ေသာ္တာေဆြႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း
ဆရာ ေသာ္တာေဆြ႕ စာေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ ရင္းႏွီးခဲ့တာၾကာပါၿပီ။ စာဖတ္၀ါသနာပါစ အ႐ြယ္ ကတည္း ကပဲ ဆုိၾကပါစုိ႔။ ကၽြန္ေတာ့္အေဖက သူ႔မိတ္ေဆြ ဆရာေသာ္တာေဆြရဲ႕ ၀တၳဳေတြကုိစုၿပီး ခ်ဳပ္ထားေလ့ ႐ွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဆရာနဲ႔ အေဖနဲ႔ က ဟာသ၀တၳဳေတြမွာ တစ္ေယာက္ကုိ တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ ဇာတ္ေကာင္ ထားေရး ၾကတယ္။ အေဖ က "ေသာ္တာေဆြနဲ႔ ေၾကာင္ျပန္ေပး" ဟာသ၀တၳဳ ေရးလုိက္တာ ဆရာ ကလည္း "ႀကံ့ဗဟုန္း" ၀တၳဳမွာ ကၽြန္ေတာ့္ အေဖကုိ ဇာတ္ေကာင္ထားေရးသြားတယ္။
ဆရာေသာ္တာေဆြ၊ ဆရာတကၠသုိလ္နႏၵမိတ္၊ ဆရာတင့္တယ္၊ ဆရာေအာင္လင္း၊ ဆရာရန္ကုန္ဘေဆြ တုိ႔ ရဲ႕ စကား၀ုိင္းေတြမွာ ေျပာၾကတာေတြကုိလည္း အေဖက အိမ္မွာျပန္ေျပာတတ္တာ ဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ အတြက္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေနတယ္။
ဒီလ ေတြ႕ဆံုခန္းအတြက္ ဆရာေသာ္တာေဆြနဲ႔ ေတြ႕ဆံုေပးဖုိ႔ ဆရာ့ဆီ ေရာက္သြားေတာ့ ဆရာက "မင္း ကုိ ဘညိမ္းသား မဟုတ္လား" လုိ႔ ခ်က္ခ်င္း တန္းေမးပါတယ္။ အေဖနဲ႔ သူတုိ႔ ရင္းႏွီးခဲ့ၾကတာေတြကုိ ျပန္ေျပာရင္း ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ "ေတြ႕ဆံုေပးျခင္း" တစ္ခု ဖန္တီးႏုိင္ခဲ့သလုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အတြက္ ကြယ္လြန္သူ ေက်းဇူး႐ွင္ ေမြးသဖခင္ ကုိ လြမ္းဆြတ္သတိရေစတဲ့ " ေတြ႕ဆံုျခင္း"လည္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဆရာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့ၾကတာေတြကေတာ့ ...
" အဲ ... အဲ မင္းတုိ႔ ေပဖူးလႊာက စာဖတ္သူနဲ႔ စာေရးဆရာ ေတြ႕ဆံုေပးျခင္းကိစၥဟာ တစ္ေန႔ ငါ့ဆီ ေရာက္ လာမွာပဲလုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားပါတယ္ကြာ။ ကဲ ... ေမာင္၀င္းၿငိမ္း၊ မင္းက က်ားဘညိမ္းရဲ႕သား၊ ငါကလည္း ႀကံ့ဗဟုန္း ကုိ ဖန္တီးတဲ့လူ၊ က်ားနဲ႔ ႀကံ့ ခန္႔ခန္႔ႀကီး ေတြ႕ၾကၿပီေပါ့ကြာ။ မင္း ဘာေျပာခ်င္လဲ ... "
" ကၽြန္ေတာ္ က ဘာမွ မေျပာခ်င္ပါဘူးဆရာ၊ ဆရာ့ကုိ ေမးခ်င္တာပါပဲ"
" ေဟ့ ... ေမာင္၀င္းၿငိမ္းေရ၊ အေမ ႏြားေက်ာင္းသား၊ အေျဖ ဘုရားေလာင္းဆုိတဲ့ စကား႐ွိတယ္။ အခု ေတာ့ ငါကလည္း ဘုရားဆုပန္ဖုိ႔ စိတ္ကူးထဲေတာင္ မထည့္မိဘူး။ မင္းကလည္း ေကာင္းဘြိဳင္ မဟုတ္၊ သုိ႔ေသာ္ မင္း ေမးခ်င္ရာေမးကြာ၊ ငါ ေျဖတတ္သလုိ ေျဖမွာပဲ "
" ဆရာ ၀တၳဳေရးျဖစ္ပံုကစၿပီး သိခ်င္ပါတယ္ "
" ဒီလုိကြာ ... ငါတုိ႔ ေက်ာင္းသားဘ၀ အဂၤလိပ္ေခတ္က ျမန္မာျပည္မွာ ဒဂုန္ မဂၢဇင္းရယ္၊ သူရိယမဂၢဇင္း ရယ္၊ ျမန္မာ့အလင္း မဂၢဇင္းရယ္လုိ႔ မဂၢဇင္းသံုးခုပဲ ႐ွိတယ္ကြ။ အခု မင္းတုိ႔ေခတ္မွာလုိ မဂၢဇင္းေတြ အမ်ားႀကီး၊ မည္သူမဆုိ ၀တၳဳ၊ ကဗ်ာ၊ေဆာင္းပါးေရးပုိ႔ႏုိင္တယ္လုိ႔ ေၾကညာခ်က္လည္း မ႐ွိဘူး။ သူ႔မဂၢဇင္း နဲ႔၊ သူ႔စာေရးဆရာ နဲ႔ ေဘာင္ခတ္ထားသလုိပဲ။ ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွာဆုိရင္ ဒဂုန္ခင္ခင္ေလး၊ ဒဂုန္ေ႐ႊမွ်ား၊ ဒဂုန္ျမတ္ေလးႏြယ္ စသည္ျဖင့္ ဒဂုန္၀ိေသသခံေတြ အျပည့္။ သူရိယမွာ ဆုိရင္လည္း ေ႐ႊဥေဒါင္း၊ ဇ၀န၊ မဟာေဆြ၊ သတုိးအိမ္၊ ပီမုိးနင္း စသည္ျဖင့္၊ ျမန္မာ့အလင္း မဂၢဇင္းမွာ ဆုိရင္လည္း ျမမ်ိဳးလြင္၊ ဓူ၀ံ၊ ေ႐ႊပိန္ေသာင္း စသည္ျဖင့္။ သူ႔မဂၢဇင္းနဲ႔ သူ႔စာေရးဆရာနဲ႔ ကြက္တိ။
ဒီေတာ့ ကေလာင္သစ္ ၀င္တုိးဖုိ႔က အင္မတန္ ခဲယဥ္းေနတယ္။ သုိ႔ေသာ္ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္ဖုိ႔ သံုး ေလးလအလုိမွာ စက္တင္ဘာလ ထင္ပါတယ္ကြာ။ သူရိယမဂၢဇင္းက ေၾကညာခ်က္ တစ္ခု ထုတ္တယ္ကြ။ ၀တၳဳတုိၿပိဳင္ပဲြ။ ပထမ ဟာသ၀တၳဳ၊ ဒုတိယ စံုေထာက္၀တၳဳ၊ တတိယ စြန႔္စား၍ ႀကီးပြားျခင္း ၀တၳဳသံုးမ်ိဳး။ ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္းခံရလွ်င္ ဆုေငြ ၁၅ က်ပ္၊ သံုးမ်ိဳးစလံုး ကုိ ငါ ဆက္တုိက္ ေရးၿပီး ပုိ႔လုိက္တာပဲေဟ့။ ဒါေပမဲ့ ဟာသ၀တၳဳ တစ္မ်ိဳးသာလွ်င္ ၿပိဳင္ပဲြ က်င္းပျဖစ္တယ္။
ငါ့၀တၱဳေတြေတာ့ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္ခါနီး သူရိယမဂၢဇင္း ရပ္စဲရေတာ့မွာမုိ႔ ဆုိၿပီး ျပန္ပုိ႔တယ္ကြ။ အဲဒီ သူရိယ မဂၢဇင္း ေက်းဇူးေၾကာင့္ ငါ ေရး ျဖစ္လုိက္တဲ့ ၀တၳဳသံုးပုဒ္ ေနာင္ေသာကာလ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ႀကီးၿပီး၍ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာစာေပ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ေတာ့ သူရိယမဂၢဇင္းက ပလုိက္တဲ့ ဟာသ၀တၳဳ ကုိ ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရးသားျခင္းျဖင့္ ေသာ္တာေဆြရဲ႕ ပထမဦးဆံုး ဟာသ၀တၳဳ "ဘရန္ဒီတစ္ပုလင္း" ျဖစ္လာပါတယ္။ ၿပိဳင္ပဲြမလုပ္ျဖစ္တဲ့ စံုေထာက္၀တၳဳကေတာ့ "ရန္ေအာင္ရတနာ" လံုးခ်င္း ၀တၳဳျဖစ္လာပါတယ္။ စြန္႔စား၍ ႀကီးပြားျခင္း ၀တၳဳကေတာ့ ငါ့ဟာငါ မႀကိဳက္တာနဲ႔ ျပန္မေရး ေတာ့ပါဘူး။ ကဲ ... ဒုတိယ ေမးခြန္းေမးေတာ့ ႏြားေက်ာင္း သားေလးေရ"
" ဆရာ့နာမည္ရင္း " ဦးၾကင္ေဆြ "ကေန ကေလာင္နာမည္ "ေသာ္တာေဆြ" ဆုိတာကုိ ဘယ္လုိ စိတ္ကူးနဲ႔ ယူခဲ့တာပါလဲ"
" ဒီလုိကြ ... ငါ သူရိယမဂၢဇင္း မွာ ၀တၳဳၿပိဳင္ပဲြ၀င္စဥ္က ကေလာင္နာမည္က "ၾကက္ဥအေရာင္၊ တိမ္ေတာင္ သဖြယ္၊ မင္းေရးႂကြယ္" ဆုိတဲ့ စကားထဲက ေကာက္ႏုတ္ၿပီး" မုိးတိမ္ေတာင္" ကြ။ ေနာက္ စစ္ၿပီးေခတ္ စာေရးဆရာ ျဖစ္ခါနီးေတာ့ ဒီနာမည္ ႀကီး ကုိ မႀကိဳက္ေတာ့ဘူး။ အဲသည္ေတာ့ "ဘရန္ဒီတစ္ပုလင္း" ၀တၳဳ ႐ႈမ၀ ပုိ႔ခါနီးေတာ့ ငါ မႏၱေလးကုိ ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းအိမ္ ေရာက္ေနၿပီကြ။ "ရန္ေအာင္ရတနာ" စံုေထာက္ ၀တၳဳကုိ ဆရာႀကီး ျပၿပီး သင့္ေလ်ာ္ရင္ အမွာစာ ေရးေပးပါလုိ႔ ေတာင္းပန္ ထားၿပီ။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ ငါ ကေလာင္နာမည္မွည့္ဖုိ႔ စဥ္းစားတာပဲ။ ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္း ကုိ ဒီနာမည္ ဘာလုိ႔ ယူသလဲ ေမးေတာ့ သူက သူရိယသတင္းစာနဲ႔ မဂၢဇင္းမွာ အလုပ္လုပ္တာမုိ႔ သူရိယဆုိတာ ေန၊ ေနရဲ႕ အမွတ္အသား က ေဒါင္း။ ဒါေၾကာင့္ သူက ေ႐ႊဥေဒါင္း။ အဲသည္ေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ စံုေထာက္၀တၳဳေရး ဆရာျဖစ္မယ္လုိ႔ ထင္ေနတဲ့ ငါကလည္း ေ႐ႊဥေဒါင္းကတစ္ဆင့္ ပညာခံယူရတာမုိ႔ ေနကေရာင္ျပန္ဟပ္ၿပီး လင္းတာဟာ လ၊ လဆုိေတာ့ စႏၵာ၊ ေသာ္တာ သီတဂူ။ ဘယ္သင္းယူရမလဲ စဥ္းစားေတာ့ ႐ုတ္တရက္ ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္း ႀကီးပြားေရး မဂၢဇင္းထဲမွာ ေရးခဲ့တဲ့ "လက္ေ၀ွ႕ခ်န္ပီယံ ေသာ္တာစိန္ "ဆုိတဲ့ ၀တၳဳငါ့ေခါင္းထဲ ေပၚလာတယ္ကြ။ ဒီ၀တၳဳပါ သိပ္ႀကိဳက္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ေမာင္ၾကင္ေဆြ က ေနၿပီး ေသာ္တာေဆြ ျဖစ္လာပါတယ္ ကုိ၀င္းၿငိမ္း ခင္ဗ်ား။ ကဲ ... ေကာင္းဘြိဳင္၊ ကမ္းမြန္း၊ အနားသား ကြက္႐ွင္ "
" ဆရာတုိ႔ အရင္ေခတ္က ပေဒသာမဂၢဇင္း ထုတ္ခဲ့ၾကေသးတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ခုလည္းဆရာက "ေသာင္းေျပာင္း" မွာ စာတည္းခ်ဳပ္ လုပ္ေနဆဲဆုိေတာ့ ဟုိတုန္းက မဂၢဇင္း ထုတ္ေ၀ရတာနဲ႔ အခုေခတ္ ဘယ္လုိ ကြာျခားတယ္ ဆုိတာကုိ သိပါရေစ "
" ေမးၿပီးခင္ဗ် ေမးၿပီ။ အႀကံခက္ပါ သေနာ္ သန္လ်က္ေတာ္ ယူသည့္ သူခုိးကုိလ၊ သူ၏အမ်ိဳးကုိ စကား ထုတ္ေဖာ္ လုိ႔ ေျပာရမွာျဖင့္ ဓားကုပ္ေပၚမွာ၀ဲ။ ပဒကုသလ လုိ ငုိခ်င္းခ်လုိက္ခ်င္တယ္ ေမာင္၀င္းၿငိမ္း ေရ။ တုိ႔ ပေဒသာ ထုတ္စဥ္ေခတ္က စာတစ္အုပ္ ထုတ္ဖုိ႔ဟာ သိပ္လြယ္ပါတယ္ကြာ။ အေရးပုိင္႐ံုးသြာ၊ ကုိယ္ေရး ရာဇ၀င္ ေလး မည္ကာမတၱ ေျပာျပ၊ ေဟာ မွတ္ပံုတင္နံပါတ္ ထုတ္ေပးလုိက္တာပါပဲ။ အဲဒီ နံပါတ္ စာတုိက္သြားေပး၊ စာတုိက္က လံုးခ်င္းစာအုပ္ေတြ ရဲ႕ သံုးပံုတစ္ပံုပဲ ေပးရသကြ။
ႏုိ႔ၿပီး စကၠဴဆုိတာကလည္း ေနာ္ေ၀စကၠဴေတြ တစ္ထုပ္မွ ေျခာက္က်ပ္ ပတ္လည္ရယ္။ ေျခာက္က်ပ္ မတ္တင္း၊ ေျခာက္က်ပ္ တစ္မတ္။ တစ္ခါတေလ စကၠဴသေဘၤာ ျပတ္လုိ႔ ေျခာက္က်ပ္ခဲြမ်ားျဖစ္ရင္ တုိ႔က ကာရန္နဲ႔ေတာင္ ဆဲပစ္လုိက္ေသးတယ္။ ပုဂၢလိက ကုလားဆုိင္ေတြ၊ တ႐ုတ္ဆုိင္ေတြမွာ တစ္ထုပ္တည္း ၀ယ္လုိ႔လည္း ရသကြ။ တစ္ေထာင္ ၀ယ္ခ်င္ရင္လည္း ရသကြ။ အေႂကြး၀ယ္လုိ႔လည္း ရသကြ။ စာအုပ္ၿပီးရင္ဆုိ ဘုိင္းနင္း စာအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ဆုိင္ကေန ျဖန္႔လုိက္တာပဲ။ ကမ္းမြန္း နိတ္က္စ္ကြက္႐ွင္ "
" ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မဂၢဇင္းေလာကမွာ သံမနိ႐ွည္တဲ့ မဂၢဇင္းဆုိလုိ႔ "႐ႈမ၀" နဲ႔ "ေသြးေသာက္" ကုိ လက္ညွိဳးထုိး ျပစရာ ႐ွိပါတယ္။ ႐ႈမ၀ဆုိရင္ ခုထက္ထိပဲ သူ႔လုိင္းနဲ႕သူရပ္တည္ေနတဲ့ မဂၢဇင္းအျဖစ္ စာဖတ္ပရိသတ္ က ေလးစားၾကဆဲပါ။ ႐ႈမ၀ က စာေရးဆရာေတြ အမ်ားႀကီး ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ခဲ့ေပမယ့္ ဒီေန႔ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ မဂၢဇင္းေတြက်ေတာ့ သူ႔ေလာက္ ေမြးမထုတ္ႏုိင္ပါဘူး ဆရာ။ အဲဒါ ဘာေၾကာင့္လုိ႔ ဆရာ ျမင္ ပါသလဲ"
" ဟဲ့ ... အခ်ိန္ကာလခ်င္းက မတူဘူးကြ။ ႐ႈမ၀ စထုတ္တဲ့အခ်ိန္က စာအုပ္ေလာက တိမ္ငုပ္ေနတဲ့ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ႀကီး ၿပီးလုိ႔ ျမန္မာစာေပ ျပန္လည္ပ်ိဳးေထာင္တဲ့ ကာလကြ။ အဲသည္ေတာ့ ဂ်ပန္ေခတ္ တစ္ေခတ္ လံုး ေအာင္းေနရ တဲ့ စာေပ၀ါသနာ႐ွင္ စာေရးဆရာ ေလာင္းလ်ာေတြဟာ ေရကာတာ က်ိဳးေပါက္သလုိ ဒလေဟာ ေမ်ာပါလာၾကတာကြ။ တင့္တယ္၊ သန္းေဆြ၊ မုိးေ၀၊ မင္း႐ွင္၊ ရဲေခါင္၊ လင္းယုန္နီ၊ သာဓု၊ ေသာ္တာေဆြ၊ ေငြတာရီ၊ ခင္ႏွင္းယု။
အဲ ... အခု မင္းတုိ႔ မဂၢဇင္းေခတ္ကေတာ့ ေရကာတာ က်ိဳးေပါက္သလုိ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ စီးသာတဲ့ ေသာင္ေျခ မွာ ေတာင္ေလကုိ မိတ္ေဆြဖဲြ႕ပါလုိ႔ ကုကၠလံ ေျမာက္ကုိ လွည့္ကာမွ ျပန္ခဲ့မယ္ ေ႐ႊညာသူရဲ႕ ... ဆုိတာ လုိ စာမူက႐ွား၊ ေအး ... စာေရးဆရာေကာင္းေတြ ကလည္း အထြက္ေႏွး။ တစ္နည္းအားျဖင့္ မဂၢဇင္း ေတြက မ်ားေတာ့ ေရျပင္တစ္ခုတည္းမွာ ပုိက္ကြန္ကုိယ္စီ ခ်ၾကတဲ့ တံငါေတြလုိပဲ။ ငါးႀကီး ငါးေကာင္း ရယ္ မေ႐ြးႏုိင္ဘူး။ ရသမွ် ငါးဟင္းစားအုပ္ေနတာပဲ မဟုတ္လား ကြ။ ကမ္းမြန္ အနားသားကြက္႐ွင္ "
" ဆရာ့ကုိ ဟာသ၀တၳဳ ေရးတဲ့သူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ စာဖတ္ပရိသတ္က ေလးစား လက္ခံၿပီးသား ဆိုေတာ့ ဟာသစာေပ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လုိ ဖန္တီးယူတယ္။ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကုိ ဟာသ႐ႈေထာင့္ က ဘယ္လုိ ၾကည့္တယ္ဆုိတာ သိပါရေစ "
" ဟာ ... မင္းေမးခြန္းဟာ ေျဖရ မလြယ္ဘူးကြ။ ဥပမာ - "ဒီေကာင္မေလး ေခ်ာလုိက္တာဟယ္၊ ဘာလုိ႔ မ်ား ဒီေလာက္ ေခ်ာပါလိမ့္" ဆုိတာလုိ ျဖစ္ေနတယ္ကြ။ အဲဒါကုိ ဘယ္လုိ ေျဖမလဲ။ ေကာင္မေလးလည္း မေျဖ ႏုိင္ဘူး။ သူ႔အေမ အေဖလည္း မေျဖႏုိင္ဘူး။ သူကေလးရဲ႕ ဘ၀ကုသုိလ္ကံေကာင္းလုိ႔ လွတယ္ပဲ ဆုိရမွာ လုိ၊ ေသာ္တာေဆြရဲ႕ ဘ၀ပါရမီကံက ဟာသဥာဏ္ပါခဲ့လုိ႔ပဲ ေျဖပါရေစေတာ့ကြာ။ ေနာက္ ေမးခြန္း လာ"
" ဟာသနဲ႔ သေရာ္စာ ဘယ္လုိ ကြာျခားပါသလဲ ဆရာ "
" ဟာသဆုိတာက ရယ္စရာသက္သက္ပဲ။ သေရာ္စာ ဆုိတာ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကုိ သုိ႔မဟုတ္ အေၾကာင္း အရာ တစ္ခုခုကုိ ရိခ်င္၊ ကလိခ်င္၊ ေလွာင္ခ်င္ ေျပာင္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ ေရးတာကြ "
" ဟာသေရးတဲ့ေနရာမွာ ဆရာ့ စာေတြဟာ ကလိထုိးတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ရယ္ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီလုိ ေရးတဲ့ ေနရာမ်ိဳးမွာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိ ထိခုိက္ေစႏုိင္မယ့္ ဟာသမ်ိဳးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဆရာ ဘယ္လုိ ျမင္ ပါသလဲ။ ဥပမာ - ဆရာသာဓုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရးတဲ့ေနရာမွာ ကုိ၀ဏၰကုိ "ေမ်ာက္ျပာသုတ္ အေမြးႏုတ္ထား တဲ့ ႐ုပ္မ်ိဳး" လုိ႔ ေရးလုိက္တာ မ်ိဳးေပါ့ ဆရာရယ္ "
" ဟ ေကာင္ရ ... သာဓုတုိ႔ သားအေဖ ကုိ ငါက လူပုဂၢိဳလ္ ထိခုိက္ေစတဲ့ စိတ္ထားမ်ိဳးနဲ႔ ေရးတာ မဟုတ္ဘူးကြ။ သူတုိ႔ကုိ ငါက ခ်စ္လုိ႔ စ တာ၊ ေနာက္တာ၊ ေျပာင္တာ။ သူတုိ႔လည္း ႏွစ္သက္တယ္။ စာဖတ္သူလည္း ရယ္ ရတယ္။ အဲဒီဟာကုိ ဘယ္လုိ ေခၚသလဲ ဆုိရင္ ငါ ဟာသဇယား ခ်ျပမယ္။ အဂၤလိပ္ လုိက ဘယ္လုိလာသလဲဆုိရင္ ...
Humour = ဟာသ
(၁) Wit = အာ၀ဇၨန္း
(၂) Satire = သေရာ္စာ
(က) Dry Humour = (ခ) Impish Humour = (ဂ) Play on Words =
မထိတထိ ေဆာ့ေတာ့ေတာ့ စကားလံုးမ်ားကုိ
ရယ္သြမ္းေသြးျခင္း ေနာက္ေတာက္ေတာက္ဟာသ ကုလားဖန္ထုိးျခင္း
(ဃ) Spoonerism = (ခ) Pun = အဓိပၸာယ္
စကားလိမ္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ ထြက္ေသာစကား
အဲဒီစကားကုိ ၾကည့္၊ သာဓုတုိ႔ သားအဖကုိ ငါ ေရးတဲ့ဟာက Impish Humour ေဆာ့ေတာ့ေတာ့ ေနာက္ ေတာက္ေတာက္ ဟာသလုိ႔ ေခၚတယ္ကြ၊ အဲဒီ ဟာသမ်ိဳးက ေရးရတာ မလြယ္ဘူး။ မေရးတတ္ရင္ စာဖတ္ပရိသတ္ ကေကာ အေရးခံရတဲ့သူေတြကေကာ ကုိယ့္ကုိ မုန္းတတ္တယ္။ ကဲ ... ေမာင္၀င္းၿငိမ္း အနားသားကြက္႐ွင္ "
" ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ဇာတ္ေၾကာင္းမ်ားဟာ ဆရာ့ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိေတြပါပဲ။ ဒီအထဲမွာ အခ်ိဳ႕ကိစၥ ေတြဟာ တကယ္ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘဲ စာေရးဆရာပီပီ စိတ္ကူးဥာဏ္နဲ႔ ခ်ဲ႕ထြင္ထားတာမ်ိဳးေတြ ပါတယ္လုိ႔ စာဖတ္ပရိသတ္ က ယူဆ တာမ်ိဳး႐ွိပါတယ္။ ဟုတ္ပါသလား ဆရာ "
" ဟုတ္တာေပါ့ကြာ။ ငါ့ရည္႐ြယ္ခ်က္က စာဖတ္သူကုိ တစ္ခုခု ေပးခ်င္လုိ႔ပဲ။ ၀တၳဳသ႑ာန္ ဇာတ္လမ္း ဇာတ္ကြက္ဆင္ ေရးတာပါ။ ဥပမာ ဒီဇူဇာ ဦးခင္ေဇာ္၊ ဖဆပလ အမတ္ေဟာင္း ဦးေဌးႂကြယ္၊မုိးကုတ္ကုိျမ ေမာင္၊ ႐ုပ္႐ွင္ ကုိယ္စားလွယ္ ကုိျမင့္ေဆြနဲ႕ ဗုိရာတုိ႔ပါတဲ့ ဇာတ္လမ္းဟာ ဆုိရင္ အခန္းဆက္၀တၳဳ႐ွည္ပါပဲ။ ဇုိရာ ဟာ ငါ ဖန္တီးတဲ့ ျပည့္တန္ဆာမေလး ပါ၊ တကယ္ မ႐ွိပါဘူး"
" အင္း ... ကၽြန္ေတာ္ ထင္သားပဲ၊ ႏုိ႔ၿပီး ဆရာ၊ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိေရးတဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ ဘယ္လုိ "စည္း" မ်ိဳး ႐ွိသင့္တယ္လုိ႔ ယူဆပါသလဲ "
" လူဆုိတာ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ေနတာခ်ည္းပဲ။ မိမိ အတၳဳပၸတၱိ ေရးတဲ့အခါမွာ ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္က လူေတြ ပါလာမွာပဲ။ အဲသည္ေတာ့ ဒီလူေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကုိ မထိခုိက္ေအာင္ ယင္းလူေတြကုိ စာဖတ္သူေတြ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္စရာ ျဖစ္ေအာင္ ေရးရပါတယ္။ ကုိယ္မုန္းတဲ့လူကုိ ေဆာ္ထည့္လုိက္မယ္ဆုိတဲ့ စိတ္မ်ိဳး လံုး၀ မထားရပါဘူး။ ကဲ ကဲ ... ေမးဦး ... ဟဲ့ ဟဲ့ မင္း ကြက္႐ွင္ေတြက ႏွစ္႐ြက္ေတာင္ပါလား"
" ၁၃ ခုတည္းပါ ဆရာ။ အခု နံပါတ္ ၁၀ ကေတာ့ ေနာက္ပုိင္းဆရာေရးတဲ့ ေဆာင္းပါးတခ်ိဳ႕ဟာ ဆရာ ကေတာ္ ရဲ႕ မုန္႔ဟင္းခါး ေၾကာ္ျငာတာေတြ မ်ားေနတယ္လုိ႔ ဆုိၾကတယ္။ ဆရာ လက္ခံပါသလား "
" စာဖတ္သူေတြက ယူဆတယ္ဆုိရင္ ငါ လက္ခံပါတယ္။ ကဲ ... ငါ့မိန္းမ မုန္႔ဟင္းခါး ငါ ေၾကာ္ျငာ တယ္ကြာ ဘာျဖစ္ေသးသတံုး။ အေကာင္းႀကိဳက္ေသာ ရန္ကုန္သားမ်ား သြားစမ္း ဘားလမ္း၊ စားစမ္း အေကာင္းဆံုး ေမ မုန္႔ဟင္းခါး၊ အုန္းႏုိ႔ေခါက္ဆဲြ၊ က-ည-န သက္သာ စားေသာက္ဆုိင္၊ ဘားလမ္း၊ ေအာက္ဆံုးဘေလာက္၊ ေနာက္ဆံုး အေဆာက္အအံု၊ နံနက္ ၈ နာရီမွ ၁၂ နာရီ၊ မင္း သြားစား အလကား ေကၽြးပါ့မယ္ကြာ "
" ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ၊ ဆရာကေတာ့ ေျပာရင္းဆုိရင္းကုိ ေၾကာ္ျငာလုိက္ျပန္ၿပီ။ ေနာက္ေမးခြန္းက ဆရာတုိ႔ ေခတ္က စာေရးရတဲ့ အေျခအေနနဲ႔ ဒီေန႔ စာေရးျခင္းနဲ႔ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းရတဲ့ စာေရးဆရာ ေတြရဲ႕ အေျခအေန ဘယ္လုိ ကြာျခားပါသလဲ "
" ႐ႈမ၀က ငါ့၀တၳဳတုိတစ္ပုဒ္ကုိ က်ပ္ ၃၀၀ ေပးတယ္။ ေနာက္ အဟိက႑ကုိင္ေတာ့ က်ပ္ ၃၀၀၊ ေပါင္း က်ပ္ ၆၀၀။ တျခားမဂၢဇင္းေတြမွာ ေရးတာနဲ႔ ဆုိရင္ ၇၀၀ ေက်ာ္ ၈၀၀ ေလာက္ရတယ္ကြာ။ အဲဒါနဲ႔ ငါ့သားသမီး ခုနစ္ေယာက္ကုိ တကၠသုိလ္ ဘဲြ႕ရေအာင္ ေက်ာင္းထားႏိုင္ခဲ့တယ္။ ငါ ေန႔စဥ္ ရမ္ ေသာက္ ႏုိင္ခဲ့တယ္။ မနက္ ဟင္းတစ္မ်ိဳး၊ ည ဟင္းတစ္မ်ိဳး စားႏိုင္ခဲ့တယ္။ အခု ငါ့အိမ္မွာ ေခၽြးမတစ္ေယာက္နဲ႔ (သူ မူႀကိဳေက်ာင္း ဆရာမ လုပ္တယ္) ေျမးမႏွစ္ေယာက္ ေက်ာင္းထားရတာ၊ ငါ စာေရးတာနဲ႔ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ လုပ္တာနဲ႔ လစဥ္၀င္ေငြ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ရတာေတာင္ မေလာက္လုိ႔ ငါ့မိန္းမ မုန္႔ဟင္းခါး ေရာင္းေနရ တယ္ေဟ့။ သည့္ျပင္ စာေရးဆရာေတြ ဘယ္လုိ ေနသလဲေတာ့ ငါ မေျပာတတ္ေတာ့ဘူး။ ေတာ္ကြာ ... ဒီေမးခြန္းႀကီး၊ ေနာက္တစ္ခု ေမး "
" ဟာသ၀တၳဳ ေရးခ်င္သူမ်ားအတြက္ ဆရာ ဘယ္လုိအႀကံေပးခ်င္ပါသလဲ ဆရာ "
" ဘယ္လုိမွ မေပးႏိုင္ဘူး။ ငါ မေျပာနဲ႔။ အခု သႀကၤန္တြင္းမွာ သိၾကားမင္း ဆင္းလာလိမ့္မယ္။ မင္း ေမးၾကည့္၊ သူလည္း ေျပာႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ့္ႏွယ္ကြာ၊ ဒါက ဘ၀ပါရမီအလုပ္ကြ။ ဟာသ စာေရးဆရာ ဆုိတာ ျမန္မာျပည္မွာ မေျပာနဲ႔။ ကမၻာမွာလည္း ရာခုိင္ႏႈန္းအနည္းဆံုးကြ။ ေမြးကတည္းက ဗီဇ ဟာသဥာဏ္ ပါလာမ် ျဖစ္တာကြ။ပင္ကုိေရးဖုိ႔ မေျပာနဲ႔ ဘာသာျပန္တာ၊ မွီးေရးတာေတာင္မွပဲ ဟာသဥာဏ္ မ႐ွိရင္ မျဖစ္ဘူး။ ဆရာႀကီး ေ႐ႊဥေဒါင္းဟာ မွီးေရးတာနဲ႔ ဘာသာျပန္တာမွာ ႏုိးတူး မဟုတ္လား ကြ၊ ဒါေပမဲ့ ဆရာႀကီးဟာ ဟာသ၀တၳဳကုိ မွီးမေရးႏိုင္ဘူး။ဘာသာမျပန္ႏိုင္ဘူး။ ဆရာႀကီးဟာ ကမၻာ့ဟာသ ၀ိဇၨာ အဂၤလန္ က ဆာဘဲြ႕ရတဲ့ P.G. Wodehouse ရဲ႕ Thank You Jeever ဆုိတဲ့ စာအုပ္ကုိ စမ္းၾကည့္တယ္။ သူ ၀တၳဳတုိတစ္ပုဒ္ေတာင္ မျဖစ္ဘူး။ တစ္၀က္တစ္ပ်က္ သူ႔လက္ေရး ၁၇ မ်က္ႏွာနဲ႔ ရပ္ ေနလုိ႔ "ငါေတာ့ မျဖစ္ဘူးေဟ့၊ မင္းမ်ား ရမလား " ဆုိၿပီး ငါ့လဲႊေပးလုိ႔ "ေအးဆြ ေပၚအူး" ဟာသ၀တၳဳ ေတြဟာ P.G Wodehouse ၀တၳဳေတြကုိ ငါ မွီးေရးတာေပါ့ကြာ၊ ေက်နပ္ၿပီလား "
" ေက်နပ္ပါတယ္ ဆရာ။ ေနာက္ဆံုး ေမးခြန္းက ေရးသက္ရလာတာနဲ႔အမွ် လုိင္းေျပာင္းခ်င္စိတ္မ်ား ေပၚဖူး ပါသလား "
" ေပၚခဲ့လုိ႔ပဲ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၅၃ ခုႏွစ္အထိ ေျခာက္ႏွစ္ေလာက္အထိ ဟာသ၀တၳဳ ေတြခ်ည္းေရးေနရာ က ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္ ၀တၳဳေတြဘက္ ကူးခဲ့တယ္ေလ။ ေနာက္ထပ္ေတာ့ ေျပာစရာ မ႐ွိေတာ့ ပါဘူးကြာ၊စာေပ မွာ ဟာသနဲ႔ ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္၀တၳဳဟာ အျမင့္ဆံုး ဒါေတြကုိ တည္ၿမဲေအာင္ ထိန္းသိမ္း ရပါမယ္။ ျဖစ္ေျမာက္ဖုိ႔ ထက္ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔က ပုိခက္တယ္ကြ။ ဥပမာကြာ ... မင္းမွာ ေငြတစ္ေသာင္း ႐ွိၿပီ ဆုိပါေတာ့။ ဒီတစ္ေသာင္း ကုိ ရေအာင္ လုပ္ရတာလည္း ဒီေငြတစ္ေသာင္းဟာ မင္း လက္ထဲ တည္ၿမဲေနေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔က ပုိခက္ လုိ႔ေပါ့ကြာ၊ နားလည္လား"
" လည္ပါတယ္ ဆရာ၊ ကဲ ... ကၽြန္ေတာ္ ေရးမွတ္လာတဲ့ ေမးခြန္းေတာ့ ကုန္ၿပီ။ အခု စိတ္ထဲေပၚလာတာ တစ္ခု ေမးခ်င္ပါေသးတယ္ "
" ေမးကြာ၊ ေပါက္တဲ့နဖူး မထူးဘူး။ ေဆးထည့္ရေတာ့မွာပဲ "
" ဟား ဟား ... ဆရာက ရယ္စရာ ေျပာတတ္သားပဲ "
" ငါ့လခြီးတဲ့၊ ဟာသစာေရးဆရာပဲ အနည္းအက်ဥ္းေတာ့ ေျပာတတ္တာေပါ့ကြ၊ ဒါေပမဲ့ ရယ္စရာေျပာတဲ့ ေနရာမွာ မင္းအေဖ က်ားဘညိမ္းကုိေတာ့ ငါ မမီဘူးေဟ့။ ကုိဘညိမ္းဟာ အင္မတန္ ရယ္စရာအေျပာ ေကာင္းတဲ့ လူကြ။ ကဲ ... မင္းဘာေမးခ်င္လဲ "
" ဆရာဟာ အခု ဟာသနဲ႔ ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္ စာေရးဆရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ သိခ်င္ ပါတယ္။ ဟာသနဲ႔ ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္ဟာ ဆက္စပ္ေနပါသလား "
" ဟာ ... ဆက္စပ္တာေပါ့ကြ၊ ဟာသ၀တၳဳဆုိတာကလည္း ဒႆနိကေခၚတဲ့ Philosophy ဖီလုိဆုိဖီက လာတယ္၊ ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္၀တၳဳေတြကလည္း ဖီလုိဆုိဖီကုိ ႏုိင္မွ ေရးႏုိင္တယ္ကြ "
" ေက်းဇူးပဲ ဆရာ၊ ခုလုိ အခ်ိန္ေပးၿပီး ေျဖတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီး တင္ပါတယ္။ ေ႐ွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့ လည္း သဘာ၀က်တဲ့ ဆရာ့ဟာသ၀တၳဳေတြ ဖတ္ပါရေစဦးဆရာ။ ရယ္ေသာသူသည္ အသက္႐ွည္၏ ဆုိတာမုိ႔ စာဖတ္သူေတြ အသက္႐ွည္ေအာင္ ဟာသေဆးေလး ဆက္လက္တုိက္ေကၽြးေပးပါဦးဆရာ"
ေပဖူးလႊာမဂၢဇင္း၊ အမွတ္-၄၇၊ ဧၿပီလ၊ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္။
.
1 comment:
ဖတ္သြားတယ္အစ္မ
ကၽြန္ေတာ္လည္း ေသာ္တာေဆြ႔ပရိတ္သတ္ပါ
Post a Comment