံႈးလုိ႔ စိတ္ေကာက္ၿပီး ဆရာႀကီး ထထြက္ သြားတာ။
“မင္းကလည္းကြာ ... ေစာင့္ေစာင့္ၿပီး ခပ္ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေလး ေခၚကစားမွေပါ့”
လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္လုိေျပာေသာ္ျငား ပဲြကၿပီးေနၿပီ။ ဆရာႀကီးက ထြက္သြားၿပီ။
ဆရာႀကီး နဲ႔ စစ္တုရင္ ထုိးဖက္ေတြထဲမွာ နီလာခ်စ္ ဆုိတဲ့ ဆရာ၀န္ေလး ကုိ ဆရာႀကီး ခ်စ္ဟန္တူတယ္။ ျခင္ ကုိက္လြန္း လုိ႔ အျပင္မွာ စစ္တုရင္ထုိးမျဖစ္ရင္ ျခင္ေထာင္ထဲ ၀င္ ဖေယာင္းတုိင္ထြန္းၿပီး စစ္တုရင္ထုိးၾကတဲ့ ဆရာတပည့္ ကုိ ျမင္ေယာင္မိေသး။

နီလာခ်စ္ က ဆရာႀကီးအထာကုိ ေကာင္းေကာင္းသိတယ္။ တစ္ခါတေလ အေလွ်ာ့ေပးလုိက္၊ တစ္ခါတစ္ရံ ၿပိဳင္ေျပး လုိက္၊ တစ္ခါတေလ ႏွိပ္ကြပ္လုိက္နဲ႔ ေခၚေခၚကစားတတ္တာ။ ပဲြၿပီးခါနီး အႀကိတ္အနယ္ျဖစ္ေအာင္ ကစားကြက္ ဆင္ၿပီးကာ မွ ကပ္အရံႈးေပးလုိက္တာ။ “ဟာ ... ဆရာႀကီးရယ္၊ ဒီအကြက္ေလး ကၽြန္ေတာ္ မျမင္လုိက္ဘူး ဗ်ာ” ဘာညာသာရကာေပါ့။ စုပ္တသပ္သပ္နဲ႔ေပါ့။ ဆရာႀကီးကေတာ့ ၿမိန္႔ၿမိန္႔ႀကီးၿပံဳးလုိ႔။ ဆရာႀကီး ပါဆုိမွ။ မင္း ေနာက္ထပ္ ဆယ္ႏွစ္ဆယ္မုိး သင္ယူေလ့က်င့္ဦးေပါ့ တပည့္ႀကီးရာဆုိတဲ့ အခ်ိဳးနဲ႔။ ဆရာႀကီးနဲ႔ စစ္တုရင္ ကစားရင္ ဒီလုိကစားရတာ။ ဒီလုိ ေသနဂၤဗ်ဴဟာ နည္းဗ်ဴဟာ ဆင္ရတာ။ နီလာခ်စ္က ဗ်ဴဟာကၽြမ္း သူ။ ဟုိ အလုပ္သင္ ဆရာ၀န္ ငေပါကေတာ့ ...

(၄)
စစ္တုရင္ပံုျပင္ က စံုမွစံု။ ဆရာႀကီးတစ္ဦးဆုိရင္ စစ္တုရင္ကစားရင္း စိတ္ပါလာၿပီဆုိမွျဖင့္ တုိက္ပံုအက်ႌ ႀကီး ထခၽြတ္၊ ကုလားထုိင္ေပၚ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထုိင္ခ်လုိက္ၿပီးသကာလ သဲသဲမဲမဲ ကစားေတာ့တာ။ တစ္ဖက္ ၿပိဳင္ ဘက္ေပၚ အႏုိင္မရမခ်င္း ကစားပဲြက မထေတာ့ဘူး။ Best of Three ကေန Best of five, Best of seven ... တုိးတုိးသြား လုိက္တာ။
ကၽြန္ေတာ့္တပည့္တစ္ဦး ကေတာ့ စစ္တုရင္ခံုေရွ႕ တစ္ေယာက္တည္း ထုိင္ၿပီး အႏုလံုပဋိလံု သံုးသပ္ေနေတာ့ တာ။ ေအာ္မၾကား၊ ေခၚမၾကား။ ဟုိဘက္ဒီဘက္ တစ္ေယာက္တည္း ေရႊ႕လုိက္။ ေက်နပ္ၿပံဳး ၿပံဳးလုိက္။ စိတ္ပ်က္ အားေလွ်ာ့လုိက္။ တစ္ေယာက္တည္းပဲ။ ဒါေပမဲ့ ျခေသၤ့ေတာ့ ဟုတ္ဟန္ မတူဘူး။ သူ႔ၾကည့္လုိက္ရင္ တစ္ခုခု စဥ္းစားေန သလုိလုိ။ တစ္စံုတစ္ခု ကုိ ရြံ႕ေနသလုိလုိ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ စိတ္အထူးကု ဆရာ၀န္နဲ႔ျပသၿပီး ကုသမႈ ခံယူလုိက္ရသတဲ့။ စစ္တုရင္ရူး ေရာဂါေပ်ာက္ေလ၊ မေပ်ာက္ေလေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မသိေလ။

သူငယ္ခ်င္းဆရာ၀န္တစ္ဦးက သူကုိယ္တုိင္က စစ္တုရင္၀ါသနာမပါ။ သားက စစ္တုရင္ရူး။ သား က ေဆးေက်ာင္း သား။ ေက်ာင္းစာ ဘက္ အားမစုိက္ေတာ့ စာေမးပဲြေတြ တဖုန္းဖုန္းက်။ သူငယ္ခ်င္း ကုိ မိတ္ေဆြေကာင္း ပီသစြာ သူ႔သားအေၾကာင္း ေျပာျပ သတိေပးရတာ။
ဒီအခါ မွာ ဖခင္ျဖစ္သူက သူ႔သား ညံ့တယ္ေျပာရပါ့မလားလုိ႔ စိတ္ဆုိးၿပီး -
“မင္း တုိ႔ေတြ ငါ့သား နဲ႔ စစ္တုရင္ၿပိဳင္ထုိးရဲ႕လား”
လုိ႔ စိန္ေခၚပါေတာ့တယ္။ စစ္တုရင္ကြက္ေပၚ က အရုပ္ေတြကုိ စနစ္တက် စစ္ဆင္ စစ္တက္လုပ္တတ္တဲ့ သူ႔သား ဟာ ေခသူမဟုတ္လုိ႔ ေျပာခ်င္တာပေလ။

ေမြးရာပါ ဥာဏ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေၾကာင္း။ တခ်ိဳ႕ေသာဥာဏ္က တခ်ိဳ႕ေသာ ဥာဏ္နဲ႔ ႏွီးႏြယ္ဆက္စပ္မႈရွိေသာ္လည္း တစ္ေနရာမွာ နယ္ပယ္တစ္ခုမွာ ကၽြမ္းက်င္လိမၼာကာမွ်နဲ႔ အျခားေနရာနဲ႔ နယ္ပယ္တစ္ခုမွာ လိမၼာတတ္ပြန္မယ္ အတပ္ေျပာ ၍ မရေၾကာင္း။ Howard Gardner က ဒါကုိ Multiple Intelligences (ကုိရင္တာက “ဥာဏ္မ်ားျခင္း”တဲ့) လုိ ႔ေခၚေၾကာင္း၊ ကၽြန္ေတာ့္ကေတာ့ ဥာဏ္အျပားျပား ရွိျခင္းလုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ဥာဏ္ျပားျခင္း လုိ႔ ၀ိၿဂိဳလ္ျပဳလုိေၾကာင္း စသည္ စသည္တုိ႔ကုိ ကၽြန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္း အပိန္းစားႀကီး မသိေလ။
အလားတူျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ႀကံဳဖူးတယ္။ တစ္ခါက ေဆးေက်ာင္းကပဲြတစ္ခုမွာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ အၿငိမ့္ခြင္ တစ္ခုပါတယ္။ လူျပက္လုပ္တ့ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးက အင္မတန္ အာ၀ဇၨန္းေကာင္း၊ တခၤဏုပၸတၱိ ဥာဏ္ေကာင္း။ က်ရာ လုိက္ၿပီး ျပက္လံုးေကာက္ထုတ္သြားတာ လာၾကည့္သူေတြထဲမွာပါတဲ့ ေဆးပညာ ပါေမာကၡႀကီးတစ္ဦးက ဒီေက်ာင္းသား ကုိ မွတ္မွတ္ရရ သတိျပဳမိသြားတယ္။ ဒီေက်ာင္းသားက တကယ္က သူ႔ရံုမွာ လက္ေတြ႕ဆင္းေန ရတာ။ ဒီေက်ာင္းသားကုိ ပါေမာကၡႀကီးက ေခၚေတြ႕စကားေျပာ။ သူ႔ပညာရည္ မွတ္တမ္းေတြ ေတာင္း ၾကည့္ေတာ့ ပါေမာကၡႀကီး ပက္လက္လွဲမလုိျဖစ္ရ။ သူထင္ထားတာက ဒီကေလး ဒီေလာက္ဥာဏ္ေကာင္း တာ ေက်ာင္းစာမွာ လည္း ေတာ္မယ္ထင္ထားတာကုိး။ ခုေတာ့ မွန္းခ်က္နဲ႔ ႏွမ္းထြက္ တျခားစီ။ ဆရာမႀကီးခမ်ာ စုပ္သပ္လုိ မ႔ၿပီးေတာ့။

“မင္းႏွယ္ကြယ္ ... ဒီေလာက္ ဥာဏ္ေကာင္းရက္နဲ႔ ေက်ာင္းစာက်မွ ဘာေၾကာင့္ လာညံ့ေနရသတံုး”။
သင္တဲ့ ဆရာေတြ ပဲ တာ၀န္မေက်သလုိလုိ။ ဆရာမႀကီးက စကားစပ္မိတုိင္း ဒီေက်ာင္းသားအေၾကာင္း ထည့္ထည့္ေျပာေလ့ ရွိတယ္။ တကယ္က ဥာဏ္ျပားျခင္း (MI)ကုိ သတိမမူမိလုိ႔ ဒီလုိျဖစ္ရတာ။ ဒီလုိအျဖစ္ မ်ိဳးရွိ တယ္ေပါ့။
အႏုပညာရွင္ အျဖစ္ အသက္ေမြးေနတဲ့ ဆရာ၀န္အမည္ခံတစ္ဦးက သူတုိ႔သာ ေက်ာင္းစာေတြမွာ စုိက္လုိက္ မတ္တတ္ စူးစုိက္ ခဲ့ရင္ အထူးကုဆရာ၀န္ႀကီးေတြ၊ ပါေမာကၡႀကီးေတြ ျဖစ္မွာပဲလုိ႔ ရင္ဖြင့္ဖူးတယ္။ တုိ႔မလုပ္ ခ်င္လုိ႔ မင္းတုိ႔တစ္ေတြ ေနရာရေနတာပါကြာလုိ႔မ်ား ဆုိေလသလား။

ေက်ာင္းစာ ကုိ “စုိက္လုိက္မတ္တတ္” ေလ့လာလုိက္စားတာကုိက ပါရမီတစ္မ်ိဳး။ ေမြးရာပါဥာဏ္ (ညာဥ္)တစ္မ်ိဳး လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ရုိးရုိးေလးျမင္မိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကလည္း ငါတုိ႔သာ ဂီတအႏုပညာလုိက္စားခဲ့ရင္ မင္းတုိ႔ တစ္ေတြ ထမင္းငတ္ ကုန္မွာေပါ့လုိ႔ ကေလး လုိ ျပန္ရန္ေတြ႕ရမလား။
အဲသလုိ မေျပာရဲေပါင္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ပါရမီနဲ႔သူေတြ ဆုိကုိး။ ဘယ္ေနရာမွ မစြမ္းလုိ႔ စာက်က္ၿပီး ဆရာ ျဖစ္ရတယ္ ဆုိကုိး။

(၅)
စစ္တုရင္ခံုေပၚက နယ္ရုပ္ေလးေတြ၊ ျမင္းရုပ္၊ ရထားရုပ္ေလးေတြကုိ ေရႊ႕ဖုိ႔ စဥ္းစားေနတဲ့၊ ေရႊ႕ေနၾကတဲ့ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ဟာ စုိးမုိးသူေတြေပါ့။ ေရႊ႕ေနသူေတြေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္တုိင္ေကာ တစ္ခါတစ္ရံ နယ္ရုပ္ ေလးေတြ၊ ျမင္းရုပ္၊ ရထားရုပ္ေလးေတြ ျဖစ္မသြားေပဘူးလား။ တစ္ခါတစ္ရံ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အေရႊ႕ခံ။ တစ္ခါတစ္ရံ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ေရႊ႕သူ။
ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ကုိ ေရႊ႕ေနတာ ဘယ္သူလဲ။ မျမင္ရတဲ့လက္ဟာ ဘယ္သူ႔လက္လဲ။ လက္ပုိင္ရွင္ကုိ ျမင္လုိက္ ရေတာ့ ရင္ထဲ အလင္းစီးေၾကာင္းတစ္ခု ေဖာက္ထြင္းျဖတ္၀င္သြား။ အရုပ္ေတြ အစံုအလင္နဲ႔ စစ္တုရင္ခံုႀကီး ဟာ မ်က္စိေရွ႕မွာ ပဲ ထင္းထင္းႀကီး ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့။ စစ္တုရင္ ကစားသူကုိယ္ႏိႈက္ကလည္း အရိပ္လုိလုိ အေယာင္ လုိလုိ။ စစ္တုရင္ကစားျခင္းအမႈပဲ ျမင္သာ ထင္သာစြာက်န္ခဲ့ၿပီ။

ပိေတာက္ပြင့္သစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ၊ ၂၀၀၉
.

1 comment:

Thu said...

History Prof. Dr.Than Tun is also a chess crazy.
He ordered his fellows that to drop his luggage and left him alone to fight Myanmar chess with a Thagyi (headman) during Mandalay Univ. research field to a village.
After he won, all students went home peacefully.
Thagyi was like as Dr.Nilar Chit, a clever headman.