Sunday, July 17, 2011

ဆရာဦးသုခႏွင့္ သူ႔ေခတ္ၿပိဳင္ စာဆိုတို႔အျမင္ အပိုင္း (၁၉)

ဆရာႀကီး ဦးသုခ၏ ဆုံးမစကား
အိေက်ာ္

ကၽြန္မသည္ ဆရာႀကီးဦးသုခ ၏ ႏုပ်ဳိေနဆဲ၊ ရွင္သန္ထက္ျမက္ဆဲ၊ အႏုပညာလက္ ရာမ်ား အေၾကာင္းကို အားပါးတရ ေရးဖြဲ႔ခ်င္လွေသာ္လည္း ျမန္မာ႔စာေပႏွင္႔ အႏုပညာ ေလာကတြင္ အရွိန္အဝါႀကီးမားလွသည္႔ ဆရာႀကီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ အေၾကာင္းကိုစာတစ္ ေစာင္ေပတဖြဲ႔ ေရးႏုိင္ေလာက္တဲ႔ အရည္အခ်င္းမ်ဳိး ကၽြန္မမွာ မရွိေသးပါ။ သို႔ေပမယ္႔ ကေလာင္ကို ကိုင္ကာ ဆရာႀကီးကို အရမ္းေလးစားတဲ႔ အထိ္မ္းအမွတ္ အျဖစ္ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ေလာက္ ေရးခ်င္မိသည္။

ကၽြန္မသည္ စာၾကည္႔တိုက္ႏွင္႔ သုတပညာ ဒီပလိုမာတန္းတြင္ ေက်ာင္းသူေလး တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ပညာ သင္ၾကားခဲ႔ ပါသည္။ "ပညာဘဏ္တိုက္" ႀကီးဟုတင္စား ေခၚရေသာ စာၾကည္႔တိုက္ႀကီးမွ တျခား စာအုပ္၊ စာေပမ်ားအျပင္ ဆရာ၏ စာအုပ္စာေပ အခ်ဳိ႕ကိုလည္း ႏွစ္သက္စြာ ဖတ္ခဲ႔ဖူး၏။ သို႔ေပမယ္႔ ဆရာ႔အေၾကာင္း၊ ဆရာ၏ထက္ျမက္ေသာ အႏုပညာလက္ရာမ်ားအေၾကာင္းကိုေတာ႔ အမွတ္တမဲ႔ႏွင္႔ ေသေသခ်ာခ်ာ မသိခဲ႔ပါ။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီး မွာ၊ စာေတြသင္လိုက္၊ စာၾကည္႔တိုက္ႀကီးေတြ ဝင္ဖတ္လိုက္၊ ကင္တင္းေတြ ထိုင္လိုက္၊ စာေတြက်က္လိုက္နဲ႔ပဲ၊ ဒီပလိုမာစာေမးပြဲႀကီးၿပီးလို႔ Thesis လုပ္ရင္း Training ဆင္းရတဲ႔ ကာလကို ေရာက္လာပါေတာ႔၏။ တျခားတကၠသိုလ္ စာၾကည္႔တိုက္ ေတြမွာ (၆)လ Training ဆင္းေနတဲ႔ အခ်ိန္မွာ Thesis ကိုၿပီးေအာင္ေရးၿပီး အစီစဥ္တက် မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အခ်ိန္မီွ တင္ျပႏုိင္မွ ဘြဲ႔လက္မွတ္ ထုတ္ေပးမည္။ မွန္မမွန္ကိုေတာ႔ Supervisor ႏွင္႔ Examiner တို႔က ေဝဖန္စစ္ေဆးအုံးမည္ ျဖစ္လို႔ ေရးမည္႔ဘြဲ႔ယူစာတန္း Thesis အတြက္ ေခါင္းစဥ္ကို စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ေနေပမယ္႔ မယ္မယ္ရရ ဘာမွ ဆုံးျဖတ္လို႔မရခဲ႔။ တခ်ိဳ႕စာေရးသူေတြနဲ႔ စာအုပ္ေတြကလည္း ေရွးဦးသူတို႔ ျပဳစုၿပီးသား ျဖစ္ေနျပန္၏။

ေနာက္ဆုံးေတာ႔ ဆရာႀကီး ဦးသုခရဲ႕ "အတၱဳပၸတၱိနဲ႔ စာစု စာရင္း" ကိုပဲ  ျပဳစုလိုက္ေတာ႔မည္ဆုိၿပီး လြယ္လြယ္ပဲ ဆုံးျဖတ္မိသည္။ က်မ္းစာေစာင္ျဖစ္ဖို႔အတြက္ တကၠသိုလ္္စာၾကည္႔တိုက္မ်ားသို႔ အပင္ပန္း ခံၿပီး အေခါက္ေခါက္သြားေရာက္ မွတ္သားခဲ႔ရ၏။ သုတၱန္၊ သုတ္ ပုံျပင္စေသာ လုံးခ်င္းစာ အုပ္မ်ား အပါအဝင္ မဂၢဇင္းစာအုပ္မ်ားမွ ဝတၱဳတိုေဆာင္းပါးတို႔အျပင္ စာတိုေပစမ်ားကိုပါ အေသးစိတ္ ေလ႔လာ စုေဆာင္း မိခ်ိန္မွာ ဆရာႀကီးကို ၾကည္ညိဳရင္းက ဆရာ၏ အႏုပညာကို အထင္ႀကီးေလးစားစိတ္ေတြ တစစ ေပၚလာခဲ႔သည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ကိုမွီ၍ ျဖတ္သန္း ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ႔ေသာဆရာ၏ အေတြ႔အႀကဳံ မ်ားကို သူ၏အႏုပညာႏွင္႔ စာေပမ်ားတြင္ ထင္ဟပ္လွ်က္ရွိသည္။
ကၽြန္မသိပ္ေလးစားတဲ႔ ဆရာႀကီး ဦးသုခကို ေတြ႕ဆုံရန္ဆရာေနထိုင္ေသာ ေနအိမ္သို႔ သြားေရာက္ခဲ႔ ေသာ္ လည္း က်န္းမာေရး အေျခအေနေၾကာင္႔ အိပ္စက္ အနားယူေနသျဖင္႔ ေတြ႔ဆုံျခင္းမျပဳေတာ႔ပဲ ျပန္လာ ခဲ႔ရသည္။

ရုပ္ရွင္သမိုင္းျပတိုက္မွ ဆရာႀကီး၏ မိတ္ေဆြ၊ လုပ္ေဖာ္လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ တပည္႔မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဘဘဦးတင္ယု အဘ ဦးခ်စ္သန္းျမင္႔၊ ဦးသန္းေမာင္၊ ဦးအုန္းေရႊ၊ ဦးေအးၾကဴေလး၊ ဦးႏွင္းမိုး (ဒါရုိက္တာ) တ္ို႔ အပါအဝင္ ရုပ္ရွင္အဖြဲ႔သားမ်ား၏ ကူညီပံ႔ပိုး မႈတို႔လည္း ရယူခဲ႔ျပန္သည္။
ဆရာႀကီး၏ငယ္စဥ္က ေရးသားေသာဝတၱဳမ်ားမွ လူငယ္လူရြယ္မ်ား အႀကိဳက္အခ်စ္ ဇာတ္လမ္းမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာေရးသားေသာ ဝတၱဳမ်ားမွ လက္ရွိဘဝတြင္ ရုန္းကန္ လႈပ္ရွား ေနၾကေသာ လူတန္းစားအသီးသီးတို႔ကို ဇာတ္ေကာင္ မ်ားအျဖစ္ ဖန္တီးေရးသားခဲ႔သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္၊ ဘာသာ၊ သာသနာအက်ိဳးအတြက္ ရည္ရြယ္လွ်က္ ပညာေပးဝတၱဳေဆာင္းပါးမ်ားကို ပိုမိုေရးသားေသာ စာမ်ားကို စာမ်ားကို ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူအမ်ားက ႏွစ္သက္စြာ အားေပးခဲ႔ၾကသည္။

ဆရာႀကီး ၏ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားေသာ ဘာသာေရးစာအုပ္မ်ားအနက္မွ အခ်ဳိ႕ကို ထုတ္ႏုတ္ တင္ျပ ရမည္ ဆုိလွ်င္ သုခမွတ္စု ေမတၱသုတ္၊ မဂၤလသုတ္၊ အေက်ာ္ေဒးယ် ဗုဒၶသမီးေတာ္မ်ား ရာမာခရာဇ္ရွန ၏ သုတၱန္ပုံျပင္္မ်ား၊ ဓမၼရသ အလွမ်ဳိးစုံ စာမ်ဳိးစုံ ဖတ္ဆိုေသာစိ္တ္ စသည္စာအုပ္မ်ားမွ အထူးေက်ာ္ၾကား လွသည္။
သုခမွတ္စုအေၾကာင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပရလွ်င္ သုခမွတ္စုတြင္ မင္းက်င္႔တရား ဆယ္ပါး သဂၤဟ တရားေလးပါး အပရိဟာနိယတရား ခုႏွစ္ပါး၊ ပါရမီဆယ္ပါး၊ ေျမလႈပ္တရားရွစ္ပါး စသည္တို႔ကို ပါးစု ၃ပါးစု၊ ၄ပါးစု၊ ၅ပါးစုမွ စ၍စုေဆာင္းေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႔ေၾကာင္႕မည္သည္႔ ဇာတ္ေတာ္မွ မွတ္စုမွတ္ရာ ကို မဆို ဒီတစ္အုပ္ထဲမွာပင္ အလြယ္တကူ ရွာေဖြႏိုင္၏။

မဂၤလာဟူသည္ လူသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာႀကီးပြားခ်မ္းသာေရး နည္းပညာဟု ေခၚဆိုႏုိင္ေသာ ပါဠိအမည္ျဖစ္သည္ဟူေသာ "မဂၤလသုတ္ဖြင္႔ဆိုခ်က္သည္လည္း ထူးျခား ေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ပင္္။
ဆရာေရးသား၍ စုစည္းထုတ္ေဝခဲ့ေသာ သုခဝတၱဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ဆိုလွ်င္ အခါခါျပန္ ဖတ္ေသာ္လည္း မပ်င္းမရိ မၿငီးမေငြ႔ပဲ စိတ္ဝင္စားေအာင္ ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္ ဆြဲေဆာင္ ႏိုင္ခဲ႔သည္။
ဆရာႀကီးကား အလြန္ခ်ီးက်ဴး ထိုက္သူတစ္ဦးဆိုတာကို ကၽြန္မယုံၾကည္ပါ၏။ ဗုဒၶစာေပကိုလည္း တတ္ကၽြမ္းနားလည္ယုံသာမက သေဘာတရားကိုလည္း ပိုင္ႏိုင္  ကၽြမ္းက်င္လွေပသည္။ အသက္၉၀ ေက်ာ္အထိ ျဖတ္သန္းခဲ႔ရေသာ အေတြ႔အႀကဳံ ဗဟုသုတမ်ားျဖင္႔ ျခယ္မႈန္းေရးဖြဲ႔ထားေသာ သူ၏စာမ်ားမွာ လုိက္္နာ က်င္႔ႀကံ မွတ္သား ေလာက္ေအာင္ပင္ အသိပညာေပးထိေရာက္လွသည္။
ထိုသို႔ စာေရးစာဆရာေကာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္ရုံသာမက အေဟာအေျပာႏွင္႔ သီခ်င္းမ်ားစြာကိုလည္း သီဆိုႏိုင္သူ တစ္ဦးျဖစ္ျပန္၏။ ဂီတႏွင္႔ပတ္သက္ၿပီး ကိုယ္တိုင္ တီးမႈတ္ျခင္းကို မတတ္ေသာ္လည္း ကၽြမ္းက်င္ေသာ ဂီတဆရာတစ္ဦး ပမာဂီတကို နားလည္သည္။

ရုပ္ရွင္ရိုက္ရာတြင္လည္း ဗဟုသုတပညာေပး ထိေရာက္လွၿပီး အက်ဳိးျပဳ ရည္ရြယ္ ခ်က္ေကာင္းေသာ ဇာတ္ကားမ်ားကို ရိုက္ကူးျခင္းေၾကာင္႔ လူႀကီး၊ လူငယ္မ်ားအားလုံး လက္ခံႏွစ္ၿခိဳက္အားေပးသည္သာမက ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကပါ ဆရာ၏ပညာကို ေလးစားခ်ီးျမွင္႔ေျမွာက္စားခဲ႔သည္။ ႏို္င္ငံျခားသို႔ ေလ႔လာေရးအျဖစ္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံတြင္ က်င္းပေသာ မနီလာရုပ္ရွင္ပြဲေတာ္တြင္ ဆရာရုိက္ကူးေသာ "ခ်စ္အမွ်" ႏွင္႔ "ေရႊျခည္ေငြျခည္တန္းပါလို႔" ဇာတ္ကားမ်ားကို လာေရာက္ျပသပါရန္ ဖိတ္ၾကားျခင္းခံရ၍  သြားေရာက္ ခဲ႔ရသျဖင္႔ ျမန္မာ႔ရုပ္ရွင္ေလာတြင္ မည္သူမွ မရရွိေသးေသာ ေအာင္ျမင္မႈ ေတြရရွိခဲ႔သည္။ အေကာင္းဆုံး ဒါရိုက္တာဆု (၆)ဆုကို ဆြတ္ခူးရရိွယုံသာမက ဆရာရိုက္ကူးေသာ ဇာတ္ကားမ်ားမွ ဇာတ္ကား(၈)ဆုကို ဆြတ္ခူးခဲ႔ျပန္၏၊ ျမန္မာ႔ရုပ္ရွင္ ေလာကတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းျပသ၍ ဇာတ္ကားဝင္ေငြေကာင္းပါက ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင္႔ ယူေသာ ဒါရုိက္တာမွာ ဆရာႀကီးဦးသုခ တစ္ဦးတည္းသာရွိသည္။

ဆရာႀကီးမွာ အသက္အရြယ္ႀကီးၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အႏုပညာလုပ္ငန္းမ်ားႏွင္႔ ပတ္သက္လွ်င္ လူငယ္မ်ား ပင္ လိုက္မမွီေအာင္ သြက္လက္ႏုပ်ဳိလွ်က္ရွိေၾကာင္းကို ေဟာေျပာပြဲမ်ားက သက္ေသခံႏိုင္ခဲ႔သည္။ မိဘ ေမတၱာ အေၾကာင္းကို အႏွစ္(၂၀) အတြင္း အႀကိမ္(၂၀၀)ထက္မနည္း နယ္တကာလွည္႔၍ ေဟာေျပာခဲ႔ ၏။ ထို႔အျပင္ တရားဓမၼႏွင့္ စာေပအႏုပညာအေၾကာင္းကိုလည္း ၿမိဳ႕တကလွည္႔၍ ေဟာေျပာခဲ႔သည္။

ျပာသိုလျပည္႔ေန႔သည္ ေအးခ်မ္းသာယာေသာအခါကာလျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ အေမ၏ ေမတၱာကို တင္စား ေသာ အားျဖင္႔ အေမေန႔ဟု သတ္မွတ္လိုေၾကာင္း အေမဟုဆိုရာ၌ ဥစၥာဓနေပါမ်ားျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း၊ ဂုဏ္ရွိျခင္း၊ ဂုဏ္မဲ႔ျခင္း၊ ရုပ္ရည္တင္႔တယ္ျခင္း၊ ရုပ္ရည္မတင္႔တယ္ျခင္း၊ ကိုယ္က်င္႔တရားျပည္႔ဝျခင္း၊ ကိုယ္က်င္႔ တရားမျပည္႔ဝျခင္း၊ က်န္းမာျခင္း၊ မက်န္းမာျခင္း၊ မိခင္တို႔၏ ဝတၱရားေက်ပြန္ျခင္း၊ ပ်က္ကြက္ျခင္း စသည္တို႔သည္။ ပဓာနမဟုတ္ဘဲ အေမသည္ အေမသာျဖစ္သည္ဟူေသာ အႏွစ္သာရကို ၾကည္ညိဳရ မည္ဟု အေမ၏ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ေဖာ္ညႊန္းေရးသားသည္ကို ဖတ္ရေသာအခါ ဆရာႀကီး၏ မိဘ အေပၚ ထားရွိ ေသာ ျဖဴစင္သည္႔ စိတ္ထားကိုမၾကည္ညိဳပဲ မေနႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ရ၏။

ဆရာႀကီးသည္ အေမကို အလြန္ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူျဖစ္၍ အေမ၏ေက်းဇူူးကို တဖြဖြေျပာတတ္သူျဖစ္ကာ ဆရာႀကီး၏ ႀကိဳးစားမႈေၾကာင္႔ ၄င္း၏ႏွလုံးသားမွ အႏွစ္ႏွစ္ အလလက တမ္းတေမွ်ာ္လင္႔ခဲ႔ေသာ အေမေန႔ျဖစ္ေျမာက္လာခဲ႔ေလၿပီ။
ထို႔ျပင္ မြန္ျမတ္ကရုဏာနာေရး ကူညီမႈအသင္း ျဖစ္ေျမာက္ေရးေကာ္မတီ၏ နာယကႀကီးအျဖစ္လဲ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ သြားခဲ႔၏။
ကၽြန္မ ျပဳစုေနေသာ စာမူၾကမ္းျပဳစုၿပီးခ်ိန္တြင္ ဆရာႀကီးႏွင္႔ေတြ႔ဆုံခြင္႔ ရခဲ႔ပါသည္။ ဆရာႀကီးသည္ အသက္ အရြယ္ႀကီးၿပီျဖစ္၍ ေမာပန္းေနေသာေၾကာင္႔ စာမေရးႏိုင္ေတာ႔ၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း သူ၏ အထၱဳပၸတၱ ိႏွင္႔ စာေပမ်ား၊ အႏုပညာေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ခုႏွစ္သကၠရာဇ္မွစ၍ ေမ႔သည္မရွိ အားလုံးကို မွတ္မိ ေနဆဲျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးသည္ စာကိုကိုယ္တိုင္ မဖတ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဆရာႀကီး၏ေျမးျဖစ္သူ ဖတ္ျပေနသည္ ကို နားစိုက္ ေထာင္ရင္းက ခုႏွစ္မွစ၍ လြဲမွားေနေသာ စာသားအခ်ိဳ႕ ျပင္ဆင္ရန္ မွာၾကား ေပးခဲ႔၏။

ဆရာႀကီး၏ အသက္အရြယ္ေၾကာင္႔ အိုမင္းရင့္ေရာ္၍ အသားအရည္ အင္အားတို႔က အားနည္း ေလွ်ာ႔က် သြားၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဆရာ၏ရင္ထဲက အႏုပညာနဲ႔အသ ဥာဏ္ပညာေတြကေတာ႔ ေလ်ာ႔နည္း ပ်က္စီး သြားျခင္း မရွိေသးဘူးဆိုတာကို သက္ေသခံလိုက္ျခင္းပဲဆိုၿပီး အံ႔ၾသေနမိခဲ႔သည္။

ထို႔ေနာက္ ဆရာႀကီးအား ကန္ေတာ႔ေသာအခါ ဆရာႀကီးမွ…
မိမိတတ္အပ္ေသာ ေလာကအက်ဳိး၊ ဓမၼအက်ဳိးကို သယ္ပိုးႏိုင္ေသာ သားသမီး ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကပါေစ၊ ေလာက သဘာဝကို နားလည္ႏိုင္သူျဖစ္ပါေစ၊ မိမိတတ္္သည့္ပညာနဲ႔ ေလာကအက်ဳိး ဓမၼအက်ဳိးကို မသယ္ပိုး ဘဲ မိမိ၏အက်ဳိးအတြက္ပဲ အသုံးခ်တဲ႔လူဟာ တကိုယ္ေကာင္းသမား၊ အတၱသမားပဲ၊ ေရရွည္ မေအာင္ျမင္ ႏိုင္ဘူး ေလာကအတြက္ အသုံးမက်ဘူး၊ ဘယ္အလုပ္လုပ္ကိုဘဲ လုပ္လုပ္ ငါအလုပ္လုပ္ဖို႔ ထမင္း စားတာ ထမင္းစားဖို႔ အလုပ္လုပ္တာမဟုတ္ဘူး ဆိုတဲ႔စိတ္ကိုထားရမယ္။

ဘိုးဘိုးလည္း ခ်မ္းသာ သလားဆိုရင္ မခ်မ္းသာဘူး၊ ဒါေပမယ့္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ ထမင္းစားတာ ဆိုတဲ႔စိတ္နဲ႔ ေစတနာ ထားၿပီး လုပ္တယ္။ ပညာဆိုတာ ဘယ္ပညာျဖစ္ျဖစ္ ဆည္းပူးလို႔ ကုန္ႏုိင္တယ္မရွိဘူး။ ဖိုးဖိုးဆိုရင္လဲ အသက္(၉၅)ႏွစ္ရွိၿပီ။ ရုပ္ရွင္ပညာကို သင္လို႔ကုန္ ႏိုင္တယ္မရိွဘူး၊ မတတ္ေသးဘူး၊ တခါတေလ ကိုယ္ရိုက္ခဲ႔တဲ႔ကားကိုၾကည္႔ၿပီးေတာ႔ ဟိုေနရာေလးလိုသြားပါလား၊ ငါအဲ ဒီအခ်ိန္တုန္းက ဘာလို႔ သတိမရလိုက္တာလဲ ဆိုၿပီးအား မလို အားမရျဖစ္ရတာေတြရွိတယ္။ အခုရုိက္ေနတဲ႔ ဒါရုိက္တာ ေတြရဲ႕ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကား ေတြမွာလဲ လိုအပ္ခ်က္ ေတြအမ်ားႀကီးေတြ႕တယ္။ ဖိုးဖိုးစိတ္တိုင္းမက်တာေတြ ရွိေသးတယ္။ ေလာကမွာ ေလာက ရဲ႕သဘာဝဆိုတာကို အသက္ႀကီးတဲ႔လူေတြ ပိုၿပီးနားလည္ႏိုင္ၾကတယ္။ အသက္ငယ္ တဲ႔လူေတြက သိပ္ၿပီးနားလည္ႏိုင္ၾကဘူး။ အသက္တစ္ရက္ႀကီးလာေလ ေလာကရဲ႕ ေကာင္းက်ဳိး ကို နားလည္လာေလပဲ။ အဲဒီလိုနားလည္မွ ေလာကနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္မွာ၊ ဒါေၾကာင္႔ ေလာကသဘာဝကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားယူရမယ္" ဟု ဆုံးမလိုက္ပါသည္။

ကၽြန္မသည္ ဆရာႀကီး၏ေက်းဇူးေၾကာင္႔ က်မ္းစာတစ္ေစာင္ေအာင္ျမင္သြားခဲ႔ရသလို ဆရာႀကီး၏ ေစတနာျဖင္႔ ဆုံးမလိုက္ေသာ စကားမ်ားကိုလည္း မွတ္သားရသျဖင္႔ ကၽြန္မ၏ ေရွ႕ဆက္ရမည့္ ဘဝခရီး အတြက္ အင္အားမ်ားရရွိသြားပါသည္။

ဆရာႀကီးအား ၾကည္ညိဳေနဆဲမွာပင္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ(၇)ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ဆရာႀကီး ကြယ္လြန္ ေၾကာင္း ကို ဝမ္းနည္းစြာျဖင္႔ ၾကားလိုက္ရသျဖင္႔ ဆရာႀကီး၏စ်ာပန အခမ္းအနားကို လိုက္လံ ပို႔ေဆာင္ ခဲ႔ရ၏။ ဆရာႀကီးကဲ့သို႔ အဘက္ဘက္မွ ထူူးခၽြန္ေေျပာင္ ေျမာင္ေသာ  ဆရာႀကီး တစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္ သြားသည္ မွာ အႏုပညာမွတ္တိုင္ႀကီးတစ္ခု ၿပိဳလဲသြားသကဲ့သို႔ဝမ္းနည္း တသ ႏွေမ်ာမိပါသည္။

ဆရာၾကီးသည္ ေက်းဇူးရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ၾကီး၏ဒီပနီက်မ္းစာ မဆိတ္သုဥ္းသမွ် ဆရာေတာ္ၾကီး သက္ရွိထင္ရွားရွိေနပါေသးသည္ဟု ေျပာနိုင္ဝ့ံသကဲ့သုိ႕ ဆရာေဇာ္ဂ်ီီ၏ ပေလတိုနိဒါန္းမွအစ ကဗ်ာ့ကဗ်ာ ျမန္မာစာမ်ား မဆိတ္မသုန္သမၽွ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနပါလိမ့္မည္ဟု တင္စားေရးဖြဲ႕ ခဲ့ဖူးသည္ေနာ္။
ထိုကဲ့သို႕ ဆရာၾကီးေရးသားခဲ့ေသာ သုခမွတ္စုအပါအဝင္၊သုတ္၊သုတၱန္ကဗ်ာ၊ကဗ်ာ ျမန္မာစာႏွင့္ အႏုပညာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား မဆိတ္သုဥ္း မေပ်ာက္ကြယ္သေရြ႕ ဆရာၾကီး သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနအံုး မွာပါ။

စာစုစာရင္း အျပဳစုခံ စာေရးဆရာ ဒါရိုက္တာႀကီး ဖိုးဖုိးဦးသုခ၏ ေက်းဇူးကို 
အစဥ္ေအာင္႔ေမ႕ဦးညြတ္လ်က္

အိေက်ာ္
(စာၾကည္႕သုတ)
-----------------------------------------------------------------------------
ႏွလုံးသားထဲ စြဲေနတဲ႔စကား
အရွင္ဝိမလဗုဒိၶ

မိမိ-ဆရာႀကီးဦးသုခ ႏွင္႔ ႏွစ္ႀကိမ္သာေတြ႕ဖူးပါတယ္။ ေက်းဇူေတာ္ရွင္ မဟာဂႏၶာရုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ရဲ႕ စ်ာပန အခမ္းအနားတြင္ ဆရာႀကီးကိုယ္တိုင္ ဦးစီးၿပီး ရုပ္ရွင္ရိုက္ စဥ္ကတစ္ႀကိမ္ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး ရဲ႕ "တစ္ဘဝသာသနာစာအုပ္ႀကီး" ပထမအႀကိမ္ထြက္ ၿပီးစ ၁၉၈၄- ခုႏွစ္၊ မတ္လလယ္တြင္ ဒကာထိန္ဝင္း တို႔အဖြဲ႕လာၿပီး စာအုပ္ႀကီးလာလွဴစဥ္က ဆရာႀကီးပါလာ၍ တစ္ႀကိမ္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒုတိယအႀကိမ္ေတြ႔စဥ္က ယခုမဟာနာယကဆရာေတာ္မ်ားအား ေလွ်ာက္ထားတဲ႔ ဆရာႀကီးရဲ႕ စကားဟာ မိမိႏွလုံးသားထဲမွာ ေရမွာေရးတဲ႕စာလို ခ်က္ခ်င္း လဲပ်က္သြား ျခင္းမရွိ၊ ေက်ာက္မွာေရးတဲ႔စာလို ရက္လ မွ်ျဖင္႔ ေပ်ာက္သြားျခင္းလဲမရွိ၊ ေက်ာက္မွာေရး တဲ႔ စာလို ယေန႔အထိသာမက တစ္ဘဝ လုံး တည္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာၾကီးေလွ်ာက္ထားတဲ့စကားက"ဆရာေတာ္တို႔ ဘုရားတပည့္ေတာ္ဟာ အခုမွာ "မျမင္-မကဏ္း "ဘဝ ေရာက္ေနပါျပီ၊ "ျမင္သလား"လို႔ဆိုရမွာပါ။ "ကာဏ္းသလား" ဆိုေတာ့လဲ လံုးဝမျမင္ရေတာ့ မဟုတ္ပဲ၊ မႈန္တိမႈန္ဝါး ျမင္ေနရေသးတဲ့ အတြက္ "မကာဏ္းဘူး" လို႔ေျပာရ မွာပါ ဘုရားတဲ့။

ဒီေန႔ေတာ႔ မဟာနာယကခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဘဒၵ ႏၱကု႑လာဘိဝံသက အားေပး စကားမိ္န္႔ၾကား ပါတယ္။"က်ဳပ္ဟာ ေရႊေငြစိန္ေက်ာက္ ထိ္န္ေတာက္လွ်ံေဝ ေလာကီရတနာေတြ မရွိေပမယ္႔ သဒၶါ သီလ သုတ စာဂ ပညာ ဟိရီ ၾသတၱပၸ သူေတာ္ေကာင္း ဥစၥာရတနာေတြ အျပည္႔အဝရွိေနလို႔ ဆင္းရဲသူမဟုတ္ပါ။ ခ်မ္းသာသူ သာျဖစ္ပါတယ္" လို႔ သုပၸဗုဒၶက သိၾကားမင္းကို ေျပာသလိုပါဘဲ။
ဒကာႀကီး မွာ မ်က္စိအားနည္းေသာ္လည္း ပညာမ်က္စိအလင္းအားေတြက ေနမင္းအလား လင္း လက္ ေတာက္ပ ေနလို႔ " မျမင္-မကာဏ္း" လို႔မဆိုႏိုင္ပါ။ ျမင္တယ္လို႔သာဆိုရမွာပါ။ ဒကာႀကီးရဲ႕ မဂၤလသုတ္ ေမတၱသုတ္ စတဲ႔ စာအုပ္ေတြရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင္႔ မ်ဳိးဆက္ သစ္လူငယ္ေတြမွာ ပညာမ်က္စိေတြ ပြင္႔လင္း လာတယ္ လို႔ ၾကားသိရပါတယ္ ဒကာႀကီး။

ဒီလိုၾကားရေတာ႔ တပည္႔ေတာ္ဝမ္းသာပါတယ္ဘုရား၊ ဒါေပမယ္႔ ေမတၱသုတ္ေရးမိလို႔ တပည္႔ေတာ္မွာ အိမ္က ဒကာမႀကီး ရဲ႕ အႏိုင္ယူတာကို မၾကာမၾကာခံေနရပါတယ္၊ တပည္႔ေတာ္က ပုထုဇဥ္ဆိုေတာ႔ ပုထုဇဥ္ပီပီ မႀကိဳက္တဲ႔ အသံၾကားရရင္ မႀကိဳက္တာျမင္ရရင္ တခါတရံစိတ္ဆိုးတတ္ပါတယ္၊ အသံမာမာ နဲ႔ လဲ ေျပာမိတတ္ပါတယ္။
ဒီလိုအခါမ်ဳိးမွာ ဒကာမႀကီးက "ဒါလား ေမတၱသုတ္ဆရာႀကီး" လို႔ ေလေအး ေအးေလးနဲ႔ မၾကားတၾကား ေျပာကာ အႏိုင္ယူတတ္ပါတယ္၊ ဒီေတာ႔တပည္႔ေတာ္ ေရွ႕မတိုး ရဲေတာ႔ပါဘုရား။
ဒီလိုအႏိုင္ခံရတာလဲ အေကာင္းျမင္ဘက္က ၾကည္႔ရင္ေဒါသမီးျမန္ျမန္ၿငိမ္းသြားတဲ႔ အတြက္ ေကာင္းတယ္ လို႔ဆိုရမွာပါ။ ဝမ္းမီးေကာင္းသူဟာ စားလိုက္သမွ် အစာေၾကၿပီး အားျဖစ္သလို အရာရာအတြက္ ေက်းဇူး ရွာတင္ တတ္ရင္ ကုသုိလ္ရတယ္လို႔ ေက်းဇူးရွင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမိန္႔ဖူးပါတယ္ ဒကာႀကီး။

"မွန္ပါဘုရား"
ပညာရွိႀကီးမ်ား တခဏမွ် ေတြ႔ၾကခိုက္မွာ ေမတၱာေရွ႕ထားလ်က္ ေျပာဆိုၾက တဲ႔စကားေတြဟာ မိမိအဖိို႔ ေက်းဇူးမ်ားလွသျဖင္႔ ႏွလုံးသားထဲမွာစြဲေနပါတယ္။ စာဖတ္သူတို႔ ႏွလုံးသားထဲမွာလဲ စြဲေနမယ္ ဆိုတာ ယုံၾကည္ ပါတယ္။
"သုတေသာမမင္း… သူေတာ္ေကာင္းတို႔နဲ႔ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါ တစ္ခဏမွ် ေတြ႕ႀကဳံ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံရျခင္း ဟာ အျမတ္သာထြက္ပါတယ္၊ အရႈံးမရွိပါ" ဆို႔တဲ႔ ဗုဒၶ စကား ေတာ္ကို သတိရလ်က္ ဒီေဆာင္းပါး နဲ႔ ဆရာႀကီးအား ေက်းဇူးရွင္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ကာ ဂါရဝျပဳပါတယ္။

 အရွင္ဝိမလဗုဒၶိ
-----------------------------------------------------------------------
ဘိုးဘိုးမွာခဲ႔တဲ႔ တန္ဖိုးရွိစကား
ဝင္းဝင္း (ဒဂံု အေရွ႕)

ကၽြန္မသည္ စာေရးဆရာဒါရုိက္တာ ဦးသုခ (ဦးသိန္းေမာင္) ႏွင္႔ က်ဳိက္လတ္သူ ေဒၚပိန္တို႔၏သမီးႀကီး  ေဒၚလွလွ မွ ဖြားျမင္ေသာ ဒုတိယသမီးျဖစ္ပါတယ္။ ေႏြရာသီေက်ာင္း ပိတ္တာႏွင္႔ ဖိုးဖိုးတို႔အိမ္မွာ သြားၿပီး ေနၾကပါတယ္။ ကၽြန္မတို႕ကိုျမင္လိုက္တာႏွင္႔ ဖိုးဖိုးက "ေဟ့ မိက်င္" ေရ အမႈိက္တို႕သရိုက္တို႔ လာၾကၿပီ လို႔ စတတ္ ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႕ကငယ္ေတာ႔ ဖိုးဖိုးစတာကို စိတ္ဆိုးၿပီး ဒါဆိုျပန္ေတာ႔မယ္လို႔ ျပန္ေျပာ မိပါတယ္။ အဲဒီစကား ကို ၾကားတာနဲ႔ တဟားဟားရယ္ပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ ဖိုးဖိုးဟာရုပ္ရွင္ေလာကမွာေက်ာ္ၾကားလာလို႔ အလြန္အလုပ္ရႈပ္တာဘဲ ေတြ႔ရေတာ႔တယ္။ ကၽြန္မ တို႔ သြားရင္ အရင္လိုေနာက္လို႕မေနႏိုင္ေတာ႔ေပ။ ဖိုးဖိုးကေတာ႔ သူ႔အလုပ္ခန္း ဖလင္ေဆးခန္း ထဲမွာ အၿမဲအလုပ္ရႈပ္ေနတတ္ပါတယ္။ တခါတေလ မိုးအလင္းအလုပ္ရႈပ္တတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႕ ကၽြန္မတို႔နဲ႔ ေတြ႔တဲ႔အခ်ိ္န္ေတြမွာ အဖိုးကဘုရား စာေတြကို က်က္ခိုင္းတတ္ပါတယ္။ ဒီဘုရားစာရရင္ မုန္႕ဖိုး ဘယ္ေလာက္ေပးမယ္။ ဘာဝယ္ ေပးမယ္ဆိုၿပီး  ေခ်ာ့က်က္ခိုင္းေလ႔ရွိပါတယ္။ အဲဒီလိုက်က္ခုိင္းတဲ႔ အတြက္ ကေလးဘဝမွာ ကိုယ္လိုခ်င္တာေလးေတြကို ရေတာ႔မယ္ဆုိတဲ႔ အေတြးေတြကိုသာ ဦးစား ေပးၿပီး က်က္ခဲ႔ၾက ပါတယ္။ ဓမၼစၾကာတပုဒ္လုံးရရင္ ၅၀ိ/ (ငါးဆယ္က်ပ္) ေပးမယ္ဆုိတုန္းက ကၽြန္မတို႔မွာ အလြန္ ေပ်ာ္မိ ပါတယ္။

အဲတုန္းကဆီခ်က္တစ္ပြဲမွ ၅၀ျပား(ငါးဆယ္ျပား)သာရွိတာဆိုေတာ႔ ေပးမဲ႔ဆုကအမ်ား ႀကီးရွိေနလို႔ေလ။ အလြတ္ ဆုိျပဖို႔ အတြက္ ကၽြန္မတို႔မွာ အထစ္အေငါ႔မရွိေအာင္ အားတာနဲ႔ က်က္။ ရတဲ႔အခ်ိန္က်ေတာ႔ ဖိုးဖိုး နဲ႔ ေတြ႔ႏိုင္ဖို႔ ဖိုးဖိုးအားတဲ႔အခ်ိန္ေလးကို ေဆာင္႔ၿပီးဆိုျပဖို႔ ေတာ္ေတာ္အခ်ိန္ယူခဲ႔ရတယ္။
ဖိုးဖိုး အားတဲ႔ အခ်ိန္ေလးမွာ ကၽြန္မတို႔ဆိုျပၿပီးေတာ႔ ဖိုးဖိုးဆီကဆုထက္ သာဓုေခၚခံရတဲ႔ ပီတိေလးကို ခုထိကၽြန္မတို႔မေမ႔ႏိုင္ မေဖာ္ျပႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ခဲ႔ရတယ္ေလ။ ေနာက္ပိုင္းဖိုးဖိုးနဲ႔ ကၽြန္မတို႔ ေတြ႔ဆုံၾကတဲ႔ အခ်ိန္ ေတြ မရွိသေလာက္ျဖစ္သြားပါတယ္။

ဖိ္ုးဖိုးေနမေကာင္းလို႔ ေဆးရုံတက္ရတဲ႔ အခါမ်ဳိးမွာ ေဆးရုံမွာေတြ႔ရေပမဲ႔ ဖိုးဖိုးအေျခ အေနက ေမာေနတာ ေတြ႕ရေတာ႔ စကားေတြမေျပာျဖစ္ခဲ႔ရေသာ္လည္း ဖိုးဖိုးမဆုံးခင္ကာလ အလိုေလးမွာ ဖိုးဖိုးအခန္းမွာ ေျမးအဖိုး ေတြ ေတြ႔ဆုံၿပီး ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြကို ေဆြးေႏြးခဲ႔ၾကပါတယ္။ အသက္ အရြယ္ ႀကီးသူတိုင္း ဟာ ယခင္ကအေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ျပန္ၿပီးေျပာခ်င္ၾကတာမ်ားပါတယ္။

"သမီးတို႔ဘုရားစာေတြ သင္ေပးက်က္ခိုင္းတာက အိိမ္တြင္းသာသနာျပဳနည္းတစ္မ်ဳိးေပါ႔။ သမီးတို႔ ခုဓမၼစၾကာ ကို ရထားတာဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ၊ အဲဒီဓမၼစၾကာကို ဘုရားရွင္တိုင္းက ေဟာၾကားခဲ႔တဲ႔ တရား၊ တရားဦးလည္းေျပာလို႔ရတယ္ အဲဒီဓမၼစၾကာတရားေၾကာင္႔ ပဥၥဝဂၢီငါးဦး ေသာတာပတၱိဖိုလ္ တည္ၾက တာေလ၊ ဓမၼစၾကာေဒသနာကို ေဟာေတာ္ မူၿပီး အဆုံးမွာ ရွင္ေကာ႑ညေသာတာ ပတၱိဖိုလ္၌တည္ၿပီးေနာက ဝါဆိုလျပည္႔ေက်ာ္ ၁ရက္မွာ ရွင္ဝပၸ၊ ႏွစ္ရက္ေန႔မွာ ရွင္ဘဒၵိယ၊ သုံးရက္ေန႔၌ ရွင္မဟာနာမ္၊ ေလးရက္ေန႔၌ ရွင္အႆဇိတို႔ အသီးသီးေသာတၱာဖိုလ္ တည္ၾကတယ္ေလ"
"ေနာက္ဝါဆိုလျပည္႔ေက်ာ္ ၅ရက္ေန႔မွာ ရဟန္းငါးပါးလုံးကို စည္းေဝးေစၿပီးျမတ္စြာ ဘုရားက အနတၱ လကၡဏာသုတ္ ကိုေဟာလို႔ ပဥၥဝဂၢီငါးပါးလုံး ရဟႏၱာအျဖစ္ကို ေရာက္ၾကတယ္ေလ။ သမီးတို႔ကို ဖု္ိးဖိုးက ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို ရရင္ဆက္ၿပီး အနတၱလကၡဏာသုတ္ ကို က်က္လို႔မွာလိုက္တာေပါ႔။ အဲဒီလို ရထား တဲ႔ လူျဖစ္က်ဳိးနပ္တာေပါ႔။

"ဟုတ္ပါတယ္ဖိုးဖိုးရယ္ သမီးတို႔ကငယ္ေတာ႔ ဟုိသုတၱန္ထဲက မင္းသားလိုတရား နာရင မုန္႔ေပးမယ္ေျပာလို႔ သြားနာ တဲ႔ သူလို သမီးတို႔လည္းျဖစ္သြားတာကို ခုမွျပန္ရွက္မိသ လိုလဲ။္
"ဘယ္ဟုတ္ ပါ႔မလဲ အဲတုန္းကသမီးတုိ႔က ၉ႏွစ္၊ ၁၀ႏွစ္ ကေလးေတြဆိုေတာ႔ ဘာမသိလဲဒီထဲက ဘုရားစာ ေတြကိုစုံေအာင္ ရေအာင္က်က္ခဲပလို႔ သမီးတို႔ခုလိုဘာသာတရား ေတြကိို လြယ္လြယ္နဲ႔သိတယ္ ေလ႔လာ လုိက္စား တတ္တာေပါ႔"

"ဒါနဲ႔သမီး နမကၠာရ အစိေႏၱယ်ႀကီးဘုရားရွိခိုးေကာရၿပီလား၊ ဘိုးဘိုးကိုရြတ္ဖတ္ျပပါ အုံး" "ငါ႔သမီးက ရြတ္ဖတ္ ႏိုင္သားပဲ"
"ဘုိးဘိုး ရဲ႕ အစိေႏၱယ်ႀကီး ဘုရားရွိခိုးကို သမီးတို႔ေတြ ညတိုင္းဘုရားရွိခိုးရင္ အၿမဲထည္႔ ရြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ၾက ပါတယ္" "သာဓု- သာဓု - သာဓု ကြယ္"
ေရႊက်င္သာသနာပိုင္ဒီပဲယင္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဘုရားရွင္၏ ပုံသ႑ာန္ေတာ္၊ ဘုရား ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ေအာက္ေမ႔ျခင္း၊ ၾကည္ညိဳရြတ္ဖတ္ခ်ီးမြမ္းျခင္း ရွိခိုးပူေဇာ္ ျခင္း ဗုဒၶႏုႆတိ ကမၼဌာန္း မည္သည္ ေလာကီေလာကုတၱရာ အက်ဳိးမ်ားကို ပြားတိုးေစ၏။ ႀကီးျမတ္ ဆန္းက်ယ္ေသာ လိုအင္ဆႏၵ ေကာင္းက်ဳိးတို႔ကိုလည္း ေပးစြမ္းႏိုင္၏။ ဒါနသီလ စသည္႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ကုသိုလ္ တို႔သည္ ဘုရားဂုဏ္ ကို ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ႔ႏိုင္သည္႕ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ကုသိုလ္တို႔သည္ ဘုရားဂုဏ္ကို ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ႔ ႏိုင္သည္႔ ဗုဒၶါႏုႆတိ အရင္းခံရွိမွ ႀကီးမားထက္ျမက္ေသာအက်ဳိးကို ေပးႏိုင္ ေပသည္။

ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ မ်ားသည္ သြားရင္း၊ လာရင္း၊ အိပ္ရင္း၊ ထုိင္ရင္းပါးစပ္ႏွင္႔ လြယ္လြယ္ရယူႏိုင္ပါေပသည္။ ဒါေၾကာင္႔ ေသလွ်င္ပစ္ထားခဲ႔ရမည္႔ ပါးစပ္ကိုမေသခင္အသုံး ခ်ရြတ္ဖတ္ ရွိခုိးသင္႔ၾကေပသည္ဟ ေရႊက်င္သာသနာပိုင္ဒီပဲယင္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ၾသဝါဒေပးခဲ႔ေတာ္မူတယ္လို႔ သိရွိခဲ႔ရတယ္သမီးရဲ႕"
ဘုိးဘိုး သည္ နမကၠာရအစိေႏၱယ်ႀကီးဘုရားရွိခိုးကို အၿမဲရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ေနေလ႔ရွိပါ သည္။"ဘိုးဘိုးကိုၾကည္႔ ခုဆုိ ဖိုးဖုိးအသက္အရြယ္နဲ႔ ဘာမွမလုပ္ႏိုင္ေတာ႔ဘူး၊ ဒါေပမယ္႔ဖိုးဖိုးအတြက္ အားလုံးျပည္႔စုံတယ္။ အဲဒါ ဘုရားရွင္ ရဲ႕ ဂုဏ္ေက်းဇူးေတြဘဲသမီး"
"ဖိုးဖိုးစကား ေတြ အမ်ားႀကီးေျပာေတာ႔ ေမာေနမွာေပါ႔"

"မေမာပါဘူး ခုလိုေျပာဆိုေနရေတာ႔ ေရာဂါတစ္ဝက္ေလွ်ာ႔တယ္လို႔ေတာင္ ေအာက္ေမ႔ တယ္၊ ဘုရား၏ဂုဏ္ေတာ္ထပ္ခါထပ္ခါပြားမ်ားတာေတြ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ေနတာဟာလဲ ဗုဒၶါ ႏုႆတိဘာဝနာ အားထုတ္ ပြားမ်ား ေနတာနဲ႔ တူပါတယ္။

ဗုဒၶ ႏုႆတိဘာဝနာအားထုတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ
၁။    ဗုဒၶျမတ္စြာကို အလြန္ရိုေသ၍ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ စကားေတာ္ကို အလြန္လိုက္ နာျခင္း
၂။ ဗုဒၶျမတ္စြာကို မၾကာမၾကာသတိရေနေသာေၾကာင္႔ သတိေကာင္း၍ အသက္                ႀကီးေသာ္လည္း သတိမေမ႔ျခင္း
၃။    အသိဥာဏ္မ်ား တိုးပြားလာျခင္း။
၄။    ဗုဒၶျမတ္စြာအေပၚ၌ ဥာဏ္အျမင္ျဖင္႔သက္ဝင္၍ နက္နက္နဲနဲ ၾကည္ညိဳျခင္း။
၅။    ဘုန္းကံႀကီးမားျခင္း။
၆။    စိတ္ခ်မ္းသာၾကည္လင္ျခင္း၊ ေအးျမျခင္း တခါတခါၾကက္သီးထေလာက္ေအာင္ ပီတိျဖစ္ျခင္း ။
၇။    ေၾကာက္စရာ ေဘးအႏၱရာယ္ႏွင့္ၾကံဳရသည့္အခါ ထိတ္လန္႔ေၾကာက္ရြ႔႔ံမႈမရွိျခင္း
၈။    ဗုဒၶျမတ္စြာ နဲ႕အတူေနရသကဲ့သို႔ျဖစ္၍ က်ဴးလြန္ရမည့္အျပစ္ကိုမက်ဴးလြန္္ျဖစ္္ ျခင္း။
၉။ ဗုဒၶႏုႆတိ ဘာဝနာပြားသူ၏ ခႏၶာကိုယ္သည္္ေစတီအိမ္ႏွင့္တူ၍လူနတ္္ျဗဟၼ တို႔၏ အပူေဇာ္ ခံထိုက္ျခင္း။
၁၀။    အကုသိုလ္မ်ားကို ျပဳရန္ရွက္လာ၊ ေၾကာက္လာျခင္း။
၁၁။    ဘုရားျဖစ္ခ်င္ေသာစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း။
၁၂။    အထက္မဂ္ဖိုလ္ကို မရလွ်င္ ေနာက္ဘဝ၌ သုဂတိဘဝသို႔ကားေရာက္ရျခင္း စသည္ တို႔ကို ျဖစ္ေစ ပါသည္။
    ဘုရားရွိခိုးတဲ႔အတြက္ ဘုရားရွိခိုးရက်ဳိး(၁၇)မ်ဳိးကိုလည္း ရရွိေစပါေသးသည္။
၁။    ေစတီအိမ္ႏွင္႔တူသည္ျဖစ္၍ သူတပါးတို႔ရွိခိုးခံထိုက္ျခင္း
၂။    စိတ္၏ရဲရင္႔တည္ၾကည္မႈရွိျခင္း။
၃။    ေသေသာအခါ နတ္ျပည္စေသာ သုဂတိဘဝသို႔ေရာက္ရျခင္း
၄။    ေနာင္ဘုရားျမတ္စြာႏွင္႔ ေတြ႔ေသာအခါ သစၥာ ၄ပါးကို သိလြယ္ျခင္း
၅။    ျမတ္ေသာအမ်ိဳး၌ျဖစ္ရျခင္း။
၆။    အရိုအေသအေလးအျမတ္ျပဳခံရျခင္း။
၇။    ခ်ီးမြမ္းထိုက္ေသာ ကိုယ္အဂၤါႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၈။    အဆင္း လွပျခင္း။
၉။    ကိုယ္အနံ႔ေမြးပ်ံျခင္း။
၁၀။    ခံတြင္းအနံ႔ေမြးပ်ံျခင္း။
၁၁။    ႀကီးက်ယ္ေသာပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၁၂။    နက္နဲေသာပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၁၃။    ထက္ေသာပညာႏွင့္ျပည့္စုံျခင္း။
၁၄။    ရႊင္ေသာပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၁၅။    လ်င္ေသာဥာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၁၆။    ဆန္းၾကယ္ေသာဥာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံုျခင္း။
၁၇။    စကားေကာင္းကိုဆိုႏိုင္ျခင္း တို႔ကိုရရွိေစပါတယ္။

ဘုရားရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကုိ ထပ္ခါထပ္ခါရြတ္ပြားပူေဇာ္ရွိခိုးတာဟာလည္း စိတ္ၾကည္ႏူးခ်မ္းေျမ့စရာဘဲ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို ဆင္ျခင္ပြားမ်ား၍ စိတ္ကိုေဆာက္တည္သည္႔ အေလ႔အက်င္႔ရေနသူသည္ ဝိပႆနာ အလုပ္ကို ကူးေျပာင္းလွ်င္လူစိမ္းတစ္ ေယာက္ထက္ပိုၿပီး လြယ္ကူူေလသည္။ ဗုဒၶအႏုႆတိကို ပြားမ်ား လ်က္ ပင္ ရရွိေသာပီတိကို ပယ္ခြာ၍အနိစၥ၊ဒုကၡ၊အနတၱလကၡဏာေရးသုံးပါးသို႔ ကူးေျပာင္းလိုက္ပါက ဝိပႆနာ ျဖစ္သြား ေလသည္။ ေရွးအခါက ဂမိယတိႆအမည္ရွိေသာ မေထရ္တစ္ပါးသည္ ပဌာန္းက်မ္း ႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို အာရုံျပဳၿပီးျဖစ္ေပၚလာေသာ ပီတိကိုပယ္ခြာ၍ ဝိပႆနာရႈ႕ သ ျဖင္႔ ရဟႏၱာျဖစ္ခဲ႔ဖူးတယ္လို႔ ဆရာေတာ္ဘုရားေဟာၾကားဖူးတယ္။

သမီးတို႔ နမကၠာရအစိေႏၱယ်ႀကီး ဘုရားရွိခိုးကို ေန႔စဥ္မပ်က္ဘုရားရွိခိုးမႈကို ျပဳၿပီးကုသိုလ္စိတ္မ်ား တရိပ္ရိပ္ တဖြားဖြားျဖစ္ပြားပါလို႔ ဖိုးဖိုးမွာခ်င္တယ္။ အဲဒီလိုလုပ္လွ်င္ ဖိုးဖိုးကိုခ်စ္တာလို႔မွတ္ပါ႔မယ္။ ဖိုးဖိုးကို ခ်စ္လွ်င္ နမကၠာရအစိေႏၱယ်ႀကီး ဘုရားရွိခိုးကို ဝတ္မပ်က္တစ္ေန႔ကို တတ္ႏိုင္သမွ် ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ပါလို႔ ပါခ်င္ တယ္။

 ဝင္းဝင္း (ဒဂံု အေရွ႕)
.

No comments: