Saturday, November 17, 2012

ေဒါက္တာေအာင္ႀကီး ၏ အေဆြးလူ၊ အေတြးလူ၊ သိမ္႕ေမြ႕လူ, အပိုင္း (၉)


ဆရာ၀န္စိတ္ဆုိတာ ...

(၁)
ေတာင္ေခ်ာက္ၾကား၌ ေရာက္ေနေသာ ဆူးကုိ အသူ ထက္စိမ့့္ခၽြန္သနည္း။
မိမိ အလုိလုိသာလွ်င္ ထက္ပေခ်၏ရွင့္။
သမင္တုိ႔ ၏ မ်က္စိ၌ အသူမ်က္စဥ္းခတ္၍ ၾကည္သနည္း။ မိမိအလုိလုိသာလွ်င္ ၾကည္ပေခ်၏ရွင့္။
ညႊန္၌ၾကာ ကုိ အသူအနံ႔ေကာင္း ထည့္ပေခ်သနည္း။ မိမိအလုိလုိသာလွ်င္ အနံ႔ေကာင္းတံု၏ရွင့္။
အမ်ိဳးေကာင္းသား၏ သေဘာသည္ အသူျပဳ၍ ျဖစ္သနည္း။ မိမိအလုိလုိသာလွ်င္ ျဖစ္ပေခ်၏ရွင့္။
ေလာကနီတိ၊ ၁၉

(၂)
တတိယႏွစ္ေဆးေက်ာ္းသားဘ၀ဖ်ားနာရံုမွာ ၅ လနီးပါး လက္ေတြ႕ေလ့က်င့္သင္ၾကားရတယ္။ လူနာ ရာဇ၀င္ ေမးျမန္းတတ္ဖုိ႔၊ လူနာရဲ႕ ေရာဂါျဖစ္ေနတဲ့ အဂၤါစုကုိ စမ္းသပ္တတ္ အေျဖရွာတတ္ဖုိ႔။ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ ေခတ္တုန္းက ေက်ာင္းသားက သိပ္မမ်ားလွေသးေတာ့ ဆရာတစ္ဦးတစ္ဦးမွာ ေက်ာင္းသား ကတစ္ဒါဇင္ေက်ာ္ေက်ာ္သာ။ လူနာခုတင္ေဘး ၀ုိင္းဖဲြ႕ထုိင္။ ဆရာက ေက်ာင္းသားေတြကိ ေရာဂါ ရာဇ၀င္ေမးခုိင္း။ ျပန္တင္ျပခုိင္း။ ေက်ာင္းသားတင္ျပတာ မျပည့္စံုတဲ့ေနရာမ်ာ ၀င္ေထာက္၊ တည့္မတ္ အႀကံ ေပး။ ေမးခြန္းကုိ ဒီလုိေမးရတယ္။ ဒီလုိေနရာမွာ ခဏေစာင့္ၿပီး ေခ်ာ့ေခၚရတယ္။ ဒီအသံုးအႏငန္းက လူနာ နားလည္မယ္ မထင္ဘူး။ ဒီေမးခြန္းမ်ိဳးက လူနာကုိ ေစာကားသလုိ ျဖစ္တတ္တယ္စသျဖင့္။ လက္ထပ္ သင္ တာ။ ပါးစပ္ကသင္ရင္း လက္က ထက္ၾကပ္ ပါလာတတ္ေသးတာ။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးစီ အမ်ားေရွ႕ထြက္ၿပီး လူနာစမ္းခုိင္းတယ္။ ေနာက္က ခပ္ကြယ္ကြယ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ မဲေပါက္ၾကတာ။ ဆရာ က ေက်ာ္းားစမ္းသပ္ေနတာကုိ အဆင့္လုိက္ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး လုိတဲ့ေနရာကုိ ျပဳျပင္ထည့္မတ္ေပး။ လက္ အေနအထား၊ ကုိယ္အေနအထား၊ နားာကပ္ကိုင္တာ၊ တူ (Hammer) ေခါက္တာကအစ။

မ်က္စိၾကည့္တာ နားၾကည့္တာကအစ။ ေသခ်ာေလ့က်င့္မထားတဲ့ ေက်ာင္းသားကေတာ့ ေသေပေရာ့ပဲ။ လူနာေရွ႕ သူင္ခ်င္းေတြေရွ႕ မ်က္ႏွာပ်က္ကေရာပဲ။ ဆရာရဲ႕ စူးရွလွတဲ့အာကည့္ တင္းတင္းေအာက္မွာ စမ္းသပ္ရ၊ ေမးျမန္းရေတာ့ ေက်ာင္းသားခမ်ာ အေနက်ဥ္းက်ပ္လွေပါ့။ ဖိစီးမႈမ်ားလွေပါ့။ ေဆးကုသတဲ့ လုပ္ငန္း ဆုိတာ ဖိစီးမငေတြ က်ဥ္းက်ပ္မႈေတြနဲ႔ စံုလင္ျပည့္၀လွသမုိ႔ စကတည္းက ယဥ္သလုိ ေလ့က်င့္ ပံုစံသြင္း ထားရတယ္ ဆုိသကုိး။

၅ လ ေလ့က်င့္သင္ၾကားၿပီးရင္ Completion Test ျဖစ္ရတယ္။ စာေတြ႕လက္ေတြ႕ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး။ ေဆးပညာ ဌာန မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လက္ေတြ႕ေျဖရတဲ့ အခ်ိန္က ေဆာင္းတြင္းႀကီး။ ကၽြန္ေတာ့္အလွည့္မွာ စမ္းသပ္ရတဲ့ လူနာက အသက္ ၂၀ ၀န္းက်င္။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ သက္တူရြယ္မွ်။ ႏွလံုးေရာဂါ ရွိ မရွိ စမ္းသပ္အေျဖထုတ္ရမွာ။ ကၽြန္ေတာ္က လူနာကုိ စမ္းသပ္ခြင့္ေတာင္းၿပီး စမ္းသပ္မႈကုိ စလုိက္တယ္။ ဆရာမႀကီးက ေဘးကရပ္ေစာင့္လုိ႔။ ခပ္သြက္သြက္ ခပ္ျမန္ျမန္ စမ္းသပ္ၿပီး ဆရာမႀကီးဘက္လွည့္လုိက္ေတာ့ " မင္းစမ္း သပ္တာ ၿပီးၿပီလား" တဲ့။ "ဟုတ္ကဲ့" ေပါ့။ " ကဲ ... ေျပာေတာ့ " ဆုိတာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ႏႈတ္က စက္ေသနတ္ ပစ္သလုိ စကားလံုးေတြ အတဲြလုိက္ အတဲြလုိက္ တရစပ္ ေျပးထြက္သြားခဲ့။

အဲဒီအခ်ိန္မွာ လူနာ က စြပ္က်ယ္လက္ျပတ္ကေလးနဲ႔ ခုတင္ေပၚ ငုတ္တုတ္ထုိင္လ်က္သား။ တုန္တုန္ခုိက္ ခုိက္။ တံခါးကလည္း ပြင့္ေနေလေတာ့ ၀င္လာတဲ့ ေဆာင္းေလျပင္း ေမြ႕လုိက္တာနဲ႔ သူ႔ခမ်ာ ခ်မ္းတုန္ခ်မ္း ျဖစ္ေနရွာ။ ဒါကုိ ျမင္ျဖစ္ေအာင္ ျမင္ လုိက္တဲ့ ဆရာမႀကီးက စာေမးပဲြစစ္ေဆးေနတာကုိ ျဗဳန္းစားႀကီး ရပ္ လိုက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ ကုိ ေရေရလည္လည္ ဆူေတာ့တာ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာလည္း လူနာကုိ သြက္သြက္ႀကီး ေတာင္းပန္၊ အၿပံုးေတြ တစ္သီႀကီး ျဖန္႔ႀကဲလုိက္ၿပီး အက်ႌ၀တ္ေပးရ၊ ေစာင္ၿခံဳေပးရေပါ။ လူနာကေတာ့ ခ်က္ ခ်င္းလုိလုိပဲ စိတ္ေျပသြား ပံု ရၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ၿပံဳးျပပါတယ္။ မေျပႏုိင္သူက ကၽြန္ေတာ့္ ဆရာမႀကီးရယ္ပါ။ "မင္းတုိ႔က ကုိယ့္လုိအင္ပဲ သိတယ္။ ကုိယ္စမ္းသပ္ၿပီး "ၿပီးကပစ္"ထားတယ္။ လူနာ ဘာျဖစ္ေနေန လွည့္မ ၾကည့္ဘူး။ 

ဒီလုိ ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ ေတြ ဆရာ၀န္ မျဖစ္ထုိက္ဘူး " ဘာဘာညာညာ ေတြေတြ႕ေလ။ ကၽြန္ေတာ္ လည္း ေနာင္တ ရတဲ့ စိတ္ကေလး ေခါင္းေတာ္ေတာ္ျပဴေနတာ ျပန္၀င္ခ်င္သလုိ ျဖစ္သြားရ။ တကယ္ေတာ့လည္း ဆရာမႀကီး ဆူတာ ဆူထုိက္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ကၽြန္ေတာ္ေပပဲကုိး။ တကယ္က ဆရာမႀကီးကုိ ေၾကာက္ောကာက္လန္႔လန္႔ ျဖစ္မိတာနဲ႔ လူနာကုိေမ့သြားတာ။ ထားပါေတာ့။ ကၽြန္ေတာ္ မွားမိ အျပစ္ ရွိေပါ့။ ဒါေပတဲ့ ဆရာမႀကီးက ရွည္လ်ားေထြျပား ေပမ်ားစြာ ဆူေနေလေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဘာလုပ္ရမွန္း မသိေတာ့။ ဒါနဲ႔ ဆရာမႀကီးကုိ ခပ္ေပေပ ျပန္ၾကည့္ေနလုိက္မိတယ္။ ဆရာ မႀကီးလည္း ရုတ္တရက္ ကုိယ္ရွိန္ သတ္ၿပီး "ကဲ ... ေျပာေတာ့ " ဆုိမွ ကၽြန္ေတာ္လည္း ကုိယ့္ေတြ႕ရွိ ခ်က္ ေတြ ကုိ ေအးေအးသက္သာ ျပန္တင္ျပခဲ့။
ေအာင္စာရင္းကပ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ဂရိတ္ဖုိး (Grae-4)ရတယ္။ ေက်ာင္းသား ကုိ စိတ္တုိတာနဲ႔ အမွတ္ေပး တာ တျခားစီ စည္းသတ္သတ္ျခားထားတဲ့ ျမင့္ျမတ္လွတဲ့ အုိမိခင္ ...။ ရင္ထဲ ေႏြးခနဲ။

(၃)
ကၽြန္ေတာ့္ထက္ ၅ ႏွစ္ စီနီယာက်တဲ့ ေဆးေက်ာင္းသားအစ္ကုိႀကီး တတိယႏွစ္မွာ ျပဳခဲ့တဲ့ ေကာင္းမႈကေလး ကလည္း ၾကည္ႏူးစရာ။ သူ စမ္းသပ္ဖုိ႔ က်တဲ့ လူနာက အသက္ ၆၀ ေက်ာ္အဘုိးႀကီး။ ညာဘက္အဆု္ အေျမွးပါးထဲ အရည္ေတြနဲ႔ျပည့္ေနတာ။ (Pleural effusion)။ သူ႔ေရွ႕မွာ ေက်ာင္းသား ၂ ဦး ၃ ဦး စမ္းသပ္လုိ႔ ၿပီးသြားၿပီ။ ဘႀကီးၾကည့္ရတာ ခပ္ေျဖာက္ေျဖာက္။ အဆုတ္တစ္ဖက္က ေရ၀င္၊ က်န္တဲ့ တစ္ဖက္က ပြေနေတာ့ လူက ေမာေတာေတာ ဟုိက္တုိက္တုိက္။ သူ႔အရင္ ေရွ႕ကေက်ာင္းသားေတြ ပယ္ ပယ္နယ္နယ္ ကုိင္တြယ္ စမ္းသပ္ သြားေတာ့ ေရာဂါထုေထာင္းတာေရာ၊ ေဆးေက်ာင္းသား ထုေထာင္းတာ ေရာ လူနာမွာ ခပ္ေျမာ့ေျမာ့။ သူက လူနာ ရဲ႕ အေျခအေနကုိ ၾကည့္လုိက္ၿပီး မစမ္းသပ္ေတာ့ဘူးလုိ႔ ဆံုးျဖတ္ လုိက္တယ္။ လူနာကုိ ေရာဂါရာဇ၀င္အက်ဥ္း ေမးလုိက္တယ္။ အဆုတ္အေျမွးပါးထဲ ေရ၀င္လုိ႔ ေဖာက္ထုတ္ ထားတာ ၂ ခါရွိၿပီ။ စုပ္ထုတ္ရတဲ့ အရည္က အေရာင္ရင့္ရင့္။ ေသြးေရာင္ လုိ။ ညာဘက္နံေဘး အေရျပားမွာ လည္း အပ္စုပ္ထား တဲ့ အရာနဲ႔ ေဆးပလတ္စတာ ကပ္ထားတာေတြ႕ရတယ္။ ေလရွဴျပြန္ (Windpipe)ကုိ လည္ပင္းမွာ စမ္းၾကည့္ေတာ့ ဘယ္ဘက္ေရြ႕ေနတယ္။ ဒါဆုိ ေသခ်ာၿပီ။ ညာဘက္ရင္ဘတ္ထဲ အရည္ထု က ေနရာယူထားေတာ့ ရင္ေခါင္း ထဲက ကလီစာေတြ ဘယ္ဘက္တြန္းပုိ႔ခံလုိက္ရတာ။

ဆရာမႀကီး ေရာက္လာေတာ့ ထံုးစံအတုိင္း စစ္ေဆးေမးျမန္းေပါ့။ ေက်ာင္းသားက အဆုတ္အေျမွးပါး ထဲ ေရ၀င္ေနေၾကာင္း ေျဖလုိက္တယ္။ အေသးစိတ္အဆင့္လုိက္ စစ္ေဆးစမ္းသပ္မႈေတာ့ မလုပ္လုိက္တဲ့ အေၾကာင္း၊ လူနာက သိပ္ေမာေနသိပ္အေနခက္ေနေလေတာ့ အေသးစိတ္ ကုိင္တြယ္စမ္းသပ္ဖုိ႔ မသင့္ဟု ထင္ျမင္ေၾကာင္း၊ အၾကမ္းဖ်င္း စမ္းသပ္ၿပီး ေရာဂါအေျဖ ထုတ္လုိက္ႏုိင္ေၾကာင္း စသျဖင့္ တင္ျပပါတယ္။
ဆရာမႀကီးက ေက်ာင္းသားငယ္ကုိ ခ်ီးက်ဴးၿပီး ထုိက္ထုိက္တန္တန္ အမွတ္ေတြေပး လုိက္ပါသ တဲ့။ ေဘးက ေစာင့္ၾကည့္ေနတဲ့ ဆရာငယ္ေတြကေတာ့ ေက်ာင္းသား စမ္းသပ္ထားတာ မျပည့္စံုလုိ႔ မုိးမီးေလာင္ေတာ့ မယ္ ထင္ ထားၾကတာ။
အႏွီေက်ာင္းသား ပဲ ယူေကမွာ သမားေတာ္ဘဲြ႕ သြားေျဖတုန္း ႀကံဳခဲ့တာ ေဖာက္သည္ခ်ရဦးမယ္။ Long case လုိ႔ေခၚ တဲ့ လူနာဆီက ေရာဂါရာဇ၀င္ႏိႈက္၊ ခႏၶာကုိယ္ကုိစမ္းသပ္ ေရာဂါအေျဖထုတ္၊ လူနာကုိ ဘယ္လုိ ေစာင့္ေရွာက္ ကုသရမယ္ဆုိတာ တင္ျပ၊ လူနာရဲ႕ ေရွ႕အလားအလာကုိ တြက္ဆျပရတဲ့ပဲြမွာ သူႀကံဳ ရတာပါ။ အားလံုး တစ္နာရီ ပဲ အခ်ိန္ရတယ္။ ၿပီးရင္ စာစစ္သူေရွ႕ေမွာက္ အစစ္ေဆးခံဖုိ႔ ေရာက္ရတာ။ တစ္ နာရီ အတြင္း အခ်ိန္လုေမးျမန္း၊ စမ္း၊ စဥ္းစားရတာ။ အေျပးအလႊား။

သူေျဖရတဲ့ေန႔က ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ လူနာက ခုတင္ေပၚမရွိဘူး။ စာေမးပဲြက စေနၿပီ။ ဓာတ္မွန္သြားရုိက္သတဲ့။ စာေမးပဲြ အမီ လူနာ ကုိ တြန္းလွည္းနဲ႔ အျမန္တြန္းၿပီး ေခၚလာၾကတာ ျမင္လုိက္ရတယ္။ သုိ႔ေသာ္လည္း လူနာက အသက္ ၈၀ က်ာ္။ မိန္းမ၀၀ႀကီး။ ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ဆုိေတာ့ တြန္းလွည္းေပၚကေန ခုတင္ေပၚေရာက္ဖုိ႔ တစ္ကမၻာေပါ့။ သူ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေစာင့္တယ္။ ျမန္ျမန္လုပ္ၾကပါ။ အခ်ိန္ေတြ ပုပ္ကုန္ေတာ့မွာပဲ တစ္ခြန္း ၀င္မေျပာဘူး။ မတုန္မလႈပ္။ စမ္းသပ္ေမးျမန္းဖုိ႔ လူနာအဆင္သင့္ျဖစ္ကာမွ ထံုးစံအတုိင္း စမ္းသပ္ စစ္ေမး။ အခ်ိန္ေစ့ေတာ႕ သူရလုိက္တာက ေရာဂါရာဇ၀င္က တစ္ပုိင္းတစ္စ။ စမ္းသပ္လုိ႔ရလုိက္တဲ့ အခ်က္ အလက္ေတြ ကလည္း တစ္ပုိင္းတစ္စ။ စာစစ္ပုဂၢိဳလ္က ခပ္ရြယ္ရြယ္။ ပညာမာန္နဲ႔ တက္ၾကြျပင္းထန္ေနသူ။ ဒီစာေမးပဲြမွာ သူ က်တယ္။

ေနာက္တစ္ႀကိမ္ေျဖရတဲ့ စာေမးပဲြမွာလည္း ဒီ Long case မွာပဲ "ႀကံဳေသးတယ္ ကုန္ေဆြးဗ်ာထုၾကြယ္" ျဖစ္ ရျပန္။ လူနာက စိတ္က်ေရာဂါ၊ ပန္းနာရင္က်ပ္ ေ၀ဒနာသည္။ ေရာဂါရာဇ၀င္ စေမးၿပီး မၾကာမတင္မွာပဲ ရင္က်ပ္ အေမာေဖာက္ ပါေလေရာ။ ခက္ၿပီ။ ဒါနဲ႔ ဆရာေတြေျပးေခၚ၊ ရင္က်ပ္ေျပေဆးကုိ စက္နဲ႔မႈတ္သြင္း။ လူနာေဆးရွဴေနရ တာကုိက ၁၀ မိနစ္တိတိ။ ျပင္တာဆင္တာနဲ႔ဆုိရင္ ၁၅ မိနစ္ မိနစ္ ၂၀ ေခ်ာၿပီ။ သူဘာမွ မေတာင္းဆုိ ဘူး။ လူနာ အေမာေျပကာမွ သူ စမ္းသပ္မႈကုိ စလုိက္တယ္။ ဒီၾကားထဲ လူနာက ဘာေတြေတြး ၿပီး ၀မ္းနည္းတယ္ မသိ။ တအိအိ ထငုိေသးတာ။ ဒုေကၡာ။ သူ႔မွာ လူနာမ်က္ရည္သုတ္ဖုိ႔ ႏွပ္ညွစ္ဖုိ႔ တစ္သွ်ဴး ဘူးေျပးယူရ။ ေခ်ာ့ရေပါ့။ ဒီပဲြမွာလည္း ရင္တထိတ္ထိတ္ ေစာင့္စားရျပန္။ ဒီတစ္ခ်ီ သူေအာင္ၿပီ။

(၄)
ခဲြစိတ္ပါရဂူဘဲြ႕ သြားယူခဲ့တဲ့ ဆရာတစ္ဦး ႀကံဳရတာလည္း မွတ္သားဖြယ္။ သူက Short case လုိ႔ေခၚ တဲ့ ေရာဂါလကၡဏာ စမ္းသပ္ျပရတဲ့ပဲြမွာ ႀကံဳရတာ။ လူနာကုိ ေရာဂါရာဇ၀င္ ေမးခြင့္မရွိ။ စမ္းသပ္စစ္ေဆးဖုိ႔ အခ်ိန္ေပးထားတာက ၅ မိနစ္။ သူ လူနာကုိ ခပ္သြက္သြက္ကေလး စမ္းလုိက္တယ္။ စမ္းလုိ႔ ၂ မိနစ္ ေက်ာ္ ေက်ာ္မွာပဲ လူနာက ဆီးသြားခ်င္လွသတဲ့။ ဟုိက္ ... ဒုကၡပါပဲ။ ဘာလုပ္ရပါ့။ တတ္ႏုိင္ေခ်ဘူး။ သြားေပါက္ လဟ။ လူနာ ဆီးသြားရာက ျပန္ေရာက္ေတာ့ အခ်ိန္ကေစ့ေနၿပီ။ ဆရာေတြစစ္ေမးေတာ့ သူႀကိဳးစားၿပီး ရသ ေလာက္ေျဖဆုိခဲ့။ ကံအားေလ်ာ္စြာ သူေအာင္တယ္။
ဒီအေၾကာင္း တျခား စာေျဖသူေတြနဲ႔ စကားစပ္မိေတာ့ ကုလားဆရာ၀န္တစ္ဦးက သူလည္း ဒီျပႆနာမ်ိဳး ႀကံဳရ သတဲ့။ သူကေတာ့ သူ႔မွာ အခ်ိန္သိပ္မရေတာ့ လူနာကုိ ေသးေပါက္ဖုိ႔ ခြင့္မျပဳလုိက္ဘူးတဲ့။ ေအာင္စာ ရင္း ထြက္ေတာ့ အဲဒီဆရာ၀န္နာမည္ ပါမလာဘူး။

တကယ္က လူနာ ကုိ စာစစ္တဲ့ ဆရာေတြက သင္ထားတာ။ တကယ္ေသးေပါက္ခ်င္လုိ႔ မဟုတ္ဘူး။ ေျဖဆုိ တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ရဲ႕ ဆရာ၀န္စိတ္ဓာတ္ကုိ စမ္းသပ္လုိက္တာ။ တကယ့္ ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ လူနာကုိ စမ္းသပ္ေန တုန္း လူနာက ဆီးသြားခ်င္ ၀မ္းသြားခ်င္တယ္ဆုိရင္ ဆက္စမ္းေနမွာပဲလား။ အေပါ့အေလး သြားဖုိ႔ ခြင့္မျပဳေတာ့ဘူးလား။ စိတ္ဓာတ္စမ္းသပ္ပဲြ။ ကၽြန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္း ခဲြစိတ္ဆရာ၀န္ဒီပဲြေအာင္တယ္။

(၅)
ဆရာ၀န္စိတ္ မရွိၾကေတာ့ဘူးလုိ႔ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ သူ႔ထက္ငါ ေဗြးဒုတ္ယိမ္းကေနၾကေပါ့။ ဒီဆရာ၀န္ စိတ္ဆုိသဟာက ဆရာ၀န္ျဖစ္လာမွ အလုိလုိ ေပၚလာတာလား။ တကယ္က ဒီစိတ္ က ေဆးေက်ာင္းသားဘ၀ကတည္းက ျဖစ္တည္ ရုပ္လံုးသြင္းခဲ့ရတာ။ ပံုၾကမ္းေရးခဲ့ရတာ။ တကယ့္တကယ္က အထက္တန္း အလယ္တန္း မူလတန္း ေက်ာင္းသားဘ၀ကတည္းက ကလလရည္ၾကည္ကိန္းခဲ့ရတာ။ ဆရာ၀န္ ဖားဖားႀကီး ျဖစ္လာကာမွ ၀ုန္းဒုိင္း ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္းေျမႀကီးကုိ ထုိးခဲြလုိက္သလုိ ေပၚလာတာ မဟုတ္ေခ်ဘူး။ ရွည္လ်ားေသာအတိတ္အတီေတကာလကတည္းက ပ်ိဳးခဲ့ရ ျပဳစုခဲ့ရ ထိန္းေက်ာင္းခ့ဲ ရ ေရေလာင္းေပါင္းသင္ ခဲ့ရတာ။ ဒီလုိ ဆရာ၀န္စိတ္ဓာတ္က ဒီေန႔ေခတ္ ေဆးေက်ာင္းသားေတြမွာ ေခါင္းပါး ႀကံဳလွီေနၿပီလား။

ေနာက္ဆံုးႏွစ္ အပုိင္း(ခ)ေက်ာင္းထြက္စာေမးပဲြ စစ္ေဆးတုန္းက ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ ျဖဴစပ္စပ္ေက်ာင္းသူတစ္ဦးကုိ မွတ္မွတ္ရရျဖစ္မိသည္။ လူနာက ဘယ္ဘက္ျခမ္း ေလျဖတ္ခံထားရသည့္ ေ၀ဒနာသည္ လမ္းေလွ်ာက္ရင္ ယုိင္ထုိး ယုိင္ထုိးေထာ့နင္းေထာ့နင္း။ စာေမးပဲြမွာ ၅ ရက္လံုးလံုး ထည့္သံုးေတာ့ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ လာကူရွာ သည္။ သူ႔အိမ္က ေဆးရံုႀကီးတစ္၀ုိက္မွာ။ အိမ္က ဆုိင္ကယ္ႏွင့္ ႀကိဳပုိ႔လုပ္ရတာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က မုန္႔ဖုိးေငြ မေတာက္တေခါက္ေလးေပးရံု။ ပထမေန႔ကတည္းက ပုဆုိးႏွင့္ဆုိလွ်င္ ေက်ာင္းသားေတြ စမ္းသပ္ ရတာ ကသီ မွာ စုိးရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဘာင္းဘီတုိတုိ ၀တ္လာမယ္ေျပာၿပီး ေနာက္ေန႔ေတြမွာ သူ ေဘာင္းဘီတုိႏွင့္ လာသည္။ ေျခေထာက္ကုိေျမွာက္ၿပီး စမ္းၾကည့္ရင္ မေတာ္တာေပၚမွာ စုိးေသာ္ေၾကာင့္ ေဘာင္းဘီတုိ အနားစကုိ ေမွ်ာ့ႀကိဳးတပ္ထားလုိက္ေသးသည္။ အုိဘယ့္လူနာ ...။

ေက်ာင္းသူေလးက အရပ္ခပ္ပ်ပ္ပ်ပ္၊ မ်က္ႏွာ၀ုိင္း၀ုိင္း၊ လူနာကုိ ၿပံဳးရႊင္ခ်ိဳျမစြာ ႏႈတ္ဆက္။ ဟန္လုပ္မထားတဲ့ အၿပံဳးလဲ့လဲ့ နဲ႔။ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုကေတာ့ ဧည့္ႀကိဳေတြ ေလယာဥ္မယ္ေတြသံုးတဲ့ လုပ္ထားတဲ့အၿပံဳးနဲ႔ လူနာေတြကုိ မိတ္ဆက္ၿပီး စမ္းသပ္ဖုိ႔ ခြင့္ေတာင္းတတ္ၾကတာ။ သူကေတာ့ လူနာ ကုိ ျပဳရုိးျပဳစဥ္ ႏႈတ္ဆက္ သလုိ မ်ိဳး။ စမ္းသပ္ရာမွာလည္း လွလွပပ သပ္သပ္ရပ္ရပ္။ လူနာစမ္းသပ္ရာမွာ လွပေသသပ္ရင္ အႏုပညာေျမာက္ သြားတတ္တာ ခင္ဗ်ားတုိ႔ မႀကံဳဖူးေတာ့ ယံုမည္မထင္။
သူကေလး လူနာကုိစမ္းသပ္အၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စစ္ေမးလုိက္ေတာ့ ေျဖဆုိပံုက ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ ထိထိမိမိ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေတာ္ေသာထက္ျမက္ေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြမွာ ေတြ႕ရၿမဲ မာန္တင္းမႈက သူ႔မွာ ကပ္ၿငိ မေန။ သူက ေနာက္ဆံုးအစစ္ခံရ တဲ့ ေက်ာင္းသူဆိုေတာ့ သူ႔ကုိစစ္ၿပီး တစ္ေန႔တာ စခန္းသိမ္း ရသည္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆက္တဲြ ျဖစ္ရပ္ကေလးကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မသိမျ္မင္လို္က္ရ။ ေနာက္တစ္ေန႔ လူနာ ႏွင့္ စကားႀကံဳႀကိဳက္ လုိ႔ ေျပာမွသိရသည္။

စာေမးပဲြအၿပီး ေက်ာင္းသူကေလးက လူနာကုိ ထူမေပး၊ အက်ႌ၀တ္ေပးသတဲ့။ ဒါ့အျပင္ ဦးေလးေရာဂါ အျမန္ ေပ်ာက္ကင္း ပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းသတဲ့။ ေဆးဖုိးေငြလည္း ကန္ေတာ့သြားေသးသတဲ့။ ဆရာ့ထက္ တပည့္လက္ေစာင္းထက္ခ်က္ ကေတာ့။
ဆရာ၀န္စိတ္ ရွိၾကေသးရဲ႕လားလုိ႔ ေမးသံေအာ္သံ သေရာ္သံတြၾကားထ ရွိပါေသးတယ္ဗ်ိဳ႕လုိ႔ ေရႊနုိင္ငံႀကီး လႈပ္ခတ္ေခ်ာက္ခ်ား သြားေအာင္ ေအာ္လုိက္ခ်င္စမ္းလွသည္။
ဒီကေလးမေလးေပ ပဲ။ တစ္ခါက ရံုထဲလူနာႏွင့္ လက္ေတြ႕သင္ၾကားရာမွာ ဆရာက တပည့္ေတြ ကုိ ေမးလုိရာ ေမးၾက လုိ႔ ဖြင့္ေပးလုိက္ေတာ့ သူက -
" ကၽြန္မ တစ္ခုေမးခ်င္ပါတယ္။ ဟုိ၀ရန္တာမွာထား တဲ့ လူနာ က ခုတင္မရွိဘူး။ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ။ အေစာင့္ လည္း မေတြ႕ ရဘူး။ အဲဒါ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ" တဲ့။

ဆရာမွာ သက္ျပင္းတစ္ခ်က္ ခုိးရိႈက္လုိက္ၿပီးမွ -
" လူနာက သတိသိပ္မေကာင္းဘဲ ရုန္းကန္ေနလုိ႔ ခုတင္ေပၚမထားဘဲ ၾကမ္းျပင္ေပၚ ခ်ထားတာပါ။ အေစာင့္ ကလည္း မရွိေတာ့ ခုတင္ေပၚက လိမ့္က်ရင္ ထိခုိက္ဒဏ္ရာ ရမွာစုိးလုိ႔ပါ။ သတိျပန္လည္လာရင္ ခုတင္ေပၚ ထားမွာပါ" လုိ႔ ေျဖလုိက္ရသတဲ့။
စာသင္လုိ႔အၿပီး မွာ သူကေလးက အဲဒီလူနာေဘး သြားထုိင္ခ်လုိက္ၿပီး ယပ္ခတ္ေပးေနေလသတဲ့။ သူ တတ္ႏုိင္တာေလး တစ္ႏုိင္ လုပ္ေပးရွာတာ။

(၆)
ေဆးေက်ာင္းသား ေဆးေက်ာင္းသူဘ၀မွာ ျဖစ္တည္ခဲ့ ပံုၾကမ္းေလာင္းခဲ့တဲ့ ဆရာ၀န္စိတ္ဟာ ဘယ္အခ်ိန္ထိ ခံမွာပါလိမ့္။ ဘယ္အခ်ိန္မွာ လြင့္ပါးေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာပါလိမ့္။
ဘယ္လုိအေျခအေနေတြ၊ ဘယ္လုိတုိက္ခုိက္မႈေတြ၊ ဘယ္လုိ ေသြးေဆာင္ျဖားေယာင္မႈေတြ။ ဘယ္လုိ မက္လံုးေတြက ဒီစိတ္ဓာတ္ကုိ ေျခာက္ေသြ႕ အေရာင္လြင့္ ေမွးမွိန္ေစခဲ့ပါသလဲ။ ဒီအျဖဴေရာင္ ပန္းပြင့္တစ္ ပြင့္ကုိ ဘယ္သူေတြက အေရးတယူ ေရေလာင္းေပါင္းသင္ေပးခဲ့ပါသဲ။ ဘယ္အေမွာင့္ပေယာဂေတြ ပူးကပ္ၿပီး ညစ္ႏြမ္းေစခဲ့ ပါသလဲ။
တူးၾကည့္ၾကပါ။ ျပႆနာကုိ အေပၚယံ ဖြမၾကည့္စတမ္း။ ေမတၱာ ေစတနာ ကရုဏာကုိ ပညာအနားသတ္ လုိ႔။ ပြင့္လင္းၾကည္သာစြာ။ က်ယ္ေျပာစြာ။
အခုအခံစိတ္ ကပ္ၿငိေႏွာင္ဖဲြကျခငး ကင္းကင္းႏွင့္ သင္ဆက္တူးခဲ့ရင္ ဟုိး ... ေအာက္ မွာ ေရၾကည္ တစ္ေပါက္ ေတြ႕လိမ့္မည္။

Biweekly Eleven, No. 47, Vol 2၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ၊ ၂၀၁၀

No comments: