Wednesday, December 8, 2010

ပဆစ္အိမ္ အပိုင္း (၁)

အမွာ

ကၽြန္ေတာ္က လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၄-၅ ဆယ္ေလာက္ကစ၍ စာေပသည္ ႏိုင္ငံေရး၏ လက္ေအာက္ ခံဟု ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ယင္းသေဘာတရားအတိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေျပာင္းလဲလာေသာ ေခတ္မ်ား တြင္ အေျပာင္း အလဲ အတိုင္း စာေပသည္လည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္သာ။

    ဒဂုန္တာရာ
    ေခတ္ၿပိဳင္ခံစားမႈ
    (ကလ်ာ၊ ၂၀၀၂၊ မတ္၊ အမွတ္ ၂၀၅)


ပဆစ္အိမ္ကို ေရးသားစဥ္က ကၽြန္ေတာ္၏အသက္မွာ ၄၀ ၀န္းက်င္ျဖစ္သည္။ ၀တၳဳအဆံုးသတ္ပါ ေန႕စြဲအရ ၈၊ ၾသဂုတ္၊ ၁၉၇၈ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပဆစ္အိမ္၀တၳဳ၏ သက္တမ္းသည္ ယခုအခါ အႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ခဲ့ ေပၿပီ။ ပဆစ္အိမ္တြင္ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္မ်ား (၇၀-၈၀) ကာလမ်ားအတြင္းက လူမႈေရး အေၾကာင္းတရားႏွင့္ အေငြ႕ အသက္ မ်ား လႊမ္းမိုးလ်က္ရွိေပသည္။
စစ္စစ္ လူမႈေရးအေၾကာင္းတရား အျဖစ္အပ်က္မ်ားဆိုသည္မွာလည္း ႏိုင္ငံေရး အေၾကာင္းတရား အျဖစ္ အပ်က္ မ်ား၏ လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ေစသည္။

ေခတ္တစ္ေခတ္ဆိုသည္ကာ တမွဟုတ္ခ်င္း ေျပာင္လဲသည္ မဟုတ္။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေျပာင္းလဲ လ်က္ ရွိသည္။ ယင္းသို႕ ေျပာင္းလဲရာမွ အသစ္တစ္ခု ေပၚထြန္းလာကာ ခိုင္မာလာႏုိင္သည္။ ေျပာင္းလဲေနသည့္ အခ်ိန္ အတြင္း အမွန္းရ ခက္သည္။ ၀တၳဳတြင္လည္း ထို႕အတူပင္ ၀တၳဳအေရး အဖြဲ႕မ်ား ေျပာင္းလဲေနသည္။ စာေပ သည္ ႏုိင္ငံေရး၏ လက္ေအာက္ခံဟူေသာ သေဘာတရား အတိုင္း ေခတ္တစ္ေခတ္၏ ႏိုင္ငံေရး၊ အေျခအေန ေပၚတြင္မွီ၍ ေျပာင္းလဲတည္ရွိေနသည္မွာ သဘာ၀ပင္။

    ပဆစ္အိမ္တြင္ အဓိကက်ေသာ ဇာတ္ေဆာင္ ၄ ဦးပါရွိသည္။ ထုိဇာတ္ေဆာင္ ၄ ဦးတို႕ လႈပ္ရွား က်င္လည္ရေသာ ဆယ္စု ၃ စုခန္႕ကို ၀တၳဳအျမင္ျဖင့္ သမိုင္းတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သူတို႕၏ ဘ၀မ်ားသည္ ေယဘူယ်ဆန္ေသာ ဘ၀မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သူတို႕၏ ေနာက္ခံကာတြင္ကား သမုိင္းေရးစီးသည္ စီးဆင္းလ်က္ ရွိေလသည္။

    ယေန႕ေခတ္ ေပၚထြန္းေနေသာ ေခတ္ၿပိဳင္ စာေရးဆရာတို႕သည္ မည္သည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ား ကို ဖြဲ႕ခဲ့ သလဲ။ သူတို႕သည္လည္း သူတို႕၀န္းက်င္ျဖစ္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို ဖြဲ႕ ေပးသည္။ ယင္းသည္ သဘာ၀တၳတရား။ ၀တၳဳဆိုသည္က လူ႕အေၾကာင္းဖြဲ႕ေသာ စာေပပံုသ႑ာန္။ သို႕ျဖစ္ရာ မည္သည့္ေခတ္္တြင္ျဖစ္ေစ ၀တၳဳသည္ သူ႕ေခတ္ ရုပ္ပံုကားကို ဖြဲ႕ေပ လိမ့္မည္။
    (ယင္း)

    ပဆစ္အိမ္ကိုိ ဖတ္ရေသာအခါ ေခတ္ေဟာင္း ရုပ္ရွင္ကားတစ္ကားကို ျပန္ၾကည့္ရသလုိ တမ္းဆြတ္ဖြယ္အခ်ိဳ႕ကို ျပန္၍ ျမင္ေကာင္း ျမင္ႏုိင္မည္။သို႕မဟုတ္ တစ္ေခတ္တစ္ခါ၏ အရိပ္ အေယာင္၊ အေငြ႕အသက္မ်ားကို လူမႈေရး႐ႈေတာင့္ျဖင့္ ျမင္ေတြ႕ေကာင္း ျမင္ေတြ႕ၾကရလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္သည္။ စာေပ သည္ ႏုိင္ငံေရးလက္ေအာက္ခံ ဆုိပါက ထုိ႐ႈေထာင့္မ်ားသည္လည္း လူမႈေရးသမုိင္း ႐ႈေထာင့္မ်ား ပင္ျဖစ္ ေပလိမ့္မည္။

    တကယ္တမ္းကေတာ့ ၀တၳဳသည္ သမိုင္းမဟုတ္။ သို႕ေသာ္ လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး၊ တိုင္ျပည္တစ္ျပည္ ၏ ေခတ္ေပၚ ၀တၳဳမ်ားကို ဖတ္ရင္း ယင္း လူမ်ိဳးတို႕၏ တိုင္ျပည္ႏွင့္ သမိုင္းအစအနမ်ားကိုေတာ့ ေတြ႕ႏိုင္သည္။ သရုပ္ေဖာ္ စာေပ ဟူသည္မွာ ယင္းအယူအစ ေခတ္ျပေၾကမံုဟူေသာ ေ၀ါဟာရရွိ သည္။ ၀တၳဳသည္ ေခတ္ျပ ေၾကးမံု။ ၀တၳဳသည္ လူအမ်ား၏ အေၾကာင္းတရားကို ဖြဲ႕ႏြဲ႕ရင္းက လူ၏ပတ္၀န္းက်င္၊ လူ႕အဖြဲ႕စည္း အေၾကာင္း၊ မျဖစ္မေန ပါလာရေတာ့သည္။ ယင္းသို႕ေသာ ေနာက္ခံကား၊ လူတို႕၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ဖတ္လွ်င္ ယင္းေခတ္အေျခအေနကို ေတြ႕ႏိုင္သည္။ ယင္းသေဘာသည္ သမုိင္းသေဘာ။
                                        (ယင္း)

    ကၽြန္ေတာ္သည္ ပဆစ္အိမ္ထဲမွ အေရးပါေသာ ဇာတ္ေဆာင္ ၄ ဦးကို သူတို႕ေရာက္ရွိေန ေသာ ပစၥကၡ ကာလယႏၱယား (၁၉၇၀ ခုႏွစ္မ်ား)တြင္သာ ထားရွိခဲ့သည္။ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္ဆန္ အနာဂတၱိ ဇာတ္သိမး္ မ်ိဳးျဖင့္ ဇာတ္သိမ္း မေပးခဲ့ေခ်။ အေၾကာင္းမူ သူတို႕သည္ ေရွ႕က သမိုင္းေရစီး ေၾကာင္းထဲတြင္ ဆက္လက္ စီးေမ်ာ ကူးခတ္ရဦးမည့္သူမ်ားျဖစ္ေန၍ပင္။
    ႏုိင္ငံတကာ စာေပအစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ ဖတ္ၾကားေသာ စာတမ္းမ်ားကိုၾကည္လွ်င္ ယင္းလူမ်ိဳးတို႕၏ ၀တၱဳ မ်ားတြင္ မည္ကဲ့သို႕ေသာ ယဥ္ေက်းမႈ၊ မည္ကဲ့သို႕ေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ိဳး ပါ၀င္သည္၊ မပါ၀င္သည္ကို ရွာေဖြ ေဖာ္ျပတတ္သည္ကို ေတြ႕ရွိႏိုင္ေပသည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ ခံစားမႈ မေဖာ္ျပေသာ ရသစာေပမ်ားတြင္ကား ယင္း သမိုင္း အစအနမ်ားကို ေတြ႕ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။
ေမာင္သိန္းဆုိင္
15 Aug 2002

ပဆစ္အိမ္

    ပဆစ္ကစားနည္းဆိုတာ "ပဆစ္ႀကီး" နဲ႕ "နိဗၺာန္ပဆစ္" ရယ္လို႕ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ လူေလး ေယာက္ျပည့္မွ ပဆစ္ တစ္၀ို္င္း လို႕ေခၚႏိုင္ၿပီး ႏွစ္ေယာက္တည္းနဲ႕လဲ ပစ္လို႕ရတဲ့ ကစာနည္းပဲ။
    ပဆစ္တစ္၀ို္င္းကို စတင္ၿပီး ကစာေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေၾကြပန္ကန္ထဲက ေၾကြေျခာက္လံုးကို တစ္ဦးနဲ႕တစ္ဦး အၿပိဳင္ပစ္ ၾကရတယ္။ အဲဒီလို ပစ္ၾကတဲ့အခါမွာ အပြင့္သာေအာင္ ပစ္ႏုိင္တဲ့သူက ဒီ၀ိုင္းမွာ ေၾကြကို စတင္ ပစ္ကစား ႏုိုင္ တဲ့ အခြင့္အေရးကိုရတယ္။

    ေၾကြကိုင္ၿပီး ပန္းကန္ထဲကို ပစ္လိုက္တဲ့အခါ ေၾကြအားလံုးပန္းကန္ထဲ မေရာက္ဘဲ အျပင္ ဘက္ တစ္လံုး တစ္ေလ ထြက္သြားတာကို "ေၾကြအန္" တယ္လို႕ေခၚပါတယ္။ (ဒါေၾကာင့္ "ေၾကြအန္ ကစားနည္း"လို႕ ေခၚၾကတယ္။) ေၾကြေျခာက္ပြင့္ အနက္ ငါးပြင္က ေမွာက္ၿပီး တစ္ပြင့္ကလန္ေန တာကို "တစ္ဆယ္" လို႕ေခၚတယ္။ ႏွစ္ပြင့္လန္တာကို "ပါ"၊ သံုးပြင့္လန္တာကို "သံုး"၊ ေလးပြင့္လန္ တာရင္ "ေလး" လို႕ပဲ ေခၚတယ္။ ငါးပြင့္ လန္တာကို "တစ္စိတ္" လို႕ေခၚၿပီး ေျခာက္ပြင့္လံုးလန္ရင္ "တစ္ဗာယာ" လို႕ေခၚတယ္။ ေျခာက္ပြင့္လံုး ေမွာက္ေနတာကိုေတာ့ "တစ္ေျခာက္" လို႕ေခၚျပန္ တယ္။
    ၁၂ ကို ပါဠိလိုေခၚတာ "ဗာရႆ" တဲ့။ ေၾကြေျခာက္လံုးလန္ေအာင္ပစ္ႏုိင္ရင္ "တစ္ဗာယာ" ပဲ။ ပဆစ္ကြက္ ကို ၁၂ ကြက္တိတိ ေရြ႕တက္ႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရးကို ရထားတာကိုး။ ဒီေတာ့ ဗာရႆကေနၿပီး တစ္ဗာယာ လို႕ ပါဠိက ေရြ႕လ်ားလာတဲ့ စကားတစ္လံုးမ်ား ျဖစ္ေနမလားလို႕ ေတြးၾကတယ္။

    ၿပီးေတာ့ ေမာင္ႀကီးတို႕ ငယ္ငယ္က အဖိုးတို႕ ၿခံထဲမွာလာေနတဲ့  ဟိႏၵဴ အဖိ္ုးႀကီးတစ္ ေယာက္ရွိသတဲ့။ အဲဒီအဖိုးႀကီးက ငယ္ငယ္က ကိုရင္ေတြ ဘာေတြ ၀တ္ဖူေတာ့ ျမန္မာလို လံုးလံုးျဖစ္ေနၿပီ။
    အဲဒီအဖိုးႀကီး ဟာဆိုရင္ ၀ါသနာႀကီးလွတဲ့ ေမာင္ႀကီးတို႕ အဖိုးနဲ႕ ပဆစ္ပစ္ဘက္တဲ့။ ပဆစ္ပစ္တိုင္းလဲ သူတို႕ ႏွစ္ေယာက္ဟာ တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္ ေၾကြစီတယ္၊ ညစ္ပတ္တယ္ နဲ႕ အၿမဲတမ္း ျငင္းၾက ခုန္ၾကတာ ဆူဆူညံေနတာပဲဆိုတယ္။ ေမာင္ႀကီးတို႕ အဖိုးဟာ ေႀကြပစ္ ေကာင္းတဲ့။ သူ႕ပါးစပ္က "လာလဟဲ့ ပါပုပုေလး" လို႕ ေအာ္ၿပီး ပစ္လိုက္ရင္ တကယ္ပဲ "ပါ" က်တာ ပဲတဲ့။

    အဲဒီ ဟိႏၵဴအဖိုႀကီးက ေၾကြအေခၚေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာသြားတာေတြဟာ လက္ခံႏိုင္ စရာရွိတယ္လို႕ အဖိုး က ေျပာတယ္။ တစ္ဗာယာ တို႕ တစ္ေျခာက္ တို႕ ဆိုတဲ့ ပဆစ္ကစားတဲ့ အေတြး အေခၚဟာဆိုရင္ သူတို႕ ဟိႏၵဴစကားက ဆင္းသက္ လာတာေတြ ျဖစ္တယ္တဲ့ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆို ေတာ့ ဟိႏၵဴစကားမွာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ ကို "ဗားရား" လို႕ ေခၚၾကၿပီး ေျခာက္ကို "ခ်ဲ႕" လို႕ ေခၚသတဲ့။
    အခုလဲ ေၾကြေျခာက္ပြင့္လံုး ေမွာက္ရင္ တစ္ေျခာက္(တေျခာက္)လို႕ ေခၚၿပီး ေျခာက္ပြင့္လံုး လန္ေနရင္ တစ္ဗာယာ(တဗာယာ)လို႕ ေခၚၾကတယ္။ တစ္ေျခာက္ဆိုရင္ ပဆစ္ကြက္ ေျခာက္ကြက္ ေရႊ႕ရၿပီး တစ္ဗာယာ ရရင္ ပဆစ္ကြက္ ဆယ့္ႏွစ္ကြက္ ေရႊ႕ႏိုင္တယ္။

    သူတို႕မွာလဲ ေၾကြခုႏွစ္လံုးကစားတဲ့ ကစားနည္းရွိသတဲ့။ အဲဒီကစားနည္းကို "ပစိသိ" လို႕ ေခၚၿပီး ပစိသိရဲ႕ အဓိပၸါယ္ က ၂၅ တဲ့။ အဲဒီ ပစိသိ ကေန ပဆစ္လို႕ ေရႊ႕လ်ားလာဟန္တူတယ္။
    ၿပီးေတာ့ ပဆစ္အိမ္ကို ဖြဲ႕စည္းထားပံုကလဲ ပဆစ္ကြက္ေတြဟာ အလယ္က အစပ္ႀကီးနဲ႕ ဆက္ရင္ တစ္ဘက္ တစ္ဘက္ မွာ အစပ္ကေလးေပါင္း ၂၅ ကြက္စီ ရွိေနတာျဖစ္လို႕ သူ႕အယူအဆ လက္ခံ ႏုိ္င္စရာ ရွိတယ္ လို႕ အဖိုးက ေထာက္ခံခဲ့တာပဲ။

    ေၾကြမွာ သံုးပြင့္လန္ရင္ တစ္သံုး၊ ႏွစ္ပြင့္လန္ရင္ "ပါ" လို႕ ေခၚတယ္ေနာ္။ လူတစ္ေယာက္ ဟာ ဘာတစ္ခု မွ သံုးစရာ၊ စားစရာမရွိေအာင္ အႀကံဥာဏ္ တံုေနတဲ့ ဘ၀မ်ိဳးဆိုရင္ "သံုးစားပါက်" ျဖစ္ေနၿပီလို႕ ေျပာတတ္ ၾကတယ္။ ဒါ ပဆစ ္စကားပဲ။ တစ္ဦးနဲ႕တစ္ဦးဟာ ဥာဏ္ရည္သာရင္ သာသလို ကစားရတဲ့ ကစား နည္းမ်ိဳး ျဖစ္လို႕ ေမာင္ႀကီးျဖင့္ ပဆစ္ကစားနည္း တိမ္ေကာေပ်ာက္ပ်က္ သြားမွာကို သိပ္စိုးရိမ္တာပဲ။

    ၾကည္ဦး၏
    ျမန္မာ့ရိုးရာစကားထာမ်ားစာအုပ္မွ
    ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

    ပဆစ္၀ိုင္းကို ျမင္ဖူးၾကပါသလား။ ပဆစ္ကို ကစားဖူးၾကပါသလား။
    အနည္းဆံုး က်ားႏွင့္ စစ္တုရင္ေလာက္ေတာ့ ကစားဖူးၾကပါလိမ့္မည္ထင္သည္။ မကစား ဖူးဘူးထား၊ ေဘးကေတာ့ ရပ္ၾကည့္ဖူးမည္အမွန္။
    ပဆစ္သည္ က်ား၊ စစ္တုရင္ စေသာ ကစားနည္းမ်ားႏွင့္ ဆင္ဆင္တူေသာ ကစားနည္း တစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ လူႏွစ္ေယာက္ရွိလွ်င္ ကစားႏုိင္သည္။ ေလးေယာက္ ကစားလွ်င္ပို၍ ၿမိဳင္သည္။
    ပဆစ္ကြက္ကို ပိတ္စျဖင့္ ခ်ဳပ္သည္။ ယူရ ငင္ရ လြယ္ကူေအာင္ အေခါက္အသိမ္း လြယ္ကူေအာင္ ျဖစ္မည္။ အပိုင္းပို္င္း အစစ အစပ္စပ္ အဖာဖာႏွင့္မို႕ စပ္ေစာင္သဖြယ္ ထင္ရသည္။ အဖာအေထးေတြ တင္းၾကမ္းျပည့္ ေနသည္ဟု ေအာက္ေမ့ရသည္။

    စင္စစ္သြားရမည့္ က်ားကြက္မ်ားေပတည္း။
    ပဆစ္အိမ္မွာ ၾကက္ေျခသ႑န္ လက္ယွက္တည္ရွိကာ လမ္းေတြကို ေဖာက္သြယ္ထား သည္။ က်ားတစ္ေကာင္၏ ေျပးကြက္မွာ ရွစ္ဆယ္ရွိသည္။ အကြက္ရွစ္ဆယ္ ေျပးၿပီးေနာက္ အိမ္ သို႕ ၀င္သည္။ 'ၿပီး' သည္။

    က်ားမွာ တစ္ဘက္ကို ရွစ္ေကာင္ထားရသည္။ အားလံုးေပါင္း တစ္ဆယ့္ေျခာက္ေကာင္။
    ေၾကြက ေျခာက္ေစ့ရွိသည္။ ခရုတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ တစ္ဘက္က စင္းလံုးေခ်ာေနသည္။ တစ္ဘက္ မွာေတာ့ ပါးစပ္ဟေနသည့္ပမာ ခ်ိဳင့္ခြက္ရာပါသည္။
    ေၾကြေစ့ ကို ၀ိုင္းလယ္ရွိ ေၾကြပန္ကန္မွာ တစ္ၿပိဳင္နက္ ပစ္ရသည္။

    ေျခာက္ေစ့လံုးေမွာက္လွ်င္ 'တစ္ေျခာက္'။
    ေျခာက္ကြက္ေျပး။
    ငါးေစ့ေမွာက္ တစ္လံုးလန္ 'တစ္ဆယ္'။
    ဆယ္ကြက္။
    ေလးေစ့ေမွာက္ ႏွစ္လံုးလန္ 'တစ္ပါ'။
    ႏွစ္ကြက္သာ။
    သံုေစ့ေမွာက္ သံုးလံုးလန္ 'တစ္သံုး'။
    သံုးကြက္။
    ႏွစ္ေစ့ေမွာက္ ေလးလံုးလန္ 'တစ္ေလး'။
    ေလးကြက္။
    တစ္ေစ့ေမွာက္ ငါးလံုးလန္ 'တစ္စိတ္'။
    ေျပးကြက္က အကြက္အစိတ္အထိ။
    ေျခာက္ေစ့လံုးလန္လွ်င္ 'တစ္ဘာယာ'။
    ဆယ့္ႏွစ္ကြက္ေျပး။
    သည္ ကစားနည္းတြင္ 'တစ္စိတ္' က အင္အားအရွိဆံုး။

    တစ္စိတ္၊ တစ္ဘာယာ၊ တစ္ဆယ္၊ တစ္ေျခာက္ပစ္ႏုိင္မွ 'ေၾကြႏို္း' သည္။ 'ေၾကြႏိုး' သည္ ဆိုျခင္းမွာ စတင္ေျပးခြင့္၊ စတင္ကစားခြင့္ ရရွိျခင္းပင္။ သို႕ေသာ္ ေၾကြသံုးခါ ဆက္တိုက္ ႏို္းျပန္ ေတာ့ တစ္မွတ္မွ မရ။ 'ကန္း' ေလသည္။ 'ေသ' ေလသည္။

    က်ားကို 'ပို' ဟူ၍လည္း ေခၚေသးသည္။ 'ေၾကြႏိုး' မွ 'ပို' တင္ခြင့္ရွိသည္။

    က်ားရွစ္ေကာင္လံုးႏိုးၿပီးေနာက္ တစ္ပါ၊ တစ္စိတ္၊ တစ္ဘာယာ၊ တစ္ဆယ္ က်လွ်င္ တစ္ကြက္ ပိုေျပးခြင့္ရသည္။ ဤသည္ကို 'ပိုတို႕သည္' ဟု ေခၚသည္။
    ေျပးလမ္း တစ္ခုတိုင္း၌ 'အထိုင္' အိမ္တစ္အိမ္စီ ရွိတတ္ၿမဲ။ အထိုင္အိမ္မွ က်ားကို သတ္၍မရ။ အထိုင္မွ လြတ္ေနေသာ က်ားကို 'က်စ' ဟုေခၚသည္။
    'က်စ' ဘ၀သည္ အႏၱရာယ္အမ်ားဆံုး၊ ေဘးဥပဒ္ အရွိဆံုး။ ထို႕ေၾကာင့္ ငယ္ရြယ္သူတို႕ကို 'က်စမေထာင္ႏွင့္' ဟု လူႀကီးသူမတို႕က ဆံုးမတတ္ၾကသည္။

    ပဆစ္ ကစားနည္း တြင္ က်ား၊ စစ္တုရင္တို႕ႏွင့္ ကြာျခားခ်က္မွာ က်ားတစ္ေကာင္ 'ေသ'လွ်င္ တစ္ၿမံဳလံုး ေသသည္။ က်ားတစ္ေကာင္က်လွ်င္ က်ားအားလံုး ကစားကြက္ေပၚမွ ဆင္းေပးရသည္။ က်ႏု (က်ားႏု = စတင္ ေျပးခြင့္ ရေသာက်ား) မ်ား ျဖစ္လာရန္...
    ေၾကြကို 'ႏႈိုး' ေပးဦး။
    မိမိက်ား အထိုင္အိမ္မွာၿမဲဖို႕ က်စ မေထာင္မိဖို႕ အေရးႀကီးသည္။ သည္ထက္အေရးႀကီး သည္မွာ တစ္ဘက္က်ားကို သတ္ဖို႕ပင္။
    သည္ကစားနည္းမွက မိမိကိုယ္တိုင္ ေျပးဖို႕ထက္ တစ္ဘက္က်ားကို 'သတ္ဖို႕' အေရးႀကီး ဆံုးျဖစ္သည္။ ဤသည္က ပညာခန္းျဖစ္သည္။
    ပဆစ္၀ိုင္းမွာ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မိၿပီဆိုလွ်င္ ဘယ္ေလာက္ခ်စ္သူ၊ ဘယ္ေလာက္ခင္သူကို မဆို ရန္သူ အျဖစ္သာ သတ္မွတ္လိုက္ေပေတာ့။ ႀကိဳး၀ုိင္းထဲမွာ ဆံုၾကသည့္ လက္ေ၀ွ႕သမား စိတ္ထားသာ ထားေပ ေရာ့။

    ကိုယ္က မသတ္လွ်င္ သူက သတ္ေပေရာ့မည္။
    ကိုယ္က မထိုးလွ်င္ သူက ထိုးေပေရာ့မည္။
    သည္ကစားနည္း ကစားရင္း မင္းႏွစ္ပါး ရန္ထျဖစ္ကာ စစ္ပြဲပင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ရဖူးသည္။ ပုဂံေခတ္က ျဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာမင္း၏ သာေတာ္ ေစာလူးမင္းႏွင့္ ဥႆပဲခူးစာ ခရမန္ကန္းတို႕ ျဖစ္သည္။

    ပဆစ္ကစားနည္းမွာ အႏိုင္ဟုထင္ေနလ်က္က ရံႈးရသည္မ်ိဳးရွိသည္။
    က်ားေတြ ပန္းတိုင္၀မွာ စုၿပံဳေနၿပီး 'က်ကန္း' ေတြ ျဖစ္ကာ ရံႈးရသည္မ်ိဳးလည္း ရွိသည္။
    'က်ႏု' မခ်န္မိ၍ သားေကာင္ ျမင္ပါလ်က္ က်ည္မဲ့သည့္ မုဆိုး၏ အျဖစ္မ်ိဳးႏွင့္ ႀကံဳရသည္ လည္း ရွိတတ္ေသးသည္။
    သို႕ေပမယ့္ ဒါေတြကိုထား....။

    အဓိက ကေတာ့ တစ္ဘက္ကို အႏုိင္အထက္ 'သတ္' ဖို႕ပင္။
    ပဆစ္၀ုိင္းမွာ..
    ၾကင္နာ၍မရ။
    သနား၍မရ။
    ညာ၍မရ။
    ကရုဏာထား၍ မရ။
    ကိုယ္က သတ္ႏုိင္လွ်င္ သတ္။
    မသတ္ႏုိင္လွ်င္ေတာ့...ကိုယ္အေသ...၊ ကိုယ္အရံႈး...။
    ဒါက...
    ပဆစ္၏ သေဘာ။
    ပဆစ္၏ သဘာဝ။

ဆက္ရန္
.   

7 comments:

ညိမ္းႏိုင္ said...

အစ္မရာ....ပဆစ္အိမ္ကို ျပန္ဖတ္ခ်င္ေနတာျကာျပီ..။
ဖတ္ခဲ့တုန္းက ငယ္ေသးေတာ့ ခုခ်ိန္မွာ ဘာမွကို မမွတ္မိ
ေတာဘူး...။ေက်းဇူးတင္လိုက္တာဗ်ာ....။

ေယာနက္သန္ said...

ေနာက္ အပိုင္းေတြ ေမွ်ာ္ေနပါတယ္။

ဂ်စ္တူး ( မံုရြာ ) said...

ေရြွစင္ဦး---ေရ
က်န္းမာပါေစမဂၤလာပါခင္ဗ်ာ-
သူကေရးနိုင္သူဆိုေတာ့အမ်ားၾကီးဘဲဖတ္ရတာ-
ဒီမွာက ေလးလံုး ဗ်-စာသိပ့္မေရးနိုင္ဘူး-
နဲနဲစီေတာ့တင္ေပးပါမယ္-လာျပီးဖတ္-မွတ္ခ်က္ကေလး
ေတြေရးေပးေတာ့အားရွိတာအမွန္ပါ။
ေရြွစင္ဦးကိုအကူအညီတစ္ခုေလာက္ေတာင္းခ်င္
တယ္ဗ်-
မုန္ ့ေပါင္း လုပ္စားခ်င္လို ့ မုန့္ေပါင္း လုပ္နည္းကေလးမ်ား
ေရးျပီးတင္ေပးပါလားဗ်ာ-အခုအခ်ိန္ဆိုလုပ္ေရာင္းေန
ေလာက္ပါျပီ။အေတာ္ကိုစားခ်င္လုိ ့အကူအညီေတာင္း
လိုက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ-
ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္
ဂ်စ္တူး(မံုရြာ)

အျဖဴေရာင္နတ္သမီး said...

“ပဆစ္အိမ္”..အေႀကာင္း ဗဟုသုတယူသြားပါတယ္မႀကီးေရ...
အခုမွ ေႀကြအံကစားနည္းနဲ႕ပဆစ္အိမ္ရဲ႕အဓိပၸါယ္ကို သိရတာ..။

“ အဓိက ကေတာ့ တစ္ဘက္ကို အႏုိင္အထက္ 'သတ္' ဖို႕ပင္။
ပဆစ္၀ုိင္းမွာ..
ၾကင္နာ၍မရ။
သနား၍မရ။
ညာ၍မရ။
ကရုဏာထား၍ မရ။
ကိုယ္က သတ္ႏုိင္လွ်င္ သတ္။
မသတ္ႏုိင္လွ်င္ေတာ့...ကိုယ္အေသ...၊ ကိုယ္အရံႈး...။
ဒါက...
ပဆစ္၏ သေဘာ။
ပဆစ္၏ သဘာဝ။”...ဆိုတာေလး..သေဘာေပါက္သြားတယ္..။

ကိုေဇာ္ said...

အခုမွ လာျပီး စဖတ္ပါသည္။

မ်ိဳးမင္းစိုး said...

ကြ်န္ေတာ္လဲအစကေန အဆံုးထိ ဖတ္အုန္းမည္ အျမဲအားေပးလ်က္

Kyaw Htoo Aung said...

ေက်းဇူးပဲဗ်ာ။ ပဆစ္ ကစားခ်င္စိတ္ေတာင္ ေပါက္သြားျပီ။ ေႀကြသီးေလးေတြ အိမ္က မွာမွပဲ။ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ ကတ္ထူစကၠဴမွာ အကြက္ေလးေတြ ဆဲြျပီး ကစားဖူးတယ္။ အဲဒီ အကြက္ေတြရဲ႕ ဓာတ္ပံုေလး ရရင္ေကာင္းမယ္ဗ်ာ။