Tuesday, November 13, 2012

ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ၏ အေဆြးလူ၊ အေတြးလူ၊ သိမ္႕ေမြ႕လူ, အပိုင္း (၆)

အနီ၊ အျပာ၊ အစိမ္းထဲက အျဖဴ
(၁)


၁၉၇၀ ဆယ္တန္းေအာင္စာရင္းထြက္ေတာ့ အစ္မႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ ႏွစ္ေယာက္စလံုးေအာင္ၾကသည္။ အစ္မက (ခ) စာရင္းကပဲ ေအာင္၍ တကၠသုိလ္ဆက္တက္ခြင့္မရေလ။ တစ္မိသားစုလံုး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ ၾကရသည္။ အစ္မကုိယ္ႏိႈက္ ကလည္း စိတ္ပ်က္မိမွာ အမွန္ပင္။ သုိ႔ေသာ္ အစ္မက ျပတ္သားရဲ၀ံ့စြာ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္တစ္ခု ခ်လုိက္ သည္။ သူ တကၠသုိလ္တက္ဖုိ႔ မႀကိဳးစားေတာ့။ ဆယ္တန္းျပန္မေျဖေတ့။ သူ သူနာျပဳ သင္တန္း တက္မတဲ့။
အေဖ့သူငယ္ခ်င္းတစ္ဦး ၏သမီးက သူနာျပဳသင္တန္းေအာင္ၿပီး ကသာေဆးရံုမွာ သူနာျပဳဆရာမအျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနရာ အစ္မက သူ႔ဆီ သြားေရာက္ခ်ဥ္းကပ္ တပည့္ခံသည္။ ဆရာမကလည္း စိတ္ရွည္ လက္ရွည္ လက္ခံ ရွင္းျပသည္။ ဘာစာေတြ ဖတ္ထားရမလဲ။ ဘာေတြ ေလ့လာထားရမလဲ။ မိမိ ကုိယ္ႏွင့္ စိတ္ကုိ ဘယ္လုိ ျပင္ဆင္ထား ရမလဲ။

ခက္တာတစ္ခု က အစ္မက ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ေၾကာက္တတ္သူ။ ေသြးျမင္ရင္ လန္႔ တတ္သူ။ ျပည္ ျမင္ ရင္ ရႊံတတ္သူ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေတြထဲမွာ စဲြေနတာက သူနာျပဳဆရာမ လုပ္မည့္သူ ဟာ ေသြးမေၾကာက္ ရဘူး။ ျပည္မရြံရဘူး။ တေစၦသရဲ မေၾကာက္ရဘူး။ အဲဒီ ေပတံေတြနဲ႔ တုိင္းလုိ႔ကေတာ့ အစ္မ ႏွင့္ သူနာျပဳအလုပ္ ဘယ္သုိ႔ မွ နီးစပ္စရာမျမင္။
အေမကလည္း သူ႔သမီးႀကီး အဲဒီဘက္မွာ မစြမ္းမွာ ပူပင္လွသည္။ အစ္မက ဘယ္သူေတြ ဘာေျပာေျပာ မမႈ။ သူ႔လမ္းသူ တန္းတန္းမတ္မတ္ ေလွ်ာက္သည္။ သူ႔ဘာသာ စာေတြက်က္ေလ့လာၿပီး သူနာျပဳသိပၸံ ၀င္ ခြင့္စာေမးပဲြေျဖ သည္။ ေအာင္သည္။ ရန္ကုန္သူနာျပဳသိပၸံ တက္ရမတဲ့။ အဲဒါမွ ဒုကၡ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားလံုး က မႏၱေလး သူနာျပဳသိပၸံ တက္ရမတ့ဲ။ အဲဒါမွ ဒုကၡ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အားလံုးက မႏၱေလး သူနာျပဳသိပၸံ တက္ ခြင့္ရမယ္ ေမွ်ာ္လင့္ ထားတာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ၿမိဳ႕ႏွင့္လည္း နီး၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းေတြကလည္းရွိ။ ခုေတာ့ ရန္ကုန္ တဲ့။ အစ္မကေတာ့ ရန္ကုန္လည္း သြားမွာပဲ။ ထုိအခ်ိန္က ရန္ကုန္တြင္ စီးပြားေရး တကၠသုိလ္တက္ ေနေသာ အစ္ကုိႀကီးကေတာ့ ရန္ကုန္မွာ သင္တန္းတက္ဖုိ႔ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ေထာက္ခံပါေလသည္။ အစ္ ကုိႀကီးက ထုိအခ်ိန္ က ရန္ကုန္က အေကာင္းဆံုး၊ မႏၱေလးထက္ အစစအရာရာသာသည္ဟု ယံုၾကည္စဲြမွတ္ ထားသူ။

၁၉၇၀ ကၽြန္ေတာ္ မႏၱေလး ေဆးတကၠသုိလ္တက္ေတာ့ အစ္မက ရန္ကုန္ ေဆးရံုႀကီးမွာ သူနာျပဳသင္တန္း တက္ သည္။ သံုးႏွစ္ၾကာေတာ့ သင္တန္းဆင္းၿပီး လက္မတ္ရ သူနာျပဳဆရာမ ျဖစ္လာသည္။ သူ သင္တန္း ၿပီးဆံုးခ်ိန္ မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစု မႏၱေလးကုိ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်ၿပီး ျဖစ္ေနၿပီ။
မႏၱေလးေဆးရံုႀကီး မွာ အလုပ္၀င္ဖုိ႔ ေလွ်ာက္ထားရင္း ေစာင့္စားရင္း အစ္မက စပယ္ရွယ္နာ့(စ)ေခၚ အထူး သူနာျပဳ ၀င္ လုပ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ေဆးရံုမွာ။ တစ္ခါတစ္ရံ လူနာအိမ္မွာ။ ကၽြန္ေတာ္က စက္ဘီးတစ္စီး ႏွင့္ လုိက္ပုိ႔ လုိက္ႀကိဳ ရသည့္ အခါလည္း ရွိသည္။ လူနာအိမ္က လာႀကိဳ ျပန္ပုိ႔တာလည္းရွိသည္။ အစ္မက သူ႔အလုပ္ မွာ သူေပ်ာ္ေမြ႕ေနၿပီ။ သူ႔အလုပ္ကုိ သူ ဂုဏ္ယူတတ္ေနၿပီ။ ထုိအခ်ိန္က ကၽြန္ေတာ္ က ေက်ာင္း မၿပီးေသး။ တတိယႏွစ္ပဲ ေသးရွိေးသည္။ မိသားစု၀င္ေငြက ဖခင္ႀကီး၏ ပင္စင္လစာ မစုိ႔မပုိ႔ေလးေပၚမွာ အစ္မ၏ေခၽြးႏွဲစာ စုိ႔စုိ႔ပုိ႔ပုိ႔ေလး က ေထာက္ကူ၍ ေတာ့္ေတာ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ပညာသင္ဆု တစ္လ ၇၅ က်ပ္ရ သည္။ ႏွမငယ္ ေဆးေက်ာင္းသူ က အရပ္ထဲမွ အပ်ိဳေပါက္ေတြ အပ်ိဳႀကီးေတြ လာေ၇ာက္အပ္ႏွံသည့္ အက်ႌအပ္ထည္ေတြ ကုိ ေက်ာင္းအားခ်ိန္ ခ်ဳပ္ရသည္။ သူက "လက္ျဖစ္" သည္။ မိသားစုထဲမွာ အေဖက အစ ႏွမငယ္ အဆံုး စက္ခ်ဳပ္တတ္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တစ္ေယာက္တည္း "လက္မျဖစ္" တာ။

အစ္မ မႏၱေလးေဆးရံုႀကီးမွာ တာ၀န္က်သည္။ အနီေရာင္၀တ္ သူနာျပဳ။ (Trained Nurse)။ ခဲြစိတ္ခန္း (OT) မွာ။ နဂုိက ေသြးျပည္ေၾကာက္ေသာ ရြံေသာ အစ္မတစ္ေယာက္ အခုေတာ့ OT မွာေသြးသံရဲရဲ ခဲြစိတ္ ျဖတ္ ေတာက္ေနတာေတြ ကုိထမင္းစားေရေသာက္ေျပာေနၿပီ။ သူ႔ကုိၾကည့္ရတာ ပုိလုိ႔ရဲရင့္လာသည္။ ပုိလုိ႔ ပြင့္လင္း ေတာက္ပလာသည္။ အရင္က ခပ္ကုပ္ကုပ္ ခပ္ေအးေအး ေနတတ္သူ။ အလုပ္ႏွင့္ အလုပ္ ပတ္၀န္းက်င္ က လူတစ္ဦးကုိ သည္ေလာက္ ေျပာင္းလဲေစလိမ့္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္တုန္းကမွ မေတြး ေတာ မေမွ်ာ္မွန္း မိခဲ့။ ခဲြစိတ္ခန္းဆုိတာ ေဆးရံုႀကီးတစ္ခု၏ အေရးပါလွေသာဌာနတစ္ခု။ လူ႔အသက္ေတြကုိ ခပ္ျမန္ျမန္ ခပ္ရဲရဲ ကယ္တင္ေနေသာ၊ လုယူေနရေသာ အဖဲြ႕အစည္းထဲမွာ အေရးပါေသာ အဖဲြ႕၀င္တစ္ဦး ျဖစ္ေနၿပီဟု မိမိကုိယ္ မိမိ ယံုမွတ္လက္ခံထားျခင္းက သူ၏ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ယံုၾကည္မႈ။ တန္ဖုိးထားမႈကုိ တြန္းတင္ လုိက္ပံုရသည္။

ထုိစဥ္က ေဆးရံု၀င္းထဲမွာျဖစ္ေစ၊ ေဆးရံုတစ္၀ုိက္မွာျဖစ္ေစ ျဖတ္သြားျဖတ္လာ သူနာျပဳဆရာမေတြထဲမွာ ပုိ၍ သြက္လက္ စြာ၊ ပုိ၍ဖ်က္လတ္စြာ၊ ပုိ၍ရဲရင့္ယံုၾကည္စြာ လမ္းေလွ်ာက္သြားေသာ ဆရာမမွာ ခဲြခန္း (OT) မွ ဆရာမျဖစ္ ဖုိ႔ မ်ားသည္ဟု သူငယ္ခ်င္းတစ္ဥိးက မွတ္ခ်က္ခ်ဖူးသည္။ အေရးပါေသာ Mission တစ္ခု လုပ္ ေနသလုိ မ်ိဳး။
ခဲြစိတ္ခန္း က ဆရာမေတြခမ်ာ အျခားေသာရံုေတြက သူနာျပဳဆရာမ ေတြထက္ အလုပ္က ပုိ၍ဖိစီးလွသည္။ နံနက္ (၇)နာရီေလာက္တည္းက ခဲြစိတ္ခန္း၀င္ဖုိ႔ ျပင္ရဆင္ရ။ လူနာေတြတင္။ ခဲြစိတ္ရာမွာ ကူရ။ ေမ့ေဆး ေပးရာမွာ ကူရ။ ဆရာမတခ်ိဳ႕က Runner ေခၚ ကူညီပံ့ပုိးသူ လုပ္ရသည္။ ခဲြစိတ္ရာမွာ လုိအပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြ ေဆးေတြ ေျပးယူရ ပုိ႔ေပးရသည္။
ေန႔လယ္ တစ္ခ်က္တီးမွ ေခတၱနားရသည္။ ထမင္း အေျပးအျဖန္းစား။ ၂ နာရီ၀န္းက်င္မွာ အေရးေပၚခဲြစိတ္မႈေတြ စရျပန္ သည္။ ညေန ၅ နာရီေက်ာ္ေက်ာ္မွ နားၾက။ ပစၥည္းေတြေဆးၾက။ သိမ္းဆည္း။ OT ၾကမ္းျပင္ တုိက္ခၽြတ္ေဆးေၾကာေရေဆးၾက။ ေဆးစာရင္း ပစၥည္းစာရင္း Check လုပ္ၾက။  ခစနား။ ည(၈)နာရီ၀န္းက်င္မွာ အေရးေပၚ ခဲြစိတ္မႈေတြ ျပန္စရျပန္သည္။ ည တစ္နာရီ ႏွစ္နာရီ ထုိးအထိ။ ရံဖန္ရံခါ မုိးအလင္း။

မိတ္ေဆြ ဆရာ၀န္တစ္ဦး ေျပာသလုိ -
" ဒီညေတာ့ Eleven ပဲကြ" တဲ့။
 ဘာလဲဗ်။ ည ၁၁ နာရီေျပာတာလား " ေမးၾကည့္ေတာ့ -
" မဟုတ္ဘူးကြ။ Eleven ဆုိတာ ျမန္မာလုိ "အလင္းပဲ"လုိ႔ ေျပာတာ" တဲ့။
သုိ႔ကလုိ အလုပ္မ်ားလွ ပိ လွေသာ္လည္း အားလံုး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ညီညီညာညာ အေပးအယူမွ်မွ် လုပ္ၾကတဲ့ ဆရာမေတြ မွာ "ေမာတယ္ပန္းတယ္ သေဘာမွာ မထားခဲ့တယ္ " လုိ႔ ႏွလံုးမူသတဲ့။ က်န္တဲ့ ဌာနေတြမွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတာ လည္း ဒီလုိ Team Spirit လုိတာပါပဲ။
သုိ႔ေပတဲ့ OT လုိ ေနရာမွာ အခ်ိန္ဖိစီးမႈေအာက္မွာ သည္းသည္းသန္သန္ လႈပ္ရွားေျပးလႊားရသူေတြအတြက္ Team Spirit ပုိ၍ လုိမည္ထင္သည္။ ေရွ႕တန္းစစ္ေျမျပင္မွာ တုိက္ပဲြ၀င္ ရသည့္ တပ္စုတစ္စုလုိ စည္းကမ္းရွိမႈ၊ တိက်မႈ၊ အခ်ိန္ကုိက္ လႈပ္ရွားတတ္မႈ လုိမည္ထင္သည္။ ခဲြစိတ္မႈ ေတြၿပီးဆံုး အလုပ္သိမ္းရင္ ဆရာ၀န္ ဆရာမေတြ ရွိတာ စုစားၾက၊ ေလေပါၾက။ တခ်ိဳ႕က သီခ်င္းတေအး ေအး၊ ေမ့ေဆးဆရာႀကီး တစ္ဦးႏွစ္ဦး ကေတာ့ အပ်င္းေျပ စစ္တုရင္ထုိး။

ဆရာႀကီး တစ္ဦးကေတာ့ တရားစာအုပ္ႀကီး ယူခ်လာၿပီး ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေလသံနဲ႔ တရားေရေအး တုိက္ေကၽြး ေတာ့တာ။ အားလံုးေသာ ပုပုရြရြ ဒကာမေတြ နာခ်င္ မနာခ်င္ နာၾက။ သူ႔နာမည္က ကုိႀကီးေကာင္း။ သူက နံနက္ခင္း ဘုရားရွိခုိး၊ တရားထုိင္။ ေန႔ခင္းအလုပ္လုပ္။ ညေနခင္းနဲ႔ ညမွာ အရက္ ေသာက္။
သူ႔သူငယ္ခ်င္း ဆရာ၀န္ႀကီးက -
" ဒီေကာင္ က မနက္မွာ "နတ္"ကြ။ ေန႔လယ္မွာေတာ့ "လူ"။ ညက်ေတာ့ "ေခြး" ျဖစ္သြားၿပီ" လုိ႔ မွတ္ခ်က္ ခ်သတဲ့။ "သံုးပန္လွ" လူ။
အစ္မ ၀င္ေငြ က မိသားစုအဓိက၀င္ေငြျဖစ္လာသည္။ အလုပ္ေနသားက်ေတာ့ အစ္မက ဆယ္တန္း ျပန္ေျဖ ခ်င္သည္ ဟု သူ႔ဆႏၵ ကုိ ဖြင့္ဟလာသည္။ ညေနခင္း ဂ်ဴတီအားခ်ိန္ က်ဴရွင္တက္သည္။ မအားမလပ္သည့္ ၾကားက စာက်က္ရ။ စားေမးပဲြ ေျပးေျဖရ။ ဒီတစ္ခ်ီ ဆယ္တန္းကုိ လြတ္လြတ္ကၽြတ္ကၽြတ္ ေအာင္သည္။ တကၠသုိလ္ ဆက္တက္သည္။

ညေနခင္း တြင္ သူတုိ႔ဆရာမတစ္သုိက္ စက္ဘီးကုိယ္စီႏွင့္ ေတာင္ေက်ာင္းေခၚသည့္ မႏၱေလး ၀ိဇၨာသိပၸံ တကၠသုိလ္ သုိ႔ သြားၾကသည္။ ညေမွာင္မွ တေပ်ာ္တပါး ျပန္လၾက။ သည္လုိႏွင့္ အစ္မတစ္ေယာက္ ျမန္မာစာ ဘဲြ႕ ရသည္။ ဒီအခ်ိန္ထိ ကုိယ္ပုိင္ဘာပစၥည္းမွ စုေဆာင္းသည္မရွိ။ စက္ဘီးတစ္စီးပဲ သူ႔ကုိယ္ပုိင္ ရယ္လုိ႔ ျပစရာ ရွိသည္။
အိမ္ေထာင္ရက္သား က်ေတာ့ OT ဆရာမဘ၀ကုိ စြန္႔ရသည္။ အိမ္ ေထာင့္တာ၀န္ ဖိစီးလာေလေတာ့ လူအား စိတ္အား ပင္ပန္းႀကီး စြာ စုိက္ထုတ္ရေသာ OT ဆရာမဘ၀ႏွင့္ မေလ်ာ္ေတာ့။ ရံုေတြထဲ ေျပာင္းေရႊ႕ အမႈထမ္း ရသည္။ သမီးေလးေတြရလာေတာ့ ညဂ်ဴတီမရွိေသာဌာနသုိ႔ ထပ္ေရြ႕ရျပန္သည္။ ေနာင္ခင္ပြန္း သည္က အစုိးရ တာ၀န္ႏွင့္ ေျပာင္းရေရႊရ။ သမီးေတြက ထပ္ပြားစီးလာ။ သည္လုိႏွင့္ သူျမတ္ႏုိးလွသည့္ သူနာျပဳဆရာမ ဘ၀ ကုိ ေစာစီးစြာပဲ အဆံုးသတ္ခဲ့ရသည္။

(၂)

ကၽြန္ေတာ္ အလုပ္သင္ဆရာ၀န္ျဖစ္ေတာ့ သူနာျပဳဆရာမေတြႏွင့္ ဆံုရသည္။ ေက်ာင္းသားဘ၀ကတည္းက ဆရာမ တခ်ိဳ႕ႏွင့္ ရင္းႏွီးေသာ္လည္း လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္အေနႏွင့္ ယခုမွ စထိေတြ႕ရျခင္း။
မမစိန္ေခၚ သည့္ အျပာ၀တ္ဆရာမႀကီး (Staff Nurse) က အမွတ္ထင္ထင္။ ကၽြန္ေတာ္ အလုပ္သင္ စ၀င္ရ သည့္ ဖ်ားနာေဆာင္ (၁)က ဆရာမႀကီး။ သူက ဆရာႀကီးဦးတင္ေအာင္ေဆြရဲ႕ လက္စဲြ။ စကား သိပ္မေျပာ ေသာ္လည္း အလုပ္အင္မတန္လုပ္သည္။ လုပ္ရာတြင္ စနစ္က်ေစ့စပ္လွသည္။ စကားေျပာ၇င္ ၿပံဳးရႊင္ၾကည္ ျမစြာ။ ဆရာႀကီးေတြ "ေရာင္း"လွည့္ရင္ လူနာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေသြး၊ ဆီးစစ္စရာ၊ ဓာတ္မွန္ရုိက္ အီးစီဂ်ီ ဆဲြ စရာ၊ ေဆးအေျပာင္းအလဲ အတုိးအေလွ်ာ့ လုပ္စရာေတြကုိ ညႊန္ၾကားေလ့ရွိသည္။ ဆရာမေတြက သူတုိ႔ ႏွင့္ ဆုိင္တာ လုိက္မွတ္။ ဆရာ၀န္ေတြကလည္း ကုိယ္ႏွင့္ဆုိင္တာ ကုိယ္လုပ္စရာရွိတာေတြကုိ လုိက္မွတ္ရ သည္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က Changes Book ေခၚသည့္ စာအုပ္ေတြထဲမွာ။ "ေရာင္း" ၿပီးရင္ အခ်င္းခ်င္း ညွိရ တုိင္ပင္ ရေသးသည္။ ၿပီးေတာ့ တာ၀န္တြခဲြ၊ လုပ္စရာရွိတာ ျမန္ျမန္သြက္သြက္ ဆက္လႈပ္ရွားၾက။ တစ္ရက္ "ေရာင္း" လွည့္အၿပီး မွာ မမစိန္က -
" ဆရာတုိ႔ရဲ႕ Changes စာအုပ္ ထဲမွာ မွတ္ထားတာ ျပန္ၾကည့္ေပးပါဦး။ ဒါေလး မွားေနသလားမသိဘူး "
ဟု ေျပာ လာသည္။ ရုတ္တရက္ဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ကၽြဲၿမီးတုိသလုိျဖစ္သြားသည္။ ဆရာ၀န္ေတြ ေရးထား တာပဲ ဗ်ာ။ ဘာမွားစရာရွိလုိ႔တံုး။ ျပန္စစ္ၾကည့္ေတာ့ ဟုတ္တယ္။ လူနာခုတင္နံပါတ္ မွားေရးထားတာ။ ဆရာ၀န္ႀကီး ေပးခိုင္း တဲ့ေဆးက အဲဒီခုတင္က လူနာရဲ႕ေရာဂါရဲ႕ မတ့ဲတာသိလုိ႔ လာျပ တာ။ ေပးထား တဲ့ ေဆးက ဆီးေဆး။ လူနာက အသည္းေရာဂါ ျပင္းထန္လြန္းလုိ႔ သတိေမ့ေျမာေနတဲ့လူနာ။ (Hepatic failure/ hepatic coma)။ အဲလုိ လူနာမ်ိဳးကုိ ဆီးေဆးေပးေလ့မရွိတာ မမစိန္က သိေနတာ။ လာေျပာရာ မွာလည္း ဆရာ တုိ႔ မွားေနတယ္လုိ႔ တဲ့တုိးေျပာတာ မဟုတ္။ "မွားေနသလားမသိဘူး။ ျပန္စစ္ၾကည့္ပါဦး ဆရာ" တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔က "ေဆာရီး" အထပ္ထပ္ေျပာၿပီး ျပင္လုိက္ရတာ။ အျပာေရာင္၀တ္စံုနဲ႔၊ အညိဳဘက္လုေနတဲ့ အသားအေရ ပုိင္ရွင္ ဆရာမႀကီးဟာ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္စိထဲ လွပလင္းလက္သြားခဲ့။

ဘဲြ႕လြန္တက္ေတာ့ ေတြ႕ရတဲ့ဖ်ားနာရံု (၃)က အျပာ၀တ္ဆရာမႀကီးတစ္ဦး ကလည္း မွတ္သားေလာက္စရာ။ ဆရာမ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိရာမွာ တခ်ိဳ႕ဆရာမေတြက အလုပ္နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အင္မတန္ စိတ္ခ်ရသည္။ အေျပာကေတာ့ မခ်ိဳ။ အေပါက္ဆုိးတယ္ လုိ႔ေတာင္ ေျပာလုိ႔ရည္။ တခ်ိဳ႕ဆရာမေတြကေတာ့ ေျပာတာဆုိတာ ခ်ိဳသာေအးျမေသာ္ လည္း အလုပ္ႏွင့္ပတ္သက္လာရင္ လက္လဲႊမ်က္စိလဲႊ၍မရ။ အမွားမွား အယြင္းယြင္း။ အခၽြတ္ခၽြတ္ အေခ်ာ္ေခ်ာ္။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အေျပာကလည္း ခ်ိဳသာသိမ္ေမြ႕၊ အလုပ္က်ေတာ့ လည္း ျပန္လွည့္ၾကည့္စရာ မလုိ။ ဆရာ၀န္ေတြ လုပ္သည္ထက္ပင္ ေကာင္းေနေျဖာင့္ေနတာ။ ဆရာမႀကီးက ဒီလုိ အမ်ိဳးအစား။ လူနာေတြအေပၚ သူေငါက္ငန္းေနတာ တစ္ရံတစ္ခါမွ ကၽြန္ေတာ္ မေတြ႕စဖူး။
တစ္ခါက "ေရာင္း" လွည့္ရင္း လူနာတစ္ဦးကုိ ေပးထားတဲ့ေဆးက တစ္ပတ္ေပးရမွာ၊ အခု ၂ ပတ္ေက်ာ္ ေန ၿပီ။ ျပန္ၾကည့္ၾကပါဦး ကြလုိ႔ ေျပာမိေတာ့ ဆရာမႀကီး က ေဆးပတ္ေစ့လုိ႔ ျဖဳတ္ၿပီးဆရာတဲ့။ ကဲ မွတ္က ေရာ။ လူနာ မွာ ေဆးဖုိး လည္း သက္သာ။ ေဆးဒဏ္လည္း လြတ္ကင္း။

သူတုိ႔လုိ ဆရာမႀကီးေတြက ဆရာ၀န္ႀကီးေတြႏွင့္ အေနၾကာလွေလေတာ့ ဆရာႀကီးေတြ ရဲ႕အထာ ကုိ ေကာင္း ေကာင္းကၽြမ္းေနၿပီ။ ေတာ္ေတာ္တန္တန္ ေရာဂါေတြကုိ ျမင္တာႏွင့္ တန္းသိေနၿပီ။ အေတြ႕အႀကံဳ၏ စြမ္းပ ကားႏွင့္ အင္အားသတၱိ။
သုိ႔ကလုိ သိေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လုိ ဆရာ၀န္ေပါက္စေတြ၊ ဘဲြ႕လြန္တက္ဆဲ ဆရာငယ္ေတြကုိ စိတ္ႏွ လံုး ညွိဳးခ်ံဳး သြားေအာင္၊ ေခ်ာက္ခ်ားေအာင္ လုပ္ေလ့မရွိ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တစ္ေတြ ေပါက္ေပါက္ေျမာက္ေျမာက္ ဆရာ၀န္ႀကီးေတြျဖစ္ေအာင္၊ ဘဲြ႕လြန္ရေအာင္ ကူညီပံ့ပုိးေပးခ်င္တာပဲရွိသည္။
ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔၏ စိတ္ထိခုိက္ရမႈမ်ား၊ ေခါင္း "ဖု" ထရသည္မ်ား၊ အစာမေၾကမႈမ်ား၊ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားကုိ သူတုိ႔ကုိ ပုဏၰားတုိင္ သဖြယ္ထား၍ ေျပာရဆုိရတုိင္ပင္ႏွီးေႏွာရသည္။ အစ္မႀကီးႏွင့္ ေမာင္ငယ္မ်ားသဖြယ္။ သူတုိ႔ရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ စိတ္လံုလံုၿခံဳၿခံဳရွိသည္။ ဆရာ၀န္ႀကီးဂုိက္ဖမ္းၿပီး စိတ္ႀကီး၀င္လုိ႔ရသည္။ တကယ္ ေတာ့ သူတုိ႔က ေနာက္ကြယ္မွ၊ ေနာက္ဘက္မွ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ပံ့ပုိးခုခံထား၍ ဒီလိုခြန္အားေတြ ရွိေနမွန္း ကုိယ့္ကုိယ္ ကုိယ္ မသိခဲ့။ ကာလတစ္ခုၾကာမွ သည္အျဖစ္ကုိ သေဘာေပါက္ရသည္။

OT က အျပာေရာင္ဆရာမႀကီးတစ္ဦး၏ မွတ္ခ်က္ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ လန္႔ဖ်ပ္သြားရဖူးသည္။ တပည့္ ဆရာ၀န္ တစ္ဦးႏွင့္ ပတ္သက္၍ပါ။ ဒီတပည့္က လူေတာ္။ ေတာ္သမွ သိပ္ေတာ္သည့္ လူ။ ေဆးက်မ္းေတြ ကုိ ေခ်ာက္ခ်ားေမႊေႏွာက္ႏုိင္စြမ္း ရွိသူ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က သူ႔ကုိ အေမွ်ာ္လင့္ႀကီး ေမွ်ာ္လင့္ထားခဲ့တာ။
ဆရာမႀကီး က -
" ဆရာ့လူ ဆရာ၀န္ေကာင္း ျဖစ္မယ္မထင္ဘူး " ဟု မွတ္ခ်က္ခ်သည္။
" တစ္ရက္ သူခဲြစိတ္ခန္းမႀကီးထဲက ထြက္အလာ မွာ ကၽြန္မက အျပင္ခန္းမွာအေသးစားခဲြစိတ္မႈ (Minor surgery) တစ္ခု လုပ္စရာ ရွိေသးလုိ႔ သူ႔ကုိ ၀င္ေပးဖုိ႔ ေျပာတယ္။ သူ႔အထက္က ဆရာ၀န္ႀကီးက လူနာတစ္ ဦး ခဲြစိတ္ တာ လက္စသတ္ေနရ လုိ႔ မအားဘူး။ သူက ကၽြန္မ မ်က္ႏွာကုိ ေစ့ေစ့ၾကည့္ၿပီး "ကၽြန္ေတာ္က ဒီလုိ အေသးစား ခဲြစိတ္မႈလုပ္ တဲ့ ဆရာ၀န္ မဟုတ္ဘူးဗ်" တဲ့။ ၿပီးေတာ့မွ ခဲြစိတ္ခန္းသံုးအ၀တ္ေတြ၊ လက္အိတ္ေတြ ခၽြတ္ ၿပီး ခပ္တည္တည္ ခပ္တင္းတင္း ထြက္ခ် သြားေလရဲ႕။ ဒီလုိလူမ်ိဳး ဆရာ၀န္ေကာင္းျဖစ္ ဖုိ႔ မလြယ္ပါဘူး ဆရာရယ္" တဲ့။

ဒီေခတ္မွာ ဆရာ၀န္တစ္ဦး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ (Performance) ကုိ ဆန္းစစ္အကဲျဖတ္ရာမွာ သူ႔အထက္က ဆရာ၀န္ႀကီးေတြ သာမက သူႏွင့္ပတ္သက္ရသည့္ လူနာ၊ တဲြလုပ္ရသည့္ ဆရာ၀န္၊ ဆရာမ၊ အလုပ္သမား၊ ဓာတ္ခဲြခန္း ၀န္ထမ္းအားလံုး၏ အကဲျဖတ္ဆန္းစစ္မႈကလည္း အေရးပါလွသည္လုိ႔ လက္ခံလာ ၾကသည္ေလ။ (360º Assessment)။ အႏွီ တပည့္ဆရာ၀န္၏ ဘ၀ေကာက္ေၾကာင္းကုိ ေစာင့္ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ဆရာမႀကီး အကဲျဖတ္ခ်က္ က ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္ေလသည္။ (ခဲြစိတ္ဆရာ၀န္ဆုိေတာ့ ေသြးထြက္တာ သူ႔အတြက္ အဆန္းတကယ္ ဟုတ္ဟန္ မတူ)။
အစိမ္းေရာင္၀တ္ ဆရာမႀကီး (Sister) တစ္ဦးကုိလည္း ႀကံဳရဖူးသည္။ သူက ကရင္အမ်ိဳးသမီးႀကီး။ ျဖဴျဖူ ၀ုိင္း၀ုိင္းေခ်ာေခ်ာ။ မနက္ဆုိလွ်င္ ရံုထဲကုိ သန္႔ရွင္းစြာ ၀တ္စားလာေလ့ရွိၿပီး တရစပ္အလုပ္လုပ္ေတာ့ သည္။ ၾကည့္လုိက္ ရင္ အၿမဲတမ္း ခ်ပ္ခ်ပ္ရပ္ရပ္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း။ လူနာေတြကုိ လူႀကီးလူငယ္မေရြး "ခၽြတ္ကရီး" ေခၚ သည္။
" ခၽြတ္ကရီး ေနေကာင္းရဲ႕လား။ အစာစားရဲ႕လား" စသည္ျဖင့္။ လူနာခုတင္ အိပ္ရာေတြကုိ သပ္သပ္ရပ္ ရပ္ျဖစ္ေအာင္ ျပင္ေပးၿပီး ညီညာေျဖာင့္တန္းေနေအာင္ စီတတ္သည္။ သူ႔ရံုမွာ လူနာေတြကုိ ေျခသည္း လက္သည္း ညွပ္ေပးသည္။ ဆံပင္ ၿဖီးသင္ေပးသည္။ သနပ္ခါးလိမ္းေပးသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ခၽြတ္ကရီးႀကီးေ တြပင္ လွ်င္ သနပ္ခါးအေဖြးသားႏွင့္။ လူနာေတြအတြက္ Diet (ထမင္း၊ ဟင္း၊ ႏြားႏုိ႔၊ ေကာ္ဖီ၊ မုန္႔)ရေအာင္ စီမံေပးသည္။

တစ္ခါတစ္ရံ လူနာစာရင္းထဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ပါ ေရာပါသြားၿပီး ေကာ္ဖီေသာက္ရ မုန္႔စားရေသးသည္။ မယံုရင္ ပံုျပင္ မွတ္ၾကေပေရာ့။ သူကုိယ္တုိင္ တစ္ရံုလံုးအၿမဲလုိက္ၾကည့္သည္။ အလုပ္ကုိ ေခါက္ရုိးက်ိဳးေအာင္ လုပ္ သလုိ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ေတြ ကုိလည္း ေခါက္ရုိးက်ိဳးေအာင္ ခုိင္းတတ္သည္။ Bedding ျပင္တာ၊ ဆီးခ်က္တာ၊ ေသြးေဖာက္တာ၊ ေဆးတုိက္တာ၊ ဆီး၀မ္း မွတ္တာ၊ ဆီး၀မ္းခ်ဴတာ၊ အေၾကာေဆးသြင္း တာ၊ ႏွာေခါင္းပုိက္ထည့္တာ။
ဒါ့အျပင္ သူ႔မွာ ရွိတာက ခ်ိဳသာသိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ ေအးျမျခင္း။ ရံုတာ၀န္ခံဆရာႀကီး ျပန္ေျပာင္းတသ အမွတ္တရ ေျပာ တာ ၾကားဖူးသည္။
" ငါက လူနာေတြကုိ စိတ္မရွည္လုိ႔ ေငါက္ငမ္းရင္ ဆူပူေအာ္ဟစ္ရင္ သူက ေနာက္နားကေန လူနာေတြကုိ လုိက္လုိက္ေခ်ာ့တာ ကြ။ သူ မရွိရင္ ငါ့ရံုထဲ လူနာရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး" တဲ့။

(၃)

ဒီဘက္ေခတ္ သူနာျပဳဆရာမေလးေတြက ဟုိတစ္ေခတ္ ဆရာမႀကီးေတြထက္ ပုိ၍ေခတ္မီၾက၊ ပုိ၍ရဲရင့္ၾက ပါလိမ့္ မည္။ ကမၻာျပားေသာေခတ္မွာ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းလာၾကသည္ကိုး။ ပုိ၍ ရဲရင့္ဆုိ တစ္ခါက ရံုထဲမွာ ေန႔ ခင္းေၾကာင္ေတာင္ သူနာျပဳေခါင္းေဆာင္ ခၽြတ္ၿပီး ခံုတန္းလ်ားေပၚ ပက္လက္ကေလး ေမွးစက္ အနား ယူေန ေသာ ဆရာမ တစ္ဦး ေတြ႕ဖူးသည္။ ဒီေခတ္ဆရာမေလးေတြ ဆုိင္ကယ္ကုိယ္စီႏွင့္ သြားၾကလာၾက လႈပ္ရွား ၾက သည္။ လက္ေဟာင္းဆရာမႀကီးေတြမွာေတာ့ ဆုိက္ကားႏွင့္တစ္မ်ိဳး၊ အလုပ္သမား၏ စက္ဘီးေနာက္ၿမီး မွာ ထုိင္၍ တစ္သြယ္သြားၾကလာၾက လႈပ္ရွားရသည္။
ဒီေခတ္ ဆရာမေလးေတြက IT ေခတ္က သင္ၾကားေလ့က်င့္ခံခဲ့ရသမုိ႔ ဗဟုသုတေတြ၊ အခ်က္အလက္ေတြ သိရာ မွာ ကမၻာၾကည့္ ၾကည့္ျမင္ရာမွာ ေခတ္ေဟာင္း ဆရာမႀကီးေတြထက္ အဘက္ဘက္မွ သာပါလိမ့္မည္။ ပုိ၍ေျပာတတ္ ဆုိတတ္ ေဆြးေႏြးတင္ျပတတ္ပါလိမ့္မည္။

ပုိ၍ ပဲြလယ္တင့္ပါလိမ့္မည္။ လူနာ (Patient)ကုိ Client/Customer စသည္ျဖင့္ ခပ္သြက္သြက္ ခပ္ရဲရဲ ေခၚ တတ္ၾကပါလိမ့္မည္။
သုိ႔ေပတဲ့ အိပ္ရာျပင္ (Bedding) တတ္ရဲ႕လား။ လူနာႏွင့္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္စြာ စကားလက္ဆံုက်တတ္ရဲ႕လား။ လူနာေျပာတာ ကုိ နားေထာင္ဖုိ႔ အခ်ိန္ေပးႏုိင္ရဲ႕လား။ မိမိ ဂ်ဴတီခ်ိန္ေက်ာ္ သြားေသာ္လည္း တာ၀န္က် သူငယ္ခ်င္း အခ်ိန္မီ ေရာက္မလာေသးတာကုိ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေစာင့္စား တတ္ၾကရဲ႕လား။
တစ္ခါ က သူနာျပဳက်ပ္ခၽြတ္တစ္ဦး ေသြးျပန္ေၾကာထဲ ထုိးရမည့္ေဆးကုိ ေသြးလႊတ္ေၾကာထဲ မွားထုိးဖူး သည္။ မွားထုိးတာ ကုိလည္း မွားထုိးမွန္း မသိခဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္တုန္းက အေၾကာေဆးထုိးတာမရရင္ ဆရာမႀကီးေတြ ကုိပဲ အားကုိးတႀကီး ေျပးၿပီး အကူအညီေတာင္းခဲ့ရတာ။

စာရင္းဇယားေတြႏွင့္၊ ထပ္ေဆာင္းအလုပ္ေတြႏွင့္ ပါေဖာ့မင္(စ)လုပ္ျပေနရတဲ့ ပုိ႔(စ)ေမာ္ဒန္ဆရာမေတြခမွာ အရင္ကလုိ ရံုထဲ မွာ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ကြပ္ညွပ္ႏုိင္ေသးရဲ႕လား။ သူနာျပဳဆရာမဆုိသည့္ ဘဲြ႕မည္ဂုဏ္ရည္ႏွင့္ အညီ လူနာေတြ ကုိ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ ေဖးမကူညီ ႏွစ္သိမ့္ႏုိင္ေသးရဲ႕လား။
ဒီဂုဏ္ရည္ေတြ မရွိပါဘဲ သူနာျပဳဆရာမ အမည္ခံခဲ့ရင္ အနီသည္ အနီ၊ အျပာသည္ အျပာ၊ အစိမ္းသည္ အစိမ္း ပဲျဖစ္လိမ့္မည္။ အျဖဴ ကေတာ့ ဘယ္ေသာခါမွ ျဖစ္လာမည္မဟုတ္။ အနီ၊ အျပာ၊ အစိမ္းေတြၾကားမွာ ကၽြန္ေတာ္ ကေတာ့ အျဖဴကုိပဲ တန္းတန္းစဲြ လုိက္ရွာေနမိသည္။

(အစ္မ “မတူး”သုိ႔)
ရြက္ႏုေ၀၊ ဧၿပီလ၊ ၂၀၀၈

.

No comments: