Monday, January 24, 2011

ခင္ခင္ထူး ၏ ေဆးၿမီးတို

ကၽြန္မ မွတ္မိသေရြ႕ မိဘမ်ားႏွင့္ ေနခဲ႕ရစဥ္တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေဆးရယ္ ၀ါးရယ္ လိုခ်င္ျပီဆိုလွ်င္ ဘုရားစင္ ေအာက္ က ၾကြက္ေလွ်ာက္တန္း မွာ ရွာခဲ့ရသည္။ ၾကြက္ေလွ်ာက္တန္းမွာ ျမန္မာေဆး ေတြပုလင္းႏွင့္ လည္းရွိ၏ စကၠဴထုပ္ႏွင့္လည္း ရွိ၏။ ၾကြပ္ၾကြပ္အိတ္ႏွင့္လည္း ရွိ၏။ 

ေဆးကို မွတ္မိေသာ္လည္း ဘယ္တုန္း က ဘယ္လို ေရာက္ေနသည္႕ ေဆးဆိုတာေတာ့ ဘယ္သူမွလည္း မေျပာႏိုင္ပါ။ ေဆးျမစ္ေတြကလည္း သည္ ၾကြက္ေလွ်ာက္ေပၚမွာရွိသည္။ သရင္းၾကီးျမစ္၊ ေညာ္ခံျမစ္၊ ၀ံအူျမစ္၊ ေတာေရွာက္ျမစ္၊ သနပ္ခါးျမစ္၊ သီးျမစ္ စသည္ျဖင့္ ။ နံ႔သာျဖဴ၊ နံ႕သာနီ၊ ေဇာင္ခ်မ္းနက္။ အေမ ကေတာ့ မွတ္မိတာမ်ားပါသည္။ မေသခ်ာ လွ်င္ ေသြးျပီးနမ္းလိုက္လွ်င္ ေသခ်ာျပီ။ သည္ေဆးျမစ္ေတြကို တစ္ရြာလံုး က သံုးၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဘယ္သူ႕ အိမ္ မွာ ဘယ္ေဆးျမစ္ရွိသတဲ့ဆိုတာလည္း တစ္ရြာလံုးက သိၾကေတာ့ အခ်င္းခ်င္း အလဲအဖယ္ ရွိၾက ပါသည္။

မျမတင္ေရ ဖိုး၀င္းေတာင္က ေဆးျမစ္စံု ၀ယ္လာသယ္ဆိုလို႕ ေဇာင္ခ်မ္းနက္မ်ား ပါသလားလို႕
ပါလိုက္သာမွေအ ေဆးျမစ္စံုပါဆိုမွ ညည္းတို႕က ေရာဂါေလးျဖစ္မွ ေဆးျမစ္စုံ ဘယ္သူ႔အိမ္ရွိသယ္၊ သန္းေကာင္ စာရင္း ေကာက္သာကုိးေအ့။ ကိုယ္ကေလး မေအပဲ ေဆးရယ္၀ါးရယ္ ၀ယ္ထားမယ္မရွိဘူး ေရာ့ ... ေဟာသဟာ ေဇာင္ခ်မ္းျမစ္ မွတ္မွတ္ရရ ျပန္ပို႔ပါေအ၊ ညည္းလုိလို သဲ့လူေပးရသာေပါ့ "

အေမက အားရေအာင္ ဆူေငါက္ၿပီးမွ ေပးေလ့ရွိပါသည္။ ကၽြန္မတို႔ အိမ္ၾကြက္ေလွ်ာက္တန္းေပၚမွာ ရွိေနသည့္ ဖုန္အလူးလူး ေဆးမ်ားျဖင့္ ကၽြန္မတုိ႔ လူလားေျမာက္ခဲ့ရသည္ဆုိလွ်င္ ဟုန္ရဲ႕လားလုိ႔ ေမးစရာ ရွိႏုိင္ပါ၏။ တကယ္ပါ။ ကၽြန္မတုိ႔ ငယ္ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံး ခ်ကေဆး၊ စားေဆး၊ ရင္လူးေဆး၊ ေညွာ္ခံေဆး၊ မန္းေဆး၊ ငန္းေဆး၊ ေခၽြးထုတ္ေဆးမ်ားႏွင့္ ႀကီးခဲ့ရတာ အမွန္ပင္။ မိဘေတြက ေတာသူ ေတာင္သား ေတြ ဆုိေတာ့ သူတို႔ကုိယ္တုိင္က လက္တစ္ကမ္းမွာ ရႏိုင္သည့္ တုိင္းရင္းေဆးမ်ားကို အားကိုးခဲ့ၾကတာ မဟုတ္လား။

ကိုယ့္အိမ္ကိုယ့္ရာႏွင့္ ျဖစ္လာေတာ့ ကၽြန္မတို႔သားအမိ သားအဖသုုံးေယာက္ အိမ္ေထာင့္မွာ ေဆး၀ါး ေတြက လိုတာထက္ ပိုမ်ားေနပါသည္။ ေခတ္ေပၚေဆး၀ါးမ်ားမွာ အမယ္မ်ားလာသ ေလာက္ အာနိသင္ ကလည္း ေကာင္းၾကသည့္အတြက္ ၀ယ္ယူ မွီ၀ဲေနရတာေတြကလည္း မ်ားလာ ပါသည္။ ေဆးေတြကို စနစ္တက် ထားႏုိင္ရန္ လက္သမားဆရာကို ေဆးပုံးကေလး အရိုက္ခိုင္း ရပါ၏။ ေဆးပုံးကေလးကို သေဘၤာေဆး အျဖဴသုတ္၍ နံရံမွာ ကပ္ထားၿပီး အကန္႔ေလးကန္႔ ပါပါသည္။ အကန္႔ေလးကန္႔စလုံးမွာ ေဆးေတြ က အျပည့္။ အဂၤလိပ္ေဆးေတြခ်ည္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။ တုိင္းရင္း ေဆးေတြက အကန္႔ ႏွစ္ကန္႔ ပါပါသည္။ ကၽြန္မတုိ႔ ကိုယ္တိုင္၀ယ္သုံးသည္လည္းရွိ၊ မိတ္ေဆြမ်ားက ေကာင္းႏိုးရာရာ ေဆးကုသိုလ္ျဖစ္ လက္ေဆာင္ ေပးၾကသည္လည္း ရွိပါသည္။

အဂၤလိပ္ေဆးကေတာ့ ဆရာ၀န္မ်ားညႊန္သည့္ ေဆးကိုပဲ သုံးတာဆုိေတာ့ တစ္စုံတစ္ရာ ေရာဂါျဖစ္ ပါမွ ေဆးပုံးထဲ ထည့္ရတာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ အရက္ပ်ံလုိ၊ ဂြမ္းလိပ္လို၊ လိမ္းေဆးလုိ၊ ဓာတ္ဆားလို အမယ္ ေတြလည္း ပါပါ၏။ ျမန္မာေဆးေတြထဲက လ်က္ဆား၊ ရင္လူးေဆး၊ ရွဴေဆး၊ မန္းေဆး၊ ေလႏိုင္ေဆး၊ လွ်ာပြတ္ေဆး၊ ေဆးတို႔ပတ္ႀကီး၊ ေသြးေဆး စသည့္ အလြယ္သုံး အိမ္သုံးေဆးမ်ား လည္း မရွိလို႔ မျဖစ္ပါ။ သည္ေဆးပုံး ကေလးကို တစ္လတစ္ခါဆုိသလို ကၽြန္မ သန္႔ရွင္းျဖစ္ပါသည္။ ရက္လြန္ေနေသာ၊ သိပ္ေဟာင္းလြန္း ေနေသာ ေဆးမ်ားကို ဖယ္ရွားရသည္။ သည္လုိ သန္႔ရွင္းေရး ၀င္သည့္အခါတုိင္း ရြာမွာ သုံးခဲ့ ရသည့္ ေဆးၿမီးတုိေတြကို ကၽြန္မ သတိရမိပါသည္။ ရြာေတြဆုိ ေတာ့ လက္တစ္ကမ္းမွာ ေဆးေကာင္း ၀ါးေကာင္း ရႏိုင္ဖို႔မလြယ္။ ေပ်ာက္ေသာ္ရွိ ေဆးၿမီးတို ေဆးၿမီးရွည္ေတြကိုသာ အားကိုးၾကရသည္။

ျမင္းၿခံနယ္ ဆီမီးခုံတစ္၀ိုက္က ရြာေတြဆုိေတာ့ အေရးရယ္ၾကဳံလွ်င္ ျမင္းၿခံၿမိဳ႕ကို ေျပးၾကရသည္။ ေတာ္ရုံ တန္ရုံ ေရာဂါေလာက္ကေတာ့ ရြာမွာတင္ကုၾကရ၏။ တစ္ခါတစ္ရံမွာေတာ့ စက္ဘီးတစ္စီး ျဖင့္ ရြာစဥ္ လွည့္တတ္ေသာ ေဆးဆရာ (ကၽြန္ကတုိ႔ရြာေတြကေတာ့ ေက်ာက္ထုိးဆရာ ေခၚၾက ပါသည္) ကို အားကိုး ၾကရသည္။ ေတာ္ရုံတန္ရုံေလာက္ေတာ့ လက္လွမ္းမီရာ ေဆးၿမီးတုိျဖင့္ ၿပီးလုိက္ၾကတာ မ်ားပါသည္။ ေဆးၿမီးတုိ ဆုိေသာ္လည္း အစဥ္အဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းလာခဲ့ေသာ ရိုးရာအေမြလို ထိန္းသိမ္း ထားၾကပါ၏။

"ဟဲ့ ... မ်က္စိနာသာမ်ားေအးသည္းတုိ႔ခဲယဥ္းေန၊ ကင္ပြန္းရြက္သတၱဳရည္ကေလးညွစ္ၿပီး ေၾကးျပား တစ္ျပားစိမ္ၿပီး ခတ္လိုက္စမ္းပါလား၊ နင္ေနရင္ ငါသြားမယ္ပဲ မုိးလင္းလို႔ မေပ်ာက္ေတာ့ ငါ့ေျပာ... "
သည္လုိ တစ္ေယာက္ေယာက္က သြားရင္းလာရင္း ေဆးနည္းေပးသည္ႏွင့္ စမ္းသပ္ရန္ အဆင္ သင့္ျဖစ္ၾကပါၿပီ။ 

မ်က္စိနာ၊ မ်က္စိက်ိန္းကုေဆးနည္းေတြကလည္း မ်ားလွပါ၏။ ရြာခရိုးမွာ ေပါက္ ေနေသာ ေရသက်ည္းရြက္ ကို ပြတ္ေခ်ကာ အရည္ကို ခတ္ၾကတာလည္း ရိွသည္။ ႏုနယ္လွေသာ မ်က္လုံးမ်ားအတြက္ ထြန္႔ထြန္႔လူး ေအာင္ ခံစားၾကရသည္။ သဘာ၀အားျဖင့္ ေပ်ာက္သြားေတာ့ လည္း အားကိုးရာ ျဖစ္ရ ေတာ့သည္။ ၀မ္းကိုက္ျခင္ သလိုလို၊ ၀မ္းရစ္ခ်င္သလိုလို ျဖစ္လာလွ်င္ ထား၀ယ္မိႈင္းရြက္ သုတ္စားၾကသည္။ ေခ်ာင္းဆုိး ျပန္ေတာ့ လ်က္ဆားႏွင့္ ကြမ္းရြက္ျပဳတ္ရည္ ေသာက္ၾကသည္။ ႏွာေခ်၊ ႏွာပိတ္ေတာ့ ကင္ပြန္းသီး ကုိ မီးအုံ၊ နံသာျဖဴ ႏွင့္ ေရာေသြးကာရသည့္ အႏွစ္ေတြကို နဖူးမွစ၍ ႏွာေခါင္းကေလွ်ာက္ဆြဲခ်ၾကသည္။

နားအူ၊ နားကိုက္လွ်င္ ေၾကာင္လွ်ာသီးသုတ္စားၾကသည္။ သန္ေကာင္ထုိးလို႔ ေအာ္ေနရေတာ့ အေ၀ရာေစ့ ကို စားၾကပါ၏။ ေခါင္းအုံဇက္ေလးေသာ္ စေလာင္းဖုံးထဲ မီးက်ီးခဲထည့္ အေပၚက နႏြင္းတက္အုံ၊ အူထ လာေသာ နႏြင္းမိႈင္းကို အားရပါးရ ရွဳၾကသည္။ ခလုတ္တုိက္၊ ဓားရွ ဒဏ္ရာ ေလာက္ကိုေတာ့ ဖုတ္သိပ္တာ ႏွင့္ ေပ်ာက္၏။ ေယာက်္ားမ်ားေညာင္းညာကိုက္ခဲလွ်င္ ရြဲယိုရြက္ႏွင့္ ရုံးပတီးသီးေၾကာ္ စားၾကသည္။ ငါးရွဥ့္ ႏွင့္ ေဂြးသီး ခ်က္စားၾကသည္။ မိန္းမသားမ်ား သဘာ၀ ကုိက္ခဲလွ်င္ေတာ့ ထန္းလ်က္ခုႏွစ္လုံး၊ ခ်င္းခုႏွစ္လႊာ၊ စပယ္ခုႏွစ္ရြက္ ေရာက်ိဳကာ ေသာက္ၾကရုံ သာ။ ၀မ္းေဖာ၀မ္းေယာင္ ျဖစ္လွ်င္ လယ္ပတူရြက္၊ ကနေဖာ့ရြက္ျပဳတ္တို႔စားလွ်င္ ေပ်ာက္ၿပီ။

ဒါေတြ စုံေစ့ေအာင္ ေရးျပရလွ်င္ ကုန္ဖြယ္မရွိ။ ဆရာလြတ္ေဆးနည္းေတြဆုိေတာ့ ေ၀းေ၀းသြားရွာ စရာ မလိုပါ။ သူ႔စည္းရုိး ကိုယ့္စည္းရုိးေပါက္ေနတာကို ခူးၿပီးစားၾကျခင္းျဖစ္၏။ သည္ၾကားထဲက မေပ်ာက္လွ်င္ ရိုးရာမ်ားလားေအလို႔ အၾကံေပးၾကတာေတြ ရွိလာေတာ့သည္။ ငါးရိုးမ်က္၊ ေခြးကိုက္၊ ကင္းကိုက္၊ ေျမြကိုက္၊ စုန္းကိုက္၊ နတ္ကိုက္ ဆုိတာေတြကိုလည္း ကုသႏုိင္သူေတြ ရြာတိုင္းမွာရွိ သည္။ ကြမ္းမန္း၊ ထုံးမန္း၊ နႏြင္းမန္း၊ ဆီမန္း၊ ေရမန္း၊ သဲမန္း၊ ဆန္မန္း ေမတၱာရိမန္းမႈတ္ေပးၾကသူ ေတြရွိသည္။ ေဆးလိပ္ႏွစ္လိပ္ လက္ဖက္တစ္ပြဲ ႏွင့္ ကန္ေတာ့ရုံ။

"ဥဳံ ... ဒင္က်ီးပက္လက္ ငါးရိုးမ်က္ ... ထြက္ဆရာထြက္ သက္ဆရာသက္ ... ေၾကဆရာေၾက ... ေျပစရာေျပ ... က်ဆရာက် ... "
သည္ဂါထာကို ၃၇ အုပ္မန္း၍ေသာက္ အရိုးက်၏။ အိမ္တံစက္ၿမိတ္ကို ေရလက္ျပန္ပက္လွ်င္လည္း ငါးအရုိး က်သည္ ဆုိပါ၏။ ကၽြန္ကတုိ႔ရြာမွာေတာ့ ဘႀကီးမုန္းဆီ ေျပးၾကတာမ်ားပါသည္။ ဘႀကီး မုန္းက သီလၿမဲသူ ဆိုေတာ့ မန္းရုံႏွင့္ ေပ်ာက္ကင္းၿမဲဟု ယုံၾကည္ၾကပါသည္။ ယုံၾကည္ျခင္းသည္ပင္ ခြန္အားျဖစ္ရပုံ ေပၚပါသည္။ ဘႀကီးမုန္းမရွိေတာ့ သည္အေမြကို အိမ္နီးခ်င္း ဘေဒြးေသာင္က ဆက္ခံေလ၏။ ဘေဒြးေသာင္ က ငါးရိုးမ်က္ မန္းေပးရတာကိုပင္ သူ႔ိကိုယ္သူ သမားေတာ္ႀကီးပုံ ဖမ္းတတ္လို႔ ရြာက မလႊဲသာမွ သြားေလ ့ရွိ၏။

"ဟဲ့ ... မိေသး၊ ညည္းသားေလး ေခြးကိုက္လို႔ဆုိ ဘေသာင္ဆီသြားလုိက္၊ ဘေသာင္ မန္းတတ္ သယ္၊ ဘႀကီးမုန္းလက္က်ေတာ့ မီပါရဲ႕ေအ၊ ဂုိက္ဆုိက္ မႀကိဳက္သာ"
တစ္ဖက္က ေဆးဆရာဆီလႊတ္၊ တစ္ဖက္ကလည္း ေဆးဆရာကိုေ၀ဖန္။ ဘေဒြးေသာင္က ဘႀကီးမုန္းႏွင့္ သားလည္းမေတာ္ တူလည္းမစပ္။ အိမ္နီးခ်င္းဆုိေတာ့ ဘႀကီးမုန္း၏ ဂါထာ မႏၱရား ေတြကို ၾကားရဖန္မ်ားလုိ႔ အလႊတ္ရလိုက္သူ ျဖစ္သည္။ သည္လိုႏွင့္ ကၽြန္မတို႔ရြာေတြမွာ သမား ေနာက္ ပါသြားသည့္ ပညာရယ္ လို႔မရွိ။ ဘယ္တုံးကမွလည္း မတိမ္ေကာခဲ့။ အခုထိလည္း ရွိေနပါေသးသည္။ ေခါင္းကိုက္မန္း၊ အေၾကာထုံး မန္း၊ ေရယုံမန္း၊ သက္တန္႔နာမန္းကအစ အဆိပ္ ခ်၊ အပင္းခ်ခ်င္ေတာ့လည္း ဂါထာဆရာ ေတြရွိပါသည္။ ဘယ္ရြာမွာေတာ့ ဘယ္ဆရာေကာင္းသတဲ့ ဆုိလွ်င္ ေလွတစ္တန္၊ လွည္းတစ္တန္ သြားၾကသူ ေတြ ျဖစပါ၏။

ရြာကအိမ္ေတြမွာ မရွိမျဖစ္ လက္သုံးေဆးႏွစ္လက္ ရွိရပါသည္။ လ်က္ဆားႏွင့္ ပရုတ္ဆီျဖစ္၏။ ေခ်ာင္းဆိုး၊ ခၽြဲၾကပ္လွ်င္လည္း လ်က္ဆား၊ ေလနာ ၀မ္းနာလည္း လ်က္ဆား၊ အစားမေၾက ရင္ျပည့္ရင္ကယ္လည္း လ်က္ဆား၊ လ်က္ဆားရွိလွ်င္ ေခါင္းမခဲၾကေတာ့ အၿမဲေဆာင္ထားတတ္ၾက ပါသည္။ အမူးအေမာ္ အေၾကာတင္ အေၾကာတက္ ကိုက္ခ်င္ခဲခ်င္ကေလး ျဖစ္လာလွ်င္ေတာ့ ပရုတ္ဆီတေကာ္ေကာ္ကာ ဇက္လူး၊ နားထင္ပြတ္၊ အန႔ံကေလးေရာက္ေအာင္ ျပင္းျပင္းရႈလုိက္ ၾကရုံသာ။ သည္ေဆးႏွစ္လက္မွာမွ သုံးေနက် လက္သုံးတံဆိပ္ဆိုပါမွ ေဆးတုိးသည္ထင္ၾက၏။ 

လ်က္ဆားဆို ဘယ္တံဆိပ္မွ၊ ပရုတ္ဆီဆုိ က်ားဘမ္းပရုတ္ဆီဗူးနီအ၀ိုင္းကေလးမွ စသည္ျဖင့္ အစြဲႏွင့္ သုံးၾကေလ့ရွိသည္။ ရြာက ကၽြန္မ ဘႀကီး၊ ကၽြန္မ ႀကီးေတာ္မ်ားအတြက္ ေဆးလူႀကဳံပါးရ တုိင္း သည္ႏွစ္မ်ိဳးကို မပါပါေအာင္ ပို႔ရသည္။ သုံးေနက် မဟုတ္ေသာ အျခားတံဆိပ္ကို လုံးလုံး လက္မခံၾက။ တံဆိပ္ေျပာင္းခ်င္လို႔မခံ။ အထုပ္ေဟာင္းႏွင့္ တုိက္ၾကည့္လို႔ သံသယျဖစ္လွ်င္ လက္မခံၾကဘဲ သည္းတုိ႔ ပို႔ လိုက္တာ အတုပါေအလုိ႔ ဆိုတတ္ၾကပါသည္။

တစ္ခါက ကၽြန္မတို႔မိသားစု ရြာျပန္ေတာ့ အ၀တ္အစား၊ အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားအျပင္ စားေန က် ေဆးမ်ားပါသည့္ ေဆးအိတ္ကေလးပါ ကၽြန္မ သယ္သြားခဲ့ရသည္။ ခင္ပြန္းသည္အတြက္ ေသြး က်ေေဆး၊ ဆီးခ်ိဳက်ေဆး၊ သမီးအတြက္ အားေဆးအျပင္ အျခားခရီးသြား လိုရမယ္ရေဆး အမယ္ ေတြ စုကာ ထည့္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဆးကို အလုပ္တစ္ခုလုပ္ၿပီး အခ်န္ႏွင့္ ေသာက္ေနၾကတာ ကို ႀကီးေတာ္က အံ့ၾသေနပါသည္။ ညဘက္မွာေဆးေသာက္ဖို႔ ေဆးအိတ္ကို ဖြင့္ေတာ့ ႀကီးေတာ္က မေအာင့္ႏုိင္ေတာ့။

"ညည္းတုိ႔ေဆးေတြက ပြဲစားကို ပဲနမူနာျပရသလုိပါေကာေအ၊ လူေလးေယာက္ဟာကို၊ ရြာလာ ေဆးကုသယ့္ တိရစာၦန္ေဆးကုဆရာရဲ႕ ေဆးအိတ္က်လုိ႔၊ ေဆး, ေဆးနဲ႔ သည္ေလာက္ႀကီး ေဆး ၀ယ္ေသာက္ ေနရမွေတာ့ မဟန္ပါဘူးေအ။ ေရာဂါမဟုတ္တာကို ေရာဂါလုပ္ၿပီး ေဆးကို ပဲေလွာ္၀ါးသလို ၀ါးေနၾက သာ အံ့ပါရဲ႕။ ညည္းတုိ႔ၿမိဳ႕ကဟာေတြေၾကာင့္ ေဆးဆိုင္ေတြ ခ်မ္းသာ ၾကသာ"
ႀကီးေတာ္က ဆိုေတာ့ ကၽြန္မတို႔မွာ ရယ္ၾကရသည္။ ႀကီးေတာ္ပင္ အသက္ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္လို႔ ကိုးဆယ္နား သီသီ နီးခဲ့ၿပီ။ သည္ကေန႔အထိ ႀကီးေတာ္ အဂၤလိပ္ေဆးတစ္လုံး မထုိးခဲ့ဖူးတာ္လည္း အမွန္ပင္။ တကယ္ေတာ့ ႀကီးေတာ္တို႔ရြာမွာ အလြယ္ရေနေသာ အစားအေသာက္မ်ားကပင္ ေဆးဖက္၀င္ေနလို႔လား မေျပာတတ္ပါ။ ႀကီးေတာ္က ပဲသိမ္းပဲရုပ္လုပ္ႏုိင္ေသးသည္။ ေျမးထိန္းႏိုင္ ေသးသည္။ ပုခတ္လႊဲ သီခ်င္းဆုိႏိုင္ေသးသည္။ က်ားဘမ္းပရုတ္ဆီကုိ လက္၀ါးထဲထည့္ပြတ္ၿပီး ရႈလိုက္ရလွ်င္ ကိုးဆယ့္ေျခာက္ပါး ေပ်ာက္ကေရာ ဟု ဆိုပါ၏။

ကၽြန္ကတုိ႔ငယ္စဥ္တုန္းကေတာ့ ရြာမွာ ေဆးဆရာ ဆရာခဆုိသူရွိ၏။ ဆရာခအိမ္ေရွ႕က ျဖတ္သြား လွ်င္ပင္ ပရေဆးနံ႔ေတြ လိႈင္ေနတတ္သည္။ ဆရာခလွမ္းထားတတ္ေသာ စမုံမိ်ဳးငါးပါး၊ ဖာလာ၊ ဇီရာ၊ ကရေ၀း၊ ဇာတိပၹိဳလ္သီး၊ ေလးညွင္း၊ ရွိန္းခို၊ မုန္ညင္းဆီ၊ ႏွမ္းဆီ၊ ဆားပုတ္ခဲကအစ၊ ဆီးျဖဴသီးေျခာက္၊ ခ်င္းေျခာက္၊ ေၾကြပုပ္၊ နံ႔သာျဖဴ၊ နံ႔သာနီ၊ ေက်ာက္ခ်ဥ္၊ ဇ၀က္သာ၊ ယမ္းစိမ္း၊ ငရုတ္ေကာင္း၊ လက္ခ်ား၊ ပရုတ္၊ ႏြယ္ခ်ိဳ စသည့္ အမယ္ေတြ က အနံ႔ေတြႀကိဳင္ေနျခင္းျဖစ္၏။

"ငါတုိ႔ေတာ့ သရုိးသရီကေလး ျဖစ္ခ်င္ရင္ ဆရာခ အိမ္ေရွ႕ေလွ်ာက္သာပဲ။ ေဆးနံ႔နဲ႔တင္ ေပ်ာက္ သာ၊ ပရေဆး ဆုိသာမ်ား ၿမိဳ႕က ဆုိင္ထက္မ်ားေသး၊ ေဆးေဖာ္ဖို႔ သံဆုံနဲ႔ ေထာင္းေနရင္ ေမႊးေန သာပဲ"
ရြာခရိုး တေလွ်ာက္ မွာ ေဆးဖက္၀င္အပင္ေတြကလည္း အေလ့က်ေပါက္ေနၾကတာ မ်ားပါဘိ။ ခရာ ပြင့္၊ စူလာနဖာရြက္၊ ေရသက်ည္းရြက္၊ မယားႀကီးရြက္၊ ေတာင္ကန္စြန္းရြက္၊ သၾကားေရစင္ရြက္၊ ၾကဇု၊ ဘုမၼရာဇာ၊ ႏြားလွ်ာႀကီးျမစ္၊ ဇီရာ၊ ျမင္းေသျမက္၊ ဆီမီးေတာက္ဥ၊ နႏြင္းဥ၊ ေတာခတၱာဥ၊ နန္းလုံးႀကိဳင္ျမစ္၊ ပန္းညိဳရြက္၊ ႀကိတ္မွန္ရြက္၊ ပဒိုင္းနက္ျမစ္၊ ဥသွ်စ္ျမစ္၊ သခြျမစ္၊ ယမေန၊ ထိန္ေခါက္၊ ေရသဖန္းေခါက္၊ ေညာင္ေခါက္၊ မန္က်ည္းပင္နီေခါက္၊ သနပ္ခါးျမစ္၊ ၾကက္သဟင္း ျမစ္။ ရြာမွာအကုန္ရွိသည္။

သစ္သီးဓာတ္စာအတြက္လည္း မပူရပါ။ သေဘၤာသီး၊ ေက်ာက္ဖရုံသီး၊ သံပုရာသီး၊ ေရွာက္သီး၊ ဖီးၾကမ္း ငွက္ေပ်ာသီး ဆုိတာ အိမ္တိုင္းမွာရွိသည္။ မရွိလုိ႔လည္း ေငြေပး၀ယ္စရာ မလုိ။ ရြာထဲ လူမမာရိွလွ်င္ တစ္ရြာလုံး က ေခါင္းေပါင္းတစ္ဖက္တင္ကာ လူမမာေမး သြားၾကတာကလည္း ခ်စ္စရာဓေလ့ဆုိရမလား၊ လူမမာ က ပက္လက္က အျမဳပ္ထြက္ေအာင္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ ေျပာပေရာ။ လူမမာေမးကလည္း လူနာက ေျဖမွအားရသလို လူနာကလည္း သူကိုယ္တုိင္ ေျပာလုိက္ရမွ ေရာဂါစင္သည္ ေအာက္ေမ့ၾက သည္။

အေၾကင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အေ၀းမွာ ေရာက္ေနၾကေသာ္လည္းရြာျပန္မီးဖြားတတ္ၾကတာ ရြာဓေလ့ ျဖစ္သည္။ ရြာမွာက မိႀကီးဖႀကီးေဒြးႀကီး ေဒြးေလးတုိ႔ ရွိၾကေတာ့ အားကိုးရသည္။ အေတြ႔အႀကံဳရင့္ ေသာ လက္သည္ႀကီးေတြလည္း ရွိသည္။ အဖိတ္အစင္ မရွိ။ သူနာျပဳငွားစရာ မလို။ အထူးသျဖင့္ မီးေနသည္ ကို ေဆြေဆြမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ မ်ားလြန္းလို႔ပင္ ခက္ရသည္။ ႏို႔မထြက္မွာလည္း ပူစရာ မလို။ မိခင္ ႏို႔သက္ေစ သည့္ ဟင္းရြက္ေတြကို ငရုတ္ေကာင္းႏိုင္ႏိုင္ႏွင့္ က်ိဳကာ တစ္အိမ္တစ္ခြက္ လာပို႔ၾကေတာ့ "သူ႔လင္စို႔ ေတာ့ မကုန္တည္း" ဆိုရမေလာက္ပင္။ သားသည္ အေမ မီးေနခန္းေအာင္းေနစဥ္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္ လံုး ရြာက ပ်ိဳပ်ိဳအိုအို မိန္းမရြယ္ေတြက ညအိပ္ညဥ့္ေန လာအိပ္ေစာင့္ေပးၾကသည္။ မီးေနသည္ရွိသည့္ အိမ္ေရွ႕ ျဖတ္ေလွ်ာက္ လွ်င္ပင္ နႏြင့္နံ႔ေတြ ေထာင္းကနဲ ရေနတတ္ပါ၏။

ကၽြန္မ သမီးကေလးကို ေဆးရုံမွာေမြးတာ ဆုိေပမယ့္ အိမ္ေရာက္သည္ႏွင့္ အေမက ပ်ားရည္ႏွင့္ နႏြင္း ေရာကာ လံုးထားေသာ အလံုးကေလးမ်ားႏွင့္ နႏြင္းတစ္ပုလင္းေဖ်ာ္ကာ မ၀င္၀င္ေအာင္ တိုက္ေတာ့ သည္။ ေဆးရုံေပၚမွာ မေသာက္ခဲ့မွန္းသိလို႔ တုိက္ျခင္း ျဖစ္၏။ နႏြင္းေဖ်ာ္တိုက္ရုံတင္မကပါ။ ကၽြန္မ တစ္ကိုယ္လံုး နႏြင္း ေတြ ပ်စ္ေနေအာင္ လိမ္းေပးသည္။ နႏြင္းလံုးေတြ မ်ိဳရသည္။
"ညည္းတုိ႔ၿမိဳ႕သာ ဗိုက္ကို ဓားနဲ႔ခြဲေမြးသာပါေအ၊ တို႔ေတာျဖင့္ ဘယ္သူ႔ဗိုက္မွ ခြဲေမြးရသယ္ မရွိေပါင္ ေတာ္၊ တစ္သက္လံုး သည္လိုေမြးၾကသာ၊ သားသည္ မေအမ်ား နႏြင္းတစ္ပိႆာ ၀မ္းထဲမ၀င္လို႔ကို မျဖစ္သာ"

အေမကိုယ္တိုင္က သားသမီးေျခာက္ေယာက္ ေမြးဖြားခဲ့သူ ျဖစ္ပါသည္။ ေမြးကာနီးဖြားကာနီ သား သမီး မီးဖြားဖို႔ အခက္ႀကံဳေနလွ်င္ သစ္ကၽြတ္စကို ဆံထုံးမွာ စိုက္ၾကသည္။ သစ္ကၽြတ္စ ဆုိသည္မွာ သစ္ပင္ ခုတ္လွဲရာ မွ သစ္ပင္က်ိဳးၿပီး က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ သစ္မိသားစု အခၽြန္ကေလးကို ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္။ ေပါက္ပန္းျဖဴ ခုႏွစ္ရြက္ကို ဘက္လက္ျဖင့္ ဆုတ္ခုိင္းထားေစျခင္းျဖင့္ ေမြးရဖြားရလြယ္သည္ဟု အယူရွိ ၾကသည္။ ဆီးမီးေတာက္ဥျဖင့္ ဗိုက္ကို ညာရစ္ ကိုးရစ္ ရစ္ေပးသည္။ ေမြးဖြားၿပီးလွ်င္ ဘယ္ရစ္ ကိုးရစ္ ရစ္ကာ ျပန္ေျဖရသည္ဆိုပါ၏။ တခ်ိဳ႕ မီးဖြားရခက္သူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို လင္ေယာက်္ား၏ လက္ေဆး ေရ၊ ေျခေဆးေရ အေသာက္ခုိင္းၾကသည္လည္း ရွိ၏။ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ပါၿပီဆိုကတည္းက ေမြးဖြားၿပီး သည္အထိ စိတ္အား လက္အား ရွိတုိင္း အဂၤုလိမာဠသုတ္ေတာ္ကို ႏႈတ္မွ တဖြဖြ ရြတ္ေနေစသည္။

"ေဆးႀကီး၀ါးႀကီး မလုိခဲ့ေပါင္ေအ၊ ေတာသူေတာင္သား သဘာ၀ ငါတို႔ေတာမွာရွိတဲ့ ပစၥည္းနဲ႔ ၿပီးရတာပါ။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ္တုိင္က ေပ်ာက္ကင္းခ်မ္းသာခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ ယံုၾကည္အားထားတဲ့စိတ္ ရွိၾကသာကိုး၊ ေမတၱာ ေတြလည္း ပါမွာေပါ့၊ ေတာသီးေတာစာနဲ႔ ေလေကာင္းေလသန္႔နဲ႔ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ရွိၾကသာနဲ႔ က်န္းမာ ေနၾကတာပဲ"
အေမ ေျပာသလို ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ရြာကို အလည္အပတ္ ေရာက္သခိုက္ ႀကံဳရသည့္ အျဖစ္ကိုလည္း သတိရ မိပါသည္။

ရြာက ကၽြန္မတူ ၀မ္းကြဲကေလးတစ္ေယာက္ သစ္ပင္ေပၚက လိမ့္က်သည္။ လက္က်ိဳးသြားမွန္းသိၾကလို႔ ကၽြန္မ က ျမင္ၿခံေဆးရုံသြားၾကဖို႔ တုိက္တြန္းေသာ္လည္း မသြားၾက။ ကေလးလက္ကို သစ္သားေပတံ ေလာက္ ရွိသည့္ ၀ါးျခမ္းျပားအေၾကာမာမာ ႏွစ္ေခ်ာင္းကပ္၍ စည္းေႏွာင္းကာ ဆပ္သြားဖူးရြက္၊ ဆပ္သြားဖူးျမစ္ ကို အရည္ႀကိတ္၍ အစက္ခ်ေပးလွ်င္ ေပ်ာက္သည္ဟုေျပာလို႔ ကၽြန္မမွာ အံ့ၾသေနရပါ သည္။ ေနာက္တစ္ေခါက္ ရြာကိုျပန္ေတာ့ လက္ကေလး နည္းနည္းေကာက္ေနတာက လြဲ၍ ေရခပ္၊ ျမက္ရိတ္၊ ထင္းေကာက္ လုပ္ႏိုင္သည္အထိ အေကာင္းပကတိ ျဖစ္ေနေလၿပီ။
တခ်ိဳ႕ ကလည္း ေလာက်မ္း ကို  လက္ကိုင္ထားၾကတံုး ျဖစ္၏။

ေခါင္းခဲေသာ္အခံ မခက္ေလာ၊ မန္က်ည္းမွည့္ကုိ ဆားႏွင့္ေဖ်ာ္၍ ႐ွဴေသာ္ မေပ်ာက္ေလာ။ အနာေပါက္ ေသာ္ အခံမခက္ေလာ၊ ထန္းလ်က္ကုိစားေသာ္ မေပ်ာက္ေလာ။ ႏွာေစးေသာ္ မခက္ေလာ၊ ေရနံကုိ ႐ွဴ ေသာ္ မေပ်ာက္ေလာ ဆုိသည့္ နည္းမ်ားကုိ ယံုၾကည္လုိက္နာ သံုးစဲြေနၾကဆဲပင္။
" ေဆးမယူ ေကာင္းသဲ့ ေနရာရယ္လုိ႔ေတာ့ ႐ွိသာေပါ့ေအ။ နတ္ကြန္းမွာ ေပါက္တဲ့ေဆးပင္၊ ေတာင္ပုိ႔မွာ ေပါက္တဲ့ ေဆးပင္၊ က်င္းထဲေပါက္တဲ့ေဆးပင္၊ လမ္းခရီးမ်ာ ေပါက္တဲ့ေဆးပင္၊ ေရမွာေပါက္တဲ့ေဆးပင္၊ မီးေလာင္ ထားတဲ့ ေဆးပင္၊ ပုိးက်တဲ့ ေဆးပင္ေတြေတာ့ ေ႐ွာင္ရသယ္။ က်န္သာေတာ့ နတ္လုိလား၊ ဓာတ္ လုိလား ၾကည့္ၿပီး သည္လုိကုသၾကရသာပါပဲ။

ေပ်ာက္လည္းေပ်ာက္သယ္လုိ႔ပဲ ေျပာရမွာေပါ့ေအ"
ကၽြန္မ ဘႀကီးဘုိးစံ ေျပာသလုိပင္။ အခုေတာ့လည္း ေခတ္မီေဆး၀ါးေတြ သံုးစျပဳလာၾကၿပီ။ တကယ့္ ဆရာ၀န္ လား၊ ရမ္းကု လား နားလည္လာၾကပါၿပီ။ ၿမိဳ႕ႏွင့္ အသြားအလာမ်ားလာေတာ့ အသိဗဟုသုတ ေတြလည္း ရေနၾကပါၿပီ။ ေဆး႐ံုေဆးခန္း ေျပးရမွန္း သိလာၾကၿပီ။ သည့္အတြက္ေတာ့ ၀မ္းသာရပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ ေဆးၿမီးတုိကေလးေတြကေတာ့ ေပ်ာက္ပ်က္တိမ္ေကာသြားဖြယ္မျမင္ပါ။ သံုးသူေတြက သံုးၾက တုန္း။ ေပ်ာက္သူေတြလည္း ေပ်ာက္ၾကတုန္း။ ေရာဂါခပ္သိမ္း ၿငိမ္းၾကပါေစ။

စာေရးသူ - ခင္ခင္ထူး
.

6 comments:

mi mi said...

Even in western countries, they have started to realize the value of natural "alternative" medicine. I strongly believe, if not all , most of the "say myi toe" are really effective.

kiki said...

တိုင္းရင္းေဆး ၊ ေဆးျမီးတိုေတြ အေၾကာင္း ဒီမွာ စံုစံုလင္လင္ ဖတ္ရတာ ၊ ဗဟုသုတ တိုးေစလို ့ မူရင္း ေရးသားသူ မခင္ခင္ထူး နဲ့ ျပန္လည္တင္ျပေပးသူ မေရႊစင္ တို ့ကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ေခတ္ေပၚ အေနာက္တိုင္းေဆး ေတြ စြမ္းၾကသလို ရိုးရာ တိုင္းရင္းေဆးေတြမွာလည္း သူ ့ အစြမ္းအစ နဲ့သူ ရွိေနၾကတာပဲေနာ္ ။
ဒီေဆးေတြ အရည္အေသြး ထိန္းသိမ္းဖို ့ ၾကာရွည္ခံေအာင္ အထားအသို တတ္ဖို ့၊ အခ်ိန္အဆ အတိအက် သံုးတတ္ဖို ့၊ အစရွိသျဖင့္ နည္းလမ္းေတြကို စနစ္တက် လုပ္လာၾကရင္ ျမန္မာ့တိုင္းရင္းေဆးေတြလည္း ကမာၻ မွာ ယွဥ္လို ့ ရေလာက္ ပါတယ္ ။

ကိုယ္တိုင္လည္း မၾကာခဏ ေလထိုး ေလေအာင့္တတ္ေတာ့ လွ်က္ဆားတို ့ အစာေၾက ေလနိုင္ေဆးတို ့ေဆာင္ထား ရတယ္ ။

တခ်ိဳ ့ လြဲမွားေနတဲ့ အယူအဆေတြ ကိုေတာ့ ျပင္သင့္ပါတယ္ ... ဥပမာ “ ခလုတ္တုိက္၊ ဓားရွ ဒဏ္ရာ ေလာက္ကိုေတာ့ ဖုတ္သိပ္တာ ႏွင့္ ေပ်ာက္၏။” အဲ့လို အရာ မ်ိဳးၾကေတာ့ ေမးခိုင္ပိုး ဝင္တတ္တာမို ့ မလုပ္သင့္တာ ေရွာင္သင့္တာ ေတြကို ပညာေပး ဖို ့ လိုအပ္ေနေသးတယ္ လို ့ ထင္မိတယ္ ။

ခင္တဲ့
မကိ ။.

ေခ်ာ(အစိမ္းေရာင္လြင္ျပင္) said...

ျမန္မာ႔နည္းျမန္မာ႕ဟန္ျဖစ္တဲ႔ အသီးအရြက္ေတြဟာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေဆးဘက္လဲ၀င္ တကယ္လဲ ေရာဂါ သက္သာၾကပါတယ္. ညီမတို႕ငယ္ငယ္ကလည္း သဘာ၀ ေဆးျမီးတိုျဖစ္တဲ႔ သစ္ရြက္ သစ္ေခါက္ေတြ သံုးခဲ႕ရဖူးတယ္.. အဲဒီတုန္းက ေဆးဆိုတာ နယ္ဘက္မွာက ရွားပါးပစၥည္းျဖစ္ခဲ႔တာကိုး။ ခုၾကီးလာေတာ႔ အလြယ္ရတဲ႔ ေဆးဆိုင္က ေဆးေတြဘဲေပါ႕။ ေဆးျမီးတိုဆိုတာလည္း သံုးတတ္ရင္ေဆး မသံုးတတ္ရင္လည္း ေဘးျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္.. စနစ္တက် သုေတသန လုပ္ႏိုင္ရင္ေတာ႔ ပိုေကာင္းမွာဘဲေနာ္။

ေမဓာ၀ီ said...

ဆရာမ ခင္ခင္ထူးရဲ႕ ေဆးျမီးတိုက အေတာ္ကို စံုတာပဲ။ က်မတို႔လဲ ငယ္ငယ္ကေန ခုခ်ိန္ထိေအာင္ ဒီလိုေဆးျမီးတိုေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးၾကီးျပင္းလာခဲ့ရတာပါပဲ။ ေဆးျမီးတိုကို သေဘာက်လို႔ ေဆးျမီးတို ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ဘေလာ့မွာ ပို႔စ္ေရးခဲ့ဖူးတယ္။
ျမန္မာျပည္က လူအမ်ားစုက ေဆးျမီးတိုနဲ႔ ကင္းတဲ့သူ အရွားသားပဲ။ ဒါေပမဲ့ တခ်ဳိ႕ဆရာ၀န္ေတြ ငယ္ငယ္က ေဆးျမီးတိုနဲ႔ ႀကီးျပင္းလာၿပီးမွ ေဆးျမီးတိုကို အထင္တေသးနဲ႔ ေျပာတာဆိုတာမ်ဳိး ၾကံဳခဲ့ရဖူးတယ္။
မကိ တို႔ ေခ်ာတို႔ ေျပာသလိုပဲ ပညာေပးတို႔ သုေတသနတို႔ လုပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အတိုင္းထက္ အလြန္ေပါ့။

Anonymous said...

ေလာ က်မ္းကို ဖတ္ခ်င္ပါသည္၊ နဲနဲဖတ္ဖူးပါတယ္
က်န္တာေတြမမွတ္မိေတာ့ပါ......၊
“ကင္း၊ပ်ား၊ပိတုန္း၊ငါးႀကီး ကိုက္ေသာ္ မခက္ေလာ၊ ေက်ာက္ခ်ဥ္ေသြးလူးေသာ္ မေပ်ာက္ေလာ... ၊ အဲဒါေတာ့ ကိုယ္ေတြ႔ တစ္ကယ္ ေပ်ာက္ပါတယ္....

Anonymous said...

ေလာက်မ္း ရွိရင္ မွ်ေ၀ေပးေစခ်င္ပါတယ္