Tuesday, October 11, 2011

စာေရးဆရာ ကိုေအာင္ဆန္း အပိုင္း (၂၇)

အႏုပညာႏွင့္ဗိုလ္ခ်ဳပ္

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကို နာမည္သာၾကားဖူးၾကသူမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ လူကိုယ္တုိင္ သိကၽြမ္းခဲ့သူ မ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ သူလို စိတ္ျမန္ကိုယ္ျမန္ ေဒါသႀကီးတတ္သူအျဖစ္၊ ေလာကႀကီးအား တိတိက် က် မာေက်ာေသာ အေကာင္အထည္႐ုပ္ဝါဒမ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္တတ္သူတစ္ေယာက္အျဖစ္သာ ထင္ျမင္ ၾက၊ သိၾကေပသည္။ သုိ႔ရာတြင္ စာေပကဗ်ာ၊ ဂီတ၊ တူရိယာစေသာ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာႏွင့္ပတ္သက္ ၍ သူ၏ အယူအဆသေဘာတရားမ်ားကိုသာ သိသူအေတာ္ရွားေပလိမ့္မည္။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဘဝက ေခါင္းစုတ္ဖြားႏွင့္ အဝတ္အစား ဘယ္ခါမွ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ဝတ္ေလ့ မရွိသည့္အျပင္၊ “ဒီေအာင္ ဆန္းဆိုတဲ့ ငတိဟာနည္းနည္းမွ (ဆိုရွယ္)ျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူးကြ”ဟူ၍ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသူ ႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား အျပင္းအထန္ပြက္ၾက ေဂၚၾကသည္ကို “ဆုိရွယ္” ျဖစ္သည္ ဆိုကာ ေခတ္စားေနခ်ိန္ က တကၠသုိလ္ဗဟုိထမင္းစားခန္းမႀကီး၌ သူထုိင္စားေနေသာ စားပြဲခံုသုိ႔ အျခား ေက်ာင္းသားပင္ ဝင္မထုိင္ ဘဲ ေရွာင္သြားျခင္းခံရေသာ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ေက်ာင္းသားဘဝကပင္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ သုိ႔ စိတ္ေရာ ကိုယ္ပါ ေရာက္ေနခဲ့လွ်က္၊ သူ၏ရွိသမွ်အခ်ိန္၌ တကၠသုိလ္ သမဂၢေမွ်ာ္စင္ မွေန၍ မ်က္စိတစ္ဆံုး မိုး ကတု္စက္ဝိုင္းတြင္ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးအလင္းေရာင္ကို ျမင္လိုေဇာျဖင့္ တစ္ပင္ တစ္ပမ္း ေမွ်ာ္ၾကည့္ေနခဲ့ ရွာသည္သာမက ဂ်ပန္တစ္ေခတ္လံုး တြင္ လည္း ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ကၽြန္ေခတ္ သမုိင္း တြင္ ပထမအႀကိမ္ ဗမာ့ လက္နက္ကိုင္တပ္မေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဖက္ဆစ္ ေတာ္လွန္ေရး စစ္ဆင္မႈမ်ား၌သာ အလုပ္မ်ားခဲ့ရွာေလသည္။

ထု႔ိေနာက္ ကမာၻစစ္ႀကီးအၿပီးတြင္ကား ဖဆပလတပ္ဦးႀကီးကို တစ္ဖန္ ပဲ့ကုိင္ေခါင္းေဆာင္ရျပန္ကာ ေနာက္ဆံုး လူမသမာတုိ႔၏လက္ခ်က္ျဖင့္ အနိစၥေရာက္သြားရသည့္တိုင္ ေအာင္ တုိင္းျပည္တာဝန္ကို အခ်ိန္ျပည့္ ရြတ္ခၽြန္စြာ အမႈထမ္းခဲ့ရသူကား သူလိုလူထုေခါင္းေဆာင္ႀကီး တစ္ဦးသည္ လူထုထဲမွ ပုဂၢဳိလ္တေယာက္ ကဲ့သို႔ ကဗ်ာႏွင့္စာေပအေၾကာင္း၊ သီခ်င္းဂီတအေၾကာင္း ႐ုပ္ ရွင္ႏွင့္ျပဇာတ္ အေၾကာင္း မ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးေဝဖန္ျခင္းမ်ားျပဳႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းလွသ ေလာက္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ကိုယ္တုိင္ကလည္း အလ်ဥ္းဝါသနာပါမည္မဟုတ္ဟု အားလံုးက ထင္ျမင္ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။
သို႔ေသာ္ သည္ေလာက္လည္း မဟုတ္ေသးပါ။

တုိင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္ ဗမာ့တပ္မေတာ္၏ေသနာပတိေဟာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ကၽြႏု္ပ္၏ ယခင္ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတုိင္း လူသာမန္တို႔၏ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ေသာ စိတ္ထားမ်ား ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာကို သံုးသပ္လိုစိတ္မ်ား ခ်ဳိ႕တဲ့ကင္းမဲ့ျခင္းမရွိေသာ “လူ-ေအာင္ဆန္း”လည္း ျဖစ္ပါ သည္။
၁၉၄ ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ တစိမ့္စိမ့္ေအးလွေသာ အခါသမယျဖစ္သည္။ မိတၳီလာမွ ေတာင္ႀကီးသြား ေမာ္ ေတာ္ကား လမ္း ေပၚတြင္ ေတာင္ကမ္းပါးယံမ်ားကို ဝကၤဘာလွည့္သကဲ့သုိ႔ ေကြ႕ေကာက္လ်က္ရွိေသာ “စေတရွင္ဝက္ဂြန္း” ကားစိမ္းတစ္စီးတြင္ က်က္သေရရွိလွေသာ ၾကယ္ျဖဴႏွင့္ အနီရင့္ေရာင္ ဖဆပလ အလံတစ္ခု လႊင့္ထားသည္ကို အျခားခရီးသြားေမာ္ေတာ္ကားမ်ားက သတိျပဳမိၾကေလသည္။ ထိုအခ်ိန္ က ဖဆပလ အလံေတာ္ကို ေမာ္ေတာ္ကား၌ လႊင့္ထူေလ့ရွိသူ တစ္ဦးသာရွိသည္။ ထိုသူကား ဖဆပလ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠဌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပင္တည္း။

ဒီဇင္ဘာက ၂၃ ရက္ေန႔က သံျဖဴဇရပ္တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ က်ဆံုးခဲ့ရေသာ စစ္သည္ေတာ္မ်ား အေလး ျပဳပြဲ အခမ္းအနား သို႔ တက္ေရာက္ရင္း တနသၤာရီတိုင္း ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား ႏွစ္ပတ္လည္ပြဲက်င္းပရာ ကပၸလီရြာ သုိ႔ ပင္ပန္းစြာသြားခဲ့ၿပီးေနာက္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲအမီ ကရင္နီနယ္ လြဳိင္ေကာ္ၿမဳိ႕သို႔ ခရီး ျပင္းႏွင္ရန္ အတြက္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕မွ မိတၳီလာသုိ႔ ေဝဟင္ခရီးျဖင့္လာခဲ့ၿပီး မိတၳီလာမွတစ္ဆင့္ ရွမ္းျပည္သို႔ ကား ႏွင့္ တက္ေနျခင္းျဖစ္ေလသည္။

တနသၤာရီတိုင္းတြင္ ဆင္းရဲပင္ပန္းစြာ ခရီးၾကမ္းမ်ားသြားခဲ့ရေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ သင္းျပန္႔ေသာ ထင္း႐ူး ပင္နံ႔မ်ား လႈိင္ေနသည့္ ရွမ္းကုန္းျမင့္ေဒသမွ ေလေကာင္းေလသန္႔မ်ားကို ႐ႈ႐ွဳိက္ရေသာအခါ တုိင္းျပည္ ေရးရာ ကိစၥမ်ားျဖင့္ အလုပ္အလြန္မ်ားခဲ့ေသာ သူ၏ဦးေႏွာက္တြင္ အနည္းငယ္ ၾကည္လင္၍လာဟန္ရွိ ေလသည္။ သူ၏စိတ္ထဲဝယ္ သည္တစ္ခါ ရွမ္းျပည္တက္ရသည္မွာ ပို၍ေပ်ာ္စရာေကာင္းလ်က္ ကား လမ္းေဘး တစ္ဖက္ တစ္ခ်က္ တြင္ ရံလ်က္ရွိေသာ ေတာင္တန္းႀကီးမ်ား၊ သစ္ပင္ဝါးပင္မ်ား၏႐ႈေမွ်ာ္ခင္း မ်ားသည္ ပို၍သာယာသည္ဟု ထင္ျမင္မိေလသည္။ အေၾကာင္းမူကား အခု တစ္ႀကိမ္ခရီးထြက္ရာ၌ သူ၏ နံေဘးတြင္ကပ္လ်က္ ခ်စ္ဇနီး ေဒၚခင္ၾကည္သည္ လုိက္ပါလာေသာေၾကာင့္ေပတည္း။

ဥပမာ လမ္းခရီး ၌ ႏွာေစးေခ်ာင္းဆိုးမွစ၍ ေနထုိင္မေကာင္းျဖစ္ပါခဲ့လွ်င္ သူနာျပဳအတတ္၌ ဝါရင့္ၿပီးျဖစ္ ေသာ ဆရာမေဒၚခင္ၾကည္က သူ႔အား ျပဳစုယုယလိမ့္မည္ျဖစ္သတည္း။
“ဂႏၶမာေတာင္၊ လႈိင္ေခ်ာင္းမုတ္နန္းဆီ ဂုမာၻန္တစ္ေထာင္ ေစာင့္ၾကပ္ကာဆီးသည္ နတ္ပန္းေလးနဲ႔... နတ္ပန္း ကေလးနဲ႔ သဏၭာန္တူသည္... ေလယူရာသင္း ေမႊးလုိ႔လႈိင္ၾကည္... ဘုန္းသမာၻရွင္ ေမွ်ာ္ကိုး ကာ ေစာင့္ခဲ့ၿပီ”
လား... လား... ေမာ္ေတာ္ကားသည္ ကေလာၿမဳိ႕သုိ႔ နီးလာလ်က္ ပတ္ဝန္းက်င္ ႐ႈေမွ်ာ္ခင္းမွာလည္း ပိုမိုစိမ္းစို သာယာေလရာ၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ သူ၏လက္ဝဲဘက္ရွိ ခ်စ္ဇနီး၏ေပါင္ကို လက္ဝါးျဖင့္ပုတ္ခါ၊ စည္း ခ်က္လုိက္ရင္း... အထက္ပါ မသန္းေအး၏ျမပန္းေခြသီခ်င္းကို တူရိယာမဆန္ေသာ သူ၏အသံၾသႀကီး ျဖင့္ သီဆို ေနျခင္းျဖစ္ေလသည္။

ကၽြႏု္ပ္သည္ ေမာ္ေတာ္ကားေရွ႕ဆံုးတန္းမွစ၍ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနာက္တည့္တည့္တြင္ထုိင္ကာ ခတ္ကုပ္ကုပ္ လုိက္ပါ လာေသာ သတင္းေထာက္ႀကီး ဦးပုကေလးအား လွမ္းၾကည့္လုိက္ရာ၊ အဘိုးႀကီးက ၿပံဳးစိစိႏွင့္ သူ၏ ေကာ္ကိုင္း မ်က္မွန္ႀကီးထဲမွ မ်က္စိတစ္ဖက္မွိတ္၍ ျပလုိက္ေလသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္လို သီခ်င္းဆုိသည္ကို ဘယ္သူကယံုမည္နည္း။ တကၠသိုလ္ အင္းဝေဆာင္တုန္းက ကၽြႏု္ပ္မိတ္ေဆြတစ္ဦးသည္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔တေတြ တူရိယာဂီတ တီးမႈတ္သီဆိုသမွ် အနားမွလာ၍ နား ေထာင္ ေလ့ ရွိ၏။ သူကိုယ္တုိင္ကား ဘယ္ေတာ့မွ သီခ်င္းဆိုေလ့မရွိ၊ သူမ်ားက ဆုိခိုင္း၍လည္းမရ၊ ေရ ခ်ဳိးခန္းတြင္ လူတကာ နင္းေအာ္ေလ့ရွိသေလာက္ ထိုသူမွာ ေရခ်ဳိးရာတြင္ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္မွ ၿငီးေလ့ရွိသူ မဟုတ္ေပ။ အေၾကာင္းကိုေမးေသာအခါ “ကၽြႏု္ပ္အသံက သီခ်င္းဆိုလုိ႔ကို မျဖစ္လို႔ပါ”ဟု အေျဖေပး ေလသည္။ ၎မိတ္ေဆြကဲ့သုိ႔ လူမ်ဳိးအမ်ားပင္ရွိေလသည္။ ထုိသူမ်ားႏွင့္စာလွ်င္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခမ်ာ သူစိတ္ ကူးရသည့္ အခါ သီခ်င္းဆုိေဖာ္ရ၍ ေတာ္လွၿပီမဟုတ္ပါေလာ။

“ဒိုရာသန္းေအး အသံကေလးကေတာ့ အေတာ္ေကာင္းတယ္ကြ၊ ငါေတာ့ သူ႔အသံရယ္ ေမရွင္အသံ ရယ္ အႀကဳိက္ဆံုးပဲ”ဟု ကေလာၿမဳိ႕အဝင္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က လုပ္လုိက္ေသးသည္။
ကိုင္း ကဗ်ာမဆန္၊ တူရိယာမဆန္ အႏုပညာႏွင့္ ဘယ္လိုမွဆက္စပ္၍မရေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း သည္ ယခု သူ႔စိတ္ထဲတြင္ ထင္ျမင္သည့္အတုိင္း။ ဗမာတူရိယာ ေတးသံရွင္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ေဝဖန္ လုိက္ ေလၿပီ။ “ဘိလပ္ျပန္သန္း”ႏွင့္ “ေမရွင္”တို႔၏ ညဳတုတု ေတးသီသံသည္ စိတ္ကူးယဥ္ကာ ႐ူးေန ေသာ လူပ်ဳိေပါက္ ေကာင္ကေလး မ်ားကဲ့သို႔ပင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးအား နားဝင္ပီယံျဖစ္ကာ၊ ဘဝင္ႏွလံုးရႊင္ၿပံဳး စြဲမက္ ေစခဲ့ေပသည္။

၎အႀကိမ္တြင္သာမဟုတ္ သူခရီးထြက္တုိင္းလိုပင္ စိတ္ကူးေပါက္သည့္အခါ သူရသေလာက္ တစ္ပုိင္း တစ္စ ကာလေပၚေတးခ်င္းမ်ားကို သူ၏အသံၾသႀကီးမ်ားျဖင့္ ညည္းေလ့ရွိေၾကာင္း သူႏွင့္အၿမဲလိုလိုပါ ေသာ ရဲေဘာ္ဗိုလ္မင္းလြင္၊ ဒ႐ိုင္ဘာႏွင့္ သတင္းေထာက္ႀကီး ဦးပုကေလးတို႔သည္ ေကာင္းစြာသတိ ထားမိၾက ေလၾကသည္။
၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေႏြဦးတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမတုိင္မီ ဖဆပလအမတ္ေလာင္းေတြ မဲရဖုိ႔အတြက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ သည္ ၿမိတ္မွ ျမစ္ႀကီးနားထိေအာင္ ခရီးျပင္းမ်ား ဒရၾကမ္းသြားကာ ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ မဲဆြယ္ခဲ့ရသည္ ကို စာဖတ္သူ မ်ား မွတ္မိေပလိမ့္မည္။ ဗန္းေမာ္မွ ကသာသို႔ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းမွ စုန္ဆင္း၍လာစဥ္၊ သာယာ စိမ္းစိုေသာ အထက္အညာမွ ဧရာဝတီပတ္ဝန္းက်င္ရွိ ၾကည္ႏူးဖြယ္႐ႈေမွ်ာ္ခင္းမ်ားကို ၾကည့္ရင္း လက္ဝဲ သုႏၵရ ေရး မဲဇာေတာင္ေျခရတုႀကီးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ တစ္ပိုင္းတစ္စ ညည္းခဲ့ေသးသည္။

“ေလွကေလးကို ေလွာ္မည္၊ ေဘးမသန္းဘဲ ေအးခ်မ္းေတာ့သည္”ဟူေသာ မသန္းေအး၏သီခ်င္းသည္ လည္းေကာင္း၊ “လႈိင္းကေလးေတြ ေဖြးလုိ႔ရယ္ ျမစ္ဧရာျပင္ဝယ္”ဟူေသာ ေမရွင္၏ေတးသြားသည္ လည္းေကာင္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ခဏခဏ ၿငီးေလ့ရွိေသာ သီခ်င္းတစ္ပိုင္းတစ္ အခ်ဳိ႕ပင္တည္း။

“သစၥမ႑ဳိင္ ၿမဲခုိင္ခဲ့ေပ၊ ေမတၱာမိုးေတြ သြန္းၿဖဳိးရြာေစ” ခ်ီျပည္လွေဖႏွင့္ ေမရွင္တို႔စံုတြဲညဳေသာ (သက္ ေဝ)သီခ်င္းကား ဗိုလ္ခ်ဳပ္သေဘာအက်ဆံုး ကာလေပၚသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေပသည္။ သက္ေဝသီခ်င္း ေရဒီယိုမွ လာခုိက္ တြင္ သူအိမ္မွာရွိသည့္အခါမ်ား၌ အိပ္ရာေပၚတြင္ မွိန္း၍ ဇိမ္ႏွင့္နားေထာင္ေလ့ရွိ သည္။ ေတာ္လွန္ေရးတုန္းက ဧရာဝတီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္း သရက္ေခ်ာင္းရြာကေလးတြင္ ေရွ႕ တန္း စစ္ဌာနခ်ဳပ္ ေခတၱ႐ံုးစုိက္ထားစဥ္ မုိးမွာေျဖာက္ေျဖာက္ရြာေနေသာ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ဖြယ္ တစ္ညေန၌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ က ကၽြႏု္ပ္အား (သက္ေဝ)သီခ်င္း သီဆိုခုိင္းခဲ့သည္ကို ကၽြႏု္ပ္မွတ္မိပါေသးသည္။

၁၃၀၉ ခုႏွစ္ မုိးဦးက်တစ္ညသ၌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ အိပ္ရာေပၚတြင္ လဲေလ်ာင္းကာ အပန္းေျဖရင္း ေရဒီယို ကို သူ၏ဇနီးက ဖြင့္လုိက္ရာ “ဓူဝံၾကယ္ေျမမွခေၾကြ ေကာင္းကင္မွာ ေနလေတြကြယ္ေစ”အစခ်ီေသာ သက္ေဝ သီခ်င္း ၏(Chorus) အပုိဒ္ကေလးကို စတင္ၾကားရသျဖင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ သူ႔အႀကဳိက္သီခ်င္းျဖစ္ ၍ အထူးဂ႐ုစုိက္ကာ နားေထာင္ေလသည္။ “ခုိင္းေတာ့သက္ေဝ အခ်စ္စမ္းခ်င္စမ္း မစမ္းခ်င္ေန ထူးတဲ့ ခင္မင္တာေတြ အသက္ကိုစြန္႔ရတာေတာင္ မၿငဳိျငင္ဘူးရွင့္ အသင့္လိုရာေစ” ဟူေသာ ေမရွင္၏သစၥာ တုိင္ခ်က္ ကေလး မ်ားကို သူ႔စိတ္ထဲမွာ ယံုခ်င္သလိုလုိ၊ သေဘာက်ခ်င္သလိုလိုျဖစ္ေနေလသည္။ တူရိ ယာသံ ဆုံုးသြားၿပီးေနာက္ တကၠသုိလ္ေနဝင္း အေပ်ာ္တမ္းအဖြဲ႕မွ ကာလေပၚသီခ်င္းမ်ားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖ၍ ၿပီးဆံုးေၾကာင္း ေက်ညာခ်က္ကိုၾကားရေသာအခါတြင္ကား ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ အံ့အားသင့္သြားေလသည္။

ေနာက္တစ္ေန႔မနက္ ထမင္းစားပြဲတြင္ ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ဆံုရာ သူက-
“ေဟ့ေကာင္ ညက မင္းတို႔ တူရိယာဝိုင္း အေတာ္ဟုတ္သားပါကလား၊ သက္ေဝသီခ်င္းဆိုတာ ဘယ္သူ လဲ၊ ငါျဖင့္တကဲ့ ေမရွင္ဓါတ္ျပားမွတ္လို႔”ဟု ေမးလုိက္သည္။
“ဆိုတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မိန္းမ ပဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၊ စႏၵယားက ဒဂုန္တာရာ၊ တေယာ က ကၽြန္ေတာ္ပဲ”
“ေဟ ဟုတ္လား၊ ဒီလိုဆိုေတာ့ အနိပ္သားပဲကြ၊ ေအး လကြာ ငါ့မိန္းမကိုလည္း သီခ်င္းဆိုသင္ခုိင္းဦးမွ ပဲ”ဟု ရယ္သြမ္းေသြးရငး အနီးရွိ ေဒၚခင္ၾကည္ဘက္သုိ႔လွည့္၍ ေျပာလုိက္ရာ ဇနီးျဖစ္သူက-
“အမေလး မလုပ္ပါနဲ႔ေတာ္၊ ေမရွင္တို႔ ဒုိရာသန္းတို႔ ဓါတ္ျပားေတြနားေထာင္ၿပီး သေဘာက်ေနေတာ္ ေရာေပါ့”ဟု ျပန္ေျပာလုိက္ေလသည္။

သူ႔တပည့္ ရဲေဘာ္တစ္ေယာက္၏ဇနီးက ေရဒီယိုမွ အသံလႊင့္သီခ်င္းဆိုေၾကာင္း သိရေသာအခါ၊ သူ၏ ဇနီးကိုလည္း သီခ်င္းဆိုတတ္ေစခ်င္သည့္ အားက်စိတ္မ်ားရွိေၾကာင္း ရယ္သလို ေမာသလိုႏွင့္ သူ ထုတ္ေဖာ္ေျပာလုိက္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

သည္ဟာေကာ သဘာဝက်ေသာ လူစိတ္၊ အႏုပညာ၌ ဝါသနာထံုေသာ စိတ္မ်ားမဟုတ္ပါေလာ။
(သက္ေဝ)သီခ်င္းကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဘယ္ေလာက္ထိေအာင္စြဲခဲ့သနည္းဆိုေသာ္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ဆန္းက သူ ဘိလပ္သို႔ေရာက္သြားစဥ္၊ သူ႔အသည္းစြဲအဆိုေတာ္တစ္ဦးျဖစ္သူ “ဒိုရာသန္းေအး”ကို လန္ဒန္ၿမဳိ႕၌သြား တိုးေလရာ ဗမာကိုယ္စားလွယ္အဖဲြ႕ဝင္မ်ား ေဆြးေႏြးပြဲအၿပီး ဗမာျပည္မျပန္မီညက (ေဒၚခ်က္စတာ) ေဟာ္တယ္၌ ညစာစားပြဲက်င္းပရာ၊ ထိုညက “ဘိလပ္ျပန္သန္း”သည္လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ေဘးတြင္ ကပ္ လ်က္ထိုင္ေနသည္ကို ေတြ႕ရေလသည္။

ထမင္းစားပြဲအၿပီးတြင္ ထံုးစံအတုိင္း အဆိုေက်ာ္ ေဒၚသန္း ေအးအား သူ၏ခ်ဳိေတးသံသာျဖင့္ ေျဖေဖ်ာ္ရန္ ဝိုင္း၍ပြဲေတာင္းၾကေလသည္။ မသန္းေအးမွာ သူ၏ေဖး ဖရိတ္ သီခ်င္းမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ျမပန္းေခြ၊ မိဖုရားေစာ၊ ေဟဝန္နန္း၊ မိန္းမျမတ္တို႔ကို တစ္ပုဒ္ၿပီးတစ္ပုဒ္ ဆိုျပၿပီးေနာက္ အနီးဆံုးလူျဖစ္ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က-
“ဒိုရာ ဟိုသီခ်င္းဟာေလ ဓူဝံၾကယ္ေျမမွာခေၾကြ အဲ အဲ သက္ေဝသီခ်င္းဆိုစမ္းပါ”ဟုဝင္၍ ေအာ္ဒါေပး လုိက္သျဖင့္ မသန္းေအးခမ်ာမွာ မေနသာဘဲ သူ႔သီခ်င္းလည္းမဟုတ္၊ သူဆိုေနက်လည္းမဟုတ္၊ ဗမာ သံသက္သက္ျဖစ္ေသာ မႏၱေလးၿမဳိ႕မၿငိမ္း ေရး သက္ေဝသီခ်င္းကို ဆိုျပရေလေတာ့သည္။

သံၿပဳိင္ဆိုရမည့္ “ဓူဝံၾကယ္ ေျမမွာ ခေၾကြ” အပုဒ္သို႔ ေရာက္ေလလွ်င္ မသန္းေအးသာမဟုတ္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ကုိယ္တုိင္ကုိ ပါဝင္၍ သံၿပဳိင္ဆိုေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔တေတြမွာ သေဘာမက်ဘဲ မေနႏုိင္ ေတာ့ေခ်။

အျခားႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္မတူေသာ ေနာက္တစ္ခ်က္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာရွိေသးသည္။ ယခုေခတ္ တြင္ လူငယ္ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားပင္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈတစ္ခုျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ရွင္ျပဇာတ္ႏွင့္ ပြဲလမ္းသခင္မ်ားသုိ႔ မွန္ မွန္သြားေလ့မရွိၾကေခ်။ အခ်ဳိ႕က ဝါသနာမပါ၊ အခ်ဳိ႕က အခ်ိန္ျဖဳန္းသည္ထင္၍ မသြားၾကျခင္းျဖစ္ေလ သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကေတာ့ ႐ုပ္ရွင္ျပဇာတ္မ်ားကို မွန္မွန္ႀကီးၾကည့္ေလ့ရွိသည္။
႐ုပ္ရွင္ဆိုလွ်င္ စစ္မျဖစ္မီ လူမြဲႏိုင္ငံေရးသမား သခင္ေအာင္ဆန္းဘဝက တစ္မတ္တန္းတိုး၍ ၾကည့္ခဲ့ သည္မွအစ၊ ေနာက္ဆံုး သူမေသမီအထိ ႐ုပ္ရွင္ကားေကာင္းမ်ားကို သူမလြတ္တန္းၾကည့္ခဲ့၏။ နက္နဲ သိမ္ေမြ႔ေသာ စိတၱေဗဒႏွင့္ယွဥ္သည့္ ဇာတ္ကားမ်ား (Character Story) သ႐ုပ္ျပဇာတ္လမ္းမ်ား၊ ရာဇ ဝင္သမုိင္းကို ေနာက္ခံကားျပဳသည့္႐ုပ္ရွင္မ်ားကို သူ အထူးသေဘာက်ေလသည္။
စစ္မျဖစ္မီက ရန္ကုန္တြင္ ျပသြားေသာ Wuthering Heights.Rebecca.Gone With the Wind. Lady Hamilton. Waterloo Bridge. The Good Earth Suez စသည္တို႔မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွစ္သက္ေသာ ႐ုပ္ရွင္ အခ်ဳိ႕ပင္တည္း။

၁၉၄၇ ခုႏွစ္ဦးက ရန္ကုန္တြင္ျပေသာ စပိန္ျပည္တြင္းေရးစစ္ကို ေနာက္ခံကားျပဳသည့္ (For Whom The bell tolls) ဇာတ္ကားကိုကား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ အထူးသေဘာက်ေလသည္။
ဟာသႏွင့္ယွဥ္ေသာ ဇာတ္ကားမ်ားကိုလည္း သူၾကည့္ေလ့ရွိ၏။ ေခတ္သစ္လူရႊင္ေတာ္မ်ားျဖစ္ေသာ Bod Abbot ႏွင့္ Lot Costello Red Skelton တုိ႔ပါဝင္ေသာ ဇာတ္ကားမ်ားကို သူ အေတာ္ႀကဳိက္ေလ သည္။
စစ္အတြင္းက စတင္ေခတ္စားလာေသာ ဗမာျပဇာတ္မ်ားကိုလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ စိတ္ဝင္စားခဲ့ေလ သည္။ ၿမဳိင္အဖြဲ႕၏ (ဤစစ္ႀကီးမွာ) (ဗမာေသြးခဲ)ျပဇာတ္မ်ားမွအစျပဳ၍ ရန္ကုန္တြင္ကေသာ ျပဇာတ္ ဟူသေရြ႕ကို မလြတ္တမ္းၾကည့္ခဲ့ေလသည္။

႐ုပ္ရွင္ျပဇာတ္သည္ တုိင္းျပည္ေရးရာႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးဗဟုသုတကို လူထုသုိ႔ျဖန္႔ခ်ိရာ၌ အေကာင္းဆံုး ယႏၱရားလက္နက္တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းကို တကၠသိုလ္သမဂၢဘဝထဲက ယူဆခဲ့သာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ ဘေဆြ ေလး၏(စစ္ျပန္) ျပဇာတ္ကို ၾကည့္ရေသာအခါ၌ကား ၎သူ၏ယူဆခ်က္ကို တစ္ထစ္ခ် ယံုၾကည္မိ ေလေတာ့၏။
ဗမာ့႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ ျပဇာတ္လုပ္ငန္း၌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မည္မွ်စိတ္ဝင္စားခဲ့ေၾကာင္းကိုကား ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ျပဇာတ္အစည္း အ႐ံုးႀကီး၏အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ား အသိဆံုးျဖစ္ေပသည္။

တစ္ခါေသာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ ရယ္စရာဇာတ္ကားၾကည့္ခ်င္သည္ဆိုၿပီး ေလာ္ရယ္ႏွင့္ ဟာဒီတို႔ပါဝင္ေသာ (Beau Aunks)႐ုပ္ရွင္သြားၾကည့္၍အျပန္တြင္ ကၽြႏု္ပ္က-
“ဘယ့္ႏွယ့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေကာင္းရဲ႕လား”ဟု ေမးရာ-
“ဟာ မနိပ္ပါဘူးကြာ ဒီေကာင္ေတြ ရယ္စရာလုပ္တာကလည္း သဘာဝမက်တဲ့ (Very silly jokes)ဟာ ေတြခ်ည္းပဲ ငါျဖင့္ ဒို႔ဗမာ လူရႊင္ေတာ္ဖိုးပါႀကီး ေလာက္ကို ေကာင္းတယ္မထင္ဘူး”ဟု ေဝဖန္လုိက္ေလ သည္။ ဟုတ္ပါသည္ ၿမဳိင္ျပဇာတ္ အဖြဲ႕ မွ မ်က္မွန္ဝုိင္းႀကီးႏွင့္ ဖိုးပါႀကီးသည္ ႏုိင္ငံေရးကိစၥေတြေၾကာင့္ အလုပ္မ်ားေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ဦးေႏွာက္အား ၾကည္လင္ရႊင္ျပေစသည့္ ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္တစ္ဦးျဖစ္ေပ သည္။ ဖိုးပါႀကီးပါဝင္သည့္ ျပဇာတ္မ်ားတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ (ၿမဳိင္႐ံု)ေရွ႕ဆံုးတန္းမွ ထုိင္ၾကည့္လ်က္ ဖိုး ပါႀကီး အမူအရာျပက္လံုးမ်ားကို အားရပါးရ ေဘးလူေတြအားလံုးထက္က်ယ္ေအာင္ ရယ္ေမာသေဘာ က်ေလ့ရွိေၾကာင္းကို ၿမဳိင္႐ံုပရိသတ္ႏွင့္တကြ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေရွ႕တြင္ ကပ္လ်က္ရွိေသာ (ေရႊျပည္ဧ)တို႔ တီး ဝိုင္း မွ လူမ်ား ေကာင္းေကာင္းႀကီး မွတ္မိၾကေပလိမ့္မည္။

ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးအၿပီး စာေပငတ္လွ်င္ ရွိေသာေခတ္တြင္ေပၚထြက္လာသည့္ ဇဝနဂ်ာနယ္ ပထမစာ ေစာင္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏တစ္ေၾကာင္းဆြဲပံုတစ္ခုပါေလသည္။ ၎ပံုကို ဆြဲသူ၏အမွတ္အသားကား ပံု ေအာက္နားတြင္ (Z)အဂၤလိပ္ အကၡရာတစ္ခုပင္ျဖစ္ေလရာ ၎ပံုဆြဲသူမွာ အျခားမဟုတ္ ဟာသဝိဇၨာဇ ဝန ကိုယ္တိုင္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရေသာအခါ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွာ အလြန္သေဘာက်ခဲ့ေလသည္။
“ဒီဇဝနဆိုတဲ့ငတိဟာ စာအေရးသားမွမဟုတ္ဘူး၊ ကာတြန္းဆြဲလည္း မေခဘူးကြ၊ ပန္းခ်ီပညာေျမာက္ တဲ့ အစြမ္းအစသူ႔မွာရွိတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ဒီလူ႔ႏွယ္ ေကာင္းေကာင္းမေနဘဲ ေတတာက ခက္တယ္”ဟု ဂ႐ုဏာ ေဒါသျဖင့္ သူ မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ဘူးေလသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ပန္းခ်ီဘက္၌လည္း လံုးဝဝါသနာမပါသူ မဟုတ္ေခ်။ ဗမာဝတၳဳမဂၢဇင္းတြင္ပါေသာ ပန္းခ်ီ ႐ုပ္မ်ားကို သူ ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္ကာ ေဝဖန္ေလ့ရွိသည္။
“ဒီပံုက အဂၤလိပ္မမ်က္ႏွာကိုကူးဆြဲၿပီး ဗမာဆံထံုးတပ္ထားတာပဲကြ”ဟူ၍ တစ္ခါက(ေကာလိပ္ေက်ာင္း သား)ဝတၳဳစာအုပ္မ်က္ႏွာဖံုးမွ မိန္းမ႐ုပ္တစ္ခုၾကည့္ရင္း ေဝဖန္ခဲ့ဖူးေလသည္။
မင္းသုဝဏ္ေရးၿပီး ဆရာဦးခင္ေဇာ္ တူရိယာသံသြင္းေသာ (ေမာင္ေခြးဘုိ႔) ကေလးေခ်ာ့စာအုပ္မွ ဆရာ ဦးဘဉာဏ္၏ပံုမ်ားသည္ တကယ့္အဆင့္အတန္းျမင့္ေသာ ပန္းခ်ီဂုဏ္ေျမာက္ပံုမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကို ဗိုလ္ ခ်ဳပ္သည္ ေကာင္းစြာသိခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပန္းခ်ီလက္ရာေကာင္းမ်ား၏အရသာကို သံုးသပ္ခံစား တတ္သည့္ (Sense of Appreciation) အရည္အခ်င္း သူ႔မွာရွိေၾကာင္း ကၽြႏု္ပ္တို႔ ဆိုဝံ့ေပသည္။
ဆရာဦးေငြကိုင္၊ ဦးဗၾကည္တို႔၏လက္မ်ားကိုလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မၾကခဏ ခ်ီးမြမ္းေလ့ရွိသည္။

စစ္အတြင္းက ဗမာ့တပ္မေတာ္တြင္ စစ္ပန္းခ်ီဌာနဟူ၍ ဆရာဦးေငြကုိင္ကို ဦးစီးေစကာ တခမ္းတနား ဌာနႀကီးတစ္ခုဖြင့္ထားခဲ့ျခင္းကို ေထာက္၍လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ ပန္းခ်ီပညာကို မည္မွ်အားေပးလုိ ေၾကာင္း သိႏုိင္ေပသည္။ ၎စစ္ပန္းခ်ီဌာနမွ ဆရာဦးေငြကုိင္ အသက္သြင္းကာ သ႐ုပ္ေဖာ္လုိက္ေသာ နာမည္ေက်ာ္ (ေရႊေတာင္တုိက္ပြဲ)၏ပန္းခ်ီကားကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ အထူးသေဘာက်ခဲ့ေလသည္။ သည္လို ပန္းခ်ီလက္ရာေကာင္းမ်ားသည္ လူငယ္မ်ား၏စြန္႔စားမႈႏွင့္ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးသမုိင္းကို စာေပ၊ ရာဇဝင္ စာအုပ္မ်ားကဲ့သို႔ပင္ ေနာင္လာေနာင္သားမ်ားအတြက္ မွတ္တမ္းတင္လိမ့္မည္ဟူေသာ အခ်က္ကို ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိခဲ့ေပသည္။

တကၠသိုလ္သမဂၢ အုိးေဝမဂၢဇင္း ဒဂုန္မဂၢဇင္းတို႔တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ေဆာင္းပါးမ်ားကို ဖတ္ဖူးသူမ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ဗမာႏုိင္ငံလုံုးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢႏွစ္ပတ္လည္ ညီလာခံသတင္းမ်ား၌ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္၏သဘာပတိမိန္႔ခြန္း (အဂၤလိပ္လို) မ်ားကို ၾကားဖူးသူမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တြင္ စာေပ ေရးသားရာ၌ ထူးခၽြန္ေသာ အစြမ္းရွိေၾကာင္းသိႏုိင္ၾကေပသည္။ ဗမာလိုေရာ အဂၤလိပ္လိုပါ စြယ္စံု ေျမာက္ကေလာင္ရွင္တစ္ဦးပင္တည္း။

ဥပမာ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ဦးက ေရႊတိဂံု ဖဆပလညီလာခံႀကီးတြင္ သူ၏သဘာပတိမိန္႔ခြန္းမွာ တုိင္းျပည္သုိ႔ ျဖန္႔ခ်ိေသာ ဗမာဘာသာျပန္ထက္ သူကိုယ္တိုင္ေရးေသာ အဂၤလိပ္လိုမူက သာလြန္ထူးကဲစြာ နက္နဲ ေကာင္းမြန္ၿပီး အဆီအသား ပါလွေပသည္။
၎ျပင္ ဗမာလိုေရးသားရာ၌လည္း ဗမာစကားေျပတြင္ ပါဠိစကားလံုးမ်ားကို အထူးကၽြမ္းက်င္ သပ္ရပ္ စြာ သံုးသပ္သူ အလြန္ရွားသူမ်ားအနက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ တစ္ဦးျဖစ္ေပသည္။ (ဥပမာ ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွာ သူ ေရးခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးေဆာင္ပါး) ဆန္းသစ္စဗမာစာေပေခတ္ကို ရည္ေမွ်ာ္ေသာ(တာရာမဂၢဇင္း) သူ အထူးဂ႐ုစုိက္ကာ ဖတ္ေလ့ရွိသည္။

တစ္ခါက ဒဂုန္တာရာသည္ (ဘဟိန္း သို႔မဟုတ္ ကဗ်ာ) ဟူေသာ “လူကိုေလ့လာျခင္း”ေဆာင္းပါးတစ္ ပုဒ္ ေရးလုိက္၏။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ ၎ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီးေနာက္-
“ေဆာင္းပါးကေတာ့ ေကာင္းပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ေခါင္းစဥ္ကိုေတာ့ ငါနည္းနည္းေျပာခ်င္တယ္၊ (ဘဟိန္း သို႔မဟုတ္ ကဗ်ာ)ဆိုတာက သိပ္ၿပီး တိတိက်က်မရွိေသးဘူး။ (ဘဟိန္း သုိ႔မဟုတ္ Romance)ဆိုတာ မွ မွန္တယ္ကြ၊ ကဗ်ာက အဂၤလိပ္လို (Poetry)လို႔ အဓိပၸါယ္ရတယ္။ အဲဒီစကားက သိပ္မဆီေလွ်ာ္လွ ဘူး။ (Romance) ဆိုတဲ့စကား မွ ဘဟိန္းနဲ႔ အတိအက်ဆက္စပ္လို႔ရတယ္” ဟု ေခတ္ဆန္း စာေပ ကေလာင္မွဴးႀကီး ဒဂုန္တာရာအား ေဝဖန္လုိက္ရာ၊ ကၽြႏု္ပ္မွာ အေတာ္အ့ံၾသသြားမိေလသည္။ အေၾကာင္းမူကား ကၽြႏု္ပ္ကုိယ္တုိင္ပင္ ၎၏ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီး၊ ကဗ်ာဟူေသာ စကားလံုးကို သိပ္ မႀကဳိက္ခ်င္လွ၊ သို႔ေသာ္ သူ႔ထက္ပို၍ ဆီေလွ်ာ္မည့္ စာလံုးကိုေတာ့ ေတြး၍မရေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။

တစ္ညေန၌ စာေပအေၾကာင္းေျပာရင္း တာရာမဂၢဇင္းမွ (ေအာင္ဆန္း သို႔မဟုတ္ အ႐ိုင္း) ေဆာင္းပါး အေၾကာင္းေရာက္သြားၿပီး၊ သူက “ေဌးၿမဳိင္ကေတာ့ ငါ့ကို (အ႐ုိင္း)တဲ့ကြာ၊ ဒါကေတာ့ ၾကမ္းလြန္းတယ္ ထင္တာဘဲ၊ ငါဟာ စင္စစ္ ႐ုိင္းသေလာက္ေတာ့ ႐ုိင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မ႐ုိင္းတဲ့အခ်က္အလက္ေတြ လည္း အမ်ားႀကီးရွိေသးပါတယ္ကြာ၊ မဟုတ္ဘူးလား (What do you say)”ဟူ၍ အနီးတြင္ရွိေသာ ေဒၚခင္ၾကည္ ဘက္သို႔ လွည့္ၿပီး ၿပံဳးၿဖီးၿဖီး ႏွင့္ ေမးလုိက္ေလသည္။

တကၠသုိလ္ေနဝင္း
.

No comments: