Wednesday, March 7, 2012

ဝင္းၿငိမ္း ႏွင္႔ စာေရးဆရာမ်ား ေပဖူးလႊာစာေပအင္တာဗ်ဴး, အပိုင္း (၅၄) (ပထမပိုင္း ၿပီး၏)

(တခ်ိဳ႕ေက်ာင္းႀကီးေတြ ဓမၼရိပ္သာေတြ မွာ ၀တၳဳဖတ္ခြင့္ မေပးပါဘူး။ ဆရာ့၀တၳဳကိုေတာ့ ဖတ္ခြင့္ ေပး ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဒီ၀တၳဳကို ဖတ္ခြင့္ ေပးထားပါတယ္။) ကို ဆက္ဖတ္ရန္..

"ထူးျခားတဲ့ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ပါပဲ ဆရာ။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ဆရာ့ စာဖတ္ပရိသတ္တစ္ေယာက္ပါပဲ ဆရာ။ ဆရာ့ ၀တၳဳ ေတြကို စြဲစြဲၿမဲၿမဲ ဖတ္ခဲ့တာပါ။ အခု ဆရာနဲ႔ ေတြ႕ရမယ္ဆိုေတာ့ ဆရာ့၀တၳဳေတြ တစ္ေက်ာ့ျပန္ ဖတ္ ပါတယ္။ ဒီတစ္ခါ ဖတ္တာကေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက ဖတ္တာနဲ႔ မတူေတာ့ဘူးေပါ့ ဆရာရယ္။ ပိုၿပီး အာရုံ စူးစိုက္ ဖတ္ရတာေပါ့။ အဲဒါဆို ဖတ္လုိက္ေတာ့ "ခိုင္" မွာေကာ "တစ္ျပည္သူ မေရႊထား" မွာပါ သတိထား မိတဲ့ အခ်က္ကေလးတစ္ခု ေတြ႕လာပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာ့ကို ေမးရမွာ အားေတာ့ နာပါတယ္"
"ေမးပါ၊ ေမးပါ"
"ဒီလိုပါ ဆရာ၊ ခုိ္င္နဲ႔ ေမာင္ စေတြ႕တဲ့အခ်ိန္ ခိုင္မက သံုးတန္ေက်ာင္းသူကိုးႏွစ္သမီး၊ ေမာင္က ေလးတန္း ေက်ာင္းသား၊ ၁၁ႏွစ္သား။ တစ္ျပည္သူမေရႊထားမွာ ထားက ၁၁ႏွစ္သမီး၊ ေမာင္ျမတ္ေဆြက ၁၃ႏွစ္သား။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီကေလးဇာတ္ေကာင္မေရြးေျပာၾကတဲ့ စကားေတြက အဲဒီအရြယ္ကေလးေတြ နဲ႕စာရင္ ျမင့္မ်ား ျမင့္ မေနဘူးလားလို႕ပါ။

"အဲဒါ ေမးတဲ့သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရိွပါတယ္။ ဒါနဲ႕ပတ္သက္ျပီး ဆရာကျပန္ေမးမယ္။ အမွန္အတိုင္း ေျဖေနာ္၊ အားနာပါးနာမေျဖနဲ႕။ ဒါမွအေျဖမွန္ ရမယ္။ ျမင့္လား၊ မျမင့္လား မဆုံးျဖတ္ခင္သူတို႕ ေျပာတာ ေတြကို နားေထာင္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ခင္ဗ်ားအေနနဲ႕ ေက်နပ္လက္ခံသြားသလား"
"၀တၳဳဖတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သူတို႕အရြယ္ကို ကၽြန္ေတာ္ေမ့ေနတာ အမွန္ပဲ"
"သူတို႕ေျပာတဲ့ေနာက္ကို ပါသြားတယ္ ဆိုပါေတာ့။ အဲဒါကိုက ဘာျပသလဲဆိုေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆို တာျပ တာပဲ။ သို႕ေသာ္ ကေလးတိုင္းဒီလိုပဲလား ဆိုတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း အာမ မခံႏိုင္ဘူး၊ သို႕ ေသာ္ဒီလို ကေလးမ်ိဳး မရိွဘူးဆိုတာေတာ့ သြားမေျပာနဲ႕၊ ရိွကိုရိွတယ္။"

ကၽြန္ေတာ္တို႕ စိတ္ပညာမွာိ ကေလးေတါကို ခြဲျခားတဲ့ေနရာမွာ Age  ႏွစ္ခုနဲ႕ခြဲျခားတယ္။ Chronological Age နဲ႕ Mental Age နဲ႕ခြဲတယ္။ Chronological Age ဆိုတာက အခုေျပာတဲ့ ၁၀ႏွစ္၊ ၁၁ႏွစ္၊ ၁၂ႏွစ္ စတဲ့ ေမြးသက္နဲ႕ ေျပာတာ။ Mental Age ဆိုတာကေတာ့ သူရဲ႕ စိတ္သက္ကို ေျပာတာ။ သူသည္ ၁၀ႏွစ္ကေလး ျဖစ္ေပမယ့္ တျခား ၁၆ႏွစ္ကေလးရဲ႕ စိတ္သက္နဲ႕ တူခ်င္တူေနမယ္။ အခု ေ ခတ္ေျပာေနတဲ့ IQ ဆိုတာ Mental Age နဲ႕ Chronological Age ရဲ႕အခ်ိဳးကိုေျပာေနတာ။ တခ်ိဳ႕ကေလးေတြမွာ ဒီအခ်ိဳးက One။ အခ်ိဳ႕က less than one။ အဓိပၸာယ္က Mental Age ကသိပ္ ည့ံေနတယ္။ Chronological Age ကသိပ္ၾကီးေနတယ္။ ၾကီးသာ ၾကီးတယ္ က်ပ္မျပည့္ေသးတဲ့သူက less than one ေပါ့။ ေတာ္တဲ့သူက်ေတာ့ အခ်ိဳးက more than one ရိွတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသက္တစ္ ခုတည္းနဲ႕ ကေလးေတြရဲ႕ Mental Age ကို မသိႏိုင္ဘူး။ သူတို႕ရဲ႕ ဥာဏ္၊ အျမင္၊ အသိေတြနဲ႕ ခ်ိန္ရ တယ္။ ဒီလို ကေလးမ်ိဳးေတြ ရိွတယ္။

ေမာင္တို႕၊ ခိုင္တို႕၊ ထားတို႕၊ ေမာင္ျမတ္ေဆြတို႕က လူတိုင္းထဲက လူတိုင္းေလးေတြေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ နည္းနည္း ေလးေတာ့ သူတို႕ကို အထူးျပဳထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဇာတ္လမ္းေပၚမွာ မူတည္ ျပီးေတာ့ ဒီလို လူမ်ိဳးကို ေရြးရတာကိုး။
    ဒီေနရာမွာဗဟုသုတအေနနဲ႕ ေျပာရရင္ေခါင္းေဆာင္ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ စိတ္ပညာမွာ ခြဲေလ့ ရိွတယ္။ ေခါင္းေဆာင္သည္ ေနာက္လိုက္ လုပ္မယ့္သူေတြနဲ႕ တူလည္း တူရမယ္။ မတူလည္း မတူ ရဘူးတဲ့။ ေနာက္လိုက္ေတြနဲ႕ မတူဘဲအျပတ္အသတ္ ကြာေနျပန္ရင္လည္း ေနာက္လိုက္ေတြက သူ႕ကိုတို႕ အထဲကသူ မဟုတ္ဘူးဆိုျပီး လက္ခံမွာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တူတာလည္း ရိွရတယ္။ တို႕လို ေကာင္ ပါပဲကြာ ဆိုရင္လည္း အမ်ားနဲ႕လည္း တူရမယ္။ အမ်ားထက္လည္း ထူးျခားရမယ္။ ဒါက စိတ္ပညာ မွာ Leadership နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ေဆြးေႏြးတဲ့အခ်က္။

ထိုနည္းတူစြာပဲ ၀တၳဳေတြမွာ ဇာတ္ေကာင္သည္ လူတိုင္းထဲက လူေတာ့ ျဖစ္ရမယ္။ လူတိုင္းထဲ ကလူေတြလို ျဖစ္ေနတာေတြကို ေလွ်ာက္ေရးျပန္ရင္လည္း ဘယ္သူဖတ္ေတာ့မလဲ။ မဖတ္ေတာ့ဘူးဗ်။ ဒါေၾကာင့္ ၀တၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္သည္။ လူတိုင္းထဲက လူေတာ့ျဖစ္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ နည္းနည္းေလး ေတာ ့ထူးျခားရမယ္။ မထူးရင္ ဒါေလာက္ေတာ့တို႕ ေန႕တိုင္းေတြ႕ေနတာပဲဆိုျပီး လႊင့္ပစ္လိုက္မွာေပါ့။
အဲဒါနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး အႏုပညာေတြမွာ ပန္းခ်ီဆရာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကဗ်ာဆရာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၀တၳဳေရး ဆရာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ Sharpen လုပ္သင့္တဲ့ေနရာေတြမွာ လုပ္ပစ္လိုက္ရတယ္။ Blunt  လုပ္သင့္တဲ့ေနရာမွာ လုပ္ရတယ္။ နည္းနည္းခၽြန္တာကို မ်ားမ်ားခၽြန္ေအာင္ လုပ္ေပးလိုက္ရတ္။ နည္းနည္း တုံးတာကို မ်ားမ်ားတုံးေအာင္ လုပ္ေပးလိုက္ရတယ္။ ျပဳျပင္မႈရိွတယ္။ ခိုင္တို႕၊ ေမာင္တို႕ ကလည္း ေလာကမွာရိွေသာ သြက္လက္တဲ့ကေလး Mental Age ၾကီးတဲ့ကေလးေတြ ျဖစ္ပါ တယ္။ သို႕ေသာ္ ၀တၳဳေၾကာင္းအေနနဲ႕ စိတ္၀င္စားေအာင္ နည္းနည္း sharpen လုပ္ထားရတဲ့ သေဘာေတာ့ ရိွပါတယ္။

ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဆရာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ လြမ္းေတးမဆုံးေစႏွင့္ ေစာသခင္ကို ဆက္လိုက္ ခ်င္ပါတယ္။ ဒီ၀တၳဳမွာႏိုင္ငံျခားက ဂီတပညာ သင္လာတဲ့ ကိုေစာႏိုင္က ဂီတပညာစစ္စစ္ဟာ အျမစ္နက္သလို အေျပာ က်ယ္လွပါတယ္။ ရုပ္ရွင္အႏုပညာကေတာ့ ဒုတိယတန္းစာအဆင့္မွာပဲ ရိွတယ္လို႕ ေျပာသြားပါတယ္။ ရုပ္ရွင္ အႏုပညာကို ဘာျဖစ္လို႕ ဒုတိယတန္းစားအဆင့္ အႏုပညာလို႕ သတ္မွတ္ရတယ္ဆိုတာ ရွင္းျပ ေပးေစခ်င္ပါတယ္ ဆရာ’’
“ခက္ခဲနက္နဲမႈ အပိုင္းမွာ အႏုပညာတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူၾကဘူး။ သူ႔ဟာနဲ႔သူေတာ့ ခက္ခဲနက္နဲၾကတာပဲ။ ဥပမာ- ပန္းပုပညာနဲ႔ ပန္းခ်ီပညာမွာဆိုရင္ ပန္းပုသည္ ပန္းခ်ီထက္ ခက္ခဲနက္နဲတယ္ ဆိုတဲ့ အဆိုရွိတယ္။ ပန္းခ်ီတို႔ ဘာတို႔က တစ္ခါ တျခားအႏုပညာထက္ နက္နဲတယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာေလးေတြရွိတယ္။ ဒါကို တခ်ိဳ႕ကေတာ့ လက္ခံခ်င္မွ လက္ခံမယ္။ ဆရာကေတာ့ လက္ခံတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္ေပမယ့္ ပန္းခ်ီပညာနဲ႔ ပန္းပုပညာသည္ အလြန္အဆင့္ျမင့္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အႏုပညာတိုင္းမွာ  ျမင့္ျခင္း၊ နိမ့္ျခင္း သေဘာေလးေတြ ရွိတယ္။ သို႔မဟုတ္ ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ သေဘာေလး ေတြ ရွိတယ္။

ရုပ္ရွင္ကို ဒုတိယတန္း အႏုပညာလို႔ ေျပာရတာက နံပါတ္က သူက ေပၚလာတာ အခ်ိန္သိပ္မၾကာေသးလို႔  သူ႕သက္တမ္းက အလြန္ႏုေသးတယ္။ ၿပီးေတာ့ ျခြင္းခ်က္တခ်ိဳ႕ကလြဲလို႔ ဒီေန႔ ရုပ္ရွင္အမ်ားစုက ပိုက္ဆံအတြက္ ရိုက္ေနၾကတာ။ ျမန္မာျပည္က ရုပ္ရွင္လည္း ပိုက္ဆံအတြက္ ရိုက္ေနတာပဲ။ ေဟာလီဝုဒ္ ေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔ေတာ့ ။ သူတို႔ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက ပိုက္ဆံမ်ားမ်ား ရေရး၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရး၊ လူႀကိဳက္ မ်ားေရးကို ဦးတည္တဲ့အတြက္ ရုပ္ရွင္ကို ေရွးျပဇာတ္ႀကီးမ်ား၊ ဂီတႀကီးမ်ား၊ ကဗ်ာႀကီးမ်ားလို ဆရာ ေနရာမေပလုိဘူး။

ေရွးက ကဗ်ာဆရာႀကီးေတြ ေရးတာ ပိုက္ဆံအတြက္ ေရးတာမဟုတ္ဘူး။ ခ်မ္းသာဖို႔ ေရးတာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ေရးခ်င္လို႔ ေရးတာ။ ပန္းခ်ီဆရာေတြလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။ ငတ္ျပတ္သြားတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာ ေတြျပည့္လို႔ ။ ရုပ္ရွင္ကေတာ့ စ လာကတည္းက ပိုက္ဆံအတြက္လုပ္တာ။ သူက Commercial ဆန္လြန္း တယ္။ အႏုပညာ ေလးစားတဲ့ ဒါရုိက္တာႀကီးေတြ ရွိပါတယ္။ အႏုပညာကုိ ေလးစားၿပီး၊ အမွန္တရားကုိ ေလးစားၿပီးလုပ္တဲ့ ဒါ႐ုိက္တာႀကီးေတြ ႐ွိပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္ သူတုိ႔တစ္ေတြက အဂၤလိပ္လုိ ေျပာရရင္ Exception ေတြပါ။ Rule မဟုတ္ပါဘူး။ ႁခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ပဲ ႐ွိတယ္။ ေယဘာယ် အားျဖင့္ ၿခံဳငံုစဥ္းစားရင္ သူတုိ႔က ပုိက္ဆံအတြက္ လုပ္ေနတာပဲ ႐ွိတယ္။

စာေပ၊ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ျပဇာတ္ႀကီးမ်ားအဆင့္ကုိ မေရာက္ေသးပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခုက ျပဇာတ္နဲပပဲ ယွဥ္စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ျပဇာတ္မွာ တစ္ခုခုကုိ တင္ျပဖုိ႔ရာ လူက ေတာ္ေတာ္ႀကိဳးစားရတယ္။ သူ႔ကုိ ေဘးက ေဖးမကူတဲ့ဟာ အလြန္နည္းတယ္။ ႐ုပ္႐ွင္က်ေတာ့ Technology က အမ်ားႀကီး ကူထားတယ္။ အနီးကပ္ ျပခ်င္ ျပလုိက္မယ္။ အေ၀းက ျပခ်င္ ျပလုိ္မယ္။ သူ႔မွာ Technology နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး Choice ေတြ အမ်ား ကီး႐ွိတယ္။ လူက ထုတ္လုပ္လုိက္ရတာ အင္မတန္ နည္းတယ္။ အကပညာတုိ႔၊ ျပဇာတ္ပညာတုိ႔မွာ Technology သိပ္မပါဘူးလားဆုိေတာ့ ပါေတာ့ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူက ႀကိဳးစားအားထုတ္လုိက္ရတာက ပုိမ်ားတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ ျပဇာတ္ႀကီးေတြ၊ ေအာ္ပရာႀကီးေတြ၊ ဘဲေလးႀကီးေတြနဲ႔ ယွဥ္ရင္ ႐ုပ္႐ွင္ဟာ ဒုတိယ တန္း အဆင့္မွာပဲ ႐ွိေးတယ္။ ပထမတန္း အႏုပညာအဆင့္ကုိ ဘယ္ေတာ့ ေရာက္မယ္ဆုိတာ မေျပာႏုိင္ ေသးဘူး "
" ဆရာ့၀တၳဳ ဘယ္ႏွပုဒ္ေလာက္ ႐ုပ္႐ွင္႐ုိက္ၿပီးပါၿပီလဲ "
" အဲ ... ကၽြန္ေတာ္လည္း ျပန္တြက္ၾကည့္ရဦးမယ္။ ပထမဆံုး ႐ုိက္တာက " ထားသခင္"၊ သူက ၀တၳဳမဟုတ္ဘူး။ ဇာတ္ညႊန္း ေရးေပးတာ။ ေနာက္ေတာ့ "ညီမေလးရယ္ စုိးရိမ္မိတယ္"၊ " လြမ္း " ၿပီးေတာ့ "မုိးညအိပ္မက္ျမဴ"၊ "မုန္းရစ္ေလဦး"၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ "ေရပင္လယ္နဲ႔ ေငြစင္ၾကယ္"၊ "တန္ခူးေလနဲ႔ ေလ်ာေတာ့သည္"ကုိ ေမႊးလြန္းေသာ ပန္း"ဆုိၿပီး႐ုိက္တယ္။ အားလံုး ခုနစ္ခုေလာက္ ႐ွိတယ္။ ဇာတ္ညႊန္းေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးေပါ့"
" ဆရာ့၀တၳဳ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သီခ်င္းစာသားေလးေတြ ပါတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒါေတြ အျပင္ မွာ လႊင့္ျဖစ္ သလား ဆရာ "

" တခ်ိဳ႕လည္း လႊင့္ျဖစ္ပါတယ္၊ တခ်ိဳ႕ေတာ့ မလႊင့္ျဖစ္ဘူး "
" ဆရာ သီခ်င္းေရးေတာ့ေကာ ဒီကေလာင္နာမည္နဲ႔ပဲလား "
" ဟုတ္တယ္၊ ဥပမာ - "ထားသခင္" တုန္းကဟာဆုိရင္ ေရနံ႔သာစုိးလိႈင္ ဆုိၿပီး ျမန္မာ့အသံက လႊင့္ ခဲ့တယ္။ "ကမၻာကုန္က်ယ္သေ႐ြ႕၀ယ္" တင္တင္ျမ ဆုိၿပီး နာမည္ႀကီးခဲ့တဲ့ "စခန္းေအာင္ေျမ"၊ ဒီသီခ်င္းေတြက တစ္ၿပိဳင္တ္း လႊင့္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြပဲ "
" ဆရာ့၀တၳဳေတြထဲမွာ ဂီတနယ္သန္ကုိ ေစာညိန္းတုိ႔၊ ေရနံ႔သာစုိးလိႈင္တုိ႔ အေၾကာင္းေတြ ပါေနေတာ့ ရင္းႏွီးမယ္ ထင္ပါတယ္ "
" ဟုတ္တယ္၊ သူငယ္ခ်င္းေတြပါပဲ "
" အခု ဂီတနယ္သန္ကုိေစာညိန္း သီခ်င္းေတြ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ေနတာ ဆရာၾကားမိမွာေပါ့။ ဆရာ ဘယ္လုိ သေဘာရလဲ "

" အင္မတန္ေကာင္းတာေပါ့။ ျမန္မာ့ဂီတရဲ႕ ဒီဘက္ပုိင္းမွာ ၿငိမ္း ႏွစ္ၿငိမ္း ႐ွိတယ္။ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းနဲ႔ ဂီတ နယ္သန္ ကုိေစာညိန္း။ ဒီလူေတြ ဘာလုပ္တယ္ ဆုိတာကုိ သံုးသပ္ခ်က္ စာတမ္းတစ္ေစာင္ ေရးဖုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ေတာင္ စိတ္ကူးထားတယ္။ သီခ်င္း စပ္ၾကတယ္၊ စပ္ၾကတယ္နဲ႔ ထင္ၾကတာကေတာ့ ေပါ့ေပါ့ပဲ။ တခ်ိဳ႕က အသံထဲ စာသားထည့္လုိက္ရင္ သီခ်င္းျဖစ္တာပဲလုိ႔ ထင္ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ေနရာမွာ ဘာေတြ ေတြ႕ရသလဲဆုိေတာ့ အသံက လမ္းတစ္လမ္းသြားၿပီး စကားေတြက လြမ္းေနၿပီး ဂီတက ျမဴးႂကြေနတယ္။ အဲဒါမ်ိဳး ေတြလည္း ႐ွိတယ္။

စကားေလးေတြ သပ္သပ္ရပ္ရပ္လုပ္၊ အသံလည္း ဆီေလ်ာ္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ ႀကိးစားတာက်ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ အဆင့္အတန္း ျမင့္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခု အလြန္ခက္ခဲတာ ႐ွိတယ္။ မန္မာျပည္မွာေတာ့ ဒါကုိ အက်ယ္ မခ်ဲ႕ၾကေသးဘူး။ အဲဒါက ဂီတကုိ ကဗ်ာမႈ ျပဳတယ္လုိ႔ ေျပာတယ္။ Musicaliscation of Potery (ဂီတကုိ ကဗ်ာမႈ ျပဳတယ္ဆုိတာ ကမၻာ့ဂီတသမုိင္းမွာလည္း ႐ွိပါတယ္။ ဘယ္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြ လက္ထက္ကစၿပီး ဂီတ ကုိ ကဗ်ာမႈျပဳခံလုိက္ရတယ္လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။ ကဗ်ာဆန္တာကုိ ေျပာတာ မဟုတ္ ဘူးေနာ္။ ဂီတကုိ စကားေျပာခုိင္းေတာ့ ကဗ်ာလုိ ေျပာခုိင္းတာ။
ကဗ်ာဆန္တာနဲ႔ ကဗ်ာမႈျပဳတာ ခဲြၾကည့္ရေအာင္။ ကဗ်ာဆန္တယ္ ဆုိတာက လွပတဲ့ စကားလံုးေလးေတြကုိ ပုလဲတစ္လံုး ႐ြဲတစ္လံုးစီၿပီး သီခ်င္းအျဖစ္နဲ႔ ဆုိလုိက္တယ္။ အသက္မပါဘူး။ ကဗ်ာမႈ ျပဳတယ္ဆုိတာက စကားလံုးေတြက လွ႐ံုတင္မကဘူး။ အဲဒီစကားလံုးေလးေတြ သြားႏုတ္လုိ႔ မရဘူး။ အပုိတုိးလုိ႔လည္းမရဘူး။ သူတုိ႔သာလွ်င္ ဒီဟာကုိ ေျပာႏုိင္တယ္။ တျခား စကားလံုးေတြက မေျပာႏုိင္ဘူး။

ဂီတကုိ ကဗ်ာခံစားသလုိ လုိက္ခံစားရင္ နားသာယာ႐ံုတင္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ကဗ်ာမႈျပဳထားတဲ့ ဂီတသည္ နားနဲ႔တင္ ခံစားလုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ နားေကာ၊ ဦးေႏွာက္ေကာ၊ ႏွလံုးသားေကာ အကုန္၀င္ယူရတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးကုိ ျမန္မာျပည္မွာ စလုပ္တာ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းပဲ။ ေနာက္ ပုိၿပီး သိသာထင္႐ွားလာ တာကေတာ့ ဂီတနယ္သန္ကုိေစာညိန္းပဲ။ အလြန္သိသာတယ္။ သူ လုပ္ထားတဲ့ သီခ်င္းေတြက သီခ်င္းလား ... ဟုတ္၏။ ဂီတလား ... ဟုတ္၏။ ဥပမာနမူနာေျပာရရင္ သူ႔သီခ်င္း "ပြင့္ဦး" ဆုိပါေတာ့။ ေတာ္ေတာ္ေးကုိ နက္နဲတယ္။ သီခ်င္းအေနနဲ႔ က႐ုဏာရသလည္း ရတယ္။ အဓိပၸာယ္ ေတြးေခၚမယ္ဆုိရင္လည္း နက္နဲတယ္။ ကဗ်ာ ဆုိတာက ကဗ်ာ ဆရာက နည္းနည္းေပးလုိက္မယ္။ ခံစားတဲ့သူက မ်ားမ်ားခ်ဲ႕ၿပီး ခံစား ေပေတာ့။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ကုိ ေပးလုိက္ၿပီပဲ။
ကုိေစာညိန္းရဲ႕ သီခ်င္းေတြက ဒီလုိပဲ။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ဆုိမယ့္သူ၊ တီးမယ့္သူေတြ လုပ္ၾကေတာ့ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္ က အရင္းအတုိင္း ေပးလုိက္တာကုိ ပြားၾကေတာ့ေနာ္ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ပါေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လည္း လူတုိင္းက အစမွာ အရသာ မခံစားတတ္ဘူး။ ၾကာေလ စဲြေလ၊ သိေလ စဲြေလပဲ "
" ဆရာ အခု ဘာျဖစ္လုိ႔ စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာလဲ "

" စာမေရးျဖစ္တာ အေၾကာင္းႏွစ္ေၾကာင္း ႐ွိတယ္။ တစ္ေၾကာင္းက စိတ္မအားတာ။ ေကာလိပ္ႀကီး တစ္ခု ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ရတယ္ဆုိတာ တစ္စက္မွ မအားပါဘူး။ တာ၀န္လည္း ႀကီးပါတယ္။ တာ၀န္ေတြက လူမႈေရး တာ၀န္၊ ႏုိင္ငံေရးတာ၀န္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာ၀န္၊ ယဥ္ေက်းမႈတာ၀န္ စသျဖင့္ ေလွ်ာက္ ခ်ဲ႕ရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ေပါ့။ ႐ုပ္ပုိင္းက ကေလာင္ မကုိင္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ မအားဘူးလား ဆုိေတာ့ ဒီလုိလည္း မဟုတ္ဘူး။ အားလပ္တဲ့ အခ်ိန္ကေလးေတြ ႐ွိပါတယ္။ စိတ္မအားတာ။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စာေရးနည္းကလည္း ခက္တယ္။ စာေရးၿပီဆုိရင္ ပံုပစ္လုိက္တယ္။ "ပိေတာက္ပြင့္ဆဲ လသာဆဲ " ၀တၳဳထဲမွာ ေရးထားသလုိေပါ့။စာေရးၿပီဆုိရင္ တစ္ကမၻာထဲကုိ ေရာက္သြားတာပဲ။ လက္႐ွိ ကမၻာထဲက အဆက္ျပတ္သြားၿပီး ကၽြန္ေတာ္ ေဆာက္ထားတဲ့ ကမၻာထဲကုိ ေရာက္သြားတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ မွာ ကၽြန္ေတာ္ ထမင္းလည္း မစားေတာ့ဘူး။ စာေရးၿပီဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ့္ မိန္းမ က သိပ္ဂ႐ုစုိက္ရတယ္။ ေရခ်ိဳး ဖုိ႔ သတိမရဘူး။ အိပ္ဖုိ႔ သတိမရဘူး။ ညေနေျခာက္နာရီကေန ေရးတာ မနက္ကုိးနာရီထိ ေရး ႏုိင္တယ္။ တစ္ခုေတာ့႐ွိတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ဘာအေႏွာင့္အယွက္မွ မလာရဘူး။ တစ္ခုခု ၀င္လာရင္ေတာ့ ျပန္ထုိင္ လုိ႔ မရေတာ့ဘူး။

အဲဒါ ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ စာေရးႏုိင္ဖုိ႔ရာက စိတ္အားဖုိ႔ သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ခုလုိ အလုပ္တာ၀န္ေတြနဲ႔ ဆုိေတာ့ မေရးျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့။
ေနာက္တစ္ခုက စာေရးတဲ့ ေနရာမွာ အဂၤလိပ္လုိ ေျပာရရင္ Spontaneous ေပါ့။ ေစတနာက ေပၚခ်င္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေပၚၿပီးေတာ့ လံႈ႕ေဆာ္လာတဲ့အခါမွာ ေရးခ်လုိက္ရတာပဲ။ သူက ဘာေတြ ျဖစ္ရမယ္၊ ဘာေတြ မျဖစ္ရဘူး။ ဒီလုိ သြားေတြးလုိ႔ မရဘူး။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္ " သူ႔ကၽြန္မခံၿပီ" ေရးတုန္းက ေဘာင္ေတြ ခတ္ၿပီး Consciously ေရးမယ္ဆုိရင္ ဒါေလာက္ ေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းမယ္။ ဒီ၀တၳဳေရးတုန္းက အလြန္႐ုိးတဲ့ ဇီ၀ိတိေႁႏၵေလးပဲ႐ွိတယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ လုပ္ၾကျပန္ၿပီလား၊ ကၽြန္ ထပ္ျဖစ္ဦးမယ္၊ ဒါေလးပဲ။ အဲဒါကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရးခ်လုိက္လုိ႔ ေကာင္းသြားတာ။ အစကတည္းက ဘာကုိ ေရးမယ္၊ ဘာကုိ မေရးဘူး၊ ဘာမွ ေကာင္းမယ္၊ ဘာက မေကာင္းဘူးလုိ႔ သိပ္ေတြးရင္ စာေရးလုိ႔ မေကာင္းေတာ့ဘူး။

အခု စာတစ္ခု ေရးမယ္ဆုိရင္ (ဒါကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အျပစ္ပါ) ဘာမွ ေကာင္းမယ္၊ ဘာကေတာ့ မေကာင္းဘူးဆုိတာ ေခါင္းထဲ ေပၚေပၚလာတယ္။ ေပၚလာေတာ့ မိမိကုိယ္ မိမိ ျပန္ခ်ဳပ္ခ်ယ္သလုိ ျဖစ္သြား တယ္။ အသက္ႀကီး လာလုိ႔ ဒီလုိ ျဖစ္လာသလားေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး။ အဲဒီလုိ အေတြးေတြ ၀င္လာေတာ့ လက္က မသြက္ေတာ့ဘူး။
ေနာက္လက္ေတြ႕ အခက္အခဲတစ္ခု ႐ွိေသးတယ္။ စကၠဴျပႆနာပဲ။ ဘယ္ႏွက်ပ္တန္၊ ဘယ္ႏွေဖာင္ ဘာညာ ဆုိတာေတြ တြက္လာရတယ္။ ဟုိတုန္းကေတာ့ ဒါေတြ သိပ္မတြက္ဘူး။ အခုေတာ့ တြက္ ရမယ္ေလ။ စကၠဴေတြ ဘာေတြ တြက္ရတယ္ မဟုတ္လား။

" ခုိင္ " ေရးတုန္းက သိတဲ့အတုိင္း ႏွစ္က်ပ္တန္လုိ႔ ေၾကာ္ျငာခဲ့တာပဲ။ မၿပီးတာနဲ႔ ကုိသန္းေက်ာ္ေရ ... အဲဒီအတုိင္းပဲ ထုတ္လုိက္ေတာ့၊ ဒုတိယတဲြ ကၽြန္ေတာ္ ဆက္ေရးရင္ ဇာတ္သိမ္းမွာပါဆုိၿပီး ဆက္ေရး တယ္။ မၿပီးျပန္ဘူး။ ဒါနဲ႔ တတိယတဲြအထိ ဆက္ခဲ့ရတာပဲ။ အဲဒီလုိ လုပ္လုိ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၀တၳဳဆုိတာက ငါ ဘယ္ကစမယ္၊ ဘယ္မွာ ဆံုးမယ္ ဆုိတာေတြ ထည့္တြက္ေနရရင္ ေရးလုိ႔မရေတာ့ဘူး။
အခုက စာေရးေတာ့မယ္ဆုိရင္ ဘယ္ႏွမ်က္ႏွာ ေရးရမလဲ၊ သိပ္မ်ားထူသြားရင္ ေစ်းမ်ားႀကီးသြား မလား။ စကၠဴ ေကာ အလံုအေလာက္ ရပါ့မလား ဘာညာ အေတြးေတြ ၀င္လာရင္ အဲဒါ သြားေရာ "
" ဆရာ အခု စာေရးသက္ ရလာတဲ့အခ်ိန္မွာ Romance က တျခားလုိင္းေျပာင္းေရးဖုိ႔ စိတ္ကူးေပၚ မိသလား "

" တမင္ေတာ့ မ႐ွိပါဘူး။ Romance လုိင္းလုိ႔ လူေတြကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ေျပာၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဆရာႀကီး ဦးသိန္းေဖျမင့္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားက Romance လုိင္းလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဘာလုိင္းမွ မဟုတ္ဘူး၊ ခင္ဗ်ားလုိင္း ပဲတဲ့။ ဘုန္းႏုိင္လုိင္း၊ ဘုန္းႏုိင္စတုိင္ပါ၊ မစြန္႔ပါနဲ႔၊ ဒီအတုိင္းေရးပါ၊ ကၽြန္ေတာ္ သိပ္ႀကိဳက္ တယ္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ ခင္ဗ်ားလုိ မေရးတတ္ဘူးတဲ့။ အားမေလွ်ာ့ပါနဲ႔၊ မေျပာင္းပါနဲ႔၊ ဒီအတုိင္းသြား ပါလုိ႔ ဆရာႀကီးဦးသိန္းေဖျမင့္ မကြယ္လြန္ခင္က ေျပာသြားဖူးတယ္။

အဲဒီလုိပဲ ကၽြန္ေတာ့္ ဆရာတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ေငြဥေဒါင္းက ေျပာဖူးတယ္။ ကုိဘုန္းႏိုင္ခင္ဗ်ားလုိင္းက ခင္ဗ်ားလုိင္းပဲတဲ့၊ မစြန္႔ပါနဲ႔တဲ့။ ဒီလုိပဲ ေျပာဖူးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေရးတာကုိ Roance ပဲေခၚေခၚ ဘာေခၚေခၚ ေခၚခ်င္သလုိေခၚ။ ဖတ္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ဒီထဲမွာ Romance ပါသလုိ life လည္းပါတာ ေတြ႕ရပါမယ္။ အစံုပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ ဒီပံုစံကုိ မစြန္႔ခ်င္ပါဘူး။ စြန္႔မယ္လုိ႔လည္း စိတ္မကူးပါဘူး။
Romance ျဖစ္တယ္ ေျပာလုိ႔လည္း ကၽြန္ေတာ္ စိတ္မထိခုိက္ပါဘူး။ စာေရးဆရာႀကီး ဟဲမင္း(ဂ)ေ၀းကုိ Romance ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။ ေသတဲ့အထိ သူ ဒီပံုစံကုိပဲ ေရးသြားတာပဲ။ ကမၻာမွာ သူ႔စာ က်န္တာပဲ။ ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္ စာေပပဲ၊ အခ်စ္ပဲ၊ ဘာညာ ျငင္းၾက ခံုၾကတာေတြဟာ စာေပ သေဘာတရားေတြ ေပၚခါစကသာ ႐ွိတာပါ။ စာေပမွာဘာပဲရယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ Romance လုိလုိနဲ႔ ဘ၀ျဖစ္သြားတာလည္း ႐ွိတယ္၊ ဘာ၀လုိလုိနဲ႔ Romance ျဖစ္သြားတာလည္း ႐ွိတာပဲ "

" ဆရာ ေလာေလာဆယ္ ၀တၳဳထြက္ဖုိ႔ အစီအစဥ္ ႐ွိေသးလား "
" မ႐ွိေတာ့ဘူးဗ်။ ကေလာင္နဲ႔ စကၠဴေ၀းေနတာ ေတာ္ေတာ္ၾကာၿပီ၊ ေရးမယ္လုိ႔ စိတ္ကူးေတာ့ ႐ွိပါတယ္"
" ၀တၳဳေရးတဲ့ပံုစံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာ့၀တၳဳေတြမွာ ထူးျခားတာတစ္ခု ေတြ႕ရတယ္ဆရာ။ ဘာလဲဆုိေတာ့ ဆရာေရးတဲ့ ၀တၳဳတုိင္းမွာ "သုတ"ေလးေတြ ထည့္ေပးသြားတာပဲ။ ဒီလုိ သုတပါေပမယ့္ ၀တၳဳမွာ အေႏွာင့္ အယွက္ျဖစ္မသြားဘူး။ စာေပအယူအဆ တစ္ခုက ရသမွာ သုတ မေရာရဘူးလုိ႔ ဆုိတယ္။ ဆရာ့ ၀တၳဳေတြမွာကေတာ့ ရသနဲ႔ သုတ ေရာေပးထားတာဆုိေတာ့ ဒီအယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာ ဘယ္လုိ သေဘာရပါသလဲ "

" ရသစာေပမွာ သုတ မပါရဆုိတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ လက္မခံႏုိင္ဘူး။ ႏွစ္ပုိင္း ခဲြၾကည့္ရေအာင္၊ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာ့အစဥ္အလာနဲ႔ တစ္ပါးသူ အစဥ္အလာ ဒီႏွစ္ခု မေရာစြက္ထုိက္ဘူး။ ဟုိပုဂံေခတ္ကေန ဒီေန႔ထိ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာအႏုပညာ ဆုိတာက ရသနဲ႔ သုတ တဲြေနတယ္။ သုတ မတဲြတဲ့ ရသကုိ ပညာ႐ွိတုိ႔ မခ်ီးမြမ္းဘူး။ ရသနဲ႔ သုတ တဲြတဲ့ဥစၥာကုိ ခ်ီးမြမ္းတယ္။ အဲဒါက ျမန္မာ့အေမြ၊ ျမန္မာ့ အစဥ္အလာ ပဲ၊ အဲဒါက်ေတာ့ ေခါင္းမာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ မစြန္႔ႏုိင္ဘူး။
သုိ႔ေသာ္ ... သုတ ေပးလုိက္တာကုိ ကဲၿပီးေတာ့ အႏုပညာ ပံုပန္းပ်က္ေအာင္ ဇြတ္အတင္း၀င္ တရားေဟာတာမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္သင့္ဘူးေပါ့။ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကမၻာမွာေတာ့ အသံုးအႏႈန္း႐ွိပါတယ္။ ႐ုပ္တုက ေသးၿပီးေတာ့ ေအာက္ခံအုတ္ခံုက ႀကီးတယ္တဲ့။ အဓိက၀တၳဳ အႏုပညာပုိင္းက ေသးၿပီးေတာ့ သုတ ပုိင္းက ႀကီးေနရင္ ဒါ စာေရးဆရာ မကၽြမ္းက်င္တာကုိ ျပတာပဲ။
သုတထည့္ျခင္း၊ မထည့္ျခင္းက ပဓာန မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြမ္းက်င္စြာ ထည့္တတ္ဖုိ႔ပဲလုိတယ္။ ကၽြမ္းက်င္စြာ ထည့္ တတ္ရင္ ထည့္သာထည့္ပါ။

တခ်ိဳ႕ေျပာတာ ႐ွိေသးတယ္။ ၀တၳဳေရးတဲ့ေနရာမွာ ဇာတ္လမ္းနဲ႔ ဇာတ္ေကာင္က သယ္သြားပါေစ၊ စာေရးဆရာ ၀င္မေျပာပါနဲ႔တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္လည္း အစက အဲဒီအတုိင္း ေရးခဲ့တယ္။ ဒီ Technique ကုိ အင္မတန္ ေကာင္းတယ္လုိ႔ ထင္ခဲ့တယ္။ ကမၻာ့စာေပ ပညာ႐ွင္ႀကီးေတြက ေ၀ဖန္ေတာ့ အဲဒီလုိ စာေရးဆရာ ၀င္မေျပာတဲ့ ၀တၳဳေတြလည္း ေကာင္းပါတယ္တဲ့။ သုိ႔ေသာ္ သူသာ အေကာင္းဆံုးလုိ႔ ေျပာလုိ႔ မရ ပါတဲ့။ စာေရးဆရာ ၀င္ေျပာေပမယ့္ ေကာင္းတဲ့ ၀တၳဳေတြ႐ွိပါတယ္တဲ့။ ၀င္ေျပာသင့္ရင္ ေျပာ လုိက္ပါတဲ့။ သုိ႔ေသာ္ ေျပာတတ္ဖုိ႔ေတာ့ လုိပါတယ္တဲ့။

War and Peace မွာဆုိရင္ စာေရးဆရာက အမ်ားႀကီး ၀င္ေျပာတာပဲ။ ၀တၳဳက ေကာင္းေနတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ၀တၳဳကုိ တစ္ခုတည္းနဲ႔ သြားၿပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္လုိ႔ မရဘူ။ ခႏၶာတစ္ခုအေနနဲ႔ ၾကည့္ပါလုိ႔ ေစာေစာ က ေျပာခဲ့တာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ နာမည္တပ္ မေျပာခ်င္ဘူးဗ်ာ၊ ကမၻာေက်ာ္တဲ့ ႐ုပ္႐ွင္မင္းသမီး ေတြပဲ ၾကည့္ ၾကည့္၊ ျမန္မာ႐ုပ္႐ွင္မင္းသမီးေတြပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ တစ္ခုခ်င္း သူတုိ႔မ်က္ႏွာေပၚမွာ ၾကည့္ရင္ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ ႐ွိေနတာပဲ။ မ်က္လံုးက တစ္မ်ိဳးေလး ျဖစ္ေနတာ၊ ႏွာေခါင္းက တစ္မ်ိဳးေလး ျဖစ္ေနတာ၊ နား႐ြက္ က တစ္မ်ိဳး၊ ပါးစပ္က တစ္မ်ိဳး။ ဒါေပမဲ့ ဒါေတြ ေပါင္းၾကည့္လုိက္ေတာ့ လွေနျပန္ေရာ။ တစ္ခါတေလ မ်က္ႏွာတစ္ခုလံုးက ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ ျဖစ္ေနတာေတာင္ တစ္ကုိယ္လံုး ၿခံဳၿပီး ၾကည့္လုိက္ေတာ့ လွေနတာ ႐ွိတယ္။

အဲဒီလုိပဲ အႏုပညာမွာလည္း ပန္းခ်ီပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပန္းပုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၀တၳဳျဖစ္ျဖစ္၊ ကဗ်ာျဖစ္ျဖစ္ လုိက္ၾကည့္ရင္ေတာ့ အနည္းအက်ဥ္းေတြ႕တတ္ပါတယ္။ ၿခံဳၾကည့္လုိ႔ အလွတရားခံစားလုိက္ရရင္ အဲဒါ သူ႔ အလွပဲ။ အလွဆုိတဲ့ စကားကလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က အနက္အဓိပၸာယ္သိပ္မေျပာဘူး။ ဒါက ခုိးယူထားတဲ့ စကား။ ေ႐ွးက ျမန္မာစာေပတုိ႔၊ အႏုပညာတုိ႔မွာ ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူး၊ ျမတ္တယ္၊ မျမတ္ဘူးလုိ႔ဘဲ သံုးတယ္။ အလွဆုိတာ မသံုးခဲ့ဘူး။ ဂုဏ္ေျမာက္တယ္၊ မေျမာက္ဘူး၊ ေဒါသသင့္တယ္၊ မသင့္ဘူး၊ ဒါပဲ သံုး ခဲ့ၾကတယ္။ ွတယ္ ဆုိတာ မသံုးခဲ့ဘူး။ "လွ" ဆုိတဲ့ စကားက ႏုိင္ငံျခားက သံုးတဲ့စကားကုိ ယူလာတာ။ ႏုိင္ငံ ျခားမွာ "လွ" ဆုိတဲ့ စကားကုိ ဘယ္လုိ အဓိပၸာယ္ဖြင့္သလဲဆုိေတာ့ "မိမိဘ၀င္မွာ သေဘာက် ေစေသာ အရာကုိ အလွဟုေခၚသည္"တဲ့။ အဲဒီေတာ့ အႏုပညာမွာလည္း ၀တၳဳပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကဗ်ာပဲျဖစ္ျဖစ္ မိမိဘ၀င္မွာ သေဘာက်သြားရင္ ဒါ အလွပဲေပါ့"

" ဒါဆုိရင္ အခု ဆရာ သံုးလုိက္တဲ့စကားက အရင္သံုးေနၾကတဲ့ "ရသေျမာက္တယ္"ဆုိတဲ့ စကားနဲ႔ မတူဘူးလား ဆရာ"
" အဲ ... ျမန္မာကေတာ့ ရသေျမာက္တယ္လုိ႔ သံုးေလ့႐ွိၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရသေျမာက္တယ္ ဆုိတာထက္ လွတယ္ဆုိတဲ့ စကားက ပုိၿပီးက်ယ္၀န္းတယ္။ ရသေျမာက္တုိင္း ကုိယ္က ဘ၀င္က်ခ်င္မွ က်မွာကုိး "
" ဆရာ နဲ႔ ေဆြးေႏြးရတာ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ႐ွိပါတယ္ ဆရာ။ စာဖတ္ပရိသတ္အတြက္လည္း အက်ိဳးေက်းဇူး အမ်ားႀကီး ရႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ဆံုး ေမးခြန္း တစ္ခုေလာက္ေတာ့ ထပ္ေမးခြင့္ျပဳပါဦး ဆရာ "
" ေမးဗ်ာ "
" ဆရာ ေရးတဲ့ ၀တၳဳအမ်ားစုဟာ ဘာျဖစ္လုိ႔ အလြမ္း၀တၳဳေတြ ျဖစ္ေနတာလဲဆရာ"

(ဒီေမးခြန္း ေမးၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ့္ကုိယ္ ကၽြန္ေတာ္ အျပစ္တင္မိတယ္။ ေ႐ွ႕က ေမးခြန္းေတြကုိ ေတာက္ေလွ်ာက္ လံုး၀မနားဘဲ ေျဖလာခဲ့ၿပီး ဒီေမးခြန္းကုိ ေမးလုိက္ခါမွ ဆရာက အေျဖ ခ်က္ခ်င္း မေပးဘဲ ခပ္ေငးေငး ျဖစ္သြားလုိ႔ ကၽြန္ေတာ့္ ေမးခြန္းေၾကာင့္ ဆရာ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္သြား ၿပီလားလုိ႔လည္း ထင္လုိက္မိတယ္။ တုိက္ခန္းေ႐ွ႕က လမ္းဘက္ကုိ ေငးၿပီး စီးကရက္ ဖြာရင္းက ဆရာ ခပ္ျဖည္းျဖည္း ေျဖလုိက္ပါတယ္။)
" အလြမ္း၀တၳဳဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ရသလဲဆုိေတာ့ ဘ၀နဲ႔ ပတ္သက္ေနပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀က ႐ုန္းကန္ ခဲ့ရတာေတြ မ်ားတယ္။ နာၾကည္းစရာေတြ အမ်ားႀကီး ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ နာမည္ေက်ာ္ စာေရးဆရာ တကၠသုိလ္ဘုန္းႏုိင္၊ ေကာလိပ္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဘာညာ ဒါေတြေတြ႕ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ဟာ ေ႐ႊဇြန္းကုိက္ၿပီး ရာဇပလႅင္ေပၚဖြားခဲ့သလား တင္ၾကလိမ့္မယ္။

ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀မွာ ႐ုန္းကန္ခဲ့ရတာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ဖခင္ တစ္ေနရာေရာက္ေနတဲ့အခ်ိန္၊ အေမက အိပ္ရာေပၚမွာ လိမ့္ေနတာပဲ။ လက္ထဲမွာ ေငြ ေလးငါးက်ပ္ပဲ ႐ွိတယ္။ ေဆြလည္းမ႐ွိဘူး။ မ်ိဳးလည္း မ႐ွိဘူး။ အေမ့ရင္ထဲ ဘယ္ေလာက္ မီးေလာင္ေနမလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္မကလည္း အပ်ိဳေပါက္ အ႐ြယ္ဆုိေတာ့ ခုိင္းလုိ႔မျဖစ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ အေမနဲ႔ပဲ ထမင္းသုပ္ ေရာင္းခဲ့ရ တယ္။ မုန္႔ဟင္းခါး ေရာင္းခဲ့ရတယ္။ ေန႔မွာတင္ မဟုတ္ဘူး။ တစ္က်ပ္ တစ္ျပားကေလး ျမတ္ဖုိ႔အတြက္ ေတာ႐ြာ႐ုပ္ေသးေတြ ဘာေတြ ကတဲ့ေနရာထိ လုိက္ၿပီး ညေမွာင္ေမွာင္မွာ သားအမိႏွစ္ေယာက္ ေစ်းေရာင္း ခဲ့ရတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀မွာ ႀကံဳခဲ့ရတယ္။

ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀က အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ မိေ၀း ဖေ၀း ခဏခဏ ေနခဲ့ရတယ္။ ကုိယ့္ ေျခေထာက္ ေပၚ ကုိယ္ ရပ္ၿပီး သြားေနခဲ့ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀က မေခ်ာေမြ႕ခဲ့ပါဘူး။ ေတာ္ေတာ္ေလး ႀကီးလာ လုိ႔ တကၠသုိလ္ တက္ရေတာ့လည္း ခ်ိဳ႕ခ်ိဳ႕ငဲ့ငဲ့ တက္ရတယ္။ ျမင္းပဲြအလုပ္ လုပ္ရတယ္။ က်ားေက်ာင္း မွာ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ရတယ္။ တစ္ခါတေလ အလုပ္မ႐ွိလုိ႔ ေက်ာင္းေငြမသြင္းႏုိင္ဘူး။ မိဘ ကလည္း အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေတာ္ေတာ္ ယုိင္ေနၿပီ။ အေမက ခ်ဥ္ေပါင္႐ြက္စားၿပီး ငါ့သား ေက်ာင္းထား ေပးမယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ အေမ့ ေက်းဇူးအလြန္ႀကီးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ မေျပာရက္ေတာ့ဘူး။ လိမ္ရတယ္။ အေမ ကၽြန္ေတာ္ အလုပ္ရေနၿပီ။ ပုိက္ဆံ႐ွိပါတယ္။ မပုိ႔ပါနဲ႔ေတာ့လုိ႔ ေျပာၿပီး ဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္ ငတ္ ေနတယ္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ကုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မေမ့ႏုိင္ဘူး။ အဲဒီႏွစ္ ဇြန္၊ ဇူလုိင္ ႏွစ္လ ရက္ေျခာက္ဆယ္ မွာ သူမ်ားေတြက တစ္ေန႔ ထမင္း ႏွစ္နပ္စားရင္ အနပ္ေပါင္း ၁၂၀ စားရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ၁၀ နပ္ပဲ စားခဲ့ရတယ္။ တစ္ဖက္က စာေမးပဲြ ေျဖေနတယ္။

ေပးပါ၊ ကမ္းပါ ဆုိလည္း ေပးမယ့္သူ မ႐ွိဘူး။ ကူညီမယ့္သူမ႐ွိဘူး။ ကုိယ့္ဘာသာ ကုိယ္ပဲ လုပ္ရတာ။ ဇဲြေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မေလွ်ာ့ခဲ့ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့္ ကၽြန္ေတာ္ လူမွန္း သိတတ္စ ေလးႏွစ္သား ေလာက္က စၿပီး အေဖက ရာထူးေတြ ဘာေတြက်ၿပီး အလြန္ဆင္းရဲ ဒုကၡ ေရာက္ခဲ့ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ အျငင္း ပယ္ခံခဲ့ရတယ္။ ကေလးဘ၀မွာက ကေလးခ်င္းေတာင္ မတူခဲ့ရဘူး။ တန္းတူ မရခဲ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ဘ၀ကုိ ျပန္ၾကည့္လုိက္ရင္ စိတ္ဆင္းရဲစရာေတြ မတူခဲ့ရဘး။ တန္းတူ မရခဲ့ဘူူး။ အဲဒီေတာ့ ဘ၀ကုိ ျပန္ၾကည့္ လုိက္ရင္ စိတ္ဆင္းရဲစရာေတြ႐ွိတယ္။ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က စိတ္ဆင္းရဲစရာေတြ ေတြ႕ခဲ့ဖူးေတာ့ အခု ကၽြန္ေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိင္ရတဲ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ အဲဒါဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အား နည္းခ်က္ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခါတေလ ကၽြန္ေတာ္ စာေရးဆရာပဲ လုပ္ခ်င္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မကုိင္ခ်င္ဘူး၊ ရာထူးမႀကီးခ်င္ဘူး။ ျဖစ္လာရင္ သနားတာက အရင္၊ အေရးယူဖုိ႔က ေနာက္က် က်ေနတယ္။ ေက်ာင္းသား အေပၚမွာလည္း ဒီလုိပဲ။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသမားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ၾကည့္ရင္ ဒါ အလြန္အား နည္းတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ေနတယ္။ လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ေတာ့ ဂုဏ္ယူပါတယ္။
ခင္ဗ်ားတုိ႔က ကၽြန္ေတာ့္ကုိ အလြမ္းသန္တယ္လုိ႔ ေျပာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေလာကကုိ က႐ုဏာပါပါနဲ႔ ၾကည့္တာပဲ။ အထူးသျဖင့္ က႐ုဏာသက္ဖြယ္႐ွိတဲ့ လူေတြ အေၾကာင္းသာ ေရးေလ့ ႐ွိတယ္။ ေရးမိေတာ့ အလြမ္းေတြ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဆရာမႀကီး ေခၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ရဲ႕ မွတ္ခ်က္တစ္ခု ကၽြန္ေတာ္ သတိထားမိတာ႐ွိတယ္။ ကုိခင္ေမာင္တင့္က က႐ုဏာေတာ့ သန္ပါတယ္။ မုဒိတာေလးလည္း ပါတတ္တယ္တဲ့။ ကုိခင္ေမာင္တင့္ရဲ႕ ၀တၳဳေတြ ဖတ္လုိက္ရင္ မုဒိတာကုိ ျမင္ရတယ္တဲ့။ ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ က အဲဒီလုိ ေျပာဖူးတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔ အဲဒီလုိ ေျပာတာလဲဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ ၀တၳဳထဲမွာ ဘယ္ေလာက္ ဒုကၡ ေရာက္ေရာက္၊ ဘယ္ေလာက္ထိ ဆင္းရဲ ဆင္းရဲ၊ ႀကိဳးစားလုိ႔ ေအာင္ျမင္သြားတာေတြ၊ ျမင့္ျမတ္လုိ႔ ေအာင္ျမင္ သြားတာေတြ၊ အဲဒါေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္ ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏုိး ထည့္ေရးတတ္တယ္။ ဆရာမႀကီးက ဒါေၾကာင့္ ေျပာတာပါ"

ဆရာက သူ႔ဘ၀ေနာက္ေၾကာင္းေတြကုိ ေဆြးေဆြးျမည့္ျမည့္ ေျပာျပေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္က "ခုိင္" ၀တၳဳထဲက ေမာင့္တမ္းတခ်က္ကေလးတစ္ခုကုိ သြားသတိရမိပါတယ္။
ေမာင့္ကုိ ခြင့္လႊတ္ပါေလ ခုိင္၊ ေနာင္ဘ၀ဆုိသည္လည္း ႐ွိပါေစ ခုိင္၊ ဘ၀တုိ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္လည္ ဖြားေျမာက္ေလေသာ သံသရာဆုိသည္ႏွင့္ သံသရာ၌ ျပန္လည္ေတြ႕ဆံုတတ္ေသာ ေရစက္ဆုိသည္လည္း ႐ွိပါေစ ခုိင္၊ သံသရာလမ္းဘံုဘ၀ ကြန္းေထာက္စခန္းမွာ ေရစက္အဟုန္ေၾကာင့္ ခုိင္ ႏွင့္ ေမာင္ ျပန္ဆံုေတြ႕လွ်င္ ေမာင့္ကုိ ခြင့္လႊတ္ႏုိင္ပါေစ ခုိင္ ...
" ဆရာ နဲ႔ ခုလုိ အားပါးတရ ေတြ႕ဆံုခြင့္ရလုိက္တာ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီးတင္ပါတယ္ ဆရာ။ ဆရာ့ ပရိသတ္ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္ကပဲ အားလံုးကုိယ္စား ေတာင္းဆုိပါရေစ ဆရာ။ " သူ႔ကၽြန္မခံၿပီ" လုိ၊ လသူငယ္ခ်င္းလုိ႔ပဲ ဆက္၍ေခၚမည္ ခုိင္" လုိ႔ လက္ရာေျမာက္တဲ့ ၀တၳဳေကာင္းေတြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဖတ္ ပါရေစဦး ဆရာ၊ ဆရာ့ တာ၀န္ေတြၾကားထဲကပဲ စိတ္အားမယ့္ အခ်ိန္ကေလးကုိ ႀကိဳးစားရယူၿပီး ဖန္တီး ေပးပါဦးလုိ႔ ... ဒီေတြ႕ဆံုခန္းအတြက္ကေတာ့ ေက်းဇူးအနႏၱပါ ဆရာ "

ေပဖူးလႊာ မဂၢဇင္း၊ အမွတ္-၄၉၊ ဇြန္လ-ဇူလုိင္လ၊ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္။
.

No comments: