ရသစာတမ္း
ေရခ်ိဳးဆိပ္(၁)
ရြာ့မနက္ခင္း။
မိုးမလင္းခင္ လင္းၾကက္တြန္ ကတည္းက ရြာက ႏိုးႏွင့္ပါျပီ။ သည္ေခတ္မွာေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတာင္သူအိမ္ ေတြမွာ တရုတ္နာရီီေတြ ခပ္ၾကြားၾကြားခ်ိတ္ထားႏိုင္ေပသိ ကၽြန္မတို႔ငယ္ငယ္က ရြာမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ေတြက လဲြလို႔ နာရီမရွိၾကပါ။ ေရွးကဗ်ာေတြထဲဲကလို ၾကက္သံကို ဗဟိုျပဳ ရပါ၏။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ေတြ မွာေတာ့ ခ်ိန္သီးနာရီၾကီးေတြက ခံ့ညားလွသည္။ နာရီၾကီးေတြကို ေျပာင္လက္ေတာပ ေအာင္ တိုက္ခၽြတ္ထားတာဆိုေတာ့ ရြာေက်ာင္းသာအို ခ်င္အိုမည္။ နာရီေတြက မအိုပါ။ ခ်ိန္သီးေတြက ဘယ္တစ္ခ်က္၊ ညာတစ္ခ်က္။ ေဂ်ာက္ဂ်က္ေဂ်ာက္ဂ်က္ မရပ္မနား ရွိတာကိုပဲ ကၽြန္မတို႕ သြားေငး ရျမဲပင္။ သည္ေခတ္ေတာ့ နာရီၾကည့္သြားသည္ဆိုလွ်င္ ရယ္စရာ ေကာင္းေရာ့မည္။ အခ်ိန္ျပည့္လို႔ ေဒါင္ေဒါင္ ဒင္ဒင္ျမည္တာကလည္း ကၽြန္မတို႔ အဖို႔ရာ ထူးဆန္းသည္။ စက္နာရီက နာရီထိုးသံ တစ္ရြာလံုး မၾကားႏိုင္ပါ။ သည္ေတာ့ ဦးပဥၥင္းေတြ၊ ကိုရင္ေတြက ေၾကးေမာင္းထထိုးၾကရသည္။
ထေလာ့... ရြာကေလး။ ရြာ့သူေတာ္ေကာင္းတို႔... ဆြမ္းထမင္း ဆြမ္းဟင္းခ်က္ၾကကုန္ ေလာ့။ မုိးေသာ အရုဏ္ မွာ ဦးေပါငး္ကို ဆြမး္ေတာ္တင္ေလာ့။ ၀မ္းအာဟာရျပည့္စံုေသာ္ သစ္ခင္းကုိင္းခင္း ဆင္းၾက ကုန္ေလာ့။ ရြာသူရြာသားေတြးကလည္း မေန႔ကပင္ပန္းခဲ့တာေတြ တစ္ညတာေက်ာခ်ခဲ့တာႏွင့္ပင္ ေျပေပ်ာက္ ရေလျပီ။ ကၽြန္မတို႔ မိန္းကေလးေတြကေတာ့ ေန႔ကေလမျပဴတျပဴမွာ ဧရာ၀တီျမစ္မ ထဲ ေရခပ္ဆင္း ၾကရသည္။ ေရတစ္အိုးခထစ္ခြင္ ဒါမွမဟုတ္ ေခါင္းေပၚရြက္ျပီး မ်က္ႏွာသစ္ ဆင္းၾကရျခင္း ျဖစ္၏။ ျမစ္ကမ္းပါးလံုးၾကီးတင္ ရသည့္ ရြာေတြ ဆို ေပသိ ေရတစ္ထမ္းတစ္ရြက္ေတာ့ ထမ္းရရြက္ရျမဲပင္။ ဇိုးဇိုး ဇပ္ဇပ္ ေရတစ္ဖလားခပ္ခ်င္လို႔ ေရတြင္းရယ္၊ ေရကန္ရယ္မရွိ။ ဧရာ၀တီျမစ္မၾကီး ရြာေျခမွာ ရွိေနတာ ကိုယ္က မခန္းႏိုင္ေသာ နတ္ျမစ္လို ေအာင္ေမ့ၾကတာမဟုတ္လား။
"ေသာက္ပါေလ့ေအ...ခ်ဳးပါေလ့...ျမစ္ဆိပ္မ်ားငရုတ္တစ္လွမ္းခရီးတစ္ခုန္ရွိသာပါ...ျမစ္ကထြက္မေျပပါဘူးဟဲ့...ေရေတြဘာက္ဘက္လန္ေအာင္ခပ္ထားစုေပါင္...သံုးေရတစ္အိုး၊ နေရတစ္အိုး ထည့္ ထားျပီးရင္က်န္သာေသာက္ေရေလာက္လုိပါ"
ၾကီးေတာ္ တို႔ အေမတို႔က ကၽြန္မအစ္မ အပ်ဳိေတြ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းခပ္တာကို မၾကိဳက္မရွိ ေရဆိုတာ။ အိမ္မွာ ျပည့္ေကာင္းတာ၊ ရွိေကာင္းတာ၊ ေပါေကာင္းမ်ားေကာင္းတာ အမွန္ပင္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္မအစ္မေတြမွာ ေရခပ္ ၾကရင္း စကားေျပာၾကရသည္။ မပ်ဳိအခ်င္းခ်င္းသာ နားလည္ႏိုင္ေသာ ဘာသာစကားေတြး ေရခပ္လမ္း မွာမွ ေျပာျဖစ္ၾကရသည္။ ဇာတ္ပဲြအေၾကာင္း၊ ဘုရားပဲြအေၾကာင္း၊ ကူနီထေတာရြာက ဘဘေက်ာ္ နတ္ပဲြ သြားၾကမည့္အေၾကာင္း...။
၀တ္ခ်င္စားခ်င္ ရွိရသည့္ အကီၤ်ပံုဆန္းေတြအေၾကာင္း၊ ရက္ကန္းက်ထမီ ေတြအေၾကာင္း...။ ဒါမ်ဳိးက ေရခပ္တုန္းမွာ ဆံုၾကရ၊ ေျပာၾကရတာမဟုတ္လားး။ သည္ေတာ့ျမစ္ေရကို တစ္ေခါက္ခပ္ ရလုိ႔လည္း မေမာ၊ ႏွစ္ေခါက္ခပ္ရလို႔လည္း မေမာ၊ ဆယ္ေခါက္ခပ္ရဦးေတာ့ခပ္ႏိုင္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ မ်က္ႏွာေကာင္း မရ၊ ျမစ္မ်ားထြက္ေျပးမွာက်လုိ႔တဲ႔။ နေရတစ္အုိး ဆုိတာက ႏြားေရအတြက္ ခပ္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႏြားစာက်င္းထဲ မွာ ပဲေမွာ္ပဲရုိးေက်၊ ေျပာင္းရိုးေက်ႏွင့္ ျမက္စိုစဥ္းကာ ေရနွင့္ စပ္စပ္ေလာကာ ထည့္ရသည့္ ေရကလည္း ကုန္္ေတာ့ အကုန္သား။ သံုးေရအိုး ကေတာ့ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး ... လက္ေလး... လက္ေပါ့ သံုးဖို႔ေပါ့။ ေသာက္ေရ ကလည္း ျမစ္ေရေသာက္ၾကီးျပင္းရ သူေတြဆိုေတာ့ျမစ္ေရမွပဲ ေလးေလးပင္ပင္ ႏွင့္ အာသာေျပရပါ၏။
"ျမစ္ေရေအးေအးၾကည္ၾကည္ မနက္ေစာေစာထခပ္ၾကပါဟဲ့ ... ေလွမလူး၊ ႏြားမကူးခင္ ခပ္မွသန္႔သန္႔ ကေလး ရသာ...ဘုရားဆြမ္းေတာ္ရဟန္းဆြမး္ေတာ္အတြက္ဆြမ္းထမင္း ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေရကေလး သန္႔သန္႔ နဲ႔ ခ်က္ၾကေလာင္းၾက ဟဲ့...မနက္ေစာေစာထငါ့ေျမး... ေရခ်ိဳးဆိပ္မွာ မခပ္နဲ႔... အထက္နား ၀ါးႀကိမ္ေတာေျခ သြားခပ္ေခ်"
အဘ က အိပ္ရာထပ်င္းေသာ ကၽြန္မကို ေစာေစာႏႈိးၿပီး ျမစ္ေရခ်ိဳခပ္ခို္င္းေလ့ရွိသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက စက္နာရီ ငါးနာရီ မွာ ေၾကးေမာင္းတစ္တံုး ထိုးေလ့ရွိရာ ထိုအခ်ိန္မွာ ျမစ္မေရထဲ အကူးအလူး နည္းၾကေသးသည္။ ေလွသမၺာန္၊ စက္တပ္ေလွ၊ မီးသေဘၤာေတြ လႈိင္းႀကီးထေအာင္ မျဖတ္ေသးခင္ ေရအၾကည္ ခပ္ခို္င္းျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ အဘေျပာတာ အမွန္ပါ။ မနက္ေစာေစာ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းရတာ ၾကည္ႏူးစရာ ေကာင္းလွပါ၏။ ေရာင္နီေျပေျပကေလးေအာက္မွာ ျမစ္ေရေသာင္စပ္လမ္းသည္ပင္ ပကတိ ေအးျမ တည္ၿငိမ္လ်က္။ ျမစ္ေလက တေသြးေသြး။ အိပ္မႈန္စံုမႊားစိတ္တို႕သည္ပင္ ၾကည္လင္ လန္းဆန္း သြားရပါ၏။
ကၽြန္မတို႕ငယ္ငယ္ လူမွန္းသိကတည္းက ရြာေဘးက စီးဆင္းေနသည့္ျမစ္ႀကီး အဘတို႕ကေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ ေခၚၾကသည္။ အေနာက္ျမစ္ က ခ်င္းတြင္း။ အဘ၏ သမီးအႀကီးဆံုး (ႀကီးေတာ္)က ေရစႀကိဳနယ္ ၿဖံဳဘူးရြာ မွာေနတာဆိုေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ႏွင့္ အေနာက္ျမစ္ႀကီးက ကၽြန္းရြာေတြဆီ ကၽြန္မတို႕ ကူးလူးေနက် ပင္။ ကၽြန္းရြာ ေတြ အေရွ႕ဘက္ကျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္၊ အေနာက္ဘက္ကျမစ္ကို အေနာက္ျမစ္ ေခၚျခင္းျဖစ္ပါ၏။ သည္ေတာ့ ကၽြန္မတို႕ ဥဒယလည္း ဧရာဝတီျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္လို႕ပဲ သံုးၾက ေတာ့သည္။
မိုးမလင္းခင္ လင္းၾကက္တြန္ ကတည္းက ရြာက ႏိုးႏွင့္ပါျပီ။ သည္ေခတ္မွာေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ ေတာင္သူအိမ္ ေတြမွာ တရုတ္နာရီီေတြ ခပ္ၾကြားၾကြားခ်ိတ္ထားႏိုင္ေပသိ ကၽြန္မတို႔ငယ္ငယ္က ရြာမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ေတြက လဲြလို႔ နာရီမရွိၾကပါ။ ေရွးကဗ်ာေတြထဲဲကလို ၾကက္သံကို ဗဟိုျပဳ ရပါ၏။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ေတြ မွာေတာ့ ခ်ိန္သီးနာရီၾကီးေတြက ခံ့ညားလွသည္။ နာရီၾကီးေတြကို ေျပာင္လက္ေတာပ ေအာင္ တိုက္ခၽြတ္ထားတာဆိုေတာ့ ရြာေက်ာင္းသာအို ခ်င္အိုမည္။ နာရီေတြက မအိုပါ။ ခ်ိန္သီးေတြက ဘယ္တစ္ခ်က္၊ ညာတစ္ခ်က္။ ေဂ်ာက္ဂ်က္ေဂ်ာက္ဂ်က္ မရပ္မနား ရွိတာကိုပဲ ကၽြန္မတို႕ သြားေငး ရျမဲပင္။ သည္ေခတ္ေတာ့ နာရီၾကည့္သြားသည္ဆိုလွ်င္ ရယ္စရာ ေကာင္းေရာ့မည္။ အခ်ိန္ျပည့္လို႔ ေဒါင္ေဒါင္ ဒင္ဒင္ျမည္တာကလည္း ကၽြန္မတို႔ အဖို႔ရာ ထူးဆန္းသည္။ စက္နာရီက နာရီထိုးသံ တစ္ရြာလံုး မၾကားႏိုင္ပါ။ သည္ေတာ့ ဦးပဥၥင္းေတြ၊ ကိုရင္ေတြက ေၾကးေမာင္းထထိုးၾကရသည္။
ထေလာ့... ရြာကေလး။ ရြာ့သူေတာ္ေကာင္းတို႔... ဆြမ္းထမင္း ဆြမ္းဟင္းခ်က္ၾကကုန္ ေလာ့။ မုိးေသာ အရုဏ္ မွာ ဦးေပါငး္ကို ဆြမး္ေတာ္တင္ေလာ့။ ၀မ္းအာဟာရျပည့္စံုေသာ္ သစ္ခင္းကုိင္းခင္း ဆင္းၾက ကုန္ေလာ့။ ရြာသူရြာသားေတြးကလည္း မေန႔ကပင္ပန္းခဲ့တာေတြ တစ္ညတာေက်ာခ်ခဲ့တာႏွင့္ပင္ ေျပေပ်ာက္ ရေလျပီ။ ကၽြန္မတို႔ မိန္းကေလးေတြကေတာ့ ေန႔ကေလမျပဴတျပဴမွာ ဧရာ၀တီျမစ္မ ထဲ ေရခပ္ဆင္း ၾကရသည္။ ေရတစ္အိုးခထစ္ခြင္ ဒါမွမဟုတ္ ေခါင္းေပၚရြက္ျပီး မ်က္ႏွာသစ္ ဆင္းၾကရျခင္း ျဖစ္၏။ ျမစ္ကမ္းပါးလံုးၾကီးတင္ ရသည့္ ရြာေတြ ဆို ေပသိ ေရတစ္ထမ္းတစ္ရြက္ေတာ့ ထမ္းရရြက္ရျမဲပင္။ ဇိုးဇိုး ဇပ္ဇပ္ ေရတစ္ဖလားခပ္ခ်င္လို႔ ေရတြင္းရယ္၊ ေရကန္ရယ္မရွိ။ ဧရာ၀တီျမစ္မၾကီး ရြာေျခမွာ ရွိေနတာ ကိုယ္က မခန္းႏိုင္ေသာ နတ္ျမစ္လို ေအာင္ေမ့ၾကတာမဟုတ္လား။
"ေသာက္ပါေလ့ေအ...ခ်ဳးပါေလ့...ျမစ္ဆိပ္မ်ားငရုတ္တစ္လွမ္းခရီးတစ္ခုန္ရွိသာပါ...ျမစ္ကထြက္မေျပပါဘူးဟဲ့...ေရေတြဘာက္ဘက္လန္ေအာင္ခပ္ထားစုေပါင္...သံုးေရတစ္အိုး၊ နေရတစ္အိုး ထည့္ ထားျပီးရင္က်န္သာေသာက္ေရေလာက္လုိပါ"
ၾကီးေတာ္ တို႔ အေမတို႔က ကၽြန္မအစ္မ အပ်ဳိေတြ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းခပ္တာကို မၾကိဳက္မရွိ ေရဆိုတာ။ အိမ္မွာ ျပည့္ေကာင္းတာ၊ ရွိေကာင္းတာ၊ ေပါေကာင္းမ်ားေကာင္းတာ အမွန္ပင္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္မအစ္မေတြမွာ ေရခပ္ ၾကရင္း စကားေျပာၾကရသည္။ မပ်ဳိအခ်င္းခ်င္းသာ နားလည္ႏိုင္ေသာ ဘာသာစကားေတြး ေရခပ္လမ္း မွာမွ ေျပာျဖစ္ၾကရသည္။ ဇာတ္ပဲြအေၾကာင္း၊ ဘုရားပဲြအေၾကာင္း၊ ကူနီထေတာရြာက ဘဘေက်ာ္ နတ္ပဲြ သြားၾကမည့္အေၾကာင္း...။
၀တ္ခ်င္စားခ်င္ ရွိရသည့္ အကီၤ်ပံုဆန္းေတြအေၾကာင္း၊ ရက္ကန္းက်ထမီ ေတြအေၾကာင္း...။ ဒါမ်ဳိးက ေရခပ္တုန္းမွာ ဆံုၾကရ၊ ေျပာၾကရတာမဟုတ္လားး။ သည္ေတာ့ျမစ္ေရကို တစ္ေခါက္ခပ္ ရလုိ႔လည္း မေမာ၊ ႏွစ္ေခါက္ခပ္ရလို႔လည္း မေမာ၊ ဆယ္ေခါက္ခပ္ရဦးေတာ့ခပ္ႏိုင္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ မ်က္ႏွာေကာင္း မရ၊ ျမစ္မ်ားထြက္ေျပးမွာက်လုိ႔တဲ႔။ နေရတစ္အုိး ဆုိတာက ႏြားေရအတြက္ ခပ္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႏြားစာက်င္းထဲ မွာ ပဲေမွာ္ပဲရုိးေက်၊ ေျပာင္းရိုးေက်ႏွင့္ ျမက္စိုစဥ္းကာ ေရနွင့္ စပ္စပ္ေလာကာ ထည့္ရသည့္ ေရကလည္း ကုန္္ေတာ့ အကုန္သား။ သံုးေရအိုး ကေတာ့ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး ... လက္ေလး... လက္ေပါ့ သံုးဖို႔ေပါ့။ ေသာက္ေရ ကလည္း ျမစ္ေရေသာက္ၾကီးျပင္းရ သူေတြဆိုေတာ့ျမစ္ေရမွပဲ ေလးေလးပင္ပင္ ႏွင့္ အာသာေျပရပါ၏။
"ျမစ္ေရေအးေအးၾကည္ၾကည္ မနက္ေစာေစာထခပ္ၾကပါဟဲ့ ... ေလွမလူး၊ ႏြားမကူးခင္ ခပ္မွသန္႔သန္႔ ကေလး ရသာ...ဘုရားဆြမ္းေတာ္ရဟန္းဆြမး္ေတာ္အတြက္ဆြမ္းထမင္း ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေရကေလး သန္႔သန္႔ နဲ႔ ခ်က္ၾကေလာင္းၾက ဟဲ့...မနက္ေစာေစာထငါ့ေျမး... ေရခ်ိဳးဆိပ္မွာ မခပ္နဲ႔... အထက္နား ၀ါးႀကိမ္ေတာေျခ သြားခပ္ေခ်"
အဘ က အိပ္ရာထပ်င္းေသာ ကၽြန္မကို ေစာေစာႏႈိးၿပီး ျမစ္ေရခ်ိဳခပ္ခို္င္းေလ့ရွိသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက စက္နာရီ ငါးနာရီ မွာ ေၾကးေမာင္းတစ္တံုး ထိုးေလ့ရွိရာ ထိုအခ်ိန္မွာ ျမစ္မေရထဲ အကူးအလူး နည္းၾကေသးသည္။ ေလွသမၺာန္၊ စက္တပ္ေလွ၊ မီးသေဘၤာေတြ လႈိင္းႀကီးထေအာင္ မျဖတ္ေသးခင္ ေရအၾကည္ ခပ္ခို္င္းျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ အဘေျပာတာ အမွန္ပါ။ မနက္ေစာေစာ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းရတာ ၾကည္ႏူးစရာ ေကာင္းလွပါ၏။ ေရာင္နီေျပေျပကေလးေအာက္မွာ ျမစ္ေရေသာင္စပ္လမ္းသည္ပင္ ပကတိ ေအးျမ တည္ၿငိမ္လ်က္။ ျမစ္ေလက တေသြးေသြး။ အိပ္မႈန္စံုမႊားစိတ္တို႕သည္ပင္ ၾကည္လင္ လန္းဆန္း သြားရပါ၏။
ကၽြန္မတို႕ငယ္ငယ္ လူမွန္းသိကတည္းက ရြာေဘးက စီးဆင္းေနသည့္ျမစ္ႀကီး အဘတို႕ကေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ ေခၚၾကသည္။ အေနာက္ျမစ္ က ခ်င္းတြင္း။ အဘ၏ သမီးအႀကီးဆံုး (ႀကီးေတာ္)က ေရစႀကိဳနယ္ ၿဖံဳဘူးရြာ မွာေနတာဆိုေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ႏွင့္ အေနာက္ျမစ္ႀကီးက ကၽြန္းရြာေတြဆီ ကၽြန္မတို႕ ကူးလူးေနက် ပင္။ ကၽြန္းရြာ ေတြ အေရွ႕ဘက္ကျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္၊ အေနာက္ဘက္ကျမစ္ကို အေနာက္ျမစ္ ေခၚျခင္းျဖစ္ပါ၏။ သည္ေတာ့ ကၽြန္မတို႕ ဥဒယလည္း ဧရာဝတီျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္လို႕ပဲ သံုးၾက ေတာ့သည္။
(၂)
"ငွက္ကေလး စိုးစီစိုးစီ... ဝင္းေပါက္မွာျမည္
ခ်ိန္တန္ၿပီ ညီမေထြး ရဲ႕.. ဆြမ္းခ်က္စို႕ေလး...... "
ကၽြန္မ အရြယ္ေရာက္လို႕ သည္ကဗ်ာေလးကို ဖတ္ရေတာ့မွ ငယ္ဘဝရြာ့မနက္ခင္း၊ ဧရာဝတီမနက္ခင္း ကို ေနာက္ ေၾကာင္းျပန္ ခံစားရပါ၏။ မနက္ေစာေစာႀကီးထၿပီး ျမစ္တစ္ျမစ္ကို ကမ္းပါးထိပ္က ရပ္ၾကည့္ပါ။ ျမစ္တစ္ျမစ္ ၏ က်က္သေရအရွိဆံုးအခ်ိန္ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါ၏။ ကိုယ့္ရြာေဘးက ျမစ္ႀကီး တစ္ျမစ္ စီးဆင္း ေနတာကပင္ အားရွိခ်င္စဖြယ္။ ျမစ္ေရၾကည္ၾကည္ ခပ္ခ်ိန္မွာ ငွက္ကေလးေတြ က်ီက်ီက်ာက်ာ ေအာ္ျမည္ ၾကၿပီ။ အစ္မေတြက ျမစ္ေရသန္႕သန္႕ျဖင့္ ဆြမ္းခ်က္ၾကၿပီ။ က်က္ၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဦးေပါင္း ပါေအာင္ ခူးခပ္ၿပီး ဆြမ္းေတာ္တင္ၾကသည္။ ကၽြန္မတို႕ရြာေတြမွာ ေျမအုိးႏွင့္ ထမင္းခ်က္ၾကတာဆိုေတာ့ ဆန္ကအိုး တက္သည္ႏွင့္ စေလာင္းဖံုးအထိ ေမာက္ေမာက္ကေလးရွိေနတတ္ပါသည္။ စေလာင္းဖံုး လက္ကိုင္ကေလး ထဲအထိ ထမင္း ေရာက္ေတာ့ ဦးေပါငး္ဖူးဖူးကေလးရသည္။ ဦးေပါင္းမပ်က္ေအာင္ ေအာက္ဖက္ က ေယာင္းမႏွင့္ ေကာ္ကာ ဆြမ္းထမင္းျပင္ၾကကပ္ၾကရသည္။ ဦးေပါင္းဖူးဖူး ပဲ့ေအာင္ခူးလုိ႔ ခပ္လုိ႔ ကေတာ့ အဆူအေငါက္ခံရဖုိ႔သာျပင္။
အၾကည္ခံ ထားေသာ ဘုရားေသာက္ေတာ္ ေရအုိးထဲက ေသာက္ေတာ္ေရ ငါးခြက္ခပ္။ ရုိရုိေသေသကပ္။ ဆြမ္းထမင္း ပူပူကုိ ေၾကြေရသုတ္အုပ္ကေလးထဲ ရြာေက်ာင္းေလးေက်ာင္းက ကုိယ္ေတာ္ေတြအဖို႔ရာ ခူးႏွင့္ခပ္ႏွင့္ ရသည္။ ေ၀ယ်ာ၀စၥေတြျပီးေတာ့ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းက ခုႏွစ္နာရီ ေၾကးေမာင္းထုိးျပန္ပါ၏။ အေမတို႔ အစ္မတုိ႔ ၾကီးေတာ္တုိ႕ ေဒြးေလးတုိ႔ အခင္းဆင္းၾကရေတာ့မည္။ ထမင္းပူပူထဲ ႏွမ္းဆီ ႏွစ္ေပါက္ သုံးေပါက္ဆမ္းျပီး ငပိကင္ ရွိေတာ့ ငပိကင္၊ ခ်ဥ္ေပါင္ငပိခ်က္ ကေလး ညကက်န္ေတာ့ က်န္တာႏွင့္ စားၾကရုံပင္။ ဒါဆုိလွ်င္ ေနတစ္မြန္းတည့္စာ အဆာခံႏိုင္ၾကျပီ။
"မထူး..... ႏြားေက်ာင္းမထြက္ခင္ နေရကေလးျဖည့္ခဲ့ဦး....ျမစ္ထဲေရကူးမေနနဲ႔ေနာ္..... လက္ပံေခ်ာင္ ဘက္ မသြားနဲ႔ ကမ္းပါးေခ်ာက္ၾကီးနက္သယ္... ႏြားေတြေဖာင္းကားကုန္းဘက္ လႊတ္ျမက္ေတြေပါသယ္... ဂဘလိပ္ မေရာက္ေစနဲ႔" မွာလုိ႔သာမွာတာပါ။ ျမစ္ကမ္းပါးတစ္ေလွ်ာက္က ျမက္စုိကြင္းကုိ ႏြားေတြ ၾကဳိက္သည္။ တစ္ျပန္႔ၾကီး စားႏုိင္ၾကသည္။ ဂဘထိပ္ဆုိတာက ျမစ္ကမ္းပါးထိပ္ကုိေျပာတာပါ။
တစ္ခါတစ္ရံ ျမစ္ကမ္းပါး ဘက္ေရာက္ၾကတာကုိ ဂရုစုိက္ၾကရပါသည္။ ကၽြန္မတုိ႔က ျမစ္ေရထဲ ကူးခတ္ၾကရင္း ႏြားေက်ာင္းရတာကုိ ပုိေပ်ာ္ပါသည္။ ႏြားေတြကလည္း ျမက္စုိျမက္စိမ္း စားၾကရ၊ ကၽြန္မ တုိ႔ ကေလးေတြကလည္း ေရကူးေရေဆာ့ၾကရ။ ဟုိတုန္းဟိုအခါကေတာ့ ရြာ့ေနာက္ေက်ာထြက္ လိုက္သည္ ႏွင့္ ျမစ္ကိုလက္ႏွင့္ပုတ္ႏိုင္ပါျပီ။ ကၽြန္မတို႔ရြာ ေတြမွာ ျမစ္ကမ္းပါးရယ္လို႔ သမန္းေတာ၊ ကိုင္းေတာ ထူထူၾကီးေတြမရွိ။
ရြာေျမႏွင့္ ျမစ္ကမ္းပါး က တုိးလွ်ိဳေပါက္ဆိုေတာ့ ေရၾကီးခါအေလ်ာက္၊ ေရငယ္ခါဆုိေတာ့ ေရငယ္ခါ အေလ်ာက္ ေရျပည့္ျမစ္၊ စည္းတိမ္ေသာင္ပါးၾကားက စီးဆင္းေနေသာျမစ္၊ ေရနီၾကမ္းေတြ လိႈင္းထ ေနေသာျမစ္၊ ေတာင္ေလက အေၾကးလွန္သည့္ျမစ္... ဧရာ၀တီကို ေႏြေႏြ မိုးမိုး ေဆာင္းေဆာင္း မျမင္ခ်ငို႔မရပါ။ မထီေတြ႔ခ်င္လို႔မရပါ။ ေရွာင္လႊဲခ်င္လို႔မျဖစ္ပါ။ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ခရီးသြားဟန္လႊဲ ျမင္ရတာမ်ဳိး မဟုတ္။ သိုးကနဲ၊ သန္႔ကနဲလွမ္းျမင္ရတာမ်ဳိးမဟုတ္။ မိုးလင္းကမိုးခ်ဳပ္ ျမစ္ႏွင့္အတူေန၊ ျမစ္ေဘးမွာ အိပ္၊ ျမစ္ေရေသာက္ၾကသူေတြခ်ည္းျဖစ္၏။
ေျပာစကား ေတြထဲမွာ "တို႔ျဖင့္ တစ္သက္လံုးျမစ္ကို မေအလုပ္ ေနၾကသာပါေအ" ဆိုသည့္စကား ပါေလ့ရွိၾကတာ သာၾကည့္ေတာ့..."
(၃)
ကၽြန္မ ေရးခဲ့လွပါျပီ။ ကၽြန္တို႔ရြာ ဥဒယသည္ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ေမးတင္ထားေသာ ရြာကေလးျဖစ္ပါ၏။ ကၽြန္မတုိ႔ ရြာ၏ ေျမာက္ဘက္ ႏွစ္ရြာေက်ာ္မွာ ဥမၼာဒႏီၱပ်ိဳ႕ကို ေရးခဲ့ေသာ ဆရာပပရႊန္းအပိုင္စားခဲ့သည့္ ဆီမီးခံုရြာ ရွိသည္။ ေတာင္ဘက္ႏွစ္ရြာေက်ာ္မွာေတာ့ ပထမ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ပထမစစ္ပဲြမွာ စစ္ေျပျငိမ္းေရး စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည့္ ရႏၱပိုရြာရွိသည္။ ျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္း ကၽြန္မတို႔ရြာႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ မွာေတာ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ေရႊျပည္၀န္လို႔ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာခဲ့ေသာ ျမန္မာပညာရွိ သုခမိန္ ေယာမင္းၾကီးဦးဘိုးလိႈင္၏ ဇာတိေရပုလဲ (ရြာပုလဲ) ရြာရွိသည္။ သမိုင္း၀င္ထင္ရွားခဲ့ေသာ ထိုရြာသံုးရြာ ၏ ဖိုခံုေလာက္ဆိုင္ အလယ္တြင္ ကၽြန္မတို႔ရြာကေလးကေတာ့ ရြာ႔ဇနပုဒ္ကေလးမွ်သာရွိပါ၏။ အေဖ က "တို႔ရြာက သမိုင္းမၾကီးေပသိ ဂိုဏးၾကီးသယ္ သမီးရဲ႕"လို႔ ကၽြန္မတို႔တစ္ေတြကို ေျပာျပ တတ္သည္။ ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္ ေျမသီးေျမႏွံကိုစား ျမစ္ေရကို ေသာက္ ရုိးရုိးသားသားရွိခဲ့ၾကတာကို ဆိုလို ေလသလား။ ကၽြန္မတို႔ ရြာေတြကို ေရွးက ေလွရြာေခၚၾကတယ္။ ေလွွႏွင့္ တက္ႏွင့္ ျမစ္ရိုး၊ ျမစ္မ ထိုထိုေပါက္ ၀မ္းစာရွာခဲ့ၾကသူေတြ မ်ားပါသည္။ ကၽြန္မတို႔ မ်ဳိးဆက္မွာပင္ ဧရာ၀တီႏွင့္ ခဲြမရခ်င္ခဲ့။ ျမစ္ႏွင့္ အတူ ၾကီးျပင္းခဲ့ရတာ မဟုတ္လား။
သည္စာကိုေရးရင္းနဲ႔ ကၽြန္မတုိ႔ ေရခ်ဳိးခဲ့ၾကသည့္ ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို သတိရမိပါသည္။
ကၽြန္မတို႔ရြာ ေရဆိပ္သည္ ညေနတိုင္လွ်င္ ဘုရားပဲြေက်ာင္းပဲြတမွ် စည္ကားေနတတ္ ပါသည္။ လုပ္ခင္း၊ ကိုင္ခင္းျပန္ေတြ သည္အခ်ိန္က်မွ ေရခပ္ၾက၊ ေရခ်ဳိးၾက။ ေလွ်ာ္ၾကဖြက္ၾကရတာ မဟုတ္လား။ ျမစ္ဆိပ္ႏွင့္ ရြာၾကားလမ္းကေလးမွာ လူေတြ ပုရြက္ေၾကာင္းလိုက္လို႔၊ ေအာ္ၾက၊ ဟစ္ၾက၊ ဆူၾကညံၾက၊ ျမစ္ဆိပ္မွာ ဆံုရသခုိက္ အေၾကာင္း၊ ႏွမ္းအေၾကာင္း၊ ထန္းအေၾကာင္း၊ နတ္အေၾကာင္းေတြလည္းပါသည္။ ျမစ္ဆိပ္ ေသာင္းက်န္းေနၾကေသာ ကၽြန္မတို႔ ကေလးေတြကို "စကားလံုး မေျပာင္လုိက္တာေတာ္၊ သြား... ေတာ္ရာ သြားေဆာ့ ေခ်ၾက" လုိ႔ ေငါက္ငန္းတတ္ ေသး၏။ ေငါက္ကာမွေငါက္ကေရာ ျမစ္ထဲေရာက္လို႔ကေတာ့ ကၽြန္မ တို႔လည္း ႏႈတ္ခမ္းေတြျပာ၊ မ်က္လံုးေတြနီ၊ လက္ေတြပဲၾကီးေရပြျဖစ္ေစျပီး ျမစ္ထဲကမတတ္ျပီ။ ေရကူးျပိဳင္ၾက၊ ေရငုတ္ျပိဳင္ၾက၊ ေရထဲငုတ္ျပီး တူတူပုန္းၾက၊ ေရထဲတင္ စိန္ေျပးတမ္းကစား။ ၀ုန္းဒိုင္းၾကဲ လို႔။ ေတာထဲက ႏြားေက်ာင္းျပန္ ႏြားေရတိုက္ရင္း ျမစ္ထဲေရာက္ၾကတာဆိုေတာ့ ျမစ္ေရကိုက္လွျပီ။
ေဟး....... တို႔အိမ္က ကေလးေတြ ျမစ္ထဲရွိၾကေသးလားေဟ့ ..ႏြားေက်ာင္းျပန္ကတည္းက အိမ္ျပန္ မေရာက္ၾကတာ.. ဆူလိုက္ေငါက္လိုက္ၾကစမ္းပါေဟ့။
ခ်ည္ရဲတုတ္ (ခ်ည္ရိုက္တုတ္) ဆိုတာ အ၀တ္ေလွ်ာ္သည့္တုန္ကို ေခၚျခင္းျဖစ္၏။ ကၽြန္မတို႔ရြာေတြ မွာ ရက္ကန္းစင္ တင္ရန္ ခ်ည္ခင္မ်ားကို ခ်ည္စာနင္းရင္း တုတ္ျဖင့္ ထုေလ့ႏွက္ေလ့ရွိၾကသည္။ အရိုက္နာေလ ခ်ည္သားေကာင္းေလဆိုေတာ့ သည္တုတ္ၾကီးေတြႏွင့္ အားရပါးရ လြဲရိုက္ၾကရသည္။ သည္တုတ္ၾကီး ေတြကို အ၀တ္ေလွ်ာ္ဖြပ္သည့္ ေနရာသံုးေတာ့လည္း ခ်ည္ရဲတုတ္ ေခၚၾကပါ၏။ သည္လို ေဒၚၾကီး ေဒၚေလး၊ အရီးေလး ေဒြးေလးတို႔က ေငါက္ငန္းလႊတ္ လို႔သာ ႏြားေတြဆြဲျပီး အိမ္ျပန္ခဲ့ ရေသာ္လည္း ျမစ္ဆိပ္က မခြာခ်င္ေသး။ အပ်ိဳေတြေရခပ္လမ္း ေခ်ာင္းၾက၊ ပိုးၾကသူေတြကလည္း ဒုနဲ႔ေဒး။
၀ါ၀င္ျပီဆိုလွ်င္ ကၽြန္မရြာကို သတိရေနမိပါသည္။ ၀ါဆိုဦးကတည္း ရြာေျခေရစပ္စပ္၀င္ေလျပီ။ ရြာေျခ ၀ါးၾကိမ္ေတာစပ္မွာ ေရတိုးငါးကေလးေတြ ျမဴးၾကျပီ၊ ကၽြန္မတို႔ကေလးမ်ားအဖို႔ေတာ့ ၀ါးၾကိမ္ေတာ ျခံၾကီးထဲ တိုးျပီး ငါးႏုပ္ငါးသန္ဖမ္းၾကျခင္းသည္လည္း ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္မကေတာ့ ၾကီးေတာ္ ခ်ဳပ္ေပးထားေသာ စပ္ထမီကို တိုတုိပါေအာင္၀တ္ျပီး ငါးမီးဖုတ္ခ်ိဳခ်ိဳ ကို သားေရစာအျဖစ္ စား ၾကသည္။
ျမစ္ေရတိုးျပီဆိုလွ်င္ ရြာထဲကို အရင္မ၀င္ေသးဘဲ ရြာ့ေတာင္ဖ်ားေခ်ာင္းေပါက္ကပန္းကာရြာ အေရွ႕ကို ေရ၀ိုင္းသည္။ ျပီးေတာ့ ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ဘုန္းၾကီး ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းၾကား လမ္းနိမ့္ကို ေခါင္းထိုး စီး၀င္ေလ့ ရွိပါသည္။ သည္အခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔တစ္ေတြ၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္သည္လည္း ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ေျပာင္းၾကရျပီ။ ကၽြန္မတို႔ကေလးေတြကေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းၾကားက ေရ၀င္ခ်ိဳင့္က်င္း ေတြလို ျဖစ္ေနေသာ ေရစီးေျမာင္းပက္လက္ထဲ ႏြားစာက်င္းတိုေတြ စီးၾကျပီ။ ေရဆန္ကို တြန္းသြား လိုက္ၾက၊ ေရစုန္ ကို ျပန္ေမွ်ာခ်လာလိုက္ၾက၊ ေသာေသာညံလို႔။ ဆူလြန္းမက ဆူလာလွ်င္ေတာ့ ဆရာေတာ္ က ေက်ာင္း၀ ထြက္ျပီး ၾကိမ္လံုးျပကာ လူစုခြဲရေလ့ရွိပါ၏။
ျမစ္ေရေတြရြာထဲ ကမ္းျပည့္ကမ္းလွ်ံ ၀င္ျပီဆိုလွ်င္ေတာ့ တစ္ရြာလံုးေရဖံုးျပီ။ သည္္အခ်ိန္မွာ ေျမျပင္ရယ္ လုိ႔ ျမင္ရခ်င္လို႔ မျမင္ရေတာ့။ ၾကည့္ေလရာရာ ေရေတြ... ေရေတြ။ ျမစ္ေရႏွင့္ ရြာေရ တစ္ဆက္တည္းျဖစ္ရပါျပီ။ တစ္ျပင္တည္းျဖစ္ရပါျပီ။ ဒါကို အေမတို႔က ရြာေရစတုတ္တိုက္ျပီ လုိ႔ သံုးတာမွတ္မိပါ၏။ အိမ္ေအာက္ထပ္ေတြ လူေနလုိ႔မျဖစ္ေတာ့ အိမ္အေပၚထပ္ တက္ေနၾကရသည္။ မီးဖို လည္း အိမ္ေပၚ၊ လူေနလည္းအိမ္ေပၚ၊ စားလည္းအိမ္ေပၚ၊ အိပ္လည္း အိမ္ေပၚ။ ကၽြန္မတုိ႔၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္လည္း အိမ္ေပၚျဖစ္ၾကရျပီ။ အိမ္ေရွ႕ကျပင္ေပၚကေန ၀ုန္းကနဲခုန္ခ်လိုက္ၾက၊ ျပန္တက္ လုိက္ၾက၊ လူၾကီးေတြေရွ႕မွာ သိပ္မကဲ၀ံ့ၾကေတာ့ အိမ္နားသီမေနၾကပဲ ေရာက္ေလရာရာ လက္ပစ္ကူး သြားၾကရင္း ေဆာ့ၾကသည္။ ေလွေလွာ္ျပိဳင္ၾက၊ ေရကူးျပိဳင္ၾက၊ ဒါကလည္း ေလွရြာက ကေလးေတြအဖို႔ ကစားနည္း တစ္မ်ဳိးပင္။ ျမစ္နား ကမ္းနားၾကီး ၾကရသူေတြမို႔လားမသိ။ ေရမေၾကာက္တတ္ၾကသလို ေရေၾကာင့္ ဒုက!ၡ! ေရာက္ၾကရပါတယ္လုိ႔ လည္းမရွိ။
ေရၾကီးခ်ိန္မွာ လူၾကီးေတြလည္း တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ လက္ပစ္ကူးသြားၾကရံုကလြဲလုိ႔ တစ္ျခားနည္းမရွိ။ ေလွဆိုတာက အိမ္တိုင္းအိမ္တုိင္းရွိတာမဟုတ္။ ႏြားစစာက်င္းကို ကေလးေတြကေတာ့ ေရ၀င္ခါမွာ အားရသည္ မရွိ။ တစ္ရြာလံုး ေရထဲမွာဆိုေတာ့ တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ အိမ္လည္ခ်င္လွ်င္ ေရခ်ဳိးရင္း လည္ ရသည္။ အိမ္တိုင္းႏြားတင္းကုပ္ေတြကို ျမွင့္ေဆာက္ထား တတ္ၾကေသာ္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ ေရတိုးၾကမ္းသည့္ႏွစ္ေတြမွာ ႏြားတင္းကုပ္ေတြလည္းျမဳပ္၊ လူေနအိမ္ေတြလည္းျမဳပ္သည့္ ႏွစ္ေတြ ၾကံဳရ ဖူးသည္။ ႏြားေတြကို ေရ၀င္လြတ္ရာ အေရွ႕ၾကည္းေတာ ရြာေတြဘက္သြားပို႔ၾကရသည္။ ၾ
သည္စာကိုေရးရင္းနဲ႔ ကၽြန္မတုိ႔ ေရခ်ဳိးခဲ့ၾကသည့္ ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို သတိရမိပါသည္။
ကၽြန္မတို႔ရြာ ေရဆိပ္သည္ ညေနတိုင္လွ်င္ ဘုရားပဲြေက်ာင္းပဲြတမွ် စည္ကားေနတတ္ ပါသည္။ လုပ္ခင္း၊ ကိုင္ခင္းျပန္ေတြ သည္အခ်ိန္က်မွ ေရခပ္ၾက၊ ေရခ်ဳိးၾက။ ေလွ်ာ္ၾကဖြက္ၾကရတာ မဟုတ္လား။ ျမစ္ဆိပ္ႏွင့္ ရြာၾကားလမ္းကေလးမွာ လူေတြ ပုရြက္ေၾကာင္းလိုက္လို႔၊ ေအာ္ၾက၊ ဟစ္ၾက၊ ဆူၾကညံၾက၊ ျမစ္ဆိပ္မွာ ဆံုရသခုိက္ အေၾကာင္း၊ ႏွမ္းအေၾကာင္း၊ ထန္းအေၾကာင္း၊ နတ္အေၾကာင္းေတြလည္းပါသည္။ ျမစ္ဆိပ္ ေသာင္းက်န္းေနၾကေသာ ကၽြန္မတို႔ ကေလးေတြကို "စကားလံုး မေျပာင္လုိက္တာေတာ္၊ သြား... ေတာ္ရာ သြားေဆာ့ ေခ်ၾက" လုိ႔ ေငါက္ငန္းတတ္ ေသး၏။ ေငါက္ကာမွေငါက္ကေရာ ျမစ္ထဲေရာက္လို႔ကေတာ့ ကၽြန္မ တို႔လည္း ႏႈတ္ခမ္းေတြျပာ၊ မ်က္လံုးေတြနီ၊ လက္ေတြပဲၾကီးေရပြျဖစ္ေစျပီး ျမစ္ထဲကမတတ္ျပီ။ ေရကူးျပိဳင္ၾက၊ ေရငုတ္ျပိဳင္ၾက၊ ေရထဲငုတ္ျပီး တူတူပုန္းၾက၊ ေရထဲတင္ စိန္ေျပးတမ္းကစား။ ၀ုန္းဒိုင္းၾကဲ လို႔။ ေတာထဲက ႏြားေက်ာင္းျပန္ ႏြားေရတိုက္ရင္း ျမစ္ထဲေရာက္ၾကတာဆိုေတာ့ ျမစ္ေရကိုက္လွျပီ။
ေဟး....... တို႔အိမ္က ကေလးေတြ ျမစ္ထဲရွိၾကေသးလားေဟ့ ..ႏြားေက်ာင္းျပန္ကတည္းက အိမ္ျပန္ မေရာက္ၾကတာ.. ဆူလိုက္ေငါက္လိုက္ၾကစမ္းပါေဟ့။
ခ်ည္ရဲတုတ္ (ခ်ည္ရိုက္တုတ္) ဆိုတာ အ၀တ္ေလွ်ာ္သည့္တုန္ကို ေခၚျခင္းျဖစ္၏။ ကၽြန္မတို႔ရြာေတြ မွာ ရက္ကန္းစင္ တင္ရန္ ခ်ည္ခင္မ်ားကို ခ်ည္စာနင္းရင္း တုတ္ျဖင့္ ထုေလ့ႏွက္ေလ့ရွိၾကသည္။ အရိုက္နာေလ ခ်ည္သားေကာင္းေလဆိုေတာ့ သည္တုတ္ၾကီးေတြႏွင့္ အားရပါးရ လြဲရိုက္ၾကရသည္။ သည္တုတ္ၾကီး ေတြကို အ၀တ္ေလွ်ာ္ဖြပ္သည့္ ေနရာသံုးေတာ့လည္း ခ်ည္ရဲတုတ္ ေခၚၾကပါ၏။ သည္လို ေဒၚၾကီး ေဒၚေလး၊ အရီးေလး ေဒြးေလးတို႔က ေငါက္ငန္းလႊတ္ လို႔သာ ႏြားေတြဆြဲျပီး အိမ္ျပန္ခဲ့ ရေသာ္လည္း ျမစ္ဆိပ္က မခြာခ်င္ေသး။ အပ်ိဳေတြေရခပ္လမ္း ေခ်ာင္းၾက၊ ပိုးၾကသူေတြကလည္း ဒုနဲ႔ေဒး။
၀ါ၀င္ျပီဆိုလွ်င္ ကၽြန္မရြာကို သတိရေနမိပါသည္။ ၀ါဆိုဦးကတည္း ရြာေျခေရစပ္စပ္၀င္ေလျပီ။ ရြာေျခ ၀ါးၾကိမ္ေတာစပ္မွာ ေရတိုးငါးကေလးေတြ ျမဴးၾကျပီ၊ ကၽြန္မတို႔ကေလးမ်ားအဖို႔ေတာ့ ၀ါးၾကိမ္ေတာ ျခံၾကီးထဲ တိုးျပီး ငါးႏုပ္ငါးသန္ဖမ္းၾကျခင္းသည္လည္း ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္မကေတာ့ ၾကီးေတာ္ ခ်ဳပ္ေပးထားေသာ စပ္ထမီကို တိုတုိပါေအာင္၀တ္ျပီး ငါးမီးဖုတ္ခ်ိဳခ်ိဳ ကို သားေရစာအျဖစ္ စား ၾကသည္။
ျမစ္ေရတိုးျပီဆိုလွ်င္ ရြာထဲကို အရင္မ၀င္ေသးဘဲ ရြာ့ေတာင္ဖ်ားေခ်ာင္းေပါက္ကပန္းကာရြာ အေရွ႕ကို ေရ၀ိုင္းသည္။ ျပီးေတာ့ ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ဘုန္းၾကီး ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းၾကား လမ္းနိမ့္ကို ေခါင္းထိုး စီး၀င္ေလ့ ရွိပါသည္။ သည္အခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔တစ္ေတြ၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္သည္လည္း ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ေျပာင္းၾကရျပီ။ ကၽြန္မတို႔ကေလးေတြကေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းၾကားက ေရ၀င္ခ်ိဳင့္က်င္း ေတြလို ျဖစ္ေနေသာ ေရစီးေျမာင္းပက္လက္ထဲ ႏြားစာက်င္းတိုေတြ စီးၾကျပီ။ ေရဆန္ကို တြန္းသြား လိုက္ၾက၊ ေရစုန္ ကို ျပန္ေမွ်ာခ်လာလိုက္ၾက၊ ေသာေသာညံလို႔။ ဆူလြန္းမက ဆူလာလွ်င္ေတာ့ ဆရာေတာ္ က ေက်ာင္း၀ ထြက္ျပီး ၾကိမ္လံုးျပကာ လူစုခြဲရေလ့ရွိပါ၏။
ျမစ္ေရေတြရြာထဲ ကမ္းျပည့္ကမ္းလွ်ံ ၀င္ျပီဆိုလွ်င္ေတာ့ တစ္ရြာလံုးေရဖံုးျပီ။ သည္္အခ်ိန္မွာ ေျမျပင္ရယ္ လုိ႔ ျမင္ရခ်င္လို႔ မျမင္ရေတာ့။ ၾကည့္ေလရာရာ ေရေတြ... ေရေတြ။ ျမစ္ေရႏွင့္ ရြာေရ တစ္ဆက္တည္းျဖစ္ရပါျပီ။ တစ္ျပင္တည္းျဖစ္ရပါျပီ။ ဒါကို အေမတို႔က ရြာေရစတုတ္တိုက္ျပီ လုိ႔ သံုးတာမွတ္မိပါ၏။ အိမ္ေအာက္ထပ္ေတြ လူေနလုိ႔မျဖစ္ေတာ့ အိမ္အေပၚထပ္ တက္ေနၾကရသည္။ မီးဖို လည္း အိမ္ေပၚ၊ လူေနလည္းအိမ္ေပၚ၊ စားလည္းအိမ္ေပၚ၊ အိပ္လည္း အိမ္ေပၚ။ ကၽြန္မတုိ႔၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္လည္း အိမ္ေပၚျဖစ္ၾကရျပီ။ အိမ္ေရွ႕ကျပင္ေပၚကေန ၀ုန္းကနဲခုန္ခ်လိုက္ၾက၊ ျပန္တက္ လုိက္ၾက၊ လူၾကီးေတြေရွ႕မွာ သိပ္မကဲ၀ံ့ၾကေတာ့ အိမ္နားသီမေနၾကပဲ ေရာက္ေလရာရာ လက္ပစ္ကူး သြားၾကရင္း ေဆာ့ၾကသည္။ ေလွေလွာ္ျပိဳင္ၾက၊ ေရကူးျပိဳင္ၾက၊ ဒါကလည္း ေလွရြာက ကေလးေတြအဖို႔ ကစားနည္း တစ္မ်ဳိးပင္။ ျမစ္နား ကမ္းနားၾကီး ၾကရသူေတြမို႔လားမသိ။ ေရမေၾကာက္တတ္ၾကသလို ေရေၾကာင့္ ဒုက!ၡ! ေရာက္ၾကရပါတယ္လုိ႔ လည္းမရွိ။
ေရၾကီးခ်ိန္မွာ လူၾကီးေတြလည္း တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ လက္ပစ္ကူးသြားၾကရံုကလြဲလုိ႔ တစ္ျခားနည္းမရွိ။ ေလွဆိုတာက အိမ္တိုင္းအိမ္တုိင္းရွိတာမဟုတ္။ ႏြားစစာက်င္းကို ကေလးေတြကေတာ့ ေရ၀င္ခါမွာ အားရသည္ မရွိ။ တစ္ရြာလံုး ေရထဲမွာဆိုေတာ့ တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ အိမ္လည္ခ်င္လွ်င္ ေရခ်ဳိးရင္း လည္ ရသည္။ အိမ္တိုင္းႏြားတင္းကုပ္ေတြကို ျမွင့္ေဆာက္ထား တတ္ၾကေသာ္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ ေရတိုးၾကမ္းသည့္ႏွစ္ေတြမွာ ႏြားတင္းကုပ္ေတြလည္းျမဳပ္၊ လူေနအိမ္ေတြလည္းျမဳပ္သည့္ ႏွစ္ေတြ ၾကံဳရ ဖူးသည္။ ႏြားေတြကို ေရ၀င္လြတ္ရာ အေရွ႕ၾကည္းေတာ ရြာေတြဘက္သြားပို႔ၾကရသည္။ ၾ
ကည္းေတာရြာ ေတြကို တု္ိးေရမေရာက္ေတာ့ ေရေျခာက္မုိုးေျခာက္ ထားႏိုင္သည္။ ေရမေျခာက္မခ်င္း ႏြားေတြျပန္လာလို႔ မျဖစ္ေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႔မ်ားၾကည္းေတာရြာေတြမွာ တစ္လေလာက္ ၾကာတာမ်ဳိးပင္ ရွိၾကသည္။ ရြာက နိမ့္ပါးသူမ်ား ခမ်ာ နီးစပ္ရာအိမ္ျမင့္ကိုခို၊ တစ္ခ်ဳိ႕ႏွစ္ေတြ႔မွာ သစ္ပင္ၾကီးေတြေပၚ လင့္စင္ထိုးကာ ေနရတာမ်ိဳးပင္ရွိခဲ့ဖူးပါ၏။ သည္ေတာ့ေရနစ္လုိ႔ မေသေျမြကိုက္လို႔ တိမ္းပါးၾကရသူမ်ား ရွိခဲ့ဖူူး သည္။ ေရက်ျပီိဆိုလွ်င္ေတာ့ တစ္ရြာလံုးရြ႕ံႏွစ္ရည္မ်ားျဖင့့္္ညီွက်န္ရစ္ေတာ့သည္။ေရၾကည္ရာ အထက္ဖက္ ကုန္းမာမာ ဆီေျပးျပီး ေရခပ္ၾကရ၊ ေရခ်ဳိးၾကရျပီ။
ေရက်ျပီဆိုသည္ႏွင့္ အေ၀းေရာက္ေနသူလူေတြ၊ ႏြားေတြ ရြာျပန္ကပ္ၾကရပါျပီ။ ရြာလယ္လမ္းကေတာ့ ေျမမာလမ္း ဆိုေတာ့ ေလွ်ာက္လိုရပါျပီ။ သစ္ပင္ေတြမွာ တြယ္ကပ္ေနၾကသည့္ ေျမြေတြကို ႏွင္ရ ေျခာက္ရ သည္။ ျမစ္ေရကတိုက္လာေသာ ႏုန္းေျမေတြက သဘာ၀ ေျမဆီေျမႏွစ္ျဖစ္ရျပီ။ ျမစ္လံုးလည္းေပၚျပီ။ ရြာေျမလည္း ေပၚျပီ။
သည္ရက္ထဲ ကေတာရြာ စာေပေဟာေျပာပဲြကအျပန္ ကၽြန္မညီမ၀မ္းကဲြတစ္ေယာက္ မႏၱေလးကို လုိက္လာ ခဲ့သည္။ ညဘက္ရြာေၾကာင္းရပ္ေၾကာင္းေတြ ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမစ္ေရ မ၀င္တာ ႏွစ္ေတြၾကာျပီ ဆုိေတာ့ သစ္ခင္းေတြမွာ ေျမဆီၾသဇာ ညံ့ကုန္ျပီဆုိပါ၏။ ႏြားစာက်က္ေတြေပ်ာက္၊ ႏြားစာရွားတာ ေတြလည္း ၾကားရသည္။ ေျမက သဲဆန္လာလို႔ သစ္ဥေတြ၊ ဖ်င္းကုန္တာလည္းပါသည္။ အဆိုးဆံုး က ေရလိုခ်ိန္မွာ ေရမရွိျခင္းျဖစ္၏။ တတ္ႏိုင္သူေတြက ေရစုတ္စက္္ေတြေထာင္က အခင္းထဲ ေရသြင္းႏိုင္ေသာ္လည္း မေသာင္သာသူ ေတြအဖို႔ရာေတာ့ ဂဏန္းလက္ၾကိဳးျဖစ္ၾကရံုသာ။
"ျမစ္ကလည္း မမထူးႏွယ္... အေနာက္ဖက္ ဆုတ္သြားသာမ်ား ကေလးခ်င္းမတည့္က်လို႔ ေပစုတ္စုတ္ ေရွာင္ဖယ္ဖယ္ လုပ္ေနသလိုပါေတာ္... ေသာင္ျပင္ၾကီးဆိုသာ တစ္ျပန္႔ၾကီး... ရြာနဲ႔ျမစ္မနဲ႔ ေ၀းသြားေတာ ့ျမစ္ေရ တစ္အိုး ရဖို႔ ေသာႏုတိၱဳမုဆုိး ဆႏၵဆင္မင္းရွိတဲ့ ေတာထဲသြားရသေလာက္ၾကာသယ္ ေအာက္ေမ့ သာပဲ... အေနာက္ဖက္ စိုင္းသြားခ်က္ေတာ့... တစ္သပ္ၾကီး...
ကၽြန္မ ညီမ ေျပာေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔ငယ္ငယ္က ေရခ်ဳိးဆိပ္ကို ျမင္ေယာင္ေနမိပါသည္။ အခင္းက အျပန္ ေရခ်ဳိးၾကသူေတြ၊ ႏြားေရတိုက္ၾကသူေတြ၊ ကေလး တရုန္းရုန္း၊ ေခြးတရုန္းရုန္း ဘယ္မွာရွိႏိုင္ပါေတာ့မလဲ။ တစ္သက္လံုး က လွည့္မၾကည့္ခဲ့ၾကေသာ စက္တြင္း ကေရကို အားကိုးၾကရျပီ။ ကၽြန္မတို႔ဘၾကီး ဘိုးတိုက္ၾကည္ လွဴခဲ့ေသာ ေရတြင္းကလည္း ေရဆံြ႕ခ်င္ခ်င္တဲ့။
"ေသာက္ပါေလ့... ခ်ဳိးပါေလ့...ျမစ္ဆိပ္မ်ားငရုတ္တစ္လွမ္း ခရမ္းတစ္ခုန္ရွိသာပါ...ျမစ္က ထြက္ မေျပး ပါဘူး..."
ၾကီးေတာ္တို႔ ေျပာခဲ့တဲ့စကားေတြ...။ အခုေတာ့ ေျပးပါပေကာ ၾကီးေတာ္ရ႕...။ ကၽြန္မ ညီမ ေျပာပံုျဖင့္ ျမစ္ကရြာ ႏွင့္ လွမ္းလွမ္းကစီးသတဲ့။ ပင့္လုိ႔ ဖိတ္လို႔သာ ရေၾကးဆိုလွ်င္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ၾကီးရယ္...။ကၽြန္မတို႔ ရြာနေဘး ကပ္ျပီး စီးေတာ္မူပါ။ ေျမဆီၾသဇာ ႏွစ္စဥ္ခ်ေတာ္မူပါလို႔ ေလွ်ာက္လိုက္စမ္းခ်င္ေသးသည္။ သို႔ေပသိ ဧရာ၀တီ မွာလည္း သူ႔ေ၀ဒနာႏွင့္ သူမဟုတ ္လား။ သူ႕ဒုကၡႏွင့္သူမဟုတ္လား။
ကၽြန္မ ကေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက ရြာေျခေရခ်ဳိးဆိပ္ ကို လြမ္းေနမိပါ၏။
ပိေတာက္ပြင္႔သစ္
ဇန္နဝါရီ 2012
.
ေရက်ျပီဆိုသည္ႏွင့္ အေ၀းေရာက္ေနသူလူေတြ၊ ႏြားေတြ ရြာျပန္ကပ္ၾကရပါျပီ။ ရြာလယ္လမ္းကေတာ့ ေျမမာလမ္း ဆိုေတာ့ ေလွ်ာက္လိုရပါျပီ။ သစ္ပင္ေတြမွာ တြယ္ကပ္ေနၾကသည့္ ေျမြေတြကို ႏွင္ရ ေျခာက္ရ သည္။ ျမစ္ေရကတိုက္လာေသာ ႏုန္းေျမေတြက သဘာ၀ ေျမဆီေျမႏွစ္ျဖစ္ရျပီ။ ျမစ္လံုးလည္းေပၚျပီ။ ရြာေျမလည္း ေပၚျပီ။
သည္ရက္ထဲ ကေတာရြာ စာေပေဟာေျပာပဲြကအျပန္ ကၽြန္မညီမ၀မ္းကဲြတစ္ေယာက္ မႏၱေလးကို လုိက္လာ ခဲ့သည္။ ညဘက္ရြာေၾကာင္းရပ္ေၾကာင္းေတြ ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမစ္ေရ မ၀င္တာ ႏွစ္ေတြၾကာျပီ ဆုိေတာ့ သစ္ခင္းေတြမွာ ေျမဆီၾသဇာ ညံ့ကုန္ျပီဆုိပါ၏။ ႏြားစာက်က္ေတြေပ်ာက္၊ ႏြားစာရွားတာ ေတြလည္း ၾကားရသည္။ ေျမက သဲဆန္လာလို႔ သစ္ဥေတြ၊ ဖ်င္းကုန္တာလည္းပါသည္။ အဆိုးဆံုး က ေရလိုခ်ိန္မွာ ေရမရွိျခင္းျဖစ္၏။ တတ္ႏိုင္သူေတြက ေရစုတ္စက္္ေတြေထာင္က အခင္းထဲ ေရသြင္းႏိုင္ေသာ္လည္း မေသာင္သာသူ ေတြအဖို႔ရာေတာ့ ဂဏန္းလက္ၾကိဳးျဖစ္ၾကရံုသာ။
"ျမစ္ကလည္း မမထူးႏွယ္... အေနာက္ဖက္ ဆုတ္သြားသာမ်ား ကေလးခ်င္းမတည့္က်လို႔ ေပစုတ္စုတ္ ေရွာင္ဖယ္ဖယ္ လုပ္ေနသလိုပါေတာ္... ေသာင္ျပင္ၾကီးဆိုသာ တစ္ျပန္႔ၾကီး... ရြာနဲ႔ျမစ္မနဲ႔ ေ၀းသြားေတာ ့ျမစ္ေရ တစ္အိုး ရဖို႔ ေသာႏုတိၱဳမုဆုိး ဆႏၵဆင္မင္းရွိတဲ့ ေတာထဲသြားရသေလာက္ၾကာသယ္ ေအာက္ေမ့ သာပဲ... အေနာက္ဖက္ စိုင္းသြားခ်က္ေတာ့... တစ္သပ္ၾကီး...
ကၽြန္မ ညီမ ေျပာေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔ငယ္ငယ္က ေရခ်ဳိးဆိပ္ကို ျမင္ေယာင္ေနမိပါသည္။ အခင္းက အျပန္ ေရခ်ဳိးၾကသူေတြ၊ ႏြားေရတိုက္ၾကသူေတြ၊ ကေလး တရုန္းရုန္း၊ ေခြးတရုန္းရုန္း ဘယ္မွာရွိႏိုင္ပါေတာ့မလဲ။ တစ္သက္လံုး က လွည့္မၾကည့္ခဲ့ၾကေသာ စက္တြင္း ကေရကို အားကိုးၾကရျပီ။ ကၽြန္မတို႔ဘၾကီး ဘိုးတိုက္ၾကည္ လွဴခဲ့ေသာ ေရတြင္းကလည္း ေရဆံြ႕ခ်င္ခ်င္တဲ့။
"ေသာက္ပါေလ့... ခ်ဳိးပါေလ့...ျမစ္ဆိပ္မ်ားငရုတ္တစ္လွမ္း ခရမ္းတစ္ခုန္ရွိသာပါ...ျမစ္က ထြက္ မေျပး ပါဘူး..."
ၾကီးေတာ္တို႔ ေျပာခဲ့တဲ့စကားေတြ...။ အခုေတာ့ ေျပးပါပေကာ ၾကီးေတာ္ရ႕...။ ကၽြန္မ ညီမ ေျပာပံုျဖင့္ ျမစ္ကရြာ ႏွင့္ လွမ္းလွမ္းကစီးသတဲ့။ ပင့္လုိ႔ ဖိတ္လို႔သာ ရေၾကးဆိုလွ်င္ ဧရာ၀တီ ျမစ္ၾကီးရယ္...။ကၽြန္မတို႔ ရြာနေဘး ကပ္ျပီး စီးေတာ္မူပါ။ ေျမဆီၾသဇာ ႏွစ္စဥ္ခ်ေတာ္မူပါလို႔ ေလွ်ာက္လိုက္စမ္းခ်င္ေသးသည္။ သို႔ေပသိ ဧရာ၀တီ မွာလည္း သူ႔ေ၀ဒနာႏွင့္ သူမဟုတ ္လား။ သူ႕ဒုကၡႏွင့္သူမဟုတ္လား။
ကၽြန္မ ကေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက ရြာေျခေရခ်ဳိးဆိပ္ ကို လြမ္းေနမိပါ၏။
ပိေတာက္ပြင္႔သစ္
ဇန္နဝါရီ 2012
.
No comments:
Post a Comment